|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Audacious
|
![]() Sv: Har du og partneren samme politiske overbevisning?Vi er medlemmer av samme parti, og selv om det bare er jeg som er aktiv og har verv for tiden snakker vi mye om politikk og han er like engasjert som meg. Vi er sjelden uenige, men det hender vi trenger å diskutere en stund før vi finner et standpunkt. Vi ser ofte ting fra litt forskjellige vinkler, så vi er gode "sparringpartnere" når det gjelder å lande på et standpunkt.
![]() |
#22 |
Passiv
|
![]() Sv: Har du og partneren samme politiske overbevisning?Vi snakker litt om politikk, og har stort sett det sammen meningene. |
![]() |
![]() |
#23 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: Har du og partneren samme politiske overbevisning?Min mann er hakket mer konservativ enn meg. Vi er nokså enige om det meste, særlig næringspolitikk. Sosialpolitisk er jeg dog rene moder Theresa sammenlignet med ham; jeg skylder dette litt på at han har bodd i USA så lenge. Jeg holder ham dog i ørene og prøver å oppdra ham jevnt og trutt, og jeg ser at det etterhvert virker også.
![]() |
![]() |
#25 |
Gro
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du og partneren samme politiske overbevisning?Vi diskuterer mye politikk hjemme og er ganske samstemte på de fleste områder. Vi er begge på vestresiden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Fola Blakken
|
![]() Sv: Har du og partneren samme politiske overbevisning?Vi er noenlunde samstemte, men han har variert mer i stemmingen sin enn det jeg har. Men etter at han traff meg har han bare vekslet mellom de to partiene jeg vingler mellom, så han er blitt mindre konservativ med årene.
![]() |
![]() |
#27 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du og partneren samme politiske overbevisning?Ja, bortsett fra bruk av virkemidler i likestillingens navn. Vi stemmer dog samme parti.
![]() |
#28 |
Gal kattedame
|
![]() Sv: Har du og partneren samme politiske overbevisning?Vi er på samme side, men han er hakket mer blå enn meg dvs. han stemmer Høyre, jeg Venstre. Jeg er aktiv i kommunepolitikken, han interesserer seg fint lite.
![]() |
#29 |
Peppy!
|
![]() Sv: Har du og partneren samme politiske overbevisning?
Det heter jo egentlig høyrevridd, men ettersom det i vårt tilfelle har vært slik at han har stemt Høyre oftere enn meg så ble han mer høyrestemt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
kamerat
|
![]() Sv: Har du og partneren samme politiske overbevisning?Vi stemmer ikke på samme parti, og kommer nok aldri til å gjøre det heller. Jeg er mange hakk rødere. Likevel er vi enige om mange grunnleggende ting, heldigvis. Vi diskuterer politikk av og til, men det er litt vanskelig å skille mellom hva som er reell politisk uenighet og hva som er det kroniske djevelens-advokat-syndromet som vi (men særlig han) lider av.
![]() |
#31 |
Skal rømme
|
![]() Sv: Har du og partneren samme politiske overbevisning?Vi ligger på hver vår farge, og dette har ført til mange opphetede og egentlig ganske interessante diskusjoner hjemme hos oss. Det kan også være ganske frustrerende og jeg ser for meg at det kan skape en del ekstradiskusjoner i forbindelse med barneoppdragelse osv. Foreløpig går det greit da. Ingen av oss er ekstreme og vi får heller bare gå inn for kompromiss dersom vi ikke blir enige.
![]() |
#33 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Har du og partneren samme politiske overbevisning?Vi diskuterer i perioder mye politikk.
![]() |
#34 |
Passiv
|
![]() Sv: Har du og partneren samme politiske overbevisning?Sosialister ser ofte på seg selv som svært tolerante, og jeg synes det er litt artig at det er enkelte røde her inne som utviser stor intoleranse ovenfor sin partners politiske ståsted hvis dette avviker fra ens eget. |
![]() |
![]() |
#35 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Har du og partneren samme politiske overbevisning?Jeg tror vi stemmer omtrent samme parti. Vi stemmer hvertfall på samme side, begge to. Han vil nemlig ikke fortelle meg hva han stemmer, kun fordi han vet at det irriterer vettet av meg.
![]() |
#36 |
Egenial
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du og partneren samme politiske overbevisning?Vi har like verdier, og er i stor grad enige i politiske spørsmål. Vi stemmer derimot ikke samme parti. Jeg er idealisten, han har tradisjoner fra en politisk aktiv familie.
![]() |
#37 |
Ekvilist
|
Jeg synes i grunn ikke det er så overraskende dersom det er flere røde som har problemer med å dele livet med en politisk blå, enn det omvendte. Det er ikke nødvendigvis snakk om intoleranse, men veien pendelen slår på enkelte grunnleggende verdier. Det er vel ingen hemmelighet at mange på den røde siden av skalaen mener at de blå er alt for opptatt av individuelle rettigheter (og etter de rødes mening et dårligere velferdssystem) som tilgodeser de rike og som dårligere vil ivareta de som er dårlig stilt i samfunnet. Den sterkestes rett osv. Dette vil muligens de blå mene er helt feil, og det kan det jo hende at det er, jeg prøver bare å synse litt. Den andre veien synes jeg beskyldningene går lite egosentrisme, men mer på ønsket om detaljstyring osv.
![]() |
#39 |
Passiv
|
|
![]() |
![]() |
#40 |
frakoblet
|
Når jeg tenker meg om, fikk jeg ham faktisk til å stemme på mitt parti forrige gang.
![]() |
|
|