|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Einsam
|
![]() Sv: Hva om du måtte fjerne brystet ditt pga brystkreft?Jeg tror ikke det hadde betydd noe for forholdet til mannen om jeg fjernet et bryst, men jeg tror jeg hadde ønsket rekonstruksjon dersom det hadde skjedd i de nærmeste årene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva om du måtte fjerne brystet ditt pga brystkreft?Jeg tror jeg hadde tatt det tungt å måtte fjerne et bryst. Det er jo en del av meg, og jeg vil jo se helt annerledes ut uten brystet. PÅ den annen side ville jeg nok midt oppe i behandlingen ha fokus mest på sykdommen, og å bli frisk. Redselen for sykdommen hadde nok overskygget dette med brystet i starten. Som frisk igjen ville jeg nok vært plaget av å ha kun ett bryst. Jeg har store bryst, og vektmessig ville det vært plagsomt også tror jeg. Så jeg ville nok gått for rekonstruering, etterhvert.
![]() |
#23 |
heimføing
|
![]() Sv: Hva om du måtte fjerne brystet ditt pga brystkreft?Hadde ikke gjort meg noe å fjerne et bryst, tror jeg. Har en venninne som har gjort det for noen år siden, og vi er enige om at endelig kom det til en situasjon der det var en absolutt fordel å være flatbrystet, for det er ingen som ser på henne at hun har bare ett bryst. Men så bruker hun ikke åletrange klær da. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Pauset
|
![]() Sv: Hva om du måtte fjerne brystet ditt pga brystkreft?Jeg tenker at dette blir litt det samme som å få magen maltraktert etter et svangerskap. Det er kjipt, men sånn er det bare. Noen blir sånn, andre ikke. Og man lever med det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Hekta
![]() Sv: Hva om du måtte fjerne brystet ditt pga brystkreft?
Jeg syns ikke det blir helt det samme. Det med magen kom som en "bivirkning" av noe positivt, mens å måtte skjære bort et bryst pga brystkreft er det ikke noe positivt med. Jeg har fått mindre pen mage etter 3 svangerskap, og det er litt som du skriver, litt kjipt, men det er bare sånn. Men å miste et bryst ville ikke vært litt kjipt, det ville vært fælt tror jeg.
![]() |
#26 |
Gangster girl
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva om du måtte fjerne brystet ditt pga brystkreft?Jeg hadde nok tenkt på å overleve, fremfor hvor tragiskt det er at man mister brystet. Hva er vel ett bryst, i forhold til resten av livet? |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Originala
|
![]() Sv: Hva om du måtte fjerne brystet ditt pga brystkreft?Umiddelbart ville jeg nok ikke ofret fjerning av brystet mye tid. Det viktigste ville vært å bli frisk og å kunne være der for mannen min og spesielt barna mine. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Pauset
|
Jeg tenker at det å fjerne har en betydning så lenge det er snakk om å overleve. Og at det i stor grad vil overskygge det at man mangler en kroppsdel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Re: Sv: Hva om du måtte fjerne brystet ditt pga brystkreft?Jeg hadde som mange andre sier, nok vært mer opptatt av å overleve sykdommen. Jeg har vært til mammografi og ul pga. en kul, og har altså rukket å tenke de verste krisetanker i et døgn. Og det var ikke å miste en pupp jeg tenkte på, men det å være livredd for å dø fra barn hovedsaklig, og mann. Hvis puppen var et offer som gjorde meg frisk hadde jeg nok vært lettet. Jeg tror nok jeg hadde bedt om rekonstruksjon, men da for min egen del. Vårt forhold hadde nok, om noe, blitt sterkere av en slik situasjon, det har blitt sterkere før av kriser.
![]() |
#30 |
Originala
|
![]() Sv: Hva om du måtte fjerne brystet ditt pga brystkreft?Når det snakkes om rekonstruksjon her, er det da snakk om protese eller implantat? |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Hva om du måtte fjerne brystet ditt pga brystkreft?Først tenker man vel mest på det å overleve. OG hadde jeg måttet fjerne brystet så hadde jeg måttet forholde meg til det. Jeg tror nok at jeg hadde bedt om å få nytt bryst, jeg har store pupper og jeg hadde følt meg veldig merkelig og ikke spesielt fin med en G-cup pupp og helt flat. I forhold til ekteskapet tror jeg ikke det hadde gjort at vi hadde skilt oss, ikke fordi jeg hadde hatt bare et bryst. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Hva om du måtte fjerne brystet ditt pga brystkreft?Jeg hadde nok ville ønsket å få rekonstruert et bryst så raskt som mulig. Tviler på at den tanken ville fjernet fokuset fra gleden av å overvinne / bekjempe sykdommen.
![]() |
#33 |
Erfaren nok
|
Tenker jeg bare signerer denne.
![]() |
#34 |
Fola Blakken
|
![]() Sv: Hva om du måtte fjerne brystet ditt pga brystkreft?Dette har jeg tenkt på siden jeg var 16, og min mor fjernet sitt første bryst. Hun har ikke rekonstruert. Min venninne fjernet et bryst for drøye ti år siden, og for henne ble det viktig å få et nytt etterhvert. Jeg tror ikke jeg ville gått for en ekstra operasjon.
![]() |
![]() |
#36 |
Hekta
Jeg tror dette kan være vanskelig å ta stilling til før en er der. Det er ikke godt på forhånd å vite om man orker å gjennomgå en operasjon til etter å ha fjernet et bryst, og gjennomgått cellegiftbehandling og en masse undersøkelser. Kanskje en tenker: "Ikke mer sykehus enn strengt nødvendig." Ikke vet jeg.
![]() |
#37 |
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Skremmern skrev akkurat det jeg også tenkte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Epikur
|
![]() Sv: Hva om du måtte fjerne brystet ditt pga brystkreft?Må man, så må man. Og så ville jeg lagt inn implantat. Jeg er en brystfager dame og ville ikke likt å være uten en pupp eller to. :enkel:
![]() |
#39 |
Gangster girl
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva om du måtte fjerne brystet ditt pga brystkreft?Jeg kjenner forresten ei som har gått uten det ene brystet i 10 år, hun sliter skikkerlig nå med å komme seg etter operasjonen hun valgte å ta i mars. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Pauset
|
For meg var det slik du sier 3barnsmor. Etter to operasjoner. Først en for å forsøke å bevare brystet samtidig som de fjernet kreftsvulsten og så en for å fjerne brystet fordi de ikke hadde fått fjernet all kreften. Så cellegiftkurer og stråling. Da jeg var ferdig med dette var jeg som ei vaskefille. I tillegg startet jeg med anti-østrogener (for å ikke få tilbake kreften) som tørker ut slimhinner i blant annet underlivet og setter kroppen i overgangsalderen. Disse medisinene tar jeg enda. Jeg var så sliten og nedkjørt at rekonstruksjon var uaktuelt. I brystkreftforeningen har vi fått informasjon om metodene de bruker. Det er tøffe operasjoner der de blant annet tar en muskel, fettvev og blodårer og så lager de et nytt bryst av dette. Det er flere metoder blant annet implantat kan brukes. Sist redigert av Jessica : 03-08-08 kl 23:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
Emneord |
brystkreft, fjerne bryst |
|
|