|
Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Vaklende
|
![]() Brannforskrifter, byggeavstand og vindu på smal tomt - lure løsninger?Vi tumler med 100 forskjellige boalternativer om dagen. Kanskje klarer vi å skille ut tomt både i nord og i sør for dagens bolig, og da kunne vi bodd flott og ikke så dyrt. Lærlingen kunne hatt stabilt bosted og begge foreldrene i nærheten uten at de voksne ble for tette. Så helt klart verdt å vurdere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Brannforskrifter, byggeavstand og vindu på smal tomt - lure løsninger?Dette er ganske vanskelig, men prøv på www.be.no og Veiledning til teknisk forskrift.
![]() |
#3 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Brannforskrifter, byggeavstand og vindu på smal tomt - lure løsninger?Kommer du nærmere enn 8 meter, må du uansett øke brannmotstanden i materialene. Om du kan ha vinduer, er jeg usikker på.
![]() |
#4 |
Passiv
|
![]() Sv: Brannforskrifter, byggeavstand og vindu på smal tomt - lure løsninger?Du kan ha vinduer, men det må være branngodkjente vinduer, og de er veldig dyre. Ellers må konstruksjonen også brannsikres. |
![]() |
![]() |
#5 |
Vaklende
|
![]() Sv: Brannforskrifter, byggeavstand og vindu på smal tomt - lure løsninger?Takk for gode svar. Jeg har litt problemer med å få opp BE-lenken, men sjekker det ut. Jeg regnet med vinkelbyggingen ikke hjalp, men det var verdt en tanke. Takk!
Dette er spesielt interessant, fordi vi uansett må delvis sette opp ny yttervegg i det gamle huset, der det i dag er en garasje som må rives. Noen lenker til mer info? Jeg finner bare noe som tyder på at jeg kan sette opp en vegg i massiv tegl, tykkelse 226 mm? Tror du det har noe å si at veggen som vender mot det gamle huset er lav, da den hører til et tilbygg for inngangsparti? Må vi i så fall droppe vinduene som står mot vest (vinkel) i inngangspartiet og brannsikre den vindusløse veggen 2 meter lenger sør også? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Passiv
|
![]() Sv: Brannforskrifter, byggeavstand og vindu på smal tomt - lure løsninger?
Tegl er brannsikkert nok, ja, men takflate mot det nye huset må også brannsikres. Det er nok å brannsikre fra innsiden, dersom man har ubrennbar takkledning. Alt som er nærmere enn 8 meter må brannsikres, på en eller annen måte. |
![]() |
![]() |
#8 |
Flax
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Brannforskrifter, byggeavstand og vindu på smal tomt - lure løsninger?Vi fikk godkjent bygg mindre enn 8 meter fra naboen, med brannsikre vinduer. De var dyre, men ikke så dyre at det ikke var verd det. Alternativet vårt hadde vært å ikke kunne bygge på.
![]() |
#9 |
Passiv
|
![]() Sv: Brannforskrifter, byggeavstand og vindu på smal tomt - lure løsninger?Siden du skrev at tomten var lang og smal, hadde jeg lyst til å tipse deg om et stilig hus fra Sverige - N111 fra http://www.norrpada.se/ |
![]() |
![]() |
#10 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Brannforskrifter, byggeavstand og vindu på smal tomt - lure løsninger?Har du målebrev for tomten? Hvor smalt er det snakk om? Vår tomt er lang og smal - som et kakestykke. Vi endte opp med et hus på 7,5 meter i bredde og 15-16 meter langt.
![]() |
#11 |
Vaklende
|
![]() Sv: Brannforskrifter, byggeavstand og vindu på smal tomt - lure løsninger?N111 var kjempestilig, det er denne her, er det ikke, med 10 meter bredde? |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Etylbarbital
![]() Sv: Brannforskrifter, byggeavstand og vindu på smal tomt - lure løsninger?På det smaleste der huset er plassert er kakestykket 7,5 meter + 4 meter på hver side - dvs. totalt 15,5 meter. Har utnyttet hele bredden. (Det er nytt boligfelt og naboene ligger helt forskriftsmessig fra grensen.)
![]() |
#14 |
Passiv
|
![]() Sv: Brannforskrifter, byggeavstand og vindu på smal tomt - lure løsninger?Huset vårt er 4,15 bredt innvendig. Det går veldig fint å bo slik. |
![]() |
![]() |
#15 |
Vaklende
|
![]() Sv: Brannforskrifter, byggeavstand og vindu på smal tomt - lure løsninger?Skulle gjerne sett huset ditt, Veronal, det høres spennende ut. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Passiv
|
![]() Sv: Brannforskrifter, byggeavstand og vindu på smal tomt - lure løsninger?
Hvis jeg ikke husker helt feil er vel FarOutFishing arkitekt? |
![]() |
![]() |
#17 |
Vaklende
|
Aha, da regner jeg med jeg allerede har sett huset i min hemmelige avhengighet (interiørblader)? Betyr det at jeg kan starte nye tråder med "Er det noen arkitekter som kan hjelpe meg?" |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Etylbarbital
![]() Sv: Brannforskrifter, byggeavstand og vindu på smal tomt - lure løsninger?Balanse: Ikke quote - jeg sletter bildene snart.
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske? Sist redigert av Veronal : 22-05-08 kl 11:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Passiv
|
FarOutFishing har (om jeg ikke da roter helt med nick'ene) jobbet med noen spennende miljøhus! Såklart man kan starte "Er det noen arkitekter som kan hjelpe meg?"-tråder. Så svarer de vel om de vil/kan! |
![]() |
![]() |
#20 |
Øyboer
![]() Sv: Brannforskrifter, byggeavstand og vindu på smal tomt - lure løsninger?Det var et stilig hus Veronal ! |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|