Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor lenge satt ditt barn bakovervendt?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Når lot dere barnet få sitte forovervendt?
Så snart h*n vokste ut av babysetet 32 16,67%
Da h*n ble 2 år 37 19,27%
Da h*n ble 3 år 62 32,29%
Da h*n ble 4 år 61 31,77%
Deltakere: 192. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-06-08, 11:51   #1
safran
saftig

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor lenge satt ditt barn bakovervendt?

Jeg føler ikke at jeg kan stå inne for noen av alternativene så jeg lar være å stemme i pollen, men jeg kan jo fortelle at toern satt bakovervendt til hun hadde nådd tillatte maxvekt. Da var hun nesten tre år. Jeg har store barn. Med enern hadde vi ikke bil.

Gammel 24-06-08, 11:52   #2
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

For få alternativer ja . Storebror er snart tre og jeg regner med han sitter bakovervendt i enda noen år. Litt avhengig av om vi har bil som tåler to bakovervendte seter om ett års tid.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-08, 11:53   #3
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Me måtte nettopp snu eldstemann ( 4 år ) fordi me ikkje fekk plassert den nye stolen bakovervendt.
Håper å få til ei løysing som gjer at me får han "rett" vei igjen.
Dei to andre sitter bakovervendt og kjem til å gjere det ei god stund enno

Gammel 24-06-08, 11:54   #4
Hobbes
Snikende tiger

Hobbes sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tigerungen sitter fortsatt bakovervendt og er 2,5. Hun har fortsatt brukbar plass, og kommer til å sitte bakovervendt lenge enda.

Gammel 24-06-08, 11:55   #5
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

2,5. Da sleit vi med å få henne inn døra, for setet (med isofiks og base og det hele) ble så høyt, og bilen er ikke så stor. Nå må hun uansett ha nytt sete, og vi vurderer et bakovervendt igjen. Hun klager faktisk litt over at hun blir sliten i beina nå. Til gjengjeld er hun sjeleglad for å kunne følge med framover, så det spørs om det blir veldig populært å snu henne tilbake.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-08, 20:20   #6
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

2,5. Da sleit vi med å få henne inn døra, for setet (med isofiks og base og det hele) ble så høyt, og bilen er ikke så stor. Nå må hun uansett ha nytt sete, og vi vurderer et bakovervendt igjen. Hun klager faktisk litt over at hun blir sliten i beina nå. Til gjengjeld er hun sjeleglad for å kunne følge med framover, så det spørs om det blir veldig populært å snu henne tilbake.

For øvrig er hun nå snudd tilbake, siden vi nettopp fikk tak i bakovervendt sete som passet bilen (sånn rimelig, i det minste).

Opprinnelig lagt inn av *HH*, her.

Altså.. veldig dyre seter? Vi kjøpte vårt TWE(bakovervendt opp til 25 kg) for 1700 kr.(nylig solgte forøvrig Babyshop det til 1490,-). Brio Zento(også bakovervendt opp til 25 kg) er også ofte å finne på tilbud til ca. 1890 kr. Holder man øynene litt oppe så trenger ikke setene å være så dyre. Tror enkelte ikke sjekker så mye, men bare går ut i fra at et bakovervendt sete til store barn er dyrt.

Jeg sjekket ganske mye, og det eneste vi fikk plass til - og tak i, uten å kjøre land og strand rundt- kostet 2700.

Gammel 24-06-08, 11:57   #7
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Standard

(For øvrig kan jeg ikke stemme, for vi snudde henne ikke da hun rundet år. )

Gammel 24-06-08, 12:02   #8
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

(For øvrig kan jeg ikke stemme, for vi snudde henne ikke da hun rundet år. )

Nei, de som ikke snudde barnet akkurat på selveste bursdagen, kan dessverre ikke stemme. Det glemte jeg å si.

Gammel 24-06-08, 11:51   #9
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi snudde eldste da baby nr 2 kom tror jeg. Da var hun 3 år og 3 mnd.
Hadde jeg visst det jeg vet i dag hadde hun sittet slik lengre.

Nr 2 er nå 2 år og 4 mnd og maser på å få sitte andre veien. Hun får bare mase, for der skal hun sitte til hun blir 4.

Gammel 24-06-08, 12:06   #10
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mener å huske at han var omtrent 3,5. Da satt han trangt med bena, selv om vi hadde stor bil. Han kunne nok ha sittet med litt dårlig benplass til han var fire, men hovedgrunnen til at vi snudde ham var en stadig tiltagende bilsyke, selv på korte turer. Barn som kaster opp og skriker om kvalme er ikke særlig trafikksikkert. Eller hygienisk. Eller praktisk.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-08, 11:54   #11
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Hun er 3 år og 3 mnd og sitter fremdeles bakovervendt, og har GOD plass. At ikke mannen kan kjøre den ene bilen og heller ikke sitte som passasjer i den andre bilen får bare være.

Gammel 24-06-08, 12:01   #12
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Du har tatt altfor lite i når det gjelder alternativer, Zoë

He,he - skulle visst fortsatt fram mot konfirmasjonalder!

Opprinnelig lagt inn av Stikka74, her.

Storesøster på 4,5 år (20kg og 110cm) sitter fortsatt bakovervendt. Kommer til å sitte sånn lenge ennå. (Så ingen alternativer som passet/kommer til å passe.)

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg føler ikke at jeg kan stå inne for noen av alternativene så jeg lar være å stemme i pollen, men jeg kan jo fortelle at toern satt bakovervendt til hun hadde nådd tillatte maxvekt. Da var hun nesten tre år. Jeg har store barn. Med enern hadde vi ikke bil.

Opprinnelig lagt inn av M&M, her.

Manglet alternativ for meg...

Datteren min måtte vi snu da hun var 1 1/2 år, for hun ble så fryktelig bilsyk... Hun kastet opp, også på kortere turer på 10 minutter. Reisesyketabletter hjalp av og til, men vi kunne ikke gi det hver gang vi skulle kjøre mer enn 10 minutt, så vi så ikke noen annen mulighet.
Men hun hadde nok sittet i bakovervendt til hun var 4 dersom det var mulig.
Lillegutt sitter fortsatt i bakovervendt (han er 14 mnd. nå), og jeg krysser fingrene for at han ikke er som sin søster...

Så vanskelige dere er, damer.
Kryss av for det som er nærmest, da vel!

Det jeg er ute etter, er å se hvor mange som gjennomfører å ha barnet bakovervendt så lenge det er anbefalt av - altså fram til 4 år.
De som har hatt barnet bakovervendt lengre, krysser bare av for 4 år.

Gammel 24-06-08, 12:04   #13
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enn så lenge har vi bil som ikke takler to bakovervendte bilstoler - så nå vil jeg tro at storebror blir snudd til beltestol når han er 3 år og 9 mnd. Da er lillebror så stor at han nok må bytte stol vil jeg tro - så da overtar han bokovervendt stol, mens storebror får beltestol.

Gammel 24-06-08, 12:21   #14
Pio
Har ponny, ønsker høyhest

Pio sin avatar

Pio er populærPio er populærPio er populærPio er populær
Standard

Mine blir 2 og 4 i sommer, begge sitter bakovervendt og skal gjøre det en god stund til.

Pio er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-08, 13:28   #15
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

3,5 år/ 107 cm. Hadde hun vært liten av vekst, hadde hun nok fått plass til hun var 5 i vår passat.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-08, 15:35   #16
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Storesøster blir 3 om noen dager og vi har ingen planer om å snu henne i nærmeste fremtid. Ja, hun sitter med litt bøyde knær og er en normalt høy 3 åring, men hun sitter trygt og godt og klager ikke.

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-08, 15:39   #17
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Hvor lenge satt ditt barn bakovervendt?

Vi har barn på over 4 år (nærmere 5 år) som sitter bakovervendt enda, så jeg har ikke stemt.
(Og det finnes forskjellige seter, Securaen vi har nå har god plass til så store barn, selv om de er lange.)

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-08, 22:39   #18
Lykketrollet
Jeg ble frisk!!

Lykketrollet sin avatar

Lykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Vi tenker at lillesøster arver storebrors cosmic, også kjøper vi et nytt sete til han som han kan sitte bakovervendt i lenger. Dersom det blir plass. Storebror blir i allefall forvist til bak førersetet, og mannen har lange bein. Duologic tar mindre plass altså? Men den er svindyr og fra nyfødt av? *burde altså kjøpt annet sete i utgangspunktet?*

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Lykketrollet her inne som har både TWE og Duologic sier at de tar nesten like stor plass. Så det er jo håp for deg.

I lengden tar disse ca like stor plass ja. Men vi kunne nok fått TWE litt kortere i lengden, bare at hun da ville satt brattere.
I bredden er definitivt Duologic minst.
Den store fordelen med Duologic er jo det at den kan stå fritt. TWE må jo stå godt inntil sete foran.
Så om storebror blir bak føreren, så ville jeg definitivt satset på duologic.

Svindyr er den ikke. Vi kjøpte den på tilbud da, til 2990.
Til vanlig koster den jo 3990 her vi bor i alle fall, og det er jo litt dyrere, men allikevel ikke så mye dyrere enn mange av kombisetene.

Lykketrollet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-08, 17:18   #19
Lilleville
Superduperaktiv

Lilleville sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Lilleville er populærLilleville er populærLilleville er populær
Standard

Jeg har ikke lest hele tråden, så jeg vet ikke om min problemstilling har vært oppe til vurdering....

Vi hadde desverre våre bakovervendt kun mens de satt i det minste bilsete, altså ca et år.
Hadde det vært praktisk mulig hadde vi gjort det lenger.

Problemet vårt var, og er, at vi ikke har bil. Bilsetene våre må derfor settes inn og taes ut hver gang de skal brukes. Vi undersøkte lenge og var i mange butikker og undersøkte alternativer. Men alle bisltoler som er bakerovervendt vi har sett krever omstendelig montering. Det betyr at vi ikke har mulighet til å montere det hver anledning det skulle brukes. I tillegg vil faren for feilmontering være stor. Vi valgte derfor å ha søkt mye råd bilstoler med enkel montering. Da er vi iallefall sikre på at de er ordentlig montert. Så vidt jeg har forstått er feilmonterte bilstoler en virkleig stor fare

Men sånn i perspektiv kjører ungene veldig lite i bil (Lillebror er superlykkelig hver gang!) og hos svigers hvor de kjører mest har de fastmonterte bakovervendte stoler til begge!

Lilleville er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-08, 17:27   #20
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lilleville, her.

Jeg har ikke lest hele tråden, så jeg vet ikke om min problemstilling har vært oppe til vurdering....

Vi hadde desverre våre bakovervendt kun mens de satt i det minste bilsete, altså ca et år.
Hadde det vært praktisk mulig hadde vi gjort det lenger.

Problemet vårt var, og er, at vi ikke har bil. Bilsetene våre må derfor settes inn og taes ut hver gang de skal brukes. Vi undersøkte lenge og var i mange butikker og undersøkte alternativer. Men alle bisltoler som er bakerovervendt vi har sett krever omstendelig montering. Det betyr at vi ikke har mulighet til å montere det hver anledning det skulle brukes. I tillegg vil faren for feilmontering være stor. Vi valgte derfor å ha søkt mye råd bilstoler med enkel montering. Da er vi iallefall sikre på at de er ordentlig montert. Så vidt jeg har forstått er feilmonterte bilstoler en virkleig stor fare

Men sånn i perspektiv kjører ungene veldig lite i bil (Lillebror er superlykkelig hver gang!) og hos svigers hvor de kjører mest har de fastmonterte bakovervendte stoler til begge!

duologic er svaret der,

Støtte beinet er fast i stolen og den har ikke seler i gulvet. Den festes velfig enkelt med isofix eller 2 eller 3 punkt.

Isolde er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:05.