Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er det galskap å kvitte seg med hagen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-03-08, 12:52   #21
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Medlem siden: Sep 2006
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er det galskap å kvitte seg med hagen?

Jeg ville ikke gjort det, men dere må jo gjøre det som er best for dere.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-08, 12:56   #22
malena

malena sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Når ungene er to og fire vil hagen være gull verd. Her brukes hagen hele året, men selvsagt mest om sommeren. Terrassedøren står åpen hele dagen og ungene springer ut og inn som de vil.
Jeg hadde aldri orket å ha det sånn at man må forlate bostedet hver gang ungene skal ut.

Gammel 08-03-08, 12:57   #23
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvor?

Gammel 08-03-08, 12:58   #24
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv

pippimamma sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg setter stor pris på hagen vår. Den er stor, koselig og blir brukt hele året av store og små.

Den leiligheten du linker til var utrolig stilig, men jeg ville nok hatt et mål eller to rundt den.

Dere må finne ut hva dere ønsker, for folk har ulike behov og ønsker.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-08, 13:12   #25
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvor jobber du? Her vi bor formelig kryr det av barn i 0-5 års alderen.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-08, 13:15   #26
Kaz
Juba Juba

Kaz sin avatar

Hvor: Oslo
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Hvor gamle må barna være før de kan leke ute alene i byen, tror du?

Vanskelig å svare på, synes jeg. Men her går i alle fall 2. klassingen til og fra skolen alene, han låser seg inn med nøkkel selv og er ute sammen med venner om ettermiddagen. Jeg kan ikke skjønne at det kan være så mye farligere i byen (bortsett fra trafikken, som vi da er nødt til å øve på). Jeg tenker at det må være en gradvis overgang, men at fra skolealder, litt avhengig av barnet også.

Hvis det er en avstengt bakgård så kunne jeg nok funnet på å sluppet dem ut litt før også, hvis jeg hadde mulighet til å følge med gjennom vinduet, og at vi hadde klare avtaler som barna fulgte.

Vi har akkurat begynt å tygge litt på denne ideen, så det er litt vanskelig å svare skikkelig på hvor i byen, men ikke for nært sentrum i alle fall. Vi er egntlig ganske åpne.

Sist redigert av Kaz : 08-03-08 kl 13:30.
Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-08, 13:29   #27
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ok, for en bra bakgård så skulle jeg overlevd. Vi har en helt inngjerdet hage som er ganske så stor, så ungen har lekt der "alene" siden han var gangbar. Men om det er snakk om å ha 3 m2 plen, så ser jeg ikke helt at det skal være bedre enn for eksempel en flott veranda eller ikke minst en klassisk bakgård med unger i andre leiligheter. For selv om vi har flott hage så er det ikke akkurat flust av unger i nærmiljøet. Og det teller jo og en del.

Gammel 08-03-08, 13:32   #28
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg ville beholdt hageflekken.

Hagen blir brukt endel hos oss om vinteren, men vi ar nok litt merre en en flekk.
(sandkasse og huskestativ pluss litt friarealt)

Om sommeren derimot er det utrolig deilig. På varme dager kan man ha et lite plaskebasseng i hagen så de kan kose seg i (små barn, litt større barn vil ha litt større i forhold til høyde i allefall)
Jeg er ikke glad i hage arbeid, men har stor glede av hagen alikevel.
(har fjernet nesten alle blomsterbed)

Gammel 08-03-08, 13:32   #29
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde aldri vurdert å kvitte meg med hagen engang. Guri så deilig det er å åpne døra og slippe ut barna i hagen - i grunn hele året.

Gammel 08-03-08, 13:39   #30
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

*har ikke lest svar*

Personlig ville jeg blitt glad for å slippe unna hagen. Jeg er ikke noe hagemenneske, og er svært glad for borettslagleiligheten jeg har.

Men jeg ser jo for eksempel hvor feil det ville vært for søstra mi å selge hus/hage for å bo i en leilighet et eller annet sted.

Vanskelig å si om det er likt for deg.

Det er lekeplasser og parker overalt her jeg bor, så jeg har aldrisavnet egen hage.
Når det blir sommer kommer jeg sikkert til å savne en skikkelig veranda, (den jeg har er ca 5 kvm)

Gammel 08-03-08, 13:55   #31
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 25
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Kvitt dere med den!

Vi hadde hus i Bærum, med stor hage på alle kanter, men bor nå i samme type leilighet som du linker til i hovedinnlegget. Jeg savner ikke hagen det minste, og det gjør ikke Posøren heller. Vi oppsøker natur - alt fra Slottsparken eller Bygdøy, eller hopper på tbanen til skogen. Det er nesten det beste med det hele, den korte avstanden og det å slippe å bruke bil alle steder. "Alle" misunte oss hagen da vi bodde i Bærum, men ærlig talt, vi brukte den svært sjelden. Og for å oppsøke mer spennende terreng (for ski eller lengre turer), måtte vi inn i bilen - noe vi syntes var styr.

Men ja - det krever at man pakker stelleveska med bleier og våtservietter ++ før man tar turen ut. For min del er det bare deilig.. Jeg jobber også i sentrum, og det å slippe transport, men gå til jobb/barnehage, sparer inn mye tid. Vi kan kose oss gjennom parken på vei hjem, gå innom en lekeplass dersom vi er i humør, eller ake i nærmeste park når det passer.

Jeg anbefaler flytting.

Gammel 08-03-08, 14:01   #32
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg kunne ikke tenkt meg å bytte bort den friheten vi har, ved å bo usentralt, ikke en nabo i sikte, stor hage, store friområder ellers. Likevel ikke langt til butikk, skole og barnehage og grenda hvor det foregår mange aktiviteter for både store og små.

Men vedlikehold av alle bygninger og hage, det skulle jeg gladelig byttet bort altså. Men det er verdt det.

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-08, 14:03   #33
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg savner ikke hage. Vi bor i 4-roms i koselige trehus med et tun med gress og lekeplass i midten, mange barnefamilier på samme plass, så ungene leker sammen ute, og mammaene og pappaene sosialiserer med hverandre. I tillegg er det to minutter å gå til parken, med flere lekeplass-områder, uten å måtte krysse en vei. Vi bor også ganske sentralt i Oslo, og jeg tror det er i alle fall en leilighet på vei ut på markedet her, så send meg en PM hvis du vil vite mer Er riktignok bare 3 soverom, og langt fra "herskapelig", men veldig trivelig!

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-08, 14:07   #34
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Hvor gamle må barna være før de kan leke ute alene i byen, tror du?

De fleste foreldrene jeg kjenner i det strøket du ønsker å flytte til lar ungene begynne å leke ute alene i 8-9 årsalderen.

Jeg tror dere vil få såpass mye igen for å flytte nærmere jobben at det veier opp for eventuell hage man ikke bruker noe særlig. Og savner du hagen etterhvert får du søke deg en kolonihage eller parsell.

Vi bor i leilighet og ønsker hus med hage på grunn av luft, slit å drasse trøtte unger opp fire etasjer, liten plass, alltid måtte planlegge utetid voldsomt (alt som skal med, tenkes på osv før man kan gå ut) og mange gjenboere og lytt mellom leilighetene.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-08, 14:13   #35
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Et liv uten hage?

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-08, 14:22   #36
Tertit
Stort sett blid

Tertit sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Hagen har i alle år vært brukt av ungene sommer som vinter. Vi har lekehytte, slengdisse, vanlig disse, turnringer og trampoline. Ellers har ungene en krok i hagen som er "deres" og der har de snekra mang en hytte, for senere å ta den ned når behovet for en ny meldte seg. Vi hadde også ei "Mac Gyver" renne (som vi kalte det) tidligere. Vi spente tau mellom to trær og festa ei talje med tau til å henge med hendene etter. Den var veldig populær og trakk mange unger til hagen. Ellers har vi to terasser som ungene kan leke på. Vi har ingen fin hage, men en brukshage hvor vi har lagt vekt på ungenes trivsel.

Ellers trekker jeg og gubben ut i hagen ved påsketider og trekker inn igjen utpå høsten.

Vi kunne absolutt ikke greid oss uten hagen!

Men siden dere ikke bruker hagen så mye i dag, er det jo ikke sikkert at dere kommer til å savne den senere heller. Vi er jo forskjellige. Kanskje leilighet i byen viser seg å være det rette for dere.

Uansett valg, Lykke til

Tertit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-08, 14:31   #37
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Ja det er galskap. Man kan grille, ungene kan bade, sole seg, barna kan lage snømann, telte, plante jordbær ol., ha hageselskap. Ja man kan finne på mye å gjøre med/i/på hagen sin!
Jeg er ihvertfall veldig glad i hagen vår.

Gammel 08-03-08, 14:34   #38
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Hvor: Bergen
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi har ikke stor hage, men jeg hadde ikke byttet mot leilighet med veranda. Hagen brukes året rundt.

Gammel 08-03-08, 15:11   #39
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Me har store hage men eg kunne ikkje tenkt meg å bu utan hage uansett om den hadde vore liten. Ungane elskar å kunne gå ut når dei vil og leike ute. Sommar som vinter. Dei er ute aleine fra 2-3 årsalderen. (har gjerde). Om sommaren står ytterdøra oppe omtrent heile tida. Ut og inn.

Gammel 08-03-08, 15:13   #40
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg hadde aldri byttet. Vi bodde først i leilihet i 3.etg (før vi fikk barn) så kjøpte vi tomannsbolig med liten hageflekk, og for 5 år siden enebolig med svær hage og veranda.
Vi bruker hagen hele året. Ungene har stor lekestativ med sklie og husker, sandkasse og masse plass til å sparke fotball. Verandaen har eldstemann lært å sykle på, og den er perfekte lekegrind på 50m2 for småtroll. Om vinteren brukes hagen flittig til snømenn, skiturer på flatmark og bygging av snøhuler.
Jeg har kjøkkenhage og urtehage og masse stauder og roser.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:20.