Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Vi kan få utendørs røykeforbud (VG)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-07-08, 10:05   #1
Lilith
Hulder

Lilith sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vi kan få utendørs røykeforbud (VG)

Jeg røyker. Dvs av og til, det er vel tre dager siden sist nå, så det er sjeldent. Jeg røyker alltid ute, vasker hendene godt når jeg kommer inn igjen og har alltid en tyggis eller pastill klar. Vet at det ikke fjerner alle spor, men jeg tar de hensyn jeg kan. Jeg røyker ikke i nærheten av barn eller voksne som jeg vet eller er usikker på om har noe imot det ute. Jeg røyker ikke rett før jeg går på bussen,vil ikke at sidemannen skal måtte sitte i den ekle røykestanken min. Jeg kysser ikke min ikke-røykende mann rett etter en røyk, heller ikke ungene. Det er mye arbeid å være en hensynsfull røyker

Men en LOV. Det er så voldsomt, så bastant. Vet ikke helt hva jeg synes om det. Må tygge litt på den.

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-08, 10:24   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Thula, her.

Jeg røyker. Dvs av og til, det er vel tre dager siden sist nå, så det er sjeldent. Jeg røyker alltid ute, vasker hendene godt når jeg kommer inn igjen og har alltid en tyggis eller pastill klar. Vet at det ikke fjerner alle spor, men jeg tar de hensyn jeg kan. Jeg røyker ikke i nærheten av barn eller voksne som jeg vet eller er usikker på om har noe imot det ute. Jeg røyker ikke rett før jeg går på bussen,vil ikke at sidemannen skal måtte sitte i den ekle røykestanken min. Jeg kysser ikke min ikke-røykende mann rett etter en røyk, heller ikke ungene. Det er mye arbeid å være en hensynsfull røyker

Men en LOV. Det er så voldsomt, så bastant. Vet ikke helt hva jeg synes om det. Må tygge litt på den.

Hadde alle gjort som deg hadde vi jo ikke trengt en lov.

Gammel 17-07-08, 10:35   #3
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Det var før 2006. Da kom FP, og røykere og ikke-røykere ble igjen likestilte.

Jeg bruker alle "røykepausene" mine på FP ja.

Det er fortsatt mange hensynsløse røykere. I går var vi i Sommarland i Bø og ved vårt bord, der noen satt og spiste, kom tre røykere og slo seg ned og alle fyrte opp samtidig. Sjarmerende gjeng.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-08, 23:21   #4
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sånt er vanskelig å gjennomføre i praksis, og får ofte uforutsette ringvirkninger. Her i fylket ble det røykeforbud på all fylkeskommunal eiendom for noen år siden - inkl. alle videregående skoler. Dvs. at mens elevene før sto samla i et røykeskur, sånn at både røyk og sneiper ble samla på et avgrensa område, må de nå ut av skoleområdet. Det fører til at de står på fortauene på andre sida av gata og sperrer veien for andre, og når de er ferdige hiver de sneipene inn i hagene til naboene og ute på gata. Ikke veldig hyggelig for naboene. Det gikk ikke mange ukene før skolen måtte sette inn ganske mye ressurser for å løse problemet; mer enn de brukte på å tømme dunkene i røykeskurene før.

Gammel 14-07-08, 21:50   #5
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan man ikke innføre forbud i egne hjem i samme slengen? Vi sliter med at røyk tidvis siver inn fra naborekkehuset, og det lukter ikke digg. Dersom de røyker på terrassen lukter det forsåvidt også ganske heftig, fersk røyk på soverommet frister heller ikke. Jeg liker røyklukt såpass dårlig at jeg er fristet til å ønske et totalt forbud. Man belemrer jo andre med røykingen sin nærmest uansett hvor man måtte befinne seg. Med mindre man bor i eget hus i en dyrefri skog da.

Gammel 14-07-08, 22:20   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Kan man ikke innføre forbud i egne hjem i samme slengen? Vi sliter med at røyk tidvis siver inn fra naborekkehuset, og det lukter ikke digg. Dersom de røyker på terrassen lukter det forsåvidt også ganske heftig, fersk røyk på soverommet frister heller ikke. Jeg liker røyklukt såpass dårlig at jeg er fristet til å ønske et totalt forbud. Man belemrer jo andre med røykingen sin nærmest uansett hvor man måtte befinne seg. Med mindre man bor i eget hus i en dyrefri skog da.

Årh ja! I hvertfall i blokker der man deler ventilasjon! Her er ventilasjonen så dårlig at vi får inn masse røyk fra naboleilighetene (styret har jobbet med saken i mange år, ingenting skjer ). Jeg har hatt folk på besøk som har vært helt sjokkerte over hvor mye røyk vi har her inne til tider, enda ingen av oss røyker.

Gammel 14-07-08, 22:34   #7
Bingo
Aktiv

Medlem siden: Jun 2008
Bingo har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg synes godt man kan forby røyking i sin helhet. Jeg kan i hvert fall ikke finne noe naturlig argumnet for å tillate røyking.

Et forbud vil medføre at vi sliter med en masse sinte røykere en ukes tid, så roer de seg ned. Og etter ytterligere en uke eller to vil alle være enige om at et forbud er det beste.

For ordens skyld: Jeg er også i mot landminer, klasebomber, genmanipulert drittmat, narkotika og krigføring mot fattige land i den tredje verden. Alt sammen er meningsløse måter å ta liv av folk på. Men ingen av dem dreper like mange mennesker som sigaretter gjør.

Bingo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-08, 22:36   #8
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan dere vente til jeg har slutta?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-08, 09:04   #9
zeppelin
Jamning

zeppelin sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Kan dere vente til jeg har slutta?

Gammel 14-07-08, 22:38   #10
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Røyking blir nok aldri forbudt så lenge staten drar inn milliarder i avgifter på det.

Gammel 14-07-08, 22:56   #11
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Vi har nettop vært 2 1/2 uke i New York og vi så knapt noen som røyket. De vi så var hensynsfulle, sto borte fra andre osv. Vi gikk forbi busstopper hvor ingen røyket, jeg kan ikke huske å ha sett en sneip mens vi var der, og mannen min reagerte ikke en eneste gang. Dette i motsetning til i Oslo hvor man møter røyk over alt.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-08, 11:35   #12
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Røyking blir nok aldri forbudt så lenge staten drar inn milliarder i avgifter på det.

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Om noen ønsker å gjøre sin "arena" røyfri så gjerne det. Men jeg er ikke enig i å kriminalisere en rekke mennesker som har begynt med noe som var helt lovlig og til og med inntektsbringende for AS Norge.

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Staten drar inn uhorvelige mengder pengr på røyken.
Om man sier 1 sigarett koster 1 krone, så kommer det i tillegg en avgift på 1,92 pr sigarett. Da er man oppe i 2.92 kroner og av dette er det 25% moms som kommer i tillegg.

Ja, staten har avgifter. Men likevel koster røykingen samfunnet atskillig mer enn de kronene som staten får inn i avgifter. Jeg tenker selvsagt på alle de helseplagene som oppstår i kjølvannet av røyking. Lungekreft, kols, astma, osv - dette koster milliarder hver eneste år. Det ville helt klart lønnet seg for Norge AS om røyking var forbudt. De som ville tapt var forretningene som selger tobakksvarer, samt produsentene, selvsagt. Men staten ville spart mye på helsesektoren.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-08, 12:15   #13
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Det ville helt klart lønnet seg for Norge AS om røyking var forbudt.

Det er vel omdiskutert det, om det faktisk lønner seg i kroner og øre. Det finnes studier hvor forfatterne mener at de viser at den totale kostnaden for en kohort med røykere er mindre enn en kohort med ikke-røykere fordi røykerne dør såpass tidlig.

Gammel 15-07-08, 09:14   #14
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Om noen ønsker å gjøre sin "arena" røyfri så gjerne det. Men jeg er ikke enig i å kriminalisere en rekke mennesker som har begynt med noe som var helt lovlig og til og med inntektsbringende for AS Norge.

Jeg synes det er idiotisk at folk røyker ved inngangen til sykehus osv, men dette er vel stort sett pasienter og jeg mener de burde fått et alternativt sted.

Forbud som man ikke kan eller vil håndheve liker jeg ikke.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-08, 09:48   #15
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skulle gjerne sett at salg av tobakk ble forbudt. At staten ikke skulle ønske et slikt forbud på grunn av alle avgiftsmilliardene er bare tull. At tobakk er avgiftsbelagt utover vanlig merverdiavgift er et middel for å forhindre et usunt konsum. Staten er oss, staten har ikke noe selvstendig ønske om profitt.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-08, 10:28   #16
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes heller man skal forby folk å lage ekkel lukt jeg, parfyme, røyk og svette bør bøtelegges og straffes med spyling med kaldt vann på landsbytorget hver lørdag formiddag. :bidrar:

Gammel 15-07-08, 10:46   #17
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg synes heller man skal forby folk å lage ekkel lukt jeg, parfyme, røyk og svette bør bøtelegges og straffes med spyling med kaldt vann på landsbytorget hver lørdag formiddag. :bidrar:

Jeg gjentar, kan dere vente til jeg har slutta? Hvis jeg lover at jeg er en hensynsfull røyker?

Gammel 15-07-08, 10:52   #18
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tror som mange her at et totalforbud ikke vil fungere. Hadde alle som røyker vært hensynsfulle og aldri røyket der det er andre mennesker og plukket opp sneipene etter seg hadde det ikke vært et stort problem. Om noen røyker i den borterste enden av en t-baneperrong er ikke så ille som når man står midt der hvor alle andre står osv.

Det er mange røykere som tar hensyn til andre, heldigvis, men det er mange nok som ikke gjør det og det er de som irriterer.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-08, 11:33   #19
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg gjentar, kan dere vente til jeg har slutta? Hvis jeg lover at jeg er en hensynsfull røyker?

Hehehe, det funker aldri å gjøre en Stutum, altså å være så overdrevet folkedemagog, at folk skjønner at jeg tuller. Jeg må bare slutte med det.

Jeg tror ikke et totalforbud har noe for seg, det er for mange som er avhengige av røyk og jeg tror det kommer til å bli helt ville smuglertilstander. Jeg ønsker heller ikke at dersom sønnen min prøver seg på røyking, at han skal måtte ha kontakt med kriminelle miljøer for å få tak i det.

Problemet for ikke-røykere er jo at det finnes røykere som ikke tar hensyn, på samme måte som det finnes folk som dusjer seg med parfyme eller ikke vasker seg. Og så synes jeg at om man står i et busskur med noen som er så hensynsløse at de røyker der, så må vi kanskje være flinkere til å si fra. Det er nå uansett mer og mer trenden at det er uakseptabelt å røyke der det er andre mennesker, så jeg tror det kommer til å bli mindre av det.

Gammel 15-07-08, 11:50   #20
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Hehehe, det funker aldri å gjøre en Stutum, altså å være så overdrevet folkedemagog, at folk skjønner at jeg tuller. Jeg må bare slutte med det.

Jeg tror ikke et totalforbud har noe for seg, det er for mange som er avhengige av røyk og jeg tror det kommer til å bli helt ville smuglertilstander. Jeg ønsker heller ikke at dersom sønnen min prøver seg på røyking, at han skal måtte ha kontakt med kriminelle miljøer for å få tak i det.

Problemet for ikke-røykere er jo at det finnes røykere som ikke tar hensyn, på samme måte som det finnes folk som dusjer seg med parfyme eller ikke vasker seg. Og så synes jeg at om man står i et busskur med noen som er så hensynsløse at de røyker der, så må vi kanskje være flinkere til å si fra. Det er nå uansett mer og mer trenden at det er uakseptabelt å røyke der det er andre mennesker, så jeg tror det kommer til å bli mindre av det.

Jeg gikk vel egentlig ut i fra at du ikke var dønn seriøs. Røykere må ta hensyn, selvfølgelig. Ganske mange gjør det også. :datapunkt:

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:42.