|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Ekvilist
|
Sv: Hvis jeg var hiv positiv....Jeg hadde ikke hatt betenkeligheter med å omgås en hivpositiv som venn. Seksuell omgang hadde jeg nok ikke dristet meg til, selv med prevensjon. Jeg har hatt en del med hivpositive å gjøre i jobben min, men har ikke venner i privat nettverk med hiv. Ikke som jeg vet om iallefall.
|
|
|
#2 |
|
Ute på tur
|
Sv: Hvis jeg var hiv positiv....Jeg tror nok at det er mange fordommer mot folk som får hiv og at mange har en formening om at de må leve et dårligere liv for å pådra seg sykdommen, men for de fleste er det bare uflaks eller en kjip partner som ikke informerer om sykdommen før folk er intime.
|
|
|
#3 |
|
madmanized
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvis jeg var hiv positiv....Det ville jeg nok ikke hatt de store betenkeligheter med, nei, men her i gården er dette foreløpig helt hypotetisk. Og selvfølgelig vet man aldri helt sikkert hvordan man vil reagere i en gitt situasjon.
Ja, hva er dette egentlig?
|
|
|
|
#4 |
|
Passiv
|
Sv: Hvis jeg var hiv positiv....Det skal så utrolig mye til for å bli smittet ved "normal" omgang, så ja - du hadde vært hjertelig velkommen hjem til oss. |
|
|
|
#6 |
|
Stort sett blid
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvis jeg var hiv positiv....Jeg har aldri vært i den situasjonen du beskriver og kan derfor vanskelig si hvordan min reaksjon ville blitt. Det er ofte enkelt og si en ting når det ikke er aktuelt der og da. Når man er midt oppi en situasjon, kan man ofte reagere helt annerledes enn man ville trodd. Men skulle jeg kommet opp i den situasjonen, så TROR jeg at jeg skulle takla det greit. Kan ikke se for meg at det skulle bydd på problemer å fortsatt være omgangsvenner. Ei heller å hatt omgangsvennen som barnevakt, om det var aktuelt før den evt. diagnosen.
|
|
|
#7 |
|
representert
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvis jeg var hiv-positiv ...Gikk lenge på ett kurs med ei som sto frem som hiv-smittet, og hadde en god kontakt med henne. Det var ikke ett problem. Bare trist at hun noen år senere døde av følgene av det.
|
|
|
#9 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Hvis jeg var hiv-positiv ...Jeg har nevnt dette mange ganger før, men jeg har vært på Menneskebiblioteket til Norsk Folkehjelp, og flere av "bøkene" der er HIV-positive. Jeg tror det er de bøkene de har flest av, faktisk.
|
|
|
#10 |
|
Ingen tittel
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvis jeg var hiv-positiv ...Ja, du hadde vært velkommen. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Livsnyter
|
Sv: Hvis jeg var hiv-positiv ...Her er både HIV positive og MM hjertelig velkommen og vil bli behandlet som enhver annen besøkende som kommer til vårt hjem - med respekt og vennlighet. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
priiiima donna
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvis jeg var hiv-positiv ...Hadde min venn fått hiv hadde jeg støttet h*n i tykt og tynt. Sykdommen skulle ikke vært hinder for vennskap. Om vedkommende skulle passet barna mine, hadde ikke gått på evt diagnose - men på om jeg stolte på vedkommende til å gjøre den jobben...! Om personen har hiv eller astma har ikke noe med saken å gjøre.
|
|
|
#13 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Hvis jeg var hiv-positiv ...Jeg hadde invitert både MM og evt hivpositiv hjem.
|
|
|
#14 |
|
Leser
|
Sv: Hvis jeg var hiv-positiv ...Jeg tror ikke det hadde betydd noe for meg. Jeg er generelt sett lite redd for smitte og sykdom. Jeg er heller ikke spesielt redd for barna mine med tanke på sykdom (på andre områder derimot ...)
|
|
|
#15 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvis jeg var hiv-positiv ...Det hadde sikkert vært veldig fint om alle tok så lett på det og åpnet døren sin, som det tilsynelatende er her. Jeg har aldri vært i den situasjonen, og håper inderlig jeg ikke sliter med den skrekken som ble plantet i oss på 80-90 tallet. Jeg husker Jan-Erik som artikkelen skrev om, og flere andre fra skoledagene som fikk hiv via urene sprøyter. Dette var uansett ikke min vennekrets, men likevel folk jeg kjente fra skole og nærmiljø. Jeg vil være dønn ærlig å si at jeg den gang var redd for denne sykdommen. Det må jammen være å komme i helvetes forgård å dø en slik død, og det skremte. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Leser
|
Sv: Hvis jeg var hiv-positiv ...
Jeg tviler på at FP er representativt for RL. I tillegg er det jo mange her som faktisk ikke har reellt sett vært i situasjonen (jeg innbefattet), så da blir man nok mer frisinnet enn man kanskje vil være i virkeligheten?
|
|
|
#17 |
|
Passiv
|
Tror det går litt på kunnskap. Det er mange myter ute og går om HIV. |
|
|
|
#18 |
|
X First Lady
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvis jeg var hiv-positiv ...Hvis du var HIV positiv så hadde du vært hjertelig velkomme i mitt hjem og jeg skulle gitt deg den omsorg/oppmerksomhet og kjærlighet som du fortjente. Med dagens tilgjengelighet på informasjon og kunnskap så er det helt utrolig hvor sneversynt mange er. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvis jeg var hiv-positiv ...I utgangspunktet tror jeg ikke at jeg ville ha behandlet noen annerledes pga at de var HIV-positive, men det er mulig at jeg hadde blitt så fokusert på å ikke diskriminere at jeg hadde behandlet dem annerledes? |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Travelt opptatt
|
Logisk sett, og når man får tid til å tenke over det, er det selvsagt å behandle HIV-positive og -negative på samme måte. Men hvis situasjonen kom bardus på meg, og det involverte barna mine, kan jeg ikke love at jeg hadde reagert logisk. Jeg ville sannsynligvis angret som en gris i ettertid, og bedt personen om unnskyldning, men jeg ser ikke bort i fra at en førstereaksjon på slik informasjon ville vært at jeg trakk meg litt unna personen.
|
![]() |
|
|