|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva slags mat skulle du ønske barna fikk på skolen/ på SFO?
Ja, det argumentet er nok dårlig isolert sett.
|
|
|
#2 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hva slags mat skulle du ønske barna fikk på skolen/ på SFO?En mix av godt og grovt brød og sunne kornblandinger med variert og sunt pålegg og stort grønt-utvalg og et veldig bevisst utvalg av varmretter. Særs begrenset pasta/ris/etc.
|
|
|
#3 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hva slags mat skulle du ønske barna fikk på skolen/ på SFO?Nå tror ikke jeg at aktive unger har vondt av jevnlige forsyninger med sunne karber, da. Det er annerledes med oss voksne som sitter på rompa hele dagen.
|
|
|
#4 |
|
maler
|
Sv: Hva slags mat skulle du ønske barna fikk på skolen/ på SFO?grovt brød og rundstykker, mye variert pålegg og grønnsaker til å ha på. Gjerne slik buffet både til frokost og lunsj-måltid. Frukt + mulighet for knekkebrød etc på ettermiddagen. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Hva slags mat skulle du ønske barna fikk på skolen/ på SFO?Godt grovt brød, variert pålegg og oppskårne grønnsaker/frukt. Og god tid til å smøre og spise. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
saftig
|
Sv: Hva slags mat skulle du ønske barna fikk på skolen/ på SFO?Jeg skjønner ikke standpunktet til apan overhodet, og syns det hadde vært glimrende med varmmat på skolen. Sunn, ren mat med mye grønnsaker og proteiner.
|
|
|
#7 |
|
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Re: Sv: Hva slags mat skulle du ønske barna fikk på skolen/ på SFO?
Jepp. Og fett. Men ikke raske karbohydrater.
|
|
|
#8 |
|
Firebarnsmor
Medlem siden: Mar 2007
Sv: Hva slags mat skulle du ønske barna fikk på skolen/ på SFO?Jeg hadde vært strålende fornøyd om de kunne fått grovt brød/rundstykker og sunt pålegg.
|
|
|
#9 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Hva slags mat skulle du ønske barna fikk på skolen/ på SFO?Jeg skulle ønsket at de fikk varm, sunn luch, samt fri tilgang på frukt og grønt. Det ser dessverre ikke ut til å være noen form for matservering på den skolen/SFO som LilleVenn skal begynne på |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hva slags mat skulle du ønske barna fikk på skolen/ på SFO?Altså, dette med varm mat. Alt jeg har sett som blir tilbudt inneholder en raus porsjon raske karber, enten i form av poteter, potetmos, pasta eller ris.
|
|
|
#11 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Hva slags mat skulle du ønske barna fikk på skolen/ på SFO?Her er det varmmat (ev salat) en gang i uka. Problemet er egentlig ikke budsjettet, det går an å lage sunn og billig mat. Men tomatsuppe fra pose blir langt bedre mottatt enn hjemmelaget grønnsakssuppe. Da det er pasta med saus med masse godsaker i velger mange bort sausen. Da det er salat (masse forskjellige grønnsaker i boller + kylling, ost, tunfisk og skinke) velger mange bare ost og mais, eller skinke og tre biter ananas. Det blir dessverre slik at de rettene som faktisk blir spist opp blir laget oftere. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Hva slags mat skulle du ønske barna fikk på skolen/ på SFO?Jeg er fornoeyd med SFO til lillegutt der de har havregroet, vanlig groet (og lager rislapper av restene), fiskekaker, hjemmelagd suppe, ostesmoerbroed som ungene lager selv, grove vafler, poelse en gang iblant. Frisk frukt har de ogsaa. Men jeg skulle oenske de var litt flinkere til aa tenke paa at lillegutt har glutenallergi. Vi har loest det ved at jeg har full oversikt over hva de skal spise hver uke, og soerger for at lillegutt har et likt men gluten- og melkefritt alternativ i frysa eller levert paa SFO. Men det blir jo litt styrete da... |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Stabilt ustabil...
|
Sv: Hva slags mat skulle du ønske barna fikk på skolen/ på SFO?Vi er ganske fornøyde med mattilbudet som det er. Varmmat 2 ganger i uka, brødmat 2 x, og suppe/korn annenhver uke onsdager. Mitt inntrykk (både som sfo-ansatt og sfo-mor) er at barna spiser mer når det er variasjon mellom brødmat og varmmat. Brød blir de fort nok lei av ja, selv om det er variert pålegg og mye frukt og grønt!
|
|
|
#15 |
|
Palliasjonsnurse
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva slags mat skulle du ønske barna fikk på skolen/ på SFO?Jeg hadde ønsket likt opplegg som i Svergie.
|
|
|
#16 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hva slags mat skulle du ønske barna fikk på skolen/ på SFO?Ja, det må jeg presisere: Det må selvsagt være lov å ta så mye pålegg man vil, og skivene må være grove, saftige og tynne.
|
|
|
#17 |
|
saftig
|
Sv: Hva slags mat skulle du ønske barna fikk på skolen/ på SFO?
Ja, da nærmer vi oss.
|
|
|
#18 |
|
Nybegynner
Medlem siden: Nov 2008
![]() |
Sv: Hva slags mat skulle du ønske barna fikk på skolen/ på SFO?frukt og varmmat m/ salat til. |
|
|
|
![]() |
|
|