|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er barnehage skadelig for små barn?Meg bekjent har vel Tyskland ikke samme barnehagestandard som Norge. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Er barnehage skadelig for små barn?Interessant, og fint å få se det fra den vinkelen av og til og. Føler som regel det er omvendt; at jeg må forsvare hvorfor Mathias enda ikke går i barnehage.
![]() |
![]() |
#23 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Er barnehage skadelig for små barn?På småbarnsavdelingen til sønnen vår er det et par barn som virker veldig slitne. De er litt stille, forsiktige typer, og jeg kan godt tenke meg at det kan bli overdose med inntrykk i løpet av en lang dag. Våre to er av typen som elsker liv og røre (noe som gjør meg litt |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Er barnehage skadelig for små barn?Storebror begynte ikke i barehagen før han var 20 mnd - lillebror kommer nok til å begynne da han også. Blir dagmamma før den tid. Ikke et så bevisst valg, men vi får nok ikke plass i barnehage før den tid.
![]() |
#25 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Er barnehage skadelig for små barn?Jeg ser at flere andre også har påpekt det, men tyske barnehager kan virkelig ikke sammenliknes med det norske. Overhodet ikke.
![]() |
#26 |
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
![]() Sv: Re: Er barnehage skadelig for små barn?
Flott og nyansert innlegg fra deg, Aminta, og den siste linja er jeg også veldig enig med deg i.
![]() |
![]() |
#28 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Er barnehage skadelig for små barn?
Det med andre unger er det største argumentet for barnehage for meg. Det å lære seg å jenke seg, hevde seg, holde på vennskap etc er viktig
![]() |
#29 |
Passiv
|
![]() Sv: Er barnehage skadelig for små barn?Jeg tror ikke alltid man kan se på barna om de er stresset eller ikke. I strange situation-testen som utføres for å vurdere tilknytning, kan barn med utrygg tilknytning virke helt normale og uanfektet når moren kommer tilbake. Målinger av puls, blodtrykk og annet kan imidlertid vise et høyt stressnivå hos disse barna. |
![]() |
![]() |
#30 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Er barnehage skadelig for små barn?Enig, det - og ikke minst det å forholde seg til "regler" i samfunnet, det er jo ekstremt viktig når man feks. begynner på skolen. Samspill, det å kunne sitte i ro i en samling, forholde seg til andre osv. Jeg er ikke ett sekund i tvil om at barn som har gått i barnehagen i minst 1-2 år før skolestart, gjør det bedre/trives bedre på skolen. Med unntak, selvsagt.
![]() |
#31 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Er barnehage skadelig for små barn?Interessant artikkel, selv om jeg ikke har noe grunnlag for å vurdere den forskningen. Jeg tror likevel at det kan finnes elementer av et poeng der. Jeg tror barn har veldig godt av å være i barnehage, men jeg synes at hele samfunnet legger opp til mer og mer stress både for barn, unge og voksne. Jeg kunne ønske meg et roligere tempo og mer tid til alle. Ja til sekstimersdagen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Ringskrømt
|
Jeg tror bestemt at de ikke gjør det, så får det være opp til foreldrene å avgjøre om det er et problem eller ikke. Jeg synes også det er morsomt å se argumentene noen av dere bruker for å avfeie det som står i artikkelen. "Teit" forsker, utenlandske barnehager osv. Har dere den oppfatningen at små ettåringer ikke opplever den nye hverdagen som stressende? For ikke å snakke om denne:
Denne leser jeg alltid i forbindelse med barnehagedebattene, og jeg ler like godt hver gang. :hehe: Den gruppen du skisserer burde kanskje ikke få barn i det hele tatt? |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Er barnehage skadelig for små barn?Jeg sier ikke at det er det beste av det beste å ha en ettåring i barnehage. (selv om mine barn er nærmere to når de begynner, så er de i andres "varetekt" fra de er i overkant av året) - Jeg sier at samfunnet er slik at det er.
![]() |
#36 |
Introvert optimist
|
Jeg kan ikke svare for alle ettåringer, men når det gjelder mine tre har de vært klare som egg for å være i barnehagen fra den alderen.
![]() |
#39 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Er barnehage skadelig for små barn?Jeg har ikke noe grunnlag for å si at det ikke er skadelig for noen ettåringer å begynne i barnehagen. For noen er det nok traumatisk. Jeg tror at både barnets personlighet og foreldrenes innstilling har mye å si. Heldigvis har våre to vært husvarme fra dag en, "ordentlige barnehageunger" har vi ofte fått høre. De er veldig sosiale begge to, noe som gleder meg, da vi foreldrene var mer sjenerte barn som lettere knyttet seg til noen få venner framfor å være en av gjengen. Helt ukritiske er vi dog ikke, vi endte opp med å ta eldstejenta ut av en barnehage som ikke i det hele tatt var et tilfredsstillende tilbud. Da var hun litt med pappa på jobb, litt med meg på skolen, og hjemme de andre dagene. Ingen god løsning i lengden. Sist redigert av Bokormen : 29-08-08 kl 17:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Nattrangler
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Er barnehage skadelig for små barn?Hun eldste begynte i barnepark da hun var 2 år, hadde 2 og 3 dagers uker (4 timer om dagen) hun begynte i barnehage da hun var 3 år. Gutta har begynt i barnehage rett før de var 3 år.
![]() |
|
|