|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
--
|
![]() Sv: Eggdonasjon (gikk nå på Nrk1)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Pauset
|
Ja men det er noen som velger bort en kjødelig forelder for barnet. Jeg kunne vært for det dersom barnet fikk vite den andre foreldres navn ved fylte 16 år eller 18 år f.eks. Men det jeg misliker er at barnet aldri kan finne ut hvem den andre familien er. De fleste kan finne ut noe om dette i andre sammenhenger, som adopsjon. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Absolut ateist
|
Det kan man også i flere land der donasjoner er lovlige. Bl.a. ved sæddonasjon i Norge. Så det argumentet ditt holder ikke.
![]() |
#4 |
Tvåtusentalssuffragett
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg ser Sitron allerede har gjort deg oppmerksom på reglene rundt sæddonasjon i Norge. Det er fint; du hev deg ut i diskusjonen på noe tynt grunnlag, synes jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Eggdonasjon (gikk nå på Nrk1)Å ja. Barn som ikke kjenner sine biologiske foreldre har altså andre følelser når de er adopterte. Skjønner.
![]() |
#6 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Eggdonasjon (gikk nå på Nrk1)Du vet ikke at sæddonasjon ikke er hemmelig i Norge? Jøss.
![]() |
#7 |
Pauset
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
--
|
Jeg visste det, men har nok tilbragt (altfor) mye tid på fora med slik informasjon Sist redigert av Isa : 07-11-06 kl 23:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Absolut ateist
|
Når du uttaler deg såpass bastant i en slik diskusjon som dette, så forventer jeg at du er noenlunde oppdater. Ikke at du skal vite alt, men hvertfall ha litt substans bak argumentene dine.
![]() |
#10 |
Pauset
|
Ok da skjønner jeg at jeg ikke er kompetent nok til å diskutere her inne.... Visste ikke at jeg måtte ha alle nye lover og regler foran meg for å kunne diskutere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Absolut ateist
|
Inkompetent er ditt ord, men du har muligens rett.
![]() |
#12 |
--
|
Jeg synes nå alle skal få lov til å komme med sine tanker og meninger jeg da... |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Eggdonasjon (gikk nå på Nrk1)Ang sæddonasjon så er det ikke hemmelig, og en evnt eggdonasjon vil heller ikke være hemmelig, for etter hva jeg husker fikk vi en lov som sier at barn har krav på å få vite hvem som er de biologiske foreldrene.
![]() |
#14 |
søt
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Eggdonasjon (gikk nå på Nrk1)Jeg er for både egg-og sæddonasjon.
![]() |
#15 |
prøver å være tål***ig
|
Magica: Du burde sende sms til meg om spennende programmer innenfor barn/baby. Bare i dag har jeg funnet ut at jeg har glemt tre programmer jeg tenkte jeg skulle se de to siste dagene
![]() |
#16 |
Passiv
|
![]() Sv: Eggdonasjon (gikk nå på Nrk1)Hm.... Hva skjer her da? |
![]() |
![]() |
#17 |
flisespikker
|
Jeg har stor forståelse for det standpunktet. Jeg "liker" heller ikke anonym sæd- eller eggdonasjon, men jeg har ikke blitt helt enig med meg selv om hvorvidt det burde være lov eller ikke.
![]() |
#18 |
Textrovert
|
![]() Sv: Eggdonasjon (gikk nå på Nrk1)Sånn helt uten å koble dette til om egg-/sæddonasjon burde være lov eller ikke, så er det alltid en problemstilling ved sæddonasjon jeg stadig kommer tilbake til, men som ingen snakker noe om, og det er: Hva gjør det med forholdet mellom partnerne dersom bare én av dem er barnets biologiske forelder? Hva hvis forholdet begynner å bli dårlig, er det ikke da fryktelig lett at den som ikke er biologisk forelder mister litt makt, at "jammen, det er nå egentlig MITT barn da", kan komme til å bli et (usagt) argument i en strid?
![]() |
#19 |
søt
Medlem siden: Sep 2006
Sorry! Skal huske det neste gang.
![]() |
#20 |
villende
|
![]() Sv: Eggdonasjon (gikk nå på Nrk1)I utgangspunktet mener jeg det bør være likhet for loven; er det lov til å donere sæd bør det også være lov å donere egg. Anonymisert donasjon er jeg mot. Det skal være mulig for barnet å spore opp sitt (biologiske) opphav. Noe som jo kan være et reelt ønske som voksen, blant annet av medisinske årsaker. Jeg syns ikke det er sammenlignbart med adopsjonssaker hvor det ikke er mulig å finne foreldrene. Men jeg er faktisk ikke sikker på hva jeg faktisk syns om donasjon. Siden jeg har fått et eget biologiske barn føler jeg meg på et vis diskvalifisert til å synse om saken. Jeg skjønner behovet for å gå gravid og føde sitt ”eget” barn. Jeg vet at adopsjonsprosessen er alt annet enn enkel. Jeg har veldig stor forståelse for at man ønsker biologiske barn. Hva er årsaken til at man ønsker donasjon? At minst en av foreldrene skal være biologisk forelder? Muligheten til å følge opp barnet fra fødselen? |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|