|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Epikur
|
Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?
Men dette er så typisk for etterkrigsgenerasjonen. de var de første som hadde almenn tilgang til høyere utdanning og studielånet deres forsvant i inflasjonen på 80-tallet med et poff. Huslånet likeså. Husene de bygde eller kjøpte er nå verdt det seksdobbelte eller mer, de har hytter og biler og går av med AFP etter et kort og behagelig yrkesliv. Jeg er veldig klar over at dette gjelder middelklassen, men jeg mener seriøst at de har det veldig godt der de sitter i de nedbetalte husene sine, med hytter og leiligheter i Spania, nye biler og hei hvor det går. At de skal syte over bensinprisen er et hån mot arbeiderklassen og vi som kommer etter dem.
|
|
|
#2 |
|
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?...og de eneste som har noe å hente på SMS-kampanjer er vel mobiltelefonselskapene. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Passiv
|
Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?Bensinprisdebatten er preget av strutementalitet, og mangelen på å sette ting i perspektiv. En standard renteøkning på 0,25% utgjør for de aller fleste langt større ekstrautgifter enn en økning i bensinprisen på 1 krone. Selv ikke 8 renteøkninger Norges Bank er i nærheten av å skape like mye harme som økningen i bensinprisen. Dette er en symbolsak fra forbrukernes side. |
|
|
|
#4 |
|
Epikur
|
Ja, der sa du det. Vi har fått 1000 mer i renteutgifter i mnd på huslån og studielån siden de begynte å sette opp renten. Det er verre for småbarnsfamilier i etableringsfasen enn at bensinen koster en krone mer eller så pr.liter. Det betyr at turen til Bergen blir en liten hundrings dyrere liksom. Big deal.
|
|
|
#5 |
|
Fortynnet
|
Det er ikke alle som bare bruker bilen på ferietur til Bergen da, og kollektivtilbudet er ikke som i Oslo i hele dette lange landet. Hva med familier som bor i mer usentrale strøk, og er avhengig av en og kanskje to biler for å komme seg til jobb og barnehage? De har også fått økte renteutgifter på huslån og studielån, og det er ikke snakk om enten eller med økte bensinpriser- det kommer i tillegg. Jeg skjønner at det kan være en utgift som svir for noen. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Nemlig. Vi er også avhengige av bilen, da det ikke går busser her når mannen skal på jobb. Dessuten er buss-tilbudet her ofte så elendig at man risikerer at bussen ikke kommer i det hele tatt. Og skal man levere barn to forskjellige steder, samt gå på jobb et helt annet sted, MÅ man ha bil så neste år når jeg skal ut i jobb må vi faktisk ha TO biler for å få det til å gå.
|
|
|
#7 |
|
Ringskrømt
|
Som Maxi sier kommer bensinøkningen i tillegg til rentestigninger og dyrere mat. Og du kan umulig være særlig bevandret utenfor Oslo med en sånn tankegang. Jeg mener, turen til Bergen?
|
|
|
#8 |
|
Passiv
|
Jeg tolket Bergensturen som et eksempel på hva turen faktisk koster, og med 60 mil til Bergen (fra Oslo) og et gjennomsnittsforbruk på 0,7 L/mil, innebærer 1 krone mer pr. liter for bensinen at Bergensturen blir en snau hundrelapp dyrere. Hensikten med å dra inn økt rente var for å sette ting i perspektiv. De 8 (eller er det 9) renteøkningene Norges Bank har hatt, har medført en ekstrakostnad på ca. 15 000 kroner (etter rentefradrag) pr. million i lån. Dieselprisen har økt med ca. 30% det siste året, og det utgjør omlag 5000 kroner hvis man kjører 20 000 km årlig. Har man et lån på 2 000 000, blir dieseløkningen relativt liten i forhold i renteøkningen, og hylingen over drifstoffpriser er voldsomt overreagert. Jeg kjører bil til jobben, og innrømmer glatt at jeg også irriterer meg over dyrere bensinpriser, men å boikotte Statoil og Shell er skivebom. Økte drivstoffpriser er et internasjonalt fenomen som skyldes lavere produksjon i Midtøsten, samt økt etterspørsel fra India og Kina. Og med det lønningsnivået vi har i Norge, må vi tåle at vi har de har de høyeste bensinprisene. Sist redigert av Nebbia : 28-05-08 kl 14:18. Årsak: Trykkleif |
|
|
|
#9 |
|
Søt og rar
|
Det var mer i retning av nettopp dette jeg tenkte på.
|
|
|
#10 |
|
Unik
|
Dette gjelder ikkje for her som eg bur. Her er det kraftig auke i boligprisane enno. Faktisk den plassen i kommunen som auker mest. Plassen her ligger då 1,5 mil frå kommunesenteret og er ein av nabokommunana til Bergen.
|
|
|
#11 |
|
seru
|
Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?Det er helt sjukt. Folk hiver gladelig penger ut gjennom vinduet til alskens dill og dall, men kom ikke her og skru opp bensinprisene!
|
|
|
|
#12 |
|
Ringskrømt
|
|
|
|
#13 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Det er vel litt forskjell på å frivillig bruke penger på dill og dall, og det å MÅTTE bruke penger på bensin når man kanskje er livsavhengig av bil?
|
|
|
#14 |
|
Søt og rar
|
Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?Vi er småbarnsfolk og har bil,
|
|
|
#15 |
|
Passiv
|
Jeg tror Siri peker på noe viktig her, det er så utrolig mange (spesielt kvinner) som handler og handler og handler, det er jo bare å lese tråder her inne! Jeg tror det er mange av de som nå klager så veldig - rett og slett fordi det blir mindre penger til barneklær og -utstyr og diverse andre ting til seg selv... |
|
|
|
#16 |
|
Ringskrømt
|
Jeg synes dette er ille, altså. Jeg har sett lignende argumentering før, og jeg skjønner det bare ikke. Det må da være stuerent å være imot en prisøkning uten at man skal dra den enkeltes handlevaner i tvil? Har ikke du råd til å betale 17 kroner litern', altså? Hmm, var det ikke du som handlet ny genser i går? Det er helt latterlig absurd at man som forbruker skal finne seg i alt fordi 1) vi er jo så heldige å få bo i Norge, tenk på alle de som ... og 2) fordi vi har penger til å handle mer enn ett plagg pr. lønning. Jadda, vi skal godta alle avgifter og prisøkninger, for man bor da i Norge og har tross alt råd til å handle klær. Jeg finner ikke ord. Eller jo, jeg gjorde visst det.
|
|
|
#17 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
Men det er faktisk ganske relevant i diskusjonen om bensinprisen at vi bor i Norge. Samme hva Aftenposten skriver, er bensinprisen slett ikke så høy i Norge i forhold til andre europeiske land hvis man justerer den i forhold til kjøpekraft. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Epikur
|
Tsk tsk, jeg er oppvokst i en bitteliten utkantkommune der det gikk to busser til kommunesenteret om dagen, en kl. 0730 og en kl. 1430. Jeg vet veldig mye om å være helt avhengig av bil. Men samtidig: i den kommunen tjener ikke folk mye mindre enn i byene, man får en diger enebolig for en halv million, og alle mine gamle klassekamerater som er blitt boende igjen jobber i reduserte stillinger, har to biler, hytte, stort nedbetalt hus og lider ingen nød!
|
|
|
#19 |
|
Fortynnet
|
|
|
|
|
|
|
#20 |
|
tankefull
|
Oi, det var jammen billige hus, selv til å være i en liten utkantkommune vil jeg si. |
|
|
|
![]() |
|
|