Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva gjør man når man er invitert bort til jul

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-11-06, 21:42   #1
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva gjør man når man er invitert bort til jul

Jr: Du trenger ikke være en kløpper på kjøkkenet for å få til ribba, det er sikkert mange her inne som kan gi deg gode tips

Jeg er heller ikke glad i maten jeg blir servert på julaften når jeg er hos svigerfamilien, men biter i det sure eplet og lager "min" mat på første juledag (pinnekjøtt)

Gammel 08-11-06, 21:39   #2
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns svaret er enkelt, iom at jeg selv nekter å spise noe annet enn MIN julemat på julaften. Kan man ikke være et sted der maten sin blir servert, så er man et annet sted. Julaften er spesielt, man må få ha det slik som man vil.

Gammel 08-11-06, 21:45   #3
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Ta med en porsjon ribbe som du kan spise?

Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-06, 21:46   #4
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mikkeline, her.

Ta med en porsjon ribbe som du kan spise?

Det ville da være direkte ufint, all den tid verten er muslim? (Egentlig synes jeg det ville være ufint uansett å ta med seg sin egen matporsjon når man er invitert i middag til noen, bare fordi man absolutt vil spise noe annet enn det som serveres. Greit nok at de ikke er verdens beste kokker, men det er likevel ganske frekt, synes jeg.)

Gammel 08-11-06, 21:53   #5
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det ville da være direkte ufint, all den tid verten er muslim? (Egentlig synes jeg det ville være ufint uansett å ta med seg sin egen matporsjon når man er invitert i middag til noen, bare fordi man absolutt vil spise noe annet enn det som serveres. Greit nok at de ikke er verdens beste kokker, men det er likevel ganske frekt, synes jeg.)

Vel. Her må jeg komme med en innvending. Muslimer feirer ikke jul. Så hvorfor er det da greit å feire jul, men ikke å ha svinekjøtt i hus, som man ikke engang trenger å røre? I call bullshit!

Gammel 08-11-06, 21:58   #6
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Vel. Her må jeg komme med en innvending. Muslimer feirer ikke jul. Så hvorfor er det da greit å feire jul, men ikke å ha svinekjøtt i hus, som man ikke engang trenger å røre? I call bullshit!

Julemiddager er sjelden religiøse handlinger her i Norge. Jeg kan ikke se noen grunn til at ikke en muslim skal kunne delta i en festmiddag på julaften sammen med familien sin hvis han har lyst, og vet heller ikke om noen pålegg i islam som forbyr denslags. Forbudet mot svinekjøtt er derimot et av de forbudene som sitter grundigst i mange muslimer, selv i mange av dem som egentlig ikke regner seg som religiøse. Jeg synes det er totalt forskjellige ting.

Og uansett er det han som er verten, og dersom han ikke vil ha svinekjøtt i huset, så respekterer man det når man kommer på besøk.

Gammel 08-11-06, 21:55   #7
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Dette er en del av det å bli voksen :comfort:

Mannens familie spiser ribbe, mens min familie spiser rype. Og ryper er helt klart mye bedre Men det blir ryper på meg i julen, bare en annen dag

Forresten er det lett å lage god ribbe, og hvis du har problemer med svoren så er noen minutter under grillen et bra tips

Gammel 09-11-06, 13:08   #8
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Hvor: Bergen
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er jeg helt enig i. Fikk ikke med meg at det var religiøse hensyn å ta her. Da ville nok jeg også ha bitt i det sure eplet og spist det som ble servert.

Men dersom det ikke hadde vært religiøse hensyn å ta, og jeg var veldig bundet til mine mattradisjoner i julen, så synes ikke jeg nødvendigvis det ville ha vært frekt å ta med egen mat. Det er jo nær familie det er snakk om her, så det hadde kanskje gått ann å diskutere i forkant?

Jeg tviler på om min svigermor hadde blitt grinete om jeg tok med pinnekjøtt i julen, dersom hun insisterte på å lage svineribbe. Jeg er ikke kresen i matveien, men svineribbe synes jeg absolutt ikke er godt. Ser ikke noe poeng i at jeg skulle "lide" meg gjennom måltidet dersom det kunne løses med medbragt mat, og ingen ble sure? Men det forutsetter litt kommunikasjon i forkant da

Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-06, 13:56   #9
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Jeg tviler på om min svigermor hadde blitt grinete om jeg tok med pinnekjøtt i julen, dersom hun insisterte på å lage svineribbe. Jeg er ikke kresen i matveien, men svineribbe synes jeg absolutt ikke er godt. Ser ikke noe poeng i at jeg skulle "lide" meg gjennom måltidet dersom det kunne løses med medbragt mat, og ingen ble sure? Men det forutsetter litt kommunikasjon i forkant da

Jeg synes det ville være temmelig sært om man skulle ta med seg sin egen julemiddag når man skal spise julemiddag hos noen andre, jeg. Jeg synes det er helt greit å ta med seg et bidrag til julefeiringen som man selv er vant til, f.eks. juleøl fra hjemstedet sitt, en kakesort man selv pleier å bake, en påleggssort eller lignende, men da er jo dette et bidrag til fellesskapet, som man deler med de andre, og dermed deler sine egne juletradisjoner med dem. Å ta med middag til seg selv, derimot, og så sitte og spise dette mens de andre spiser det vertskapet serverer, er og blir sært for meg. Ikke galt eller slemt, men sært. Men det er klart, snakker man sammen på forhånd og alle synes det er greit, må man for all del bare gjøre det.

Gammel 09-11-06, 13:59   #10
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men ville du, seriøst, ha sagt til din svigermor at det hun ville servere på en viktig dag var så ille at du ikke kunne spise det for å være høflig en gang. Jeg antar at du ikke ville ha sagt at du måtte "lide" deg gjennom hennes mat.

Jeg har en svigermor som på ingen måte er en mesterkokk og jeg har da vært med på noen middager som jeg gjerne skulle ha vært foruten, men den fornærmelsen ville det ikke ha falt meg inn å komme med. Jeg er jo glad i henne.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-06, 00:12   #11
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg forlanger GOD mat på julaften!! Det være seg ribbe, pinnekjøtt, kalkun eller annen god julemat! Fisk er jeg veldig glad i , men jeg kunne ikke tenke meg å spise det på julaften!! Heldigvis er alle i både min og mannens familie meget dyktige kokker!

Spis deg god og mett på mat du liker før du tropper opp hos svigers, moms på masse godis rundt om i huset, og gled deg til kaker og godis etter middag! Da trenger du ikke å spise så mye middag!!

Se det beste i enhver situasjon! Her har du muligheten til å mumse så masse godis du kan, med god samvittighet!!! Noen dager etter julaften er hele middagen glemt!!! Og du kan begynne å glede deg til neste jul!!!

Gammel 09-11-06, 00:18   #12
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Om man takker ja til invitasjonen, så spiser man det man får servert så lenge det ikke strider mot ens religion, man er allergisk eller vegetarianer.

Spis ribbe til lunsj eller kveldskos, eller rett og slett en annen dag i jula. Ribbe er enkelt å lage. Du får masse gode tips fra tvkokken på "Mens vi venter" på lillejulaften!

Gammel 09-11-06, 00:27   #13
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ærlig talt at Sitron har et poeng jeg. Hvis en muslim på heite livet skal blande seg inn i julefeiringen får han tåle både ribbe og marsipangriser. Han skal selvfølgelig ikke tvinges til å spise det selv, men at ikke andre skal få spise det synes jeg blir for teit. Sorry! Det er jul og muslimer har ikke egne juletradisjoner andre skal måtte ta hensyn til.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-06, 00:34   #14
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg synes ærlig talt at Sitron har et poeng jeg. Hvis en muslim på heite livet skal blande seg inn i julefeiringen får han tåle både ribbe og marsipangriser. Han skal selvfølgelig ikke tvinges til å spise det selv, men at ikke andre skal få spise det synes jeg blir for teit. Sorry! Det er jul og muslimer har ikke egne juletradisjoner andre skal måtte ta hensyn til.

"Blande seg inn i julefeiringen"? Nå blir jeg ganske overrasket. Feiringen foregår jo hjemme hos ham/dem, da må da de få bestemme hvordan de skal feire? Det er jo snakk om at han er gift med en norsk dame, og er med på å arrangerer julefeiring og festmiddag med hennes familie, ettersom hun sikkert ønsker det og er vant til det. Og fordi han er med på denne delen av julefeiringen, og ønsker hennes familie velkommen, skal han værsågod være forpliktet til å gå med på alle de norske juletradisjonene, også dem som han opplever som alvorlige brudd mot sin egen religion?

Hvis jeg hadde vært gift med en muslim som følte avsky mot svinekjøtt, kunne det da virkelig ikke ramle meg inn i halvsøvne å forlange at vi skulle servere ribbe til familien min på julaften. Selv om min eventuelle svigerdatter var vant til juleribbe. Og hvis hun syntes vi var teite av den grunn, så fikk hun heller bare synes det.

Gammel 09-11-06, 08:20   #15
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her har vi en muslim som har giftet seg med en kristen ( i hvert fall kulturelt kristen, om ikke troende). Han er selvfølgelig snill og vil feire hennes tradisjonelle høytider med henne og hennes familie, men det er en del av denne feiringen han synes er vanskelig, nemlig en matrett som er forbudt i hans religion. Selvfølgelig tar man da et hensyn.

Dessuten sier Jr ingenting om hennes manns familie tidligere spiste ribbe på julaften eller om de har gått over til lammestek på grunn av hennes nye mann. Det kan være at det hun sutrer (beklager Jr, men jeg synes at du sutrer) over her simpelthen er det hennes mann er vokst opp med.

Jeg feirer jul i mitt barndomshjem uten den julemiddagen jeg har vokst opp med fordi min mors nye kjæreste foretrekker en annen mat og min mor har "kommet ut av skapet" og innrømmet at hun liker den andre maten bedre hun også. Det kunne da ikke falle meg inn og sutre eller å koke min egen lille torskebit for det. jeg har gitt beskjed om at den dagen jeg overtar julefeiringen så bestemmer jeg hva som blir servert, men enn så lenge så spiser jeg, med glede, det noen andre lager til meg.

Jeg stemmer i med de som sier at det viktige med julen er de man feirer den med, ikke det man spiser. Jeg har sympati for at det ikke alltid er morsomst å feire med svigers, men det er en del av det å være voksen at man tar hensyn til dem rundt seg, blant annet dem man har giftet seg med.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-06, 22:14   #16
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Æhm. Er det ikke hjemme hos muslimen, da? Dette blir å sette saken på hodet.

Gammel 09-11-06, 00:28   #17
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Hvor: Østlandet
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Canisa, her.

Om man takker ja til invitasjonen, så spiser man det man får servert så lenge det ikke strider mot ens religion, man er allergisk eller vegetarianer.

Spis ribbe til lunsj eller kveldskos, eller rett og slett en annen dag i jula.

Må si meg enig med Canisa. Det er nok dager i jula til at alle kan få spist "sin" julemat. Er det så nøye om det blir på selve julaften?

Jeg vil ha kokt torsk. Men har flyttet til østlandet, så jeg får ikke julemiddag før langt utpå nyåret når jeg har tid til å besøke pappa på Flekkerøy. Men jeg tropper opp hos svigermor på julaften og spiser en ovnsbakt laks eller hva det blir. Og er fornøyd.

Vet ikke hvordan det står til i deres familier, men slekta mi er brokete, og for meg handler jula aller mest om å prøve å jenke seg og slutte fred med alle slags både fæle og greie folk for en liten stund.

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-06, 00:31   #18
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av søster, her.

Må si meg enig med Canisa. Det er nok dager i jula til at alle kan få spist "sin" julemat. Er det så nøye om det blir på selve julaften?

Ja, for meg er det veldig nøye. Julen begynner ikke når sølvguttene synger, men når pinnekjøttlukten brer seg i huset. Jeg kan ikke begripe hvordan det kan være jul, for meg, uten. Pakkene er ett fett, men å sette pinnekjøttet på bordet er nesten religiøst. Og det er like godt, hvert eneste år.

Gammel 13-11-06, 13:35   #19
MsM
Har fått nytt nick

MsM sin avatar

Hvor: Nittedal
Blogginnlegg: 220
MsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt likt
Standard

Hva serverer de på føden på riksen, tro

Vil ikke, vil ikke ,VIL IKKE føde på termin. Jeg vil være hjemme på julaften

MsM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-06, 16:11   #20
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mathias sin mamma, her.

Hva serverer de på føden på riksen, tro

Vil ikke, vil ikke ,VIL IKKE føde på termin. Jeg vil være hjemme på julaften

Når jeg var innlagt på riksen, i januar, så møtte jeg flere som hadde vært der i jula. De sa at maten hadde vært veldig god - de fikk ribbe visstnok. Forøvrig kan jeg trøste deg med at maten på barsel på riksen, er deilig. Jeg koste meg virkelig. I tillegg har du hele tiden tilgang på melk, saft, juice, kaffe, te, og diverse. NB! Ta med klær til babyen. De har riktignok babytøy der, men det er slitent, utvaska, og ser helt skrekkelig ut. Ta også med deg et stort håndkle til å bruke i dusjen, for hånklærne der er bittesmå.
Noe mere du lurer på, så er det bare å spørre.

Lykke til!

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
klassiker

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:47.