|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Tåler regn
|
![]() Sv: Pusse sølv til bunaden?Jeg har brukt et middel kjøpt hos gullsmed, som det følges svamp med. Har funket som bare det. Du har ikke oksydert sølv på det andre på bunaden og lyst sølv på konebeltet da |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Trallallaa
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Pusse sølv til bunaden?Siden alt bunadsølvet mitt, bortsett fra sølvbelte, er oksydert trøster jeg meg med at sølvet SKAL være svart og ikke blankt.
![]() |
#23 |
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Pusse sølv til bunaden?Ikke bruk microfiberklut på sølv, den kan lage riper.
![]() |
#24 |
Peppy!
|
![]() Sv: Pusse sølv til bunaden?Nå har jeg brukt et eller annet skvip jeg fant på RIMI ("oppfunnet av en gullsmed" - nææ?) og en flanellsklut. (Det var det jeg hadde tilgjengelig som var mykt.) Det ble sånn passe blankt. Søljene gav jeg opp, det var så mange smådingser der. Men mansjettknapper, veskesølvet, sølvet til sjalet og noen slike småtterier fikk seg en runde. Kluten ble svart, og fingrene mine likeså. Så da har det nok blitt litt bedre. Men ja, til neste år blir det levert inn til ordentlig rens. Jeg renset også søljen til guttungen. Den er 55 år gammel, og virkelig vakker. Den var koselig å sitte å pusse på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: Pusse sølv til bunaden?Å nei. Jeg har glemt av at dette må gjøres før 17. mai |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Kald på føttene
|
![]() Sv: Pusse sølv til bunaden?
Du kan kjøpe sånn sølvpusseklut hos gullsmeden. Det funker sånn noenlunde på fastspente hekter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Pusse sølv til bunaden?Bomullspads og papir innunder, duger heldigvis på min bunad (Nordland). De fordømrade hektene blir jo svart bare man tenker på dem.
![]() |
#29 |
Kald på føttene
|
Jeg har i hvert fall sett det på de gullsmedene jeg har vært. Ser sånn ut: |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Teacher.
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: På midten
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Pusse sølv til bunaden?Jeg leverte mitt bunadssølv til ordentlig rens hos gullsmed for 4 år siden, og det er like blankt og fint!! Oppbevaring i tette pastposer er cluet sa gullsmeden. Sånne små ziplock-poser.
![]() |
#32 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg anbefaler deg å teste mitt råd. Hell varmt vann i et glass. Ha oppi en dæsj med zalo og en dæsj med salmiakk. Legg sølvet i blandingen og la det ligge en stund. Skyll med rent vann. Det er null klin og det virker faktisk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Pusse sølv til bunaden?Jeg har hatt bunad siden 2001 og har fremdeles ikke hatt behov for å pusse sølv. Alt sølv er pakket inn i trange og tette plastposer.
![]() |
#36 |
Peppy!
|
![]() Sv: Pusse sølv til bunaden?Tidlig ute? Å nei du. Her er det snakk om kvelder som må brukes til å bake kaker til barnehagefesten, rydde huset til 17. mai-feiring, stryking av flagg, orging av mat og vin, ut å handle søttendemaisløyfe til barnehagetoget, i tillegg til at jeg har en søt liten deadline på jobb på mandag. Jeg har dårlig tid. Med andre ord: Alt er som normalt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Etylbarbital
![]() Sv: Pusse sølv til bunaden?Stryke flagg?
![]() |
#38 |
Peppy!
|
Er ikke dine flagg krøllete? Eller insinuerer du at jeg har husmortendenser nå? |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
|
![]() |
#40 |
Etylbarbital