Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

SMS fra Gaza

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-01-09, 20:26   #21
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: SMS fra Gaza

Dette er så grusomt... Jeg forstår virkelig ikke hvorfor dette får fortsette. Hvordan _kan_ menneskelige lidelser på dette nivået ignoreres?

Matt, rasende, ufattelig trist og uforstående er bare ord som blir altfor små, men det er de eneste jeg finner.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-09, 20:30   #22
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mottok tekstmeldingen i sted.

Dette er så jævlig.

Gammel 04-01-09, 20:31   #23
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette er så fullstendig jævlig. Hva kan man gjøre? Sånn konkret?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-09, 20:33   #24
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tenk hvor vanvittig slitne de som prøver å hjelpe må være oppi alt dette her. Håper de får mer menneskelige forhold å jobbe under snart. Men samtidig ser jeg nå at Israel avviser at det er en humanitær krise ...

Gammel 04-01-09, 20:34   #25
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Dette er så fullstendig jævlig. Hva kan man gjøre? Sånn konkret?

Her er hva en representant for Norsk Folkehjelp sier:

Sitat:

Hyggelig at du ønsker å støtte det palestinske folket og da kan du delta i demonstrasjoner og vise solidaritet med Gaza' s sivil befolkning. Og selvsagt støtte norske hjelpeorganisasjoner som Norsk Folkehjelp som jobber i området.

Gammel 04-01-09, 20:36   #26
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Nå må vel (forhåpentligvis) FN gjore noe snart? Jeg kjenner jeg blir sint og trist av dette altså.
Hva kan man gjore? Det er visst vanskelig å sende penger. Jeg har flere venner i Dubai som driver innsamlingsaksjoner etter klær, medisiner, medisinsk utstyr og mat, som blir forsokt sendt inn via Jordan eller Egypt. Det er kanskje vanskeligere å få til noe slik herifra?

Det som kanskje forundrer meg er at de andre araberlandene ikke gjor mer. Å midlertidig unnlate å selge olje til EU ville f.eks være et sterkt virkemiddel akkurat nå.

Gammel 04-01-09, 20:53   #27
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Nå må vel (forhåpentligvis) FN gjore noe snart? Jeg kjenner jeg blir sint og trist av dette altså.
Hva kan man gjore? Det er visst vanskelig å sende penger. Jeg har flere venner i Dubai som driver innsamlingsaksjoner etter klær, medisiner, medisinsk utstyr og mat, som blir forsokt sendt inn via Jordan eller Egypt. Det er kanskje vanskeligere å få til noe slik herifra?

Det som kanskje forundrer meg er at de andre araberlandene ikke gjor mer. Å midlertidig unnlate å selge olje til EU ville f.eks være et sterkt virkemiddel akkurat nå.

FN er og forblir en vits så hvorfor skulle de gjøre noe nå? De gjorde ingen ting i Rwanda, 5 millioner har blitt drept i DR Kongo (FN er der visstnok) og nok igjen beviser de at de bare er en symbolsk institusjon som har ingen nytte overhode. De er politisk styrt og har ikke mandat til å hjelpe folk som virkelig trenger det i verden.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-09, 21:00   #28
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Ja, jeg satt akkurat og tenkte på det, og det har slått meg tidligere. Nå kan det være at de andre arabiske landene har hjulpet masse, og jeg har ikke noe særlig peiling på dette, men som da den palestinske regjeringen ikke hadde penger til å lønne folka sine, det må da være lite problem for de rikeste arabiske landene å gi nok penger?

Er det noen som har peiling på dette og har tid å ta en liten briefing?

Gammel 04-01-09, 21:03   #29
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Slik jeg ser det så bryr ikke andre arabiske land seg noe særlig om lidelsene til det palestinske folk. Hvorfor ser de bare på det som skjer? Eller man kan også spørre - når har de brydd seg de siste årene? Hva har Egypt, Saudia Arabia og Jordan gjort? Svært lite, desverre. Og grunnen? As per usual - USA.

Gammel 04-01-09, 21:12   #30
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Det er bare helt grusomt. Selvmordsbombere kan ikke forsvares...men dette er hitlerske tendenser.... Jeg fatter ikke at USA kan ha så mye makt at Sikkerhetsrådet ikke kan gå kraftigere ut.... Da er det ikke demokrati lenger....

Jeg fikk helt panikk tidligere i uka. Min mor skulle reise til Jordan og Israel. Plutselig så ble det nært.... Heldigvis så er det rolig i Jordan. Hun er der nå. Like ved grensen til Israel. Neste lørdag skal hun til Eilat i Israel. Heldigvis når ikke rakettene dit, men selvmordsbombere kan jo være hvor som helst. Tenk om man hadde familie i disse områdene? Hva hadde vi gjort da?

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-09, 21:14   #31
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Skulle ønske noen kunne shippe den Israelske utenriksministeren til Gaza. Ikke humanitær krise mye ass!

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-09, 21:18   #32
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Canisa, her.

Jeg er fortvilet og rasende over at verdenssamfunnet som sitter og ser på at sivile masakreres i Gaza. Det er like tragisk at sivile israelere blir drept, men vi snakker om en militær stormakt mot en opprørsgruppe (Hamas) som har tilhold blant sivile, kvinner og barn. Det kan ikke forsvares hverken politisk eller etisk.

Veldig bra sagt Canisa, jeg er så enig så enig!

Denne konflikten er så intens og jeg skjønner ikke hvordan det skal kunne bli fred der nede. Det er bare trist.

Gammel 04-01-09, 21:21   #33
Thinkerbell
Jag har ju hjärna.

Thinkerbell sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: på pendlertoget
Thinkerbell har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Canisa, her.

Jeg begynte faktisk å gråte av å se bildene på nyhetene i går. Jeg skammer meg over at den norske regjering heller ikke tar fram de store odene mot Israel. Faen, det er bare å finne fram palestinaskjerfet fra loftet å begynne å rope og skrike igjen.

Jeg finner ikke igjen det slitne, gamle skjerfet mitt, så jeg dro til Palestinabutikken og kjøpte et splitter nytt et tidlig i fjor høst. Siden da har jo situasjonen bare blitt verre og verre.

Thinkerbell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-09, 21:24   #34
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Jeg fatter ikke at USA kan ha så mye makt at Sikkerhetsrådet ikke kan gå kraftigere ut.... Da er det ikke demokrati lenger....

Det kunne vært interessant å se den religiøse tilhørigheten blant politikere og lobbyister...

Gammel 04-01-09, 21:32   #35
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Umuriel, her.

Det kunne vært interessant å se den religiøse tilhørigheten blant politikere og lobbyister...

Jeg mener at sikkerhetsrådet aldri har vært demokratisk men akkurat i denne konflikten så prøver vel heller ikke USA å skjule hvor de står? USA gir noe slikt som 30 billioner dollar til Israel hvert år i "defence aid", det i seg selv sier vel alt om hva og hvor de står i saken. (og ikke minst hva de ser som viktig i verden, de gir til sammenlikning en knøttliten brøkdel av denne summen til hele det afrikanske kontinentet i aid)

Gammel 04-01-09, 21:36   #36
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Standard

Men hvorfor støtter USA Israel så voldsomt? Er det overvekt av jøder som står bak? Ville det vært annerledes om det hadde vært flere muslimske politikere i USA?

Gammel 04-01-09, 21:36   #37
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Usa har jo et meget stort antall jøder involvert i politikk og pengevirksomhet. Klart disse har noe å si.

Gammel 04-01-09, 21:37   #38
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

På denne måten er i allefall Israel sikker på at en fred aldri vil komme om ikke andre griper inn.
Ved å ture frem på denne måten får de virkelig hatet til å blomstre hos palestinerne, voksne og barn. Men det er vel også det de ønsker.

Det de gjør er for jævelig, og dessverre har de USA på sin side.
Vi har kanksje ikke al makt i verden, men det hjelper i allefal litt om man sier noe.
Tenker da på regjeringen.

Gammel 04-01-09, 21:38   #39
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Men hvorfor støtter USA Israel så voldsomt? Er det overvekt av jøder som står bak? Ville det vært annerledes om det hadde vært flere muslimske politikere i USA?

Etter hva jeg har fått med meg er det mange pengesterke jøder i bakgrunnen. Så andelen har el litt å si, men pengene utgjør nok mye de også.

Gammel 04-01-09, 21:54   #40
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Det er mange forskjellige grunner til det ... ja, jøder har enormt mye politisk og økonomsik makt i USA men enda viktigere er nok at Israel er enormt viktig for USA som en militær balanse i midtøsten som da beskytter den vestlige verden sin oljeforsyning. Med korrupte ledere i arabiske land som lar seg kjøpe og en militær supernasjon som Israel så er "oljen" sikret.

Desverre blir det nok ikke noe annen linje i midtøsten med Obama heller, tenker da på hvem han valgte som sin "Chief of Staff"

Sist redigert av Lisa : 06-01-09 kl 22:28.
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:05.