Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Brannforskrifter, byggeavstand og vindu på smal tomt - lure løsninger?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-05-08, 17:24   #1
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Brannforskrifter, byggeavstand og vindu på smal tomt - lure løsninger?

Vi tumler med 100 forskjellige boalternativer om dagen. Kanskje klarer vi å skille ut tomt både i nord og i sør for dagens bolig, og da kunne vi bodd flott og ikke så dyrt. Lærlingen kunne hatt stabilt bosted og begge foreldrene i nærheten uten at de voksne ble for tette. Så helt klart verdt å vurdere.

Men nå har jeg snakket med kommunen, byggefirmaer og lest forskrifter og bestemmelser, og er mer forvirret enn noen gang. Kan noen hjelpe litt?

Jeg forstår det som om avstand mellom bygningene skal være 8 meter. Hvis det blir mindre enn 8 meter må man ha dispensasjon og ev godkjennelse av nabo. Jeg er i så fall juridisk nabo selv, og kan godkjenne. Men så kommer det inn noe med brannforskrifter, om at man ikke kan ha vinduer. Det gamle huset trenger ikke vinduer den veien, men nyhuset mister muligheten til å ha vinduer mot sør...

- Kommer det inn vindusrestriksjoner med en gang man bygger tettere enn 8 meter?
- Tomta er smal, men lang. Kan man eventuelt ha vinduer hvis man plasserer nyhuset "i vinkel2 med det gamle? Altså at ytterveggen på nyhuset begynner der en yttervegg på det gamle slutter?
- Eller lage en vindusløs korridor mellom nyhusets to bygningskropper der det "treffer det gamle huset?
- Noen andre smarte løsninger?

Jeg spør om masse for tiden, håper noen kan svare litt likevel!

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 17:37   #2
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Brannforskrifter, byggeavstand og vindu på smal tomt - lure løsninger?

Dette er ganske vanskelig, men prøv på www.be.no og Veiledning til teknisk forskrift.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 17:39   #3
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kommer du nærmere enn 8 meter, må du uansett øke brannmotstanden i materialene. Om du kan ha vinduer, er jeg usikker på.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 17:42   #4
Slettet bruker
Passiv

Standard

Du kan ha vinduer, men det må være branngodkjente vinduer, og de er veldig dyre. Ellers må konstruksjonen også brannsikres.

Bygger du i vinkel, gjelder også brannkravene og de 8 metrene.

Du kan muligens få lov til å sette inn vanlige vinduer, men da må huset og fasaden fullsprinkles. Alternativt kan du brannsikre det gamle huset. Da må veggen mot det nye huset tåle en tosidig brann i følge forskriftenes krav.

Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 18:02   #5
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Takk for gode svar. Jeg har litt problemer med å få opp BE-lenken, men sjekker det ut. Jeg regnet med vinkelbyggingen ikke hjalp, men det var verdt en tanke. Takk!

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Alternativt kan du brannsikre det gamle huset. Da må veggen mot det nye huset tåle en tosidig brann i følge forskriftenes krav.

Dette er spesielt interessant, fordi vi uansett må delvis sette opp ny yttervegg i det gamle huset, der det i dag er en garasje som må rives. Noen lenker til mer info? Jeg finner bare noe som tyder på at jeg kan sette opp en vegg i massiv tegl, tykkelse 226 mm? Tror du det har noe å si at veggen som vender mot det gamle huset er lav, da den hører til et tilbygg for inngangsparti? Må vi i så fall droppe vinduene som står mot vest (vinkel) i inngangspartiet og brannsikre den vindusløse veggen 2 meter lenger sør også?

Gammel 21-05-08, 18:23   #6
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.

Takk for gode svar. Jeg har litt problemer med å få opp BE-lenken, men sjekker det ut. Jeg regnet med vinkelbyggingen ikke hjalp, men det var verdt en tanke. Takk!

Dette er spesielt interessant, fordi vi uansett må delvis sette opp ny yttervegg i det gamle huset, der det i dag er en garasje som må rives. Noen lenker til mer info? Jeg finner bare noe som tyder på at jeg kan sette opp en vegg i massiv tegl, tykkelse 226 mm? Tror du det har noe å si at veggen som vender mot det gamle huset er lav, da den hører til et tilbygg for inngangsparti? Må vi i så fall droppe vinduene som står mot vest (vinkel) i inngangspartiet og brannsikre den vindusløse veggen 2 meter lenger sør også?

Tegl er brannsikkert nok, ja, men takflate mot det nye huset må også brannsikres. Det er nok å brannsikre fra innsiden, dersom man har ubrennbar takkledning. Alt som er nærmere enn 8 meter må brannsikres, på en eller annen måte.

Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 18:31   #7
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Standard

Aha, da var det ikke en åpenbar løsning, men fremdeles interessant.

Gammel 21-05-08, 22:47   #8
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi fikk godkjent bygg mindre enn 8 meter fra naboen, med brannsikre vinduer. De var dyre, men ikke så dyre at det ikke var verd det. Alternativet vårt hadde vært å ikke kunne bygge på.

Gammel 21-05-08, 23:05   #9
TBM
Passiv

Standard

Siden du skrev at tomten var lang og smal, hadde jeg lyst til å tipse deg om et stilig hus fra Sverige - N111 fra http://www.norrpada.se/

Det var "anmeldt" av to arkitekter fra arkitekthøgskolen i Sverige - som et av de aller stiligste "kataloghus" på markedet. (Bilag til "Hus Hem", nr 6 2008.)

Når det gjelder reglene for brannmur ol kan jeg ikke hjelpe så mye, men jeg ville vel egentlig tatt kontakt med en arkitekt. Og selv om du må ha spesielle vinduer tror jeg ikke den kostnaden vil bli særlig stor når du først skal bygge et nytt hus!

Høres ut som en veldig bra løsning for Lærlingen ihvertfall!

Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 23:09   #10
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har du målebrev for tomten? Hvor smalt er det snakk om? Vår tomt er lang og smal - som et kakestykke. Vi endte opp med et hus på 7,5 meter i bredde og 15-16 meter langt.

Gammel 22-05-08, 00:08   #11
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Standard

N111 var kjempestilig, det er denne her, er det ikke, med 10 meter bredde?
Atriumhus er en veldig god løsning i vår region også, men dessverre er en eventuell tomt ekstremt smal. Jeg har ikke noe målebre, siden den ikke er skilt ut, men det er maks 12 meter i bredden fra husveggen på dagens hus til det friområdet begynner. (Og nesten latterlige 40 m i lengden!) Det vil si at selv med 6 meters bredde snakker vi om dispensasjoner. Jeg har sett litt på karter, og det er en god del eksempler på andre som har fått bygge helt inntil nabogrensen eller helt inntil friområde de siste 4 - 15 årene, men det garanterer ingenting for oss. Hvor smalt var kakestykket hos dere, Veronal? Hadde naboen bygget tett inntil?

Men det går kanskje an å prøve seg på søknad. Jeg fant et eksempel med hus på 20 x 5,5 meter og denne på 6,6 m (ikke fin utenpå).

Gammel 22-05-08, 06:42   #12
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På det smaleste der huset er plassert er kakestykket 7,5 meter + 4 meter på hver side - dvs. totalt 15,5 meter. Har utnyttet hele bredden. (Det er nytt boligfelt og naboene ligger helt forskriftsmessig fra grensen.)

Jeg må si at det høres ut som en arkitekt kanskje vil være det lureste dere tar kontakt med.

Gammel 22-05-08, 07:38   #13
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Jeg kom till å tenke på et hus på finn.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-08, 08:16   #14
Slettet bruker
Passiv

Standard

Huset vårt er 4,15 bredt innvendig. Det går veldig fint å bo slik.

Når det gjelder bygging mot friområde, godkjennes vanligvis bygging inntil 2 meter fra grensen. Sjekk kommunal praksis på området.

Svar med sitat
Gammel 22-05-08, 10:17   #15
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Standard

Skulle gjerne sett huset ditt, Veronal, det høres spennende ut.
Vi må helt klart snakke med arkitekt, men det blir skrittet etter å ha forhørt seg med kommunen om muligheten for å skille ut tomt. Med hjelp fra dere og intensiv nettundersøkelser tror jeg de nødvendige ingrediensene til kommunemailen er på plass.

Isolde, huset du lenket til var kjempefint. Det hadde tilogmed passet godt inn her, selv om smaken min lener seg mer mot funkis.

FarOutFishing, ditt hus vil jeg virkelig gjerne se mer av! Høres kreativt og spennende ut. Jeg sjekket kommunal praksis via plankart, og ser noen eksempler på de som har fått bygge helt inntil friområde. Yeeeei!

Gammel 22-05-08, 10:18   #16
TBM
Passiv

Standard

FarOutFishing, ditt hus vil jeg virkelig gjerne se mer av! Høres kreativt og spennende ut. Jeg sjekket kommunal praksis via plankart, og ser noen eksempler på de som har fått bygge helt inntil friområde. Yeeeei!

Hvis jeg ikke husker helt feil er vel FarOutFishing arkitekt?

Svar med sitat
Gammel 22-05-08, 10:22   #17
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Hvis jeg ikke husker helt feil er vel FarOutFishing arkitekt?

Aha, da regner jeg med jeg allerede har sett huset i min hemmelige avhengighet (interiørblader)? Betyr det at jeg kan starte nye tråder med "Er det noen arkitekter som kan hjelpe meg?"

Gammel 22-05-08, 10:25   #18
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Standard

Balanse: Ikke quote - jeg sletter bildene snart.

*3-2-1-poff*

Sist redigert av Veronal : 22-05-08 kl 11:51.
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-08, 10:28   #19
TBM
Passiv

Standard

Aha, da regner jeg med jeg allerede har sett huset i min hemmelige avhengighet (interiørblader)? Betyr det at jeg kan starte nye tråder med "Er det noen arkitekter som kan hjelpe meg?"

FarOutFishing har (om jeg ikke da roter helt med nick'ene) jobbet med noen spennende miljøhus! Såklart man kan starte "Er det noen arkitekter som kan hjelpe meg?"-tråder. Så svarer de vel om de vil/kan!

Veronal: Flott hus - er det jernvitrol eller vanlig beis dere har brukt?

Svar med sitat
Gammel 22-05-08, 10:31   #20
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Det var et stilig hus Veronal !

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:43.