Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Håndtak - hvilken vei?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Se resultatene: Hvilken vei bør håndtakene sitte på skapdørene?
Horisontalt 32 43,24%
Vertikalt 42 56,76%
Deltakere: 74. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-09-08, 14:39   #21
Nebbia
Passiv

Standard

Sv: Håndtak- hvilken vei?

Opprinnelig lagt inn av Amidriel, her.

Enig med siste taler. Men er de av den kortere sorten, er det penest med alle håndtak i samme retning.

Jeg synes det er penest med samme retning på håndtak på både skuffer og skap. Vi har lange midtstilte håndtak på skuffene, og de små håndtakene på skapene er også plassert horisontalt og med samme avstand fra kantene som på skuffene. På den måten går det klart frem hvilken vei skapdøren åpner seg, samtidig som det ikke bryter opp linjene som skuffehåndtakene lager.

Svar med sitat
Gammel 04-09-08, 14:42   #22
Ami
kamelkonsument

Ami sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Fjordland
Blogginnlegg: 74
Ami er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Jeg synes det er penest med samme retning på håndtak på både skuffer og skap. Vi har lange midtstilte håndtak på skuffene, og de små håndtakene på skapene er også plassert horisontalt og med samme avstand fra kantene som på skuffene. På den måten går det klart frem hvilken vei skapdøren åpner seg, samtidig som det ikke bryter opp linjene som skuffehåndtakene lager.

Det høres ikke dumt ut, nei. Bilde?

Ami er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-08, 15:35   #23
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Loddrett, mye enklere å åpne dørene.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-08, 16:23   #24
P.K.
Mjau

P.K. sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
P.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vertikalt.

Stor horisontale håndtak er noe herk. Erfaren.

P.K. er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-08, 16:38   #25
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Horisontalt. Jeg tror det er samme skapdør som vi har én av, men der har vi rett og slett utelatt å sette opp håndtak.

Gammel 04-09-08, 17:29   #26
krystallklart
Lett rørt

krystallklart sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Vertikalt.

Gammel 04-09-08, 18:00   #27
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Vertikalt. Jeg liker ikke horisontale håndtak på skapdører. Det kan se bra ut, men jeg liker det ikke i bruk.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-08, 18:18   #28
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

På noen kjøkken ser det veldig bra ut med vertikale, og gjerne lange håndtak. Typisk moderne look, og når jeg tenker meg om, er gjerne overskapene av den liggende typen.

Men på ditt kjøkken synes jeg det ser mye finere ut med vertikalt.

Til deg som ikke greier å huske forskjellen på horisontalt og vertikalt: Husk 'horisonten' -den er jo liggende.

Gammel 04-09-08, 20:34   #29
Nebbia
Passiv

Standard

Det høres ikke dumt ut, nei. Bilde?

Svar med sitat
Gammel 04-09-08, 20:38   #30
P.K.
Mjau

P.K. sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
P.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Stilig kjøkken.

P.K. er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-08, 20:52   #31
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Man får jo et mye mer naturlig grep hvis man har det vertikalt. Har glemt å stemme.

Gammel 04-09-08, 20:57   #32
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Tusen takk for svar alle sammen!
Av praktiske årsaker ser det ut som det blir horisontale håndtak.

Vi har nemlig 3 hjøreoverskap og vertikale håndtak vil ha kræsje med neste dør. Dette hadde jeg rett og slett ikke tenkt over før jeg prøvde meg frem litt i dag. Kunne selvsagt byttet om litt på hengsler slik at alle dørene åpnes samme vei, men det blir litt upraktisk.

Gammel 04-09-08, 22:14   #33
Katinka
Skriv og skriv og skriv

Katinka sin avatar

Hvor: Det meste er nord
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har begge deler. Funker helt fint.
Lykke til med valget.

Sist redigert av Katinka : 30-03-09 kl 22:12.
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-08, 22:49   #34
Ami
kamelkonsument

Ami sin avatar

Ami er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt likt
Standard

Nebbia og Tosse: lekre kjøkken!

Gammel 05-09-08, 10:16   #35
Musemus
<3

Musemus sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Vi har det sånn som Tosse. Synes ikke det blir rotete.

Musemus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-08, 11:17   #36
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Diagonalt. :kompromiss:

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-08, 12:43   #37
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

...mens jeg aldri klarer å huske hva som er vertikalt og hva som er horisontalt. Min stemme går til oppover i stedet for bortover - det blir vel vertikalt, det da.

Hurra, jeg er ikke alene! Bortover eller oppover sier jeg. Folk flest skjønner da hva jeg mener.

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Tullejente.
Horisontalt: Tenk på horisonten, der himmelen møter havet og danner en stripe bortover ...

Hm.. det var egentlig ganske lurt. Men jeg har vel glemt det innen neste gang jeg er i en situasjon ordene horisontalt og vertikalt dukker opp.

Uansett, min stemme gikk til vertikalt, eller oppover om du vil.

Gammel 05-09-08, 14:51   #38
Ami
kamelkonsument

Ami sin avatar

Standard

Tips for å huske hva som er nymåne og nemåne: omvendt parantes!
) <--- nymåne nemåne -----> (

:digresjon:

Gammel 10-09-08, 10:55   #39
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Hvorfor det? Skal nemlig montere håndtak på våre kjøkkenskaper en av dagene nå, og jeg hadde planlagt å ha dem horisontalt. Det er ikke veldig lange, men litt lenger enn et "vanlig" håndtak du bare akkurat får handa inni.

Fordi lange horisontale håndtak tar borti "alt" som er rundt. F.eks. hvis du har oppvaskmaskinen på gløtt og åpner skapet ved siden av som er hengslet på samme side som oppvaskmaskinen så hogger du hjørnet av håndtaket inn i døra på oppvaskmaskinen. Det er lett å skade både veggen der kjøkkeninnredningen slutter (hvis den slutter mot en vegg) samt andre skapdører (spesielt i hjørner). Det kan også bli sånn at døra butter i mot et sted og at hengslene får ekstra belastning. *vanskelig å forklare*

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-08, 05:38   #40
malena

malena sin avatar

malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Tips for å huske hva som er nymåne og nemåne: omvendt parantes!
) <--- nymåne nemåne -----> (

:digresjon:

Den der hadde jeg nok aldri husket. Mamma lærte meg at når månen danner magen på p betyr det på = ny. Danner den magen på a betyr det av = ne.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:11.