|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Skinner
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinn off av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint der?
Nå har jeg ikke lest hele tråden, bare ned til dette innlegget, men jeg må skynde meg å kommentere det.
![]() |
#2 |
|
![]() Sv: Spinn off av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint der?
Jeg har heller aldri blitt døpt eller konfirmert, men har en religiøs bakgrunn, ja. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Skinner
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Upresist av meg, ja. For min bakgrunn er ikke-religiøs.
![]() |
#4 |
Passiv
|
![]() Sv: Spinn off av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint der?Der vi bor er det en gammel kirke med satanistiske tegninger midt i korbuen, så der kan hvem som helst gifte seg uten å føle at de svikter sine idealer... |
![]() |
![]() |
#5 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Spinn off av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint der?For meg er det helt uaktuelt med kirkebryllup, helt uavhengig av selve bygget, hvor fint det er, og hvor mange ganger man har vært der. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
WF: BNBE
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinn off av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint der?Vi valgte å IKKE gifte oss i kirken. Mannen er katolikk, jeg er ateist, og det er en del av begrunnelsen. Seremonien vi hadde i hagen hjemme på gården der jeg kommer fra, som betyr mye for oss begge, ble utrolig høytidelig og vakker. Jeg er veldig glad for at vi gjorde det. Kirken hadde blitt feil for meg, rett og slett fordi jeg ikke tror på noen gud. Vi valgte dog å sette opp benkene i "kirkeformasjon", og min far fulgte meg opp "midtgangen".
![]() |
#7 |
Fola Blakken
|
![]() Sv: Spinn off av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint der?Vi giftet oss i en kirke i utlandet, og visste ikke hvordan den så ut før vi bestemte oss. Og den var grei nok sånn bygningsmessig, men ikke spesielt vakker og utsmykket. Men presten var helt herlig, og hun kunne gjerne døpt alle barna mine hadde det ikke vært for reiseveien.
![]() |
![]() |
#8 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Spinn off av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint der?Jeg tror at mange gjør det, ja. Gjerne under flagget "tradisjon".
![]() |
#9 |
Mother of Dragons
|
Jeg kjenner også flere som har giftet seg i kirken på grunn av det ja.
![]() |
#10 |
|
Jeg synes det er rart. (og siden jeg er rar, synes jeg det er litt respektløst ovenfor de som har sterke følelser for bygget og den opprinnelige måten det er ment brukt for.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Mother of Dragons
|
Jo, og det er en god grunn, men litt på siden. Jeg skal prøve å forklare. En agnostiker ville kanskje ikke ønske å stå i en kirke og ikke være 100 % oppriktig. Altså man har kanskje en personlig følelse av byggets hellighet. Om man er fullstendig ateistisk, så har man jo ikke en følelse av at en kirke er hellig i seg selv.
![]() |
#12 |
|
Da er vi jo enige. Hm. Kjedelig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
flisespikker
|
De fleste erklærte ateister jeg kjenner har "skrupler", eller hva man skal kalle det, med å delta i religiøse ritualer uten å være religiøs selv. De fleste som velger å gifte seg kirkelig, eller døpe barna, uten å egentlig regne seg som religiøse ("personlige kristne"), kaller seg ikke ateister, etter min erfaring. Det er vel noe med at det å kalle seg ateist oppleves som å ta "religiøst standpunkt", og det gjør man kanskje ikke uten å virkelig mene det - og da velger man også gjerne aktivt bort deltagelse i religiøse ritualer og tradisjoner.
![]() |
#14 |
This is normal!
|
![]() Sv: Spinn off av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint der?Vi giftet oss i kirken vi sogner til, men uten andre gjester enn forloverne vår + barna. Vi ønsket en velsignelse av ekteskapet og valgte en sermoni i kirken fordi vi tror. Hadde vi ikke vært medlemmer av statskirken/ikketroende ville vi ikke giftet oss i en kirke.
Hadde jeg vært prest, ville jeg ikke viet et par som kom med et slikt ønske.
Jo, men sermonien har jo et kristent budskap og vielsen gjennomføres av en prest, og da virker det rart for meg at noen velger dette hvis de ikke tror på det som blir sagt.
![]() |
![]() |
#15 |
flisespikker
|
Hvorfor i all verden ikke?
![]() |
#16 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Spinn off av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint der?Hadde jeg vært prest i et tilfelle som Fadese nevner, ville jeg ikke latt være å vie, men jeg hadde nok ikke respektert ønsket fullt ut. I krikebryllup er det vel vanlig at presten sier en del om hva Bibelen sier om kjærlighet/ekteskap, det er da ikke så fryktelig annerledes annet enn at "dette sier Bibelen/Jesus/etc". Og såpass må man da tåle av religiøsitet når man først velger kirkebryllup, synes jeg.
![]() |
#17 |
This is normal!
|
Må det det?
![]() |
![]() |
#18 |
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Spinn off av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint der?(Nå ser jeg at tråden har løpt fra meg mens jeg satt i telefon, men siden det meste var skrevet allerede poster jeg den likevel). |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Stort sett blid
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinn off av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint der?Jeg gifta meg i "rettssal nr 1" (byfogden) og det selv om kirka her er veldig flott. Det føltes riktig for 17,5 år siden og føles fortsatt riktig.
![]() |
#20 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Spinn off av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint der?Vi giftet oss i kirke; uten at det at det skjedde i en kirke var et viktig poeng for oss. Vi ville gifte oss i utlandet, så vi gikk gjennom aktuelle ambassader og sjømannskirker. Valget falt på en skjømannskirke fordi den lå i en by vi synes det var fint å gifte seg i (New York). Så for vår del var lokalisering viktigere enn selve lokalet.
![]() |
![]() |
Emneord |
kirke, kirkekjole, krigsfisker, religion, vielse |
|
|