Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Pusse sølv til bunaden?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-05-08, 21:51   #1
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pusse sølv til bunaden?

Nå har jeg brukt et eller annet skvip jeg fant på RIMI ("oppfunnet av en gullsmed" - nææ?) og en flanellsklut. (Det var det jeg hadde tilgjengelig som var mykt.) Det ble sånn passe blankt. Søljene gav jeg opp, det var så mange smådingser der. Men mansjettknapper, veskesølvet, sølvet til sjalet og noen slike småtterier fikk seg en runde. Kluten ble svart, og fingrene mine likeså. Så da har det nok blitt litt bedre. Men ja, til neste år blir det levert inn til ordentlig rens. Jeg renset også søljen til guttungen. Den er 55 år gammel, og virkelig vakker. Den var koselig å sitte å pusse på.

I morgen er det stryking av skjorte til meg og minsten. Det blir vel en ny tråd da ja.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-08, 21:54   #2
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Å nei. Jeg har glemt av at dette må gjøres før 17. mai

Jeg har sølvknapper og hemper som er sydd fast i bunaden - det evige problemet er hvordan jeg skal få de blanke uten å få sølvpussemiddel på stoffet. Særlig hempene som man ikke kan snike papir under mens man pusser. De er sydd fast på alle kanter. Må de virkelig klippes av og syes på igjen?

:vurderer for første gang å droppe bunaden:

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-08, 21:56   #3
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Å nei. Jeg har glemt av at dette må gjøres før 17. mai

Jeg har sølvknapper og hemper som er sydd fast i bunaden - det evige problemet er hvordan jeg skal få de blanke uten å få sølvpussemiddel på stoffet. Særlig hempene som man ikke kan snike papir under mens man pusser. De er sydd fast på alle kanter. Må de virkelig klippes av og syes på igjen?

:vurderer for første gang å droppe bunaden:

Du kan kjøpe sånn sølvpusseklut hos gullsmeden. Det funker sånn noenlunde på fastspente hekter.

Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-08, 21:58   #4
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pingis, her.

Du kan kjøpe sånn sølvpusseklut hos gullsmeden. Det funker sånn noenlunde på fastspente hekter.

Sølvpusseklut? :aldri hørt om: Har alle gullsmeder det?

Gammel 14-05-08, 22:01   #5
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Sølvpusseklut? :aldri hørt om: Har alle gullsmeder det?

Jeg har i hvert fall sett det på de gullsmedene jeg har vært. Ser sånn ut:

Man pusser med ene sida og polerer med den andre. Det eneste kjipe er at det er litt vanskelig å komme til innerst i krinkelkroker. :nordlandbunad:

Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-08, 22:02   #6
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Å sånn klut skal jeg ha. Om jeg husker å kjøpe en da :ikke pålitelig:

Gammel 14-05-08, 22:06   #7
Optimist
Teacher.

Optimist sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: På midten
Optimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt likt
Standard

Jeg leverte mitt bunadssølv til ordentlig rens hos gullsmed for 4 år siden, og det er like blankt og fint!! Oppbevaring i tette pastposer er cluet sa gullsmeden. Sånne små ziplock-poser.

Gammel 14-05-08, 22:18   #8
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv

pippimamma sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Nå har jeg brukt et eller annet skvip jeg fant på RIMI ("oppfunnet av en gullsmed" - nææ?) og en flanellsklut. (Det var det jeg hadde tilgjengelig som var mykt.) Det ble sånn passe blankt. Søljene gav jeg opp, det var så mange smådingser der. Men mansjettknapper, veskesølvet, sølvet til sjalet og noen slike småtterier fikk seg en runde. Kluten ble svart, og fingrene mine likeså. Så da har det nok blitt litt bedre. Men ja, til neste år blir det levert inn til ordentlig rens. Jeg renset også søljen til guttungen. Den er 55 år gammel, og virkelig vakker. Den var koselig å sitte å pusse på.

I morgen er det stryking av skjorte til meg og minsten. Det blir vel en ny tråd da ja.

Jeg anbefaler deg å teste mitt råd. Hell varmt vann i et glass. Ha oppi en dæsj med zalo og en dæsj med salmiakk. Legg sølvet i blandingen og la det ligge en stund. Skyll med rent vann. Det er null klin og det virker faktisk.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
bunad, bunadssølv, uselvstendige mammadalter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:05.