Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Jeg blir gaaaaal (frokostblandinger)

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-03-08, 00:28   #1
Knerten
lykkelig

Knerten sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Blogginnlegg: 43
Knerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg blir gaaaaal (frokostblandinger)

Mannen min er vanligvis godt over snittet nøye på kosthold. Så lenge det går på maten JEG lager. Han lager bråk og stor ståhei hvis vi har mat med hvitt mel (pasta eller annet) mer enn en gang i uken. Han skal ikke ha poteter mye (karbohydrater) osv. Det er klaging og bråk stadig vekk.

MEN når det kommer til frokosten er saken en helt annen.
Jeg drar tidlig på jobb og han fikser frokost. Det begynte dårlig etter min permisjon hjemme (barna var da vant til brødskvier til frokost). Han la rett over til frokostblandinger. Type med en del sukker. Opp til 30% (som også inkluderer både sjokoladefrokostblandinger og Sol Frokost og annet i samme sjanger).
Jeg så at barna la på seg (det blir faktisk en god del sukker de får i seg når de spiser frokostblandinger med sukker i så stor grad til frokost hver dag). Jeg tok det opp og viste han hvor mye sukker det var snakk om og han endret på praksisen. Over til Weetabix (lite sukker) eller havre med melk og syltetøy. Ikke sukker. De som ville ha brød, får det.

Men nå har det sklidd ut igjen. Han er tilbake på sukker-frokostblandinger siden eldstemann gikk lei av Weetabix Han kom drassende hjem med frokostblanding idag med 32% sukker. Jeg synes det er hårreisende og sier det til han, hvorpå han bruker middagene jeg lager mot meg. Vi har tett program 3 dager i uken og all mat må være laget og spist i løpet av 40 minutter etter vi kommer hjem. GROV pasta er ikke det verste mener jeg, men det er svært ille i følge fanatikeren (som viser seg å ikke være så fanatisk likevel). Idag hadde vi grillet kylling og fullkornsris (som også går inn under kategorien hvitt mel visstnok).

Vi sliter med eldstemann og spising på skolen også. Han boikotter matpakkene sine som jeg gjør fristende med masse frukt og grønnsaker og bare pålegg han egentlig liker. Han spiser ikke noe. Vil ha nudler og får det IKKE. Han hadde selvfølgelig spist hvis han fikk nugatti eller noe, men det får han ikke. Han får ikke boikottet seg frem til det han vil ha og ferdig med det.

Jeg føler at jeg gjør så godt jeg kan. Jeg gir meg ikke når det gjelder matpakken hans og jeg lager så fine og grei middager det er mulig å få til.
Er jeg helt på jordet når jeg lager bråk om frokostblandingene i huset? Burde jeg bare holde kjeft og la gemalen styre som han selv vil på morgenen?
Er det egentlig greit med frokostblandinger med 30% sukker? Er det jeg overdriver?

Gemalen skulle sååååå gjerne laget havregrøt selv. Sunn og fin, men kan har bare ikke tid til å stå å lage denne grøten de 10 minuttene det tar. Når jeg da foreslår at han kanskje kan stå opp 10 minutter før, er det selvfølgelig helt uaktuelt. Han står opp 0700, jeg 0545.

Knerten er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:20.