Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Stresser desember deg?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-12-08, 18:57   #1
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Stresser desember deg?

Jeg må innrømme at jeg lar meg stresse litt av desember. Ikke fordi jeg har noen form for husmoraktig tilnærming til saken, men fordi det er mye å ordne i desember, selv om man ikke vasker ned huset og baker ørti slag kaker.

I år prøvde jeg å få mannen til å handle gavene til sin familie, men den jobben skle elegant over på meg igjen, gitt. Selv om jeg har en mann som tar sitt av husarbeid og barn, så er det i desember den tradisjonelle arbeidsfordelingen virkelig kommer til sin rett her i heimen. Det er jeg som har oversikt over og handler alle kalendergaver, alle julegaver, julekort, det av vask/rydding som må gjøres (litt ekstra prøver jeg å få til, og rydde og organisere barnas skap må gjøres for å få plass til det nye de får til jul), planlegging av kakebaking og også det meste av bakingen, planlegging av menyer og handling av mat til juleuka, laging av sild, juleskinke osv, sjekke at man har det man trenger av juleklær, duker, lys, servietter, julepynt, bordpynt osv osv.
I tillegg til dette kommer alt ekstra som er med barnehage og skolebarn i desember. Juleavslutninger, lucia-feiringer osv. Vi har 2 barn som spiller håndball, og hver eneste helg i november/desember er belagt med håndballkamper i nær og fjern.

Jeg prøver så godt jeg kan å ikke la meg synlig stresse opp av dette, for jeg ønsker ikke at barna skal oppleve at desember er en stressete måned, de skal ha minner om adventstiden som koselig og en måned der vi gleder oss over å vente på jul og være sammen. Men inni meg er jeg stresset, og jeg liker det ikke! Vi har senket standarden på mye, men enkelte ting må liksom til for å holde på tradisjonene og føle at det er jul. Julesilda mi feks, enkelte kakesorter likeså - som barna gleder seg veldig over å være med på.

Gammel 02-12-08, 19:08   #2
Albertine
Passiv

Standard

Eksamen stresser meg. Veldig. Ellers stresser jeg ikke med noen ting.

Svar med sitat
Gammel 02-12-08, 19:10   #3
Solblomst
Passiv

Standard

Nei.

Svar med sitat
Gammel 02-12-08, 19:10   #4
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Men.. jeg mister litt oversikten. Det skal jeg ha.

Gammel 02-12-08, 19:15   #5
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Adventstiden stresser meg ikke, da koser jeg meg og gleder meg til jul. Det at vi har bestilt mesteparten av julegavene på en nettbutikk har mye av årsaken tror jeg. Men før har jeg ofte vært tidlig ute med julegavene også, så de har ikke gitt meg så mye stress.

Men jeg stresser litt av jula jeg, da er det familiebesøk og og ned i mente

Da jeg var singel syntes jeg jula var kjempekoslig, og jeg fikk god tid til å lese bøker og se fine programmer på tv. Og alt var så rolig. Nå er det ikke så rolig lengre, men noen av familibesøkene er jo koslig på sine måter da, pinnekjøttmiddagen vi har feks, men det blir jævlig mye oppvask etter 11 personer på pinnekjøttmiddag

Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-08, 19:33   #6
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Jeg føler folk stresser.

Desember!! Vi må bake, vaske, rydde, være med på alle avslutninger, kjøpe gaver, pakke inn gaver, vaske litt mer, bake litt mer, handle juleting, besøke gamle kjente, bli kjent med nye gamle.. ellerno.. og sånn går no dagan!

Ja, mange stresser. Jeg? Nope!

Det holder å få kjøpt inn julegaver, helst ei uke før jul. Huset er aldri plettfritt lell, så hvorfor vaske det til huset blir invadert? Mye smartere å vaske etterpå

Ellers baker vi kun pepperkaker, vi sier nei takk til en del arrangementer dersom det blir for mye, og som sagt; vasken blir litt mer enn helgevask, rommene tas på skift med jevne mellomrom lell.

Jeg stresser nok mye mindre nå enn før, og i år skal vi ikke være hjemme i jula, så vi skal bare pakken kofferten bittelille juleaften

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-08, 19:43   #7
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg stresser ikke på grunn av jula, men jeg stresser litt med at det er ekstra mye å gjøre på jobb for å få alt til å gå rundt for brukerne våre i jula.

Gammel 02-12-08, 20:11   #8
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Det er ikke sånn at jeg stresser med vask eller baking (det skulle tatt seg ut ... ), men julegaver stresser meg i seg selv. Jeg synes det er skrekkelig vanskelig å finne på noe som jeg virkelig tror mottakeren trenger eller blir glad for. Jeg går rundt og føler at jeg ofte kjøper skapfyll, og det liker jeg ikke. (Sannsynligvis føler jeg det sånn fordi jeg selv bare føler at jeg får skapfyll ... ). Og dette stresser meg altså endel.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-08, 20:16   #9
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vel, jeg stresser egentlig ikke på grunn av jula. Jeg er sliten av alle sammenkomstene jeg ikke klarer å si nei til i desember. Også er jeg sliten av å ha studier og oppgaver hengende over meg oppi det hele.

Gammel 02-12-08, 20:17   #10
Tusenogtredve
Klar til innsats

Tusenogtredve sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trøndelag
Tusenogtredve er populærTusenogtredve er populærTusenogtredve er populær
Standard

I år er jeg hjemme med nyfødt, så jeg er ikke stresset. Spør igjen til neste år - da er nok svaret et helt annet.

Gammel 02-12-08, 20:17   #11
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Null stress her, bare kos, hver eneste dag fra morgen til kveld i hele desember.
Jeg lar meg ikke stresse.
Jeg stresser i november jeg, sånn at alt er klart til første advent.
Da har vi god tid til kos, vennebesøk og aktiviteter sammen med ungene hele måneden.
Jeg vil at desember skal være en måned stappfull av juleforberedelser og kos sammen med ungene så stresset i november er alltid verdt det.

Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-08, 00:56   #12
Tilde
Jordbærpiken

Tilde sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Tilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt likt
Standard

Nei, stresser ikke.

Vi har de siste årene vært ferdig med alle julegavene, og pakket dem inn til 1 desember.
Da er det kun baking som står igjen i desember.

Jeg vasker ikke huset i hver krok og skap heller, kun normal rengjøring.
Men vinduene må alltid vaskes før julestjerna skal opp

Tilde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-08, 08:59   #13
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv

Stellebord sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Bortsett fra at jeg har en mappe som stenges til helga, stresser jeg ikke med desember.

Gammel 02-12-08, 19:52   #14
ILY
Multitasker

ILY sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Her ;)
ILY er populærILY er populærILY er populærILY er populærILY er populær
Standard

No stress etter 8 desember. Da er siste eksamen innlevert og jeg kan ta skolejuleferie. Resten av desember blir bare kos. Ferdig med julegavene er jeg også. Så her blir det bare koseshopping om det er noe som skal handles. Litt mathandling er igjen, men det er ikke noe stress.

Baking gjør vi som en del av kosen. Det blir ikke spist opp likevel om vi har mye, så baker kun bittelitt av det vi liker aller best. Eller vi får av mamma.

Desember me like.

Gammel 02-12-08, 19:54   #15
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg burde jo vært stresset, siden jeg og Spoon har en prosjektoppgave vi skal levere i januar, som vi henger laangt etter med!
Men jeg tror vi er litt sånn på et punktet...

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-08, 20:15   #16
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker jo å kjøpe gaver. Om jeg er usikker spør jeg ofte om det er noe de ønsker seg. I går har jeg bestilt en del på nett, for jeg har knapt vært i butikker! Men det har fungert fint det og.

Gammel 02-12-08, 20:17   #17
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg liker jo å kjøpe gaver. Om jeg er usikker spør jeg ofte om det er noe de ønsker seg.

Som om vi ikke har spurt. Vi har ikke fått et eneste svar. Våre foreldre (som er de vi sliter mest med) sier at de ikke ønsker seg noen ting. What to do? Jeg synes ikke noe om å kjøpe bare for å kjøpt (og nå sjekket jeg ullpleddstandarden hos svigermor nettopp, den var absolutt ikke verst. Faen og.)

Gammel 02-12-08, 20:19   #18
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

(og nå sjekket jeg ullpleddstandarden hos svigermor nettopp, den var absolutt ikke verst. Faen og.)

Kokebøker og sånn da? Uaktuelt?
Sengesett?

Boka "Snåsamannen" slår nok an.

Gammel 02-12-08, 20:22   #19
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Standard

Kokebøker og sånn da? Uaktuelt?
Sengesett?

Boka "Snåsamannen" slår nok an.

Ja, det blir litt i skapfyllkategorien.

Gammel 02-12-08, 20:44   #20
Guffen
Hvor er hengekøyen!?

Guffen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 4
Guffen er litt kulGuffen er litt kul
Standard

Stress?? Hvor??

Må vel bare innse at man ikke rekker over alt man burde... Prioritere de tingene som må på plass, og overse alt annet...

Ting ordner seg for snille barn.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:45.