Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Falaffel

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-09-07, 20:45   #1
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Falaffel

Dansk oppskrift.
Interessante kommentarer nederst på siden.
http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2...ft.php?id=3541

Her er NRK-lises oppskrift:
http://www.nrk.no/magasin/tidlig/1.2091445

Klarer ikke å bestemme meg for hviken jeg skal velge.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-07, 14:43   #2
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mandarin, her.

Dansk oppskrift.
Interessante kommentarer nederst på siden.
http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2...ft.php?id=3541

Her er NRK-lises oppskrift:
http://www.nrk.no/magasin/tidlig/1.2091445

Klarer ikke å bestemme meg for hviken jeg skal velge.

Hey - her var det oppskrifter, ja. Tror jeg går for NRK sin. Tusen takk, Mandarin!

Gammel 25-09-07, 19:21   #3
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Eia, her.

Hey - her var det oppskrifter, ja. Tror jeg går for NRK sin. Tusen takk, Mandarin!

Gleder meg til rapport!

Sorry Azi

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-07, 19:37   #4
Skytte
Bør lage seg en tittel selv

Skytte sin avatar

Blogginnlegg: 105
Skytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de fleste
Standard

Dette må prøves. Smakte falaffel for første gang i sommer på ferie hos min far. Min stesøster er vegetarianer og spiste falaffel mens vi spiste en eller annen form for kjøtt. Selv hadde jeg mest lyst til å stjele maten hennes .

Kanskje blir det dette til middag på fredag (første mulighet) ?

Skytte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-07, 20:50   #5
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg tror rett og slett bare det heter Hummus på de fleste språk. Har hørt noen nordmenn kalle det kikertstappe, men synes liksom ikke det blir helt det samme.

Gammel 24-09-07, 21:02   #6
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Ja, jeg tror rett og slett bare det heter Hummus på de fleste språk. Har hørt noen nordmenn kalle det kikertstappe, men synes liksom ikke det blir helt det samme.

Kikertstappe er jo genialt. Da får man jo både forklart og advart på én gang.

Svar med sitat
Gammel 26-09-07, 10:42   #7
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Kikertstappe er jo genialt. Da får man jo både forklart og advart på én gang.

Tullejente..:smiler: Hummus er kjempegodt!! Dra på Sahara i Oslo og spis der, der har de både falafel og hummus. :snaddermat:

Sist redigert av turi : 26-09-07 kl 10:43. Årsak: någre leifer
turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-07, 21:03   #8
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gammel 25-09-07, 09:31   #9
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Etter diverse mislykkede forsøk på å lage falaffel fra bunnen av hørte jeg av en venninne at det var falaffelmix å få kjøpt på innvandrerbutikker, og at det var både godt og enkelt. Så en dag da jeg var hos tyrkeren for å kjøpe grønnsaker spurte jeg om de hadde falaffelmix. Det utløste hoderysting og følgende svar:

"Do må laga det selv! Do må ikke vara så lat!"

Lett for han å si, som sikkert hadde en kone som var hjemme og lagde falafler hele dagen. :fordomsfull: Så måtte jeg gå hjem med uforrettet sak.

Sist redigert av Sokk : 25-09-07 kl 14:22.
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-07, 14:18   #10
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Men dere: Skal kikertene moses helt? Kan jeg bruke stavmiksern til det? Eller må man ha kjøkkenmaskin som deler opp mer skånsomt i biter?

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-07, 14:33   #11
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har most alt helt.

Gammel 25-09-07, 15:05   #12
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Jeg la NRK sitt først jeg da!

Gammel 25-09-07, 20:17   #13
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Azi, her.

Jeg la NRK sitt først jeg da!

Oops! Sorry - så den ikke før nå. Det var så mye hummus her at ting ble tåkete. Takk til deg først, Azi.

Gammel 26-09-07, 11:13   #14
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Eia, her.

Oops! Sorry - så den ikke før nå. Det var så mye hummus her at ting ble tåkete. Takk til deg først, Azi.

Skulle egentlig lagt inn en dramaqueen smily istedenfor snurt ser jeg nå!

Gammel 26-09-07, 11:44   #15
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

I Algerie betyr hummus (eller, som de ville skrevet, hommous) bare kikert. De lager ikke denne pureen, men den pureen består vel ikke bare av kikerter, det er vel aubergine i den og? Eller?

Gammel 26-09-07, 12:51   #16
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Det er ikke aubergine i hummus nei, iallfall ikke i den "vanlige" sorten. Den består vel sånn ca. av kikerter, tahini, krydder og sitronsaft. Men det finnes sikkert flere typer. Nam, det er jo bare SÅ godt. Kikerter er SNOP! Jeg og vesla kan sitte og snackse på en skål krydrede kikerter til tv-kvelden vi.

Gammel 26-09-07, 13:42   #17
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det er ikke aubergine i hummus nei, iallfall ikke i den "vanlige" sorten. Den består vel sånn ca. av kikerter, tahini, krydder og sitronsaft. Men det finnes sikkert flere typer. Nam, det er jo bare SÅ godt. Kikerter er SNOP! Jeg og vesla kan sitte og snackse på en skål krydrede kikerter til tv-kvelden vi.

skriver opp den oppskriften jeg fant, som er så godt som like god som den de hadde på Al Amir...

200 g kikerter
70 g tahini
1 dl vann
2 fedd hvitløk
1/2dl kaldpresset olivenolje
saften av 1 sitron
1/2 ts fruktose
1 ts paprika
litt persille

ertene has i food processor, og kjøres til en grov masse. tilsett tahini sammen med knust hvitløk og kjør til jevn masse. Mens maskinen går tilsett olivenolje og sitronsaft. Kjør til alt er blandet til en glatt masse.

Smak til med salt, pepper, fruktose.

serveres med olivenolje over, og nanbrød. :sikle:

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-07, 13:52   #18
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Hvitløk ja, det må jo med!!
Takk for flott oppskrift, skal prøves!

Gammel 26-09-07, 12:55   #19
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tahine er det ja... Det er vel en masse av sesamfrø?

Jeg elsker sånne kikerter vi får kjøpt i Algerie, de er varmet under glødelamper og "marinert" i cumin.

Gammel 26-09-07, 13:53   #20
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Tahine er det ja... Det er vel en masse av sesamfrø?

Jeg elsker sånne kikerter vi får kjøpt i Algerie, de er varmet under glødelamper og "marinert" i cumin.

Jepp det er pasta av sesamfrø, smaker egentlig litt likt peanøttsmør synes jeg, når man feks. har det på brødskiva.
Åh de kikertene høres gode ut!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:32.