|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Hulder
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Vi kan få utendørs røykeforbud (VG)Jeg røyker. Dvs av og til, det er vel tre dager siden sist nå, så det er sjeldent. Jeg røyker alltid ute, vasker hendene godt når jeg kommer inn igjen og har alltid en tyggis eller pastill klar. Vet at det ikke fjerner alle spor, men jeg tar de hensyn jeg kan. Jeg røyker ikke i nærheten av barn eller voksne som jeg vet eller er usikker på om har noe imot det ute. Jeg røyker ikke rett før jeg går på bussen,vil ikke at sidemannen skal måtte sitte i den ekle røykestanken min. Jeg kysser ikke min ikke-røykende mann rett etter en røyk, heller ikke ungene. Det er mye arbeid å være en hensynsfull røyker
|
|
|
|
#2 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Vi kan få utendørs røykeforbud (VG)
Hadde alle gjort som deg hadde vi jo ikke trengt en lov.
|
|
|
#3 |
|
Introvert optimist
|
|
|
|
#4 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Sv: Vi kan få utendørs røykeforbud (VG)Sånt er vanskelig å gjennomføre i praksis, og får ofte uforutsette ringvirkninger. Her i fylket ble det røykeforbud på all fylkeskommunal eiendom for noen år siden - inkl. alle videregående skoler. Dvs. at mens elevene før sto samla i et røykeskur, sånn at både røyk og sneiper ble samla på et avgrensa område, må de nå ut av skoleområdet. Det fører til at de står på fortauene på andre sida av gata og sperrer veien for andre, og når de er ferdige hiver de sneipene inn i hagene til naboene og ute på gata. Ikke veldig hyggelig for naboene. Det gikk ikke mange ukene før skolen måtte sette inn ganske mye ressurser for å løse problemet; mer enn de brukte på å tømme dunkene i røykeskurene før.
|
|
|
#5 |
|
Ekvilist
|
Sv: Vi kan få utendørs røykeforbud (VG)Kan man ikke innføre forbud i egne hjem i samme slengen?
|
|
|
#6 |
|
Nymotens gammeldags
Årh ja! I hvertfall i blokker der man deler ventilasjon! Her er ventilasjonen så dårlig at vi får inn masse røyk fra naboleilighetene (styret har jobbet med saken i mange år, ingenting skjer
|
|
|
#7 |
|
Aktiv
Medlem siden: Jun 2008
![]() |
Sv: Vi kan få utendørs røykeforbud (VG)Jeg synes godt man kan forby røyking i sin helhet. Jeg kan i hvert fall ikke finne noe naturlig argumnet for å tillate røyking. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Vi kan få utendørs røykeforbud (VG)Røyking blir nok aldri forbudt så lenge staten drar inn milliarder i avgifter på det.
|
|
|
#11 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Vi kan få utendørs røykeforbud (VG)Vi har nettop vært 2 1/2 uke i New York og vi så knapt noen som røyket. De vi så var hensynsfulle, sto borte fra andre osv. Vi gikk forbi busstopper hvor ingen røyket, jeg kan ikke huske å ha sett en sneip mens vi var der, og mannen min reagerte ikke en eneste gang. Dette i motsetning til i Oslo hvor man møter røyk over alt.
|
|
|
#12 |
|
Ustabil
|
Ja, staten har avgifter. Men likevel koster røykingen samfunnet atskillig mer enn de kronene som staten får inn i avgifter. Jeg tenker selvsagt på alle de helseplagene som oppstår i kjølvannet av røyking. Lungekreft, kols, astma, osv - dette koster milliarder hver eneste år. Det ville helt klart lønnet seg for Norge AS om røyking var forbudt. De som ville tapt var forretningene som selger tobakksvarer, samt produsentene, selvsagt. Men staten ville spart mye på helsesektoren. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Mother of Dragons
|
Det er vel omdiskutert det, om det faktisk lønner seg i kroner og øre. Det finnes studier hvor forfatterne mener at de viser at den totale kostnaden for en kohort med røykere er mindre enn en kohort med ikke-røykere fordi røykerne dør såpass tidlig.
|
|
|
#14 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Sv: Vi kan få utendørs røykeforbud (VG)Om noen ønsker å gjøre sin "arena" røyfri så gjerne det. Men jeg er ikke enig i å kriminalisere en rekke mennesker som har begynt med noe som var helt lovlig og til og med inntektsbringende for AS Norge. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Peppy!
|
Sv: Vi kan få utendørs røykeforbud (VG)Jeg skulle gjerne sett at salg av tobakk ble forbudt. At staten ikke skulle ønske et slikt forbud på grunn av alle avgiftsmilliardene er bare tull. At tobakk er avgiftsbelagt utover vanlig merverdiavgift er et middel for å forhindre et usunt konsum. Staten er oss, staten har ikke noe selvstendig ønske om profitt. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Vi kan få utendørs røykeforbud (VG)Jeg synes heller man skal forby folk å lage ekkel lukt jeg, parfyme, røyk og svette bør bøtelegges og straffes med spyling med kaldt vann på landsbytorget hver lørdag formiddag. :bidrar:
|
|
|
#17 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#18 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Vi kan få utendørs røykeforbud (VG)Jeg tror som mange her at et totalforbud ikke vil fungere. Hadde alle som røyker vært hensynsfulle og aldri røyket der det er andre mennesker og plukket opp sneipene etter seg hadde det ikke vært et stort problem. Om noen røyker i den borterste enden av en t-baneperrong er ikke så ille som når man står midt der hvor alle andre står osv.
|
|
|
#19 |
|
Mother of Dragons
|
Hehehe, det funker aldri å gjøre en Stutum, altså å være så overdrevet folkedemagog, at folk skjønner at jeg tuller. Jeg må bare slutte med det.
|
|
|
#20 |
|
|
Jeg gikk vel egentlig ut i fra at du ikke var dønn seriøs. |
|
|
|
![]() |