|
|||||||
| Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Gjør så godt som jeg kan.
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Abort grunnet tvillinger?For henne så var det desverre grunn nok til å ta abort. |
|
|
|
|
#2 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: Abort grunnet tvillinger?Jeg for min del ville ikke klart å tatt det valget, men jeg er ikke henne.
|
|
#3 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Sv: Abort grunnet tvillinger?Jeg blir skikkelig uvel. Og enda mer når jeg leser at de kommer til å prøve igjen.
|
|
#4 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Sv: Abort grunnet tvillinger?Etter å ha tenkt og fundert litt så går det opp for meg at eg reagerer på dette på om lag samme måten som dersom ein hadde tatt abort fordi det var "feil" kjønn. Det er noko med det å henge seg for mykje opp i ei viss forventning om korleis ting skal vere/bli. Ein har ingen garanti for at det er ettare å få eitt barn enn to. Ein kan få eit kolikkbarn som skrik heile døgnet, og ein kan få eit tvillingpar som søv heile natta frå dei er 4 mnd. Slikt veit ein aldri. |
|
|
|
|
#5 |
|
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Sv: Abort grunnet tvillinger?
Enig med Alfa.
|
|
#6 |
|
På farten igjen
Medlem siden: Sep 2007
![]() |
Signerer denne. Vil aldri kunne forstå hvorfor noen velger bort barn. Spesielt ikke to. Vi kjenner flere som har tvillinger, og alle får sjokk når de får vite at det er 2 små i magen, men ville aldri hatt det annerledes senere.
|
|
#7 |
|
:)
Medlem siden: Jan 2007
Sv: Abort grunnet tvillinger?Helt alvorlig så blir jeg kvalm. Ta abort med to friske barn? Nei. Jeg slutter aldri å undre meg over menneskeheten.
|
|
#8 |
|
Leken
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() |
Sv: Abort grunnet tvillinger?Som tvillingmamma kjenner jeg at jeg blir skikkelig opprørt og kvalm. Velge bort to barn kun i egenskap av at de er to... Vet det er feil å føle slik - men tar meg selv i å håpe at de ikke lykkes i å få flere barn. |
|
|
|
|
#9 |
|
Under cover
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Abort grunnet tvillinger?Jeg fikk vondt av å lese dette. Når en velger å bli gravid, så vet en at det kan være både en, to og flere, og en har heller ikke noen garanti for at barnet/barna er friske. Selvsagt er det et sjokk å finne ut at det er to der inne. Jeg var selv redd for at jeg skulle være gravid med tvillinger, rett og slett fordi jeg syntes det var skummelt å få barn i det hele tatt, og tanken på å få to på en gang, skremte meg skikkelig. Hadde jeg fått beskjed om at jeg ventet to, så hadde jeg vært sjokkert en stund og så sett framover.
|
|
|
#10 |
|
ß˙*∂ü*∂éé?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Re: Sv: Abort grunnet tvillinger?Jeg blir bare uvel av å lese dette.
|
|
#11 |
|
Like blid!
Sv: Re: Sv: Abort grunnet tvillinger?De umiddelbare følelsene kjenner jeg veldig godt igjen, dessverre.
|
|
|
#12 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Sv: Re: Sv: Abort grunnet tvillinger?
Men det ligg jo ein heilt grunnleggjande skilnad i at de faktisk ikkje prøvde på fleire, og at svangerskapet i seg sjølv kom som eit sjokk. Eg trur det er veldig naturleg å sveipe innom tanken på abort når ein vert uplanlagt gravid, og har sett seg ferdig med den delen av livet. Det er jo noko heilt anna å faktisk prøve, men ta abort fordi talet er feil... |
|
|
|
|
#13 |
|
Like blid!
Sv: Re: Sv: Abort grunnet tvillinger?
Ja, det er jeg helt enig i. Men som sagt så respekterer jeg at andre har andre kriterier og grunner for abort enn det jeg har, selv om jeg ikke forstår det.
|
|
|
#14 |
|
Lysende norsk flaskekoker
|
Sv: Abort grunnet tvillinger?Jeg har lest denne før, og jeg synes det er forferdelig trist. Jeg kunne til en viss grad ha forstått det dersom de hadde blitt uplanlagt gravid, men når man med åpne øyne prøver, og deretter avbryter fordi vareopptellingen var feil, blir det bare trist. På lik linje med abort pga. feil kjønn. |
|
|
|
|
#15 |
|
På opplading
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Abort grunnet tvillinger?Føler meg bare tom.
|
|
#16 |
|
Twinsouls
Hvor: Sørlandet
![]() ![]() ![]() ![]() |
Signerer her jeg skjønner ikke at det går ann.........
|
|
#17 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Abort grunnet tvillinger?Hvis jeg kommer i den situasjonen at valget er abort, så er det IKKE fordi det er to. Husker jeg var livredd for at sistemann skulle være to. Hadde det vært det så hadde vi ikke valgt abort, selv om jeg hadde blitt utrolig fortvilet og svett av tanken på to. Vi valgte å bli gravide og det er jo en av de tingene som kan skje. |
|
|
|
|
#18 |
|
Pauset
|
Sv: Abort grunnet tvillinger?Jeg kan forstå henne meg. Hun innser egne begrensninger og tror ikke hun kommer til å kunne takle tre barn. Det er ett barn mer enn jeg kunne tenkt meg også, ideelt sett og det er en person ekstra å følge opp, passe på osv. |
|
|
|
|
#19 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: oppi der :peker:
Jeg tenker at man bør ta høyde for at det faktisk kan bli mer en ett barn ut av en graviditet. Det skjer jo ikke akkurat sjelden i dag. Av den grunn så syns jeg det er rett og slett hårreisende å velge abort fordi det viste seg å være "en for mye". Særlig når graviditeten var planlagt og de praktiske og økonomiske forhold strengt tatt ligger til rette for at de kan klare å ta vare på barna. Og når de nå går på'an igjen med et "nytt forsøk" blir jeg rett og slett uvel. |
|
|
|
|
#20 |
|
Pauset
|
Ja det er det. Jeg ville nok ikke gjort det samme, men forstår mye av følelsene. |
|
|
![]() |
|
|