|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Peppy!
|
![]() Pusse sølv til bunaden?Som noen kanskje har fått med seg så nærmer 17. mai seg med stormskritt. Det er jammen ikke enkelt å være bunadsansvarlig i heimen når ens egen mor befinner seg mange mil unna. Så da får jeg søke hjelp her da. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Pusse sølv til bunaden?Ikke pusset på 15 år?
![]() |
#3 |
Peppy!
|
![]() Sv: Pusse sølv til bunaden?Jo, altså, det kan godt være at sølvet er pusset. Men ikke av meg. Bunaden har bodd hjemme hos foreldrene mine frem til i fjor. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Trøtt
|
![]() Sv: Pusse sølv til bunaden?Fine emneord!
![]() |
#6 |
Peppy!
|
![]() Sv: Pusse sølv til bunaden?Skal jeg bare ta en myk klut, ikke noe pussemiddel? Kan jeg bruke mikrofiberklut, mon tro? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Pusse sølv til bunaden?Mr.Muscle har en svamp inni seg. Det og vann og tørkepapir gjør susen.
![]() |
#8 |
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
|
![]() Sv: Pusse sølv til bunaden?Jeg pusser når det rengs, les ikke ofte, og min bunad er nå 26 år.
![]() |
#9 |
Peppy!
|
![]() Sv: Pusse sølv til bunaden?Da labber jeg avsted til Rimi og ser hva de har. Så får jeg se hva jeg får til. Jeg tror uansett jeg skal gjøre som Palmen sier og levere sølvet til en gullsmed for ordentlig rens. Men det får bli etter lørdag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Trøtt
|
![]() Sv: Pusse sølv til bunaden?
Glem den tanken med en gang. Det ser fint ut etterpå, men det ødelegger sølvet i følge min gullsmedvenn som tok svennebrev på bunadssølv.
![]() |
#11 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Pusse sølv til bunaden?Jeg pusser jentenes bunadsølv på samme måte som jeg gjør med andre sølvsmykker: Varmt vann med zalo og salmiakk. Sist redigert av pippimamma : 14-05-08 kl 19:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Pusse sølv til bunaden?Problemet med å legge det i vann med en slik plate ( så vidt jeg vet funker aluminiumsfolie og salt også. Eller var det en ingrediens til, mon tro?) er at da blir det også blankt der hvor sølvet er oksydert med vilje.
![]() |
#13 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Pusse sølv til bunaden?alufolie og salt, trur eg.
![]() |
#14 |
By the Sea
|
![]() Sv: Pusse sølv til bunaden?Pusse bunadssølv?
![]() |
#15 |
Epikur
|
![]() Sv: Pusse sølv til bunaden?Jeg har vært så lat at jeg har levert sølvet til en kombinert puss og fiks på gullsmeden på hjørnet ved McDonalds på Majorstua. Det faller alltid av en eller annen dings.
![]() |
#16 |
Protonterapeut
|
Ta en ekstra titt, og tell ripene ...
![]() |
#17 |
representert
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg kan ikke skjønne annet enn at moren din får ta seg en tur, skulle da bare mangle. Det går da sikkert både buss eller tog! :hjelper:
![]() |
#19 |
Queen of intentions...
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Pusse sølv til bunaden?Det enkleste er å levere det til gullsmed og få det trumlet der.
![]() |
#20 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Pusse sølv til bunaden?Denne problemstillingen har gnaget hos meg hver mai de siste 16 årene, uten at tanker har blitt satt ut i handling. Men før i år var jeg "grei" og lånte sølvet bort til en slektning jeg vet er en skikkelig perfeksjonist, vel vitende om at sølvet kom til å komme tilbake like skinnende som da det ble laget. Og det ble det. :fornøyd: |
![]() |
![]() |
![]() |
Emneord |
bunad, bunadssølv, uselvstendige mammadalter |
|
|