|
|||||||
| Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter! |
| Se resultatene: Er noen dialekter finere enn andre? (spesifiser i tråden) | |||
| Ja |
|
130 | 90,91% |
| Nei |
|
5 | 3,50% |
| Det tør jeg ikke ha noen mening om |
|
3 | 2,10% |
| Vet ikke |
|
0 | 0% |
| Dustepoll |
|
5 | 3,50% |
| Deltakere: 143. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Stygge dialekter?Jeg synes vel ingen dialekter i seg selv er stygge. Jeg synes noen mer mer flotte og spennende å høre på, og noen gir andre assosiasjoner enn andre. Men det handler jo om personlige erfaringer og er ekstremt subjektivt. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Hogger i stein
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Stygge dialekter?Jeg lar meg alltid sjarmere av bergensk, om de toner ned alle "æ"-ene, og ikke holder de så lenge. Om de sier "Bæææærgen", da sliter jeg. Vestlendingene snakker egentlig flott, for flott. Det blir liksom litt pusete. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Stygge dialekter?Østfolddialekten synes jeg ikke er så fin. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Passiv
|
Sv: Stygge dialekter?Nesten alle barnetv-vertene sier chino og chøre i hvert fall. |
|
|
|
#6 |
|
Pauset
|
Sv: Stygge dialekter?
Hehe..ja, men det er vel storsett de som har en annen kulturell bakgrunn?? Ingen norskfødte nordmenn, med norsk som morsmål sier chøre fordi det er en del av dialekten. Vi lærer i allefall kj-lyden på skolen her på østkanten. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Stygge dialekter?Det er vel noen dialekter jeg synes er mer slitsomme å høre på enn andre. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
|
|
|
#13 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Stygge dialekter?Jeg synes norsk er stygt jeg, og synes vi enten skal gå over til svensk eller til gammelnorsk.
|
|
|
#14 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Det er jeg igrunn veldig enig i. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Hogger i stein
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Den er ikke en kjedelig dialekt, om en ikke setter seg selv i sentrum for begivelsene og mener "det andre" er eksotisk. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Stygge dialekter?Jeg liker ikke bydialekter som dras ut i det ekstreme. Både den mest breiale bergensken, drassende Haugesundsk, fæle ålesundsken, intens trondheimer, Hallå-Montebello-oslo-vestkant eller bole-østkant er fælt å høre på. Samtidig som det finnes mennesker det er riktig fint å høre på fra alle disse stedene.
|
|
|
#17 |
|
Erfaren
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() |
signerer. vet ikke helt om jeg tør å skrive de dialektene jeg syns er stygge jeg.. Får vel halve forumet på nakken |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Nybegynner
Medlem siden: Dec 2008
![]() |
Sv: Stygge dialekter?Kan det være sånn at man danner seg et førsteinntrykk av en dialekt? Slik at det blir avgjørende hvem som bruker den og hvordan, mer enn lyden i den. Det er jo sjelden man missliker dialekten til noen man liker. Eller? |
|
|
|
|
|
#20 |
|
www.bomulls.no
|
Tja, det er nok mye i det. F.eks. hadde jeg problemer med dialekter fra Stavangerområdet tidligere, men etter at jeg ble kjent med flere og flere fra de trakter, synes jeg det er skikkelig sjarmerende.
|
![]() |
|
|