|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Når er et foster/embryo et "liv"? | |||
| Ved unnfangelsen |
|
50 | 37,04% |
| Når hjertet begynner å slå |
|
54 | 40,00% |
| Ved 12 uker |
|
4 | 2,96% |
| Ved 18 uker |
|
3 | 2,22% |
| Ved ca. 22-23 uker (når det KAN reddes) |
|
14 | 10,37% |
| Senere |
|
0 | 0% |
| Øker gradvis til ca. 12 uker |
|
6 | 4,44% |
| Øker gradvis til ca. 22 uker |
|
0 | 0% |
| Det er avhengig av om det er et ønsket svangerskap eller ikke |
|
2 | 1,48% |
| Annet |
|
2 | 1,48% |
| Deltakere: 135. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#2 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Når er et foster "liv"? (Spinoff med poll)"Liv" er det ved unnfangelsen. For meg er liv et rent biologisk begrep i denne sammenhengen, på lik måte som at et menneske er like mye liv som en bananflue.
|
|
|
#4 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: Når er et foster "liv"? (Spinoff med poll)Jeg svarte at det var et liv når det kan reddes ved fødsel.
|
|
|
#5 |
|
Guardian of the galaxy
|
Sv: Når er et foster "liv"? (Spinoff med poll)
Åh. Jeg så ikke det alternativet. Det er det som passer for min stemme også.
|
|
|
#6 |
|
Personlig pessimist
|
La meg se om jeg forstår: om du da hadde mistet et foster før uke 22/23, så ville du ikke sørget, for det var ikke et liv? Hva hadde du følt du mistet? Jeg skjønner ikke hva du mener med "begynnende liv".
|
|
|
|
#8 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Når er et foster "liv"? (Spinoff med poll)I mine øyne er ikke et foster et selvstendig liv før det kan reddes ved fødsel. Jeg synes dagens abortgrense er grei, men ville ikke reagert om den ble utvidet. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Textrovert
|
Sv: Når er et foster "liv"? (Spinoff med poll)Men hvis fosteret ikke er et selvstendig liv, hvorfor kan man ikke da "ta abort hele tiden"? Hvorfor er abort likevel en ugrei ting? Er det for mors del? Fordi det er en fysisk påkjenning?
|
|
|
#10 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Når er et foster "liv"? (Spinoff med poll)Jeg endret synet på dette etter at vi mistet. For oss var det definitivt et liv som gikk tapt, og vi sørget over dette. Rasjonelt sett visste vi jo fra en tidlig UL at det var noe som var galt, utviklingen gikk ikke som den skulle. Men det var like fullt et liv, selv om det ikke var levedyktig. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
er grønn og fin.
|
Jeg har mistet i uke 16 så sorgen har jeg følt.
|
|
|
#12 |
|
Personlig pessimist
|
Men selv fullbårne barn kan fødes med umodne/underutviklede organer?
|
|
|
|
#13 |
|
Prematurmamma
|
Sv: Når er et foster "liv"? (Spinoff med poll)For meg er liv synonymt med hjerteslag, så jeg ser på fosteret som et liv når hjertet begynner å slå.
|
|
|
|
#15 |
|
Guardian of the galaxy
|
Sv: Når er et foster "liv"? (Spinoff med poll)Jeg valgte faktisk at det er avhengig av om det er et uønsket svangerskap eller ikke.
|
|
|
#16 |
|
Ute på tur
|
Sv: Når er et foster "liv"? (Spinoff med poll)Jeg syns dette er vanskelig, og tenkte egentlig litt feil når jeg leste HI så jeg stemte 18 uker (tenkte mer på når jeg begynte å kalle fosteret en baby
|
|
|
#17 |
|
Borte
|
Sv: Når er et foster "liv"? (Spinoff med poll)Det er selvsagt liv i fosteret helt fra det blir opprettet - altså ved unnfangelsen og i realiteten er det liv i eggcellene og sædcellene før det også. Det er ikke noe jeg trenger å ha en personlig mening om, for sånn er det bare.
|
|
|
#18 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men det er jo skilnad på å avslutte eit påbegynt liv (som ei befruktning faktisk er) og det å hindre befruktninga men la (sæd)cellene fullføre sitt livsløp, er det ikkje? |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Borte
|
Ja i praksis er det jo det, men rent etisk for meg personlig er det ikke det. Jeg regnet med at det er på et etisk plan vi diskuterer siden abort udiskutabelt er å ta bort noe som lever. Hvis jeg etisk sett skulle vært mot abort så ville det vært for at jeg så på et foster som et individ med et fullverdig liv og et påbegynt livsløp, altså som et menneske med utviklet sanseapparat og et forhold til verden rundt seg, eller som verden rundt har et forhold til. Litt vanskelig å få dette til å høres fornuftig ut uten å fremstå som en kald og kynisk drapskvinne. : på tynn is:
|
|
|
#20 |
|
Hulder
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Når er et foster "liv"? (Spinoff med poll)Når hjertet begynner å slå, synes jeg
|
|
![]() |
|
|