Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Eggdonasjon (gikk nå på Nrk1)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-11-06, 22:45   #1
Isa
--

Isa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Eggdonasjon (gikk nå på Nrk1)

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Poenget er at noen velger bort en forelder. Ved adopsjon så er det ofte omstendigheter som er årsaken. Fattige familier som ikke har mulighet til å ta abort. Det er noe annet

Nå er det jo ofte omstendigheter som gjør at noen velger donasjon også da.

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-06, 22:48   #2
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av marikken, her.

Nå er det jo ofte omstendigheter som gjør at noen velger donasjon også da.

Ja men det er noen som velger bort en kjødelig forelder for barnet. Jeg kunne vært for det dersom barnet fikk vite den andre foreldres navn ved fylte 16 år eller 18 år f.eks. Men det jeg misliker er at barnet aldri kan finne ut hvem den andre familien er. De fleste kan finne ut noe om dette i andre sammenhenger, som adopsjon.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-06, 22:49   #3
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja men det er noen som velger bort en kjødelig forelder for barnet. Jeg kunne vært for det dersom barnet fikk vite den andre foreldres navn ved fylte 16 år eller 18 år f.eks. Men det jeg misliker er at barnet aldri kan finne ut hvem den andre familien er. De fleste kan finne ut noe om dette i andre sammenhenger, som adopsjon.

Det kan man også i flere land der donasjoner er lovlige. Bl.a. ved sæddonasjon i Norge. Så det argumentet ditt holder ikke.

Gammel 07-11-06, 23:24   #4
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Jeg ser Sitron allerede har gjort deg oppmerksom på reglene rundt sæddonasjon i Norge. Det er fint; du hev deg ut i diskusjonen på noe tynt grunnlag, synes jeg.

Jeg vil også legge til at det slett ikke er slik at de fleste adopterte kan finne ut noe om sitt opphav. Kina, f eks, som har vært det største adopsjonslandet i Norge de siste årene, adopterer kun bort hittebarn. Barna er forlatt, gjerne et godt stykke unna der de er født, og de vil aldri kunne oppspore sin biologiske familie. (En positiv ting med dette er at familien aldri vil oppleve å få Tore Strømøy på døren... )

Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-06, 22:45   #5
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å ja. Barn som ikke kjenner sine biologiske foreldre har altså andre følelser når de er adopterte. Skjønner.

Gammel 07-11-06, 22:54   #6
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Du vet ikke at sæddonasjon ikke er hemmelig i Norge? Jøss.

Gammel 07-11-06, 22:56   #7
Jessica
Pauset

Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Du vet ikke at sæddonasjon ikke er hemmelig i Norge? Jøss.

Er det noe ALLE vet? Nei det har jeg ikke hørt. Når det var noe vi tenkte på var det hemmelig. Nå har det ikke vært aktuelt så jeg er ikke oppdatert på den fronten.

Gammel 07-11-06, 22:59   #8
Isa
--

Isa sin avatar

Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Er det noe ALLE vet? Nei det har jeg ikke hørt. Når det var noe vi tenkte på var det hemmelig. Nå har det ikke vært aktuelt så jeg er ikke oppdatert på den fronten.

Jeg visste det, men har nok tilbragt (altfor) mye tid på fora med slik informasjon

Sist redigert av Isa : 07-11-06 kl 23:06.
Gammel 07-11-06, 23:01   #9
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Når du uttaler deg såpass bastant i en slik diskusjon som dette, så forventer jeg at du er noenlunde oppdater. Ikke at du skal vite alt, men hvertfall ha litt substans bak argumentene dine.

Gammel 07-11-06, 23:05   #10
Jessica
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Når du uttaler deg såpass bastant i en slik diskusjon som dette, så forventer jeg at du er noenlunde oppdater. Ikke at du skal vite alt, men hvertfall ha litt substans bak argumentene dine.

Ok da skjønner jeg at jeg ikke er kompetent nok til å diskutere her inne.... Visste ikke at jeg måtte ha alle nye lover og regler foran meg for å kunne diskutere. Siden jeg er inkompent så får dere som er kompetente diskutere da.

Gammel 07-11-06, 23:11   #11
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Ok da skjønner jeg at jeg ikke er kompetent nok til å diskutere her inne.... Visste ikke at jeg måtte ha alle nye lover og regler foran meg for å kunne diskutere. Siden jeg er inkompent så får dere som er kompetente diskutere da.

Inkompetent er ditt ord, men du har muligens rett.

Gammel 07-11-06, 23:15   #12
Isa
--

Isa sin avatar

Standard

Jeg synes nå alle skal få lov til å komme med sine tanker og meninger jeg da...

Gammel 07-11-06, 23:06   #13
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Ang sæddonasjon så er det ikke hemmelig, og en evnt eggdonasjon vil heller ikke være hemmelig, for etter hva jeg husker fikk vi en lov som sier at barn har krav på å få vite hvem som er de biologiske foreldrene.
Om jeg er helt på bærtur der så si fra.

Gammel 08-11-06, 11:10   #14
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Jeg er for både egg-og sæddonasjon.

Men etter å ha sett et utrolig trist program på NRK i går om jentebabyer som ble drept (blant annet i India) skulle jeg ønske enda flere valgte å adoptere.

Gammel 08-11-06, 21:57   #15
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Jeg er for både egg-og sæddonasjon.

Men etter å ha sett et utrolig trist program på NRK i går om jentebabyer som ble drept (blant annet i India) skulle jeg ønske enda flere valgte å adoptere.

Magica: Du burde sende sms til meg om spennende programmer innenfor barn/baby. Bare i dag har jeg funnet ut at jeg har glemt tre programmer jeg tenkte jeg skulle se de to siste dagene

Men ja, er for eggdonasjon og sæddonasjon. Absolutt.

Gammel 09-11-06, 11:17   #16
Bompeberta
Passiv

Standard

Hm.... Hva skjer her da?

Jessica har et viktig poeng. Barnet må ha rett til å vite at det har en ukjent far eller mor. Da er jeg FOR. Dersom dette skal være hemmelig for barnet er jeg ikke med i det hele tatt.

Jeg vet at Norge og Sverige forlanger at donor ikke får være hemmelig, men det er fortsatt mange land, der norske blivende foreldre er, der det fortsatt er hemmelig.

Kanskje vi skal diskutere sak i stedet for å henge oss opp i bagateller om hva enkelte vet og ikke vet her inne. Hvem kan og vet alt? Vi lærer stadig noe nytt....

Svar med sitat
Gammel 09-11-06, 15:49   #17
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bompeberta, her.

Jessica har et viktig poeng. Barnet må ha rett til å vite at det har en ukjent far eller mor. Da er jeg FOR. Dersom dette skal være hemmelig for barnet er jeg ikke med i det hele tatt.

Jeg har stor forståelse for det standpunktet. Jeg "liker" heller ikke anonym sæd- eller eggdonasjon, men jeg har ikke blitt helt enig med meg selv om hvorvidt det burde være lov eller ikke.

Gammel 09-11-06, 16:06   #18
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sånn helt uten å koble dette til om egg-/sæddonasjon burde være lov eller ikke, så er det alltid en problemstilling ved sæddonasjon jeg stadig kommer tilbake til, men som ingen snakker noe om, og det er: Hva gjør det med forholdet mellom partnerne dersom bare én av dem er barnets biologiske forelder? Hva hvis forholdet begynner å bli dårlig, er det ikke da fryktelig lett at den som ikke er biologisk forelder mister litt makt, at "jammen, det er nå egentlig MITT barn da", kan komme til å bli et (usagt) argument i en strid?

Eller overdramatiserer jeg?

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-06, 14:29   #19
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av tinkadott, her.

Magica: Du burde sende sms til meg om spennende programmer innenfor barn/baby. Bare i dag har jeg funnet ut at jeg har glemt tre programmer jeg tenkte jeg skulle se de to siste dagene

Men ja, er for eggdonasjon og sæddonasjon. Absolutt.

Sorry! Skal huske det neste gang.

Gammel 08-11-06, 12:20   #20
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I utgangspunktet mener jeg det bør være likhet for loven; er det lov til å donere sæd bør det også være lov å donere egg. Anonymisert donasjon er jeg mot. Det skal være mulig for barnet å spore opp sitt (biologiske) opphav. Noe som jo kan være et reelt ønske som voksen, blant annet av medisinske årsaker. Jeg syns ikke det er sammenlignbart med adopsjonssaker hvor det ikke er mulig å finne foreldrene. Men jeg er faktisk ikke sikker på hva jeg faktisk syns om donasjon. Siden jeg har fått et eget biologiske barn føler jeg meg på et vis diskvalifisert til å synse om saken. Jeg skjønner behovet for å gå gravid og føde sitt ”eget” barn. Jeg vet at adopsjonsprosessen er alt annet enn enkel. Jeg har veldig stor forståelse for at man ønsker biologiske barn. Hva er årsaken til at man ønsker donasjon? At minst en av foreldrene skal være biologisk forelder? Muligheten til å følge opp barnet fra fødselen?

Problemet med donasjon er jo at det ”skjules” at en av foreldrene ikke er biologiske foreldre. Nå gjelder jo det i flere tilfeller enn ved donasjon, men frem til eggdonasjon ble muliggjort har det jo vært sikkert at (biologisk) mor er den som føder barnet.

Jeg er nok på det stadiet at jeg ikke hadde donert bort egne egg. Jeg syns det hadde vært enklere å være surrogatmor (med andres egg), men hadde nok ikke gjort det heller.

Dette spørsmålet er alt annet enn enkelt, og det er vel derfor norske myndigheter foreløpig har valgt den tilnærmingen de har. Regelverket er jo i kontinuerlig endring, så man skal ikke se bort fra at eggdonasjon tillates i Norge om noen år.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:04.