Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva slags mat skulle du ønske barna fikk på skolen/ på SFO?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-11-08, 21:17   #21
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva slags mat skulle du ønske barna fikk på skolen/ på SFO?

Nei, det gjør de sikkert, men igjen: Jeg synes argumentet om at man selv elsker varmmat til lunsj er dårlig. Jeg gjør også det. Men det er faktisk veldig mange som erfarer at dette blir veldig kaloririkt i praksis. Det stiller store krav til sammensetningen av varmmaten dersom dette ikke skal være tilfelle hvis man i tillegg tenker seg at porsjonene blir mye større.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-08, 21:20   #22
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Nei, det gjør de sikkert, men igjen: Jeg synes argumentet om at man selv elsker varmmat til lunsj er dårlig. Jeg gjør også det. Men det er faktisk veldig mange som erfarer at dette blir veldig kaloririkt i praksis. Det stiller store krav til sammensetningen av varmmaten dersom dette ikke skal være tilfelle hvis man i tillegg tenker seg at porsjonene blir mye større.

Ja, det argumentet er nok dårlig isolert sett. Men jeg kjenner jo barna mine og vet de kan bli brødlei, spesielt eldste er småspist og noen kalorier har han faktisk ikke vondt av, så lenge hele kostholdet hans er variert og sunt.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-08, 21:31   #23
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Brødmat er jo veldig typisk norsk da. Datteren min spiser egentlig ikke brød lenger. Blitt veldig svensk i matveien.

Gammel 05-11-08, 21:36   #24
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner ikke standpunktet til apan overhodet, og syns det hadde vært glimrende med varmmat på skolen. Sunn, ren mat med mye grønnsaker og proteiner.

Gammel 05-11-08, 21:39   #25
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Hva slags mat skulle du ønske barna fikk på skolen/ på SFO?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg skjønner ikke standpunktet til apan overhodet, og syns det hadde vært glimrende med varmmat på skolen. Sunn, ren mat med mye grønnsaker og proteiner.

Jepp. Og fett. Men ikke raske karbohydrater.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-08, 21:41   #26
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En mix av godt og grovt brød og sunne kornblandinger med variert og sunt pålegg og stort grønt-utvalg og et veldig bevisst utvalg av varmretter. Særs begrenset pasta/ris/etc.

Selv liker jeg å spise en salat pluss en liten omelett, egg, suppe eller lignende "liten" varmrett til lunsj. Det blir man veldig passe midt-på-dagen-mett av, syns jeg.

Gammel 05-11-08, 21:43   #27
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå tror ikke jeg at aktive unger har vondt av jevnlige forsyninger med sunne karber, da. Det er annerledes med oss voksne som sitter på rompa hele dagen.

Gammel 05-11-08, 21:53   #28
Stine-mor
Firebarnsmor

Stine-mor sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Stine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de fleste
Standard

Jeg hadde vært strålende fornøyd om de kunne fått grovt brød/rundstykker og sunt pålegg.
Ingenting er så lite apetittvekkende enn en svett matpakke som har ligget i sekken siden kl 8.

(Vi betaler 1980 pr mnd, og ingenting er inkludert.)

Gammel 05-11-08, 22:17   #29
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Jeg skulle ønsket at de fikk varm, sunn luch, samt fri tilgang på frukt og grønt. Det ser dessverre ikke ut til å være noen form for matservering på den skolen/SFO som LilleVenn skal begynne på

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-08, 22:30   #30
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Altså, dette med varm mat. Alt jeg har sett som blir tilbudt inneholder en raus porsjon raske karber, enten i form av poteter, potetmos, pasta eller ris.

Hvorfor er varme karber sunnere enn kalde?

I tillegg inneholder det ikke så rent lite fjøsfett, i form av sauser, farsemat eller hva-har-du.

Gammel 05-11-08, 22:40   #31
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Her er det varmmat (ev salat) en gang i uka. Problemet er egentlig ikke budsjettet, det går an å lage sunn og billig mat. Men tomatsuppe fra pose blir langt bedre mottatt enn hjemmelaget grønnsakssuppe. Da det er pasta med saus med masse godsaker i velger mange bort sausen. Da det er salat (masse forskjellige grønnsaker i boller + kylling, ost, tunfisk og skinke) velger mange bare ost og mais, eller skinke og tre biter ananas. Det blir dessverre slik at de rettene som faktisk blir spist opp blir laget oftere.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-08, 22:45   #32
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

grovt brød og rundstykker, mye variert pålegg og grønnsaker til å ha på. Gjerne slik buffet både til frokost og lunsj-måltid. Frukt + mulighet for knekkebrød etc på ettermiddagen.

Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-08, 23:32   #33
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Godt grovt brød, variert pålegg og oppskårne grønnsaker/frukt. Og god tid til å smøre og spise.

Jeg tror at det skal veldig mye til at varm mat som skal tilberedes til veldig mange blir godt og sunt. Min erfaring fra et skolesystem med varm lunsj hver dag er i hvert fall ikke god på det.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-08, 23:43   #34
safran
saftig

safran sin avatar

safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Nå tror ikke jeg at aktive unger har vondt av jevnlige forsyninger med sunne karber, da. Det er annerledes med oss voksne som sitter på rompa hele dagen.

Jeg tror også de har godt av sunne karber, helt klart, og det er det også i grønnsaker. Grove kornprodukter er også sunn mat i mitt hode. Men et skikkelig måltid består også av proteiner og litt fett.

Altså, dette med varm mat. Alt jeg har sett som blir tilbudt inneholder en raus porsjon raske karber, enten i form av poteter, potetmos, pasta eller ris.

Hvorfor er varme karber sunnere enn kalde?

Det er de ikke, med noen syns visst at det er greit da. Og jeg er litt redd for at et eventuelt skolemåltid blir like dårlig som det de serverer på vår SFO - der er det mye posesupper og pølsemoser. Bare tull.

Gammel 05-11-08, 23:44   #35
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er fornoeyd med SFO til lillegutt der de har havregroet, vanlig groet (og lager rislapper av restene), fiskekaker, hjemmelagd suppe, ostesmoerbroed som ungene lager selv, grove vafler, poelse en gang iblant. Frisk frukt har de ogsaa. Men jeg skulle oenske de var litt flinkere til aa tenke paa at lillegutt har glutenallergi. Vi har loest det ved at jeg har full oversikt over hva de skal spise hver uke, og soerger for at lillegutt har et likt men gluten- og melkefritt alternativ i frysa eller levert paa SFO. Men det blir jo litt styrete da...

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-08, 00:21   #36
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg har faktisk ikke noe ønske om gratis, varm mat. Jeg mener det holder med ett varmt måltid om dagen, middagen. Selv legger jeg feks veldig på meg av varme lunsjer, blant annet fordi jeg da spiser mye mer, og det tror jeg gjelder flere enn meg.

Jeg ønsker meg grovt godt brød og rundstykker, mye godt og sunt pålegg og grønnsaker og frukt ved siden av.

Enig med apan.
Godt, grovt brød og variert sunt pålegg. Frukt og grønt, samt ok drikke.

Svar med sitat
Gammel 06-11-08, 11:34   #37
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Men et skikkelig måltid består også av proteiner og litt fett.

Og det inneholder de fleste påleggstyper (Bortsett fra de søte).

Gammel 06-11-08, 18:39   #38
safran
saftig

safran sin avatar

Standard

Og det inneholder de fleste påleggstyper (Bortsett fra de søte).

Joda, men der er det karbohydrater med litt proteiner og jeg mener det bør være omvendt. Dessuten - brødmat blir det nok av, jeg foretrekker et varmt måltid.

Gammel 06-11-08, 20:31   #39
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Det kommer jo an på mengden pålegg, akkurat som forholdet karber/proteiner/fett i et varmt måltid også avhenger av sammensetningen.

Gammel 06-11-08, 21:23   #40
safran
saftig

safran sin avatar

Standard

Ja, selvfølgelig. Men tror du at de får ta så mye pålegg de vil? Det tror ikke jeg.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:34.