Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Har du og partneren samme politiske overbevisning?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-03-08, 13:09   #21
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du og partneren samme politiske overbevisning?

Vi er medlemmer av samme parti, og selv om det bare er jeg som er aktiv og har verv for tiden snakker vi mye om politikk og han er like engasjert som meg. Vi er sjelden uenige, men det hender vi trenger å diskutere en stund før vi finner et standpunkt. Vi ser ofte ting fra litt forskjellige vinkler, så vi er gode "sparringpartnere" når det gjelder å lande på et standpunkt.

Gammel 20-03-08, 13:13   #22
Solblomst
Passiv

Standard

Vi snakker litt om politikk, og har stort sett det sammen meningene.

Svar med sitat
Gammel 20-03-08, 13:14   #23
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min mann er hakket mer konservativ enn meg. Vi er nokså enige om det meste, særlig næringspolitikk. Sosialpolitisk er jeg dog rene moder Theresa sammenlignet med ham; jeg skylder dette litt på at han har bodd i USA så lenge. Jeg holder ham dog i ørene og prøver å oppdra ham jevnt og trutt, og jeg ser at det etterhvert virker også.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-08, 13:18   #24
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Vi snakker sjelden politikk hjemme, men vi er stort sett enige og vi stemmer samme parti

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-08, 13:45   #25
Bærekraftig
Gro

Bærekraftig sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Bærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populær
Standard

Vi diskuterer mye politikk hjemme og er ganske samstemte på de fleste områder. Vi er begge på vestresiden.

Bærekraftig er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-08, 13:45   #26
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi er noenlunde samstemte, men han har variert mer i stemmingen sin enn det jeg har. Men etter at han traff meg har han bare vekslet mellom de to partiene jeg vingler mellom, så han er blitt mindre konservativ med årene.

Gammel 20-03-08, 13:55   #27
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, bortsett fra bruk av virkemidler i likestillingens navn. Vi stemmer dog samme parti.

Gammel 20-03-08, 13:59   #28
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Vi er på samme side, men han er hakket mer blå enn meg dvs. han stemmer Høyre, jeg Venstre. Jeg er aktiv i kommunepolitikken, han interesserer seg fint lite.

Gammel 20-03-08, 14:00   #29
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg blir nysgjerrig på hva høyrestemt betyr jeg. Dersom en person stemmer RV og partneren AP, er AP-partneren høyrestemt da?

Det heter jo egentlig høyrevridd, men ettersom det i vårt tilfelle har vært slik at han har stemt Høyre oftere enn meg så ble han mer høyrestemt.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-08, 14:07   #30
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi stemmer ikke på samme parti, og kommer nok aldri til å gjøre det heller. Jeg er mange hakk rødere. Likevel er vi enige om mange grunnleggende ting, heldigvis. Vi diskuterer politikk av og til, men det er litt vanskelig å skille mellom hva som er reell politisk uenighet og hva som er det kroniske djevelens-advokat-syndromet som vi (men særlig han) lider av.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-08, 18:15   #31
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi ligger på hver vår farge, og dette har ført til mange opphetede og egentlig ganske interessante diskusjoner hjemme hos oss. Det kan også være ganske frustrerende og jeg ser for meg at det kan skape en del ekstradiskusjoner i forbindelse med barneoppdragelse osv. Foreløpig går det greit da. Ingen av oss er ekstreme og vi får heller bare gå inn for kompromiss dersom vi ikke blir enige.

Gammel 20-03-08, 19:53   #32
AprilRyan
Bør lage seg en tittel selv

Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Vi snakker mye politikk i hverdagen og er begge ganske røde. Forrige valg stemte han hakket rødere enn meg.

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-08, 22:05   #33
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Vi diskuterer i perioder mye politikk.
Vi er ganske enige i mye, men han er rødere en meg.

Gammel 20-03-08, 23:15   #34
Nebbia
Passiv

Standard

Sosialister ser ofte på seg selv som svært tolerante, og jeg synes det er litt artig at det er enkelte røde her inne som utviser stor intoleranse ovenfor sin partners politiske ståsted hvis dette avviker fra ens eget.

I Norge er det politisk enighet i veldig mange saker, selv om det ikke alltid virker slik. Med unntak av Rødt og Frp (og kanskje til en viss grad elementer i SV) hvor det er såpass mange ekstreme holdninger som gjør at man nok bør ha omtrenlig samme politiske overbevisning for å bevare fred i heimen, tror jeg ulike politiske overbevisninger er relativt problemfritt.

Svar med sitat
Gammel 20-03-08, 23:18   #35
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror vi stemmer omtrent samme parti. Vi stemmer hvertfall på samme side, begge to. Han vil nemlig ikke fortelle meg hva han stemmer, kun fordi han vet at det irriterer vettet av meg.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-08, 23:26   #36
mumrik
Egenial

mumrik sin avatar

Hvor: Trondheim
mumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt likt
Standard

Vi har like verdier, og er i stor grad enige i politiske spørsmål. Vi stemmer derimot ikke samme parti. Jeg er idealisten, han har tradisjoner fra en politisk aktiv familie.

Gammel 20-03-08, 23:53   #37
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Sosialister ser ofte på seg selv som svært tolerante, og jeg synes det er litt artig at det er enkelte røde her inne som utviser stor intoleranse ovenfor sin partners politiske ståsted hvis dette avviker fra ens eget.

I Norge er det politisk enighet i veldig mange saker, selv om det ikke alltid virker slik. Med unntak av Rødt og Frp (og kanskje til en viss grad elementer i SV) hvor det er såpass mange ekstreme holdninger som gjør at man nok bør ha omtrenlig samme politiske overbevisning for å bevare fred i heimen, tror jeg ulike politiske overbevisninger er relativt problemfritt.

Jeg synes i grunn ikke det er så overraskende dersom det er flere røde som har problemer med å dele livet med en politisk blå, enn det omvendte. Det er ikke nødvendigvis snakk om intoleranse, men veien pendelen slår på enkelte grunnleggende verdier. Det er vel ingen hemmelighet at mange på den røde siden av skalaen mener at de blå er alt for opptatt av individuelle rettigheter (og etter de rødes mening et dårligere velferdssystem) som tilgodeser de rike og som dårligere vil ivareta de som er dårlig stilt i samfunnet. Den sterkestes rett osv. Dette vil muligens de blå mene er helt feil, og det kan det jo hende at det er, jeg prøver bare å synse litt. Den andre veien synes jeg beskyldningene går lite egosentrisme, men mer på ønsket om detaljstyring osv.

Gammel 21-03-08, 00:21   #38
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi er stort sett enige om de viktige tingene, men han heller nok litt lenger til høyre enn det jeg gjør.

Gammel 21-03-08, 00:35   #39
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg synes i grunn ikke det er så overraskende dersom det er flere røde som har problemer med å dele livet med en politisk blå, enn det omvendte. Det er ikke nødvendigvis snakk om intoleranse, men veien pendelen slår på enkelte grunnleggende verdier. Det er vel ingen hemmelighet at mange på den røde siden av skalaen mener at de blå er alt for opptatt av individuelle rettigheter (og etter de rødes mening et dårligere velferdssystem) som tilgodeser de rike og som dårligere vil ivareta de som er dårlig stilt i samfunnet. Den sterkestes rett osv. Dette vil muligens de blå mene er helt feil, og det kan det jo hende at det er, jeg prøver bare å synse litt. Den andre veien synes jeg beskyldningene går lite egosentrisme, men mer på ønsket om detaljstyring osv.

Prøver du nå å si at de røde er mer hårsåre, mindre tilpasningsdyktige eller bare plagsomt prinsippfaste?

Svar med sitat
Gammel 21-03-08, 09:47   #40
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Vi er stort sett enige om de viktige tingene, men han heller nok litt lenger til høyre enn det jeg gjør.

Når jeg tenker meg om, fikk jeg ham faktisk til å stemme på mitt parti forrige gang.
Og jeg merker jo at han har endret syn på ganske mye de siste årene. Heldigvis.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:41.