|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Er barnehage skadelig for små barn?I Dagbladet i dag finner man denne artikkelen, som heter Angst i barnehagen;
(..)
Meget interessant artikkel.
![]() |
#3 |
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
![]() Re: Sv: Er barnehage skadelig for små barn?
Så da skal man la vær å skrive slike artikler?
![]() |
#4 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er barnehage skadelig for små barn?Trist for de som ikke har noe valg ja. Jeg prøver så godt jeg kan å ikke ha ungene i barnehagen før de er 2-3 år gamle, men det avhenger av kontantstøtten. Nå forsvinner vel ikke den med det første så da går det kanskje med minsten også, heldigvis. Men det er klart mange ikke har valg. Men jeg ville strukket meg LANGT for å slippe å ha dem i barnehagen på fulltid så tidlig.
![]() |
#5 |
Guardian of the galaxy
|
![]() Sv: Re: Sv: Er barnehage skadelig for små barn?
![]() |
#7 |
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
![]() Re: Sv: Re: Sv: Er barnehage skadelig for små barn?Jeg spurte, krisebær, fordi jeg ikke skjønnte poenget med innlegget ditt.
![]() |
#8 |
Passiv
|
![]() Sv: Er barnehage skadelig for små barn?Det er et interessant tema og det er flott å få frem at tidlig barnehagestart kan ha kostnader for de minste barna. Men jeg tror ikke bildet er like svart-hvitt som sitatene og for så vidt kronikken kan gi uttrykk for. Det foregår en god del forskning på dette som viser at kvaliteten på barnehagen er viktig for kortisolnivået. Hvis det er få barn pr. voksen, små barnegrupper og et trygt miljø mener jeg å ha lest at kortisolnivået synker etter adskillelsen. Hvis det er dårlig kvalitet på barnehagen, vil det kunne påvises høye kortisolnivåer hele dagen. |
![]() |
![]() |
#9 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Er barnehage skadelig for små barn?Jeg leser slike artikler og blir litt undrende.
![]() |
![]() |
#11 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Er barnehage skadelig for små barn?Jeg tror det er stor forskjell på barn hvor traumatisk det oppleves å begynne i barnehage. Vi kan ikke automatisk overføre utenlandsk forskning til Norge, da det er store forskjeller i både arbeidsliv og barnepasskvalitet i de ulike landene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Er barnehage skadelig for små barn?Jeg er dypt uenig med konklusjonen til forfatteren, som tydeligvis mener at kontantstøtte er det eneste saliggjørende. Men det kunne godt vært forsket mer på hvor bra barnehagen er for unger. Heldigvis er jeg velsignet med to unger som stortrives i barnehagen. Yngste (8 mnd) er der noen timer hver dag for å få litt sosial input, og hun ser knapt på meg når jeg går, hun er så opptatt med å flørte med "tantene"
![]() |
#13 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() Sv: Er barnehage skadelig for små barn?
![]() |
#14 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Er barnehage skadelig for små barn?Barnehager er så forskjellige i ulike land at jeg ikke gidder forholde meg til forskningen med mindre den er gjort i en norsk barnehage. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Frafallen
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Er barnehage skadelig for små barn?Barnehager i Tyskland er generelt skadelig for barn, små som store. Utdanningsnivået til personalet er lavt til ikkeeksisterende, lønnsnivået er forkastelig, bemanningen er elendig (2 voksne per 25 barn), og grunnholdningen hører hjemme på 60-tallet - straff, disiplin, orden fremfor omsorg, trygghet og positiv tilbakemelding. Det er ikke litt overraskende engang at tyske barnehager også er angstfremkallende.
![]() |
#17 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Er barnehage skadelig for små barn?Det er jo helt sant, det er jo en helt annen standard på barnehagene her, dessuten er vel barna ike så lenge i barnehagen i forhold til i endel andre land der man gjerne jobber 12-timersdager.
![]() |
#18 |
Nymotens gammeldags
Jepp, alt kommer jo an på hvordan foreldrene er, hva de selv kan tilby barna av aktiviteter osv. Jeg er ikke type "supermamma" som kan ha ungene hjemme på fulltid i den alderen, leke, bake, gå i åpen barnehage flere ganger i uka osv. Jeg er rett og slett ikke typen, all ære til de som er det. Jeg kjenner et par mødre som er helt fantastiske og der barna virkelig har det helt supert hjemme, men selv klarer jeg ikke å følge opp på samme måte. Så barnehagen er gull verdt her. Hun har det mye bedre der enn hjemme, det er jo ikke engang andre barn å leke med her. Bare gamle folk som ikke tåler lyder.
![]() |
#19 |
Absolute Beginner
|
I forbindelse med skolestart har de skjørtehengerne vi kjenner slitt i alle fall. Men det kan jo være tilfeldig, tre barn er vel litt for lite å basere en bastant konklusjon på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
![]() Re: Er barnehage skadelig for små barn?Jeg avfeier ikke alt som står der blankt utelukkende pga. forfatter eller at undersøkelsene er fra utlandet. Så svart/hvitt er det ikke. Jeg tror ikke blindt på det, men jeg synes det er interessant å lese, og debatten er fin.
![]() |
|
|