|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Pauset
|
![]() Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen
Helt enig. Det er synd at ikke elevene kan presenteres for flere trosretninger. Da jeg gikk på lærerskolen besøkte vi både moske og synagoge. Det var veldig interessant, og jeg tror at slike besøk kan hjelpe på i forhold til å ha respekt for det andre tror på og vi kan få et mer balansert forhold til det vi tror på selv, eller ikke tror på. Dette kan være en fin innfallsvinkel til filosofi i skolen også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Absolut ateist
|
I praksis, etter at jeg hadde kranglet med "kontoret" om at min datter ikke skulle delta, så endte det opp med at hun satt ved en pc, alene, og løste matteoppgaver i den tiden resten var i kirken.
![]() |
#23 |
Pauset
|
Hva mener du hun burde fått som alternativt opplegg? |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
i tåkeheimen
|
![]() Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolenDet alternative opplegget bør nok inneholde undervisning om kirken og om innholdet i en gudstjeneste, da det er mål i Kunnskapsløftet som tilsier at dette skal undervises i, eller oppleves.
* forklare kristen tidsregning og kirkeårets gang, beskrive kristne høytider og sentrale ritualer |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Unik
|
![]() Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolenHusker då eg gjekk på skulen. Me hadde ikkje noko valg. Me blei plassert på bussen og avgårde til kyrkja med oss.
![]() |
#26 |
frakoblet
|
Jeg mener hun og andre som ikke ønsker en kirkelig avslutning burde få mulighet til å markere skoleslutt før jul på en annen måte!
![]() |
#27 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Kan ikke se noe galt i det? En skolegudstjeneste varer i ca. en time. Det er i de aller fleste tilfeller ikke den som er hovedavslutningen på skoleåret. De fleste klasser har en eller annen for for avslutning i klasserommet/ på skolen den siste dagen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Ekvilist
|
Er samfunnet vårt bygd opp rundt den kristne tro? Det har jeg ikke fått med meg. Er det isåfall riktig at landet skal fortsette å være bygget opp rundt den kristne tro, så lenge vi vet at flertallet ikke definerer seg som kristne? At kongen uttaler seg om dette synes jeg forøvrig er upassende, jeg trodde kongefamilien var for alle innbyggere i landet. Jeg oppfattet religionsutspillet som et politisk utspill. Ikke det at jeg gråter over kongens oppførsel, jeg er ikke akkurat monarkist på min hals for å si det sånn.
![]() |
#29 |
Ekvilist
|
Du har virkelig skjønt det.
![]() |
#30 |
Pauset
|
Nei, men jeg lurte på hva Sitron mente var et bra alternativt opplegg. Sa ikke noe om at det var greit å løse matteoppgaver i mens. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Halloen!
Hm.... hvor har du vært? Hvis du ikke har fått med deg det? |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Pauset
|
Mange lover i Norge ble bygd på at Norge var et kristent land. De ble bygget på kristne og humanistiske verdier. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Ekvilist
|
Ikke i kirken iallefall, kanskje det er derfor jeg ikke har fått det med meg? Det å si at samfunnet er bygget opp rundt den kristne tro er langt fra min opplevelse iallefall. Samfunnet er et stort begrep. At kristendommen infiltrerer mye av vår tradisjon, lovverk osv. er selvsagt riktig.
![]() |
#35 |
Halloen!
![]() Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolenLitt info Sist redigert av rine : 07-12-08 kl 01:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Halloen!
Kulturen vår er bygd opp rundt den kristendommen. Jeg har ingen problemer med at foreldre holder barna sine borte fra julegudstjenestene. Ideelt sett burde barna fått tilbud om besøk i moskeen og hos HEF også. Poeget mitt er bare at vi ikke kan late som om det er like naturlig for oss å besøke moskeen som kirken. Sistnevnte er, enn så lenge, sterkt knyttet til vår kulturarv. For meg blir det rart å sidestille alle religioner siden jeg er født og oppvokst i Norge. (Jeg er ikke personlig kristen.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Pauset
|
Et annet spørsmål er hva skal vi ta vare på av vår kulturarv? |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
frakoblet
|
![]() Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolenVår skole har tidligere hatt en avslutning på skolen samtidig med kirkebesøket. I år har vi ny rektor og har ikke sett snurten av noen påmelding …
![]() |
#39 |
Halloen!
Jeg mener Ja. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Absolut ateist
|
Ikke naturlig? Nettopp fordi vi er et så multikulturelt samfunn som vi er per dags dato og dette er noe som bare øker på, så ER det langt viktigere at barna våre får et godt og naturlig kjennskap til alle religioner, ikke bare lære at Jesus gikk på vannet og halleluja. Når barna lærer historiske bakgrunner for religion, så vil dette være med på å skape forståelse for de ulike etniske gruppene i samfunnet vårt pr i dag. Vi lever i et multietnisk samfunn der religion spiller en sentral rolle for veldig, veldig mange av de nye gruppene som deltar. At kristendommen skal ha en så sentral rolle i skolen som den har i dag er bare tull. Det er irrelevant at ungene kommer hjem med lekse i å tegne Jesus som gjorde vin om til vann. Det er den historiske bakgrunnen de trenger å lære om og da spesielt om Norges historie når det gjelder kristendommen, med kristning av landet, der den nye guden overtar for de gamle og hvordan dette har påvirket utvikling av demokratiet vårt osv osv osv. Ergo burde ikke engang faget RLE (som etter min mening kun er dårlig skjult kristendomsundervisning) eksistert og det burde vært gjort plass for religionshistorie som fag. At de skal drille femåringer i påskesanger og Jesus gikk på vannet og whatnot er bare tull.