Brannforskrifter, byggeavstand og vindu på smal tomt - lure løsninger?
Vi tumler med 100 forskjellige boalternativer om dagen. Kanskje klarer vi å skille ut tomt både i nord og i sør for dagens bolig, og da kunne vi bodd flott og ikke så dyrt. Lærlingen kunne hatt stabilt bosted og begge foreldrene i nærheten uten at de voksne ble for tette. Så helt klart verdt å vurdere.
Men nå har jeg snakket med kommunen, byggefirmaer og lest forskrifter og bestemmelser, og er mer forvirret enn noen gang. Kan noen hjelpe litt?
Jeg forstår det som om avstand mellom bygningene skal være 8 meter. Hvis det blir mindre enn 8 meter må man ha dispensasjon og ev godkjennelse av nabo. Jeg er i så fall juridisk nabo selv, og kan godkjenne. Men så kommer det inn noe med brannforskrifter, om at man ikke kan ha vinduer. Det gamle huset trenger ikke vinduer den veien, men nyhuset mister muligheten til å ha vinduer mot sør...
- Kommer det inn vindusrestriksjoner med en gang man bygger tettere enn 8 meter?
- Tomta er smal, men lang. Kan man eventuelt ha vinduer hvis man plasserer nyhuset "i vinkel2 med det gamle? Altså at ytterveggen på nyhuset begynner der en yttervegg på det gamle slutter?
- Eller lage en vindusløs korridor mellom nyhusets to bygningskropper der det "treffer det gamle huset?
- Noen andre smarte løsninger?
Jeg spør om masse for tiden, håper noen kan svare litt likevel!
|