Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Falaffel

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-11-06, 16:41   #1
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Falaffel

Er det noen som har en god oppskrift på falafler? Gjerne med tilbehør.

Gammel 07-11-06, 17:28   #2
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Falaffel

Gå til en innvandrerforretning. Kjøp. :smart:

Gammel 07-11-06, 17:36   #3
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Venter spent, var ikke helt fornøyd med den oppskriften jeg prøvde sist.

Gammel 07-11-06, 18:03   #4
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Det er vel ikke noe moro... Jeg vil LAGE! :vanskelig:

Gammel 24-09-07, 12:57   #5
Tammen
Fjott

Tammen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 12
Tammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Eia, her.

Det er vel ikke noe moro... Jeg vil LAGE! :vanskelig:

Jeg også vil lage

Venter spent på oppskrift fra noen ..

Tammen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-07, 13:31   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Eller helsekosten, eller velassorterte dagligvarebutikker. Jeg kjøper dem nesten alltid ferdige (frosne) men skal bli flinkere til å lage selv. Det er jo såå godt! Pleier å ha tzatziki eller annen dip til.

Gammel 24-09-07, 15:18   #7
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Eller helsekosten, eller velassorterte dagligvarebutikker. Jeg kjøper dem nesten alltid ferdige (frosne) men skal bli flinkere til å lage selv. Det er jo såå godt! Pleier å ha tzatziki eller annen dip til.

Jeg har ikke kommet på at disse kan kjøpes både her og der.
Skal prøve å lete frem noen. Det er det beste jeg vet.

Pitabrød, en syrlig dressing (youghurt) litt salat og NAM!!

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-07, 15:23   #8
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg elsker den fra SpisBedre-bladet mitt:

Falafel med pitabrød
4 pers

2 bokser kikerter (à 400 g)
2 egg
3 ss tacokrydder (jeg bruker en hel pose)
2 ss olivenolje
1 romanosalat
250 g cherrytomater (jeg bruker en pakke)
6 pitabrød
1 dl matyoghurt

1. Skyll kikertene i kaldt vann. Bland med egg og tacokrydder i en kjøkkenmaskin til en jevn masse.

2. Varm oljen i en stekepanne, form massen til små boller med hjelp av to spiseskjeer.
Stek dem deretter ved middels varme (anbefaler at pannen er godt varm når de hives oppå).

3. Skyll og strimle salaten, skjær tomater i båter. Varm pitabrød og server yoghurt til.

Det er knall godt! Forrige gang brukte jeg en halv boks med yoghurt, og hadde også rødløk til. Og ikke minst - utrolig enkelt!

Gammel 24-09-07, 15:25   #9
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleLeo, her.

Falafel med pitabrød
4 pers

2 egg
2 ss olivenolje
1 romanosalat
6 pitabrød
1 dl matyoghurt

1. Skyll kikertene i kaldt vann. Bland med egg og tacokrydder i en kjøkkenmaskin til en jevn masse.

2. Varm oljen i en stekepanne, form massen til små boller med hjelp av to spiseskjeer.
Stek dem deretter ved middels varme (anbefaler at pannen er godt varm når de hives oppå).

3. Skyll og strimle salaten, skjær tomater i båter. Varm pitabrød og server yoghurt til.

Det er knall godt! Forrige gang brukte jeg en halv boks med yoghurt, og hadde også rødløk til. Og ikke minst - utrolig enkelt!

Takk for oppskrift!!

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-07, 17:34   #10
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleLeo, her.

Falafel med pitabrød
4 pers

2 egg
2 ss olivenolje
1 romanosalat
6 pitabrød
1 dl matyoghurt

Ah, den skal prøves!! Det var der jeg fant oppskrift på hummus å!!

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-07, 17:38   #11
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mmm den må prøves ut denne uka! Hummus er også snadder!

Gammel 24-09-07, 17:46   #12
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Standard

Tusen takk for oppskrift, LilleLeo. Men; jeg er en smule skeptisk til tacokrydderet, er det noen som vet hva det består av? :supervanskelig:

Gammel 24-09-07, 17:50   #13
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Oj jeg så ikke tacokrydderet i oppskriften. Nå ble jeg også litt skeptisk. Jeg liker tacokrydder, men i falafel?

Min falafelfavoritt er Nutana og Anamma sine. Nutana sine er best.

Gammel 24-09-07, 18:18   #14
Nebbia
Passiv

Standard

Mmm den må prøves ut denne uka! Hummus er også snadder!

Hummus - er ikke det jord? Eller er humus og hummus to forskjellige ting?

Svar med sitat
Gammel 24-09-07, 18:44   #15
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Jeg har bare sett det skrevet Hummus, skrives det egentlig Humus? Har sett det skrevet med 2 M'er på menyen på egyptiske restauranter også, så jeg trodde det ble skrevet sånn?

Gammel 24-09-07, 19:10   #16
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

http://en.wikipedia.org/wiki/Hummus

Det skrives nok hummus!

Fant denne oppskriften på google.

http://www.nrk.no/magasin/tidlig/1.2091445

Gammel 24-09-07, 19:13   #17
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Eia, her.

Tusen takk for oppskrift, LilleLeo. Men; jeg er en smule skeptisk til tacokrydderet, er det noen som vet hva det består av? :supervanskelig:

Jeg har ikke peiling altså, men det er knallgodt!

Gammel 24-09-07, 19:35   #18
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Azi, her.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hummus

Det skrives nok hummus!

Har sjekket litt, og det er tydeligvis to forskjellige ting. Hummus er et engelsk ord som ikke eksisterer på norsk ifølge bokmålsorboka. Humus er jord, og det heter humic acid på engelsk. Hva hummus egentlig heter på norsk lurer jeg fremdeles på.

Det er uansett godt å vte at falaffel ikke er basert på jord, selv om den falaffelen (den enseste jeg har smakt) smakte omtrent slik jeg forestiller meg at jord smaker. Det var i allefall tørt og ekkelt. Omtrent som min mormors sandkaker som jeg mistenker inneholder sand.

Svar med sitat
Gammel 24-09-07, 19:57   #19
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Hummus er jo navnet på en rett da. Det er jo ikke et ord i den forstand.

Gammel 24-09-07, 20:24   #20
Nebbia
Passiv

Standard

Hummus er jo navnet på en rett da. Det er jo ikke et ord i den forstand.

Det har jeg forstått, men selv om det bare er navnet på rett så pleier de jo å komme inn i bokmålsordboka i original- eller norsk form. Taco er også en rett, og det heter taco på godt norsk. Kanskje hummus er såpass sært at språkrådet ikke har hørt om det, og ikke vurdert hva det offisielt skal hete.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:16.