Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ville du tatt med barna på politiske demonstrasjoner?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-01-09, 17:04   #21
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ville du tatt med barna på politiske demonstrasjoner?

Har akkurat kommet tilbake fra demonstrasjonen hvor Acsa og jeg var med begge ungene. Storesøster har et begrep om hva som skjer og et ønske om å demonstrere for andre barn som bor et sted de blir fanget i kryssilden, Lillebror synes det er gøy å treffe folk han kjenner. Ja, det ble dessverre en del bråk i dag også, men det er tross alt ikke Gaza: Vi går bare unna og drar når det begynner å utarte, så farlighetsgraden er lav og selvstyrt.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 17:09   #22
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg går sjelden i demonstrasjonstog, jeg har ikke møtt problemstillingen etter at jeg har fått barn. Fakkeltog av typen "for fred" ville jeg synes var helt greit. Det ville nok vært en risikovurdering i hvert enkelt tilfelle, men slik som situasjonen utviklet seg i går med steinkasting og slikt tror jeg at jeg i dag ville droppet å ta med barna. Jeg må innrømme at jeg syntes det var litt snodig at folk sto med barnevogner foran den israelske ambassaden i dag. Barn ble riktignok kjapt eskortert ut når det viste seg at det ble opptøyer.

Gammel 10-01-09, 17:15   #23
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Nettopp da synes jeg det er viktig at "vanlige" folk med barn osv møter opp -ellers har jo voldelige (og ustrategiske) elementene vunnet.

Gammel 10-01-09, 17:23   #24
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Barnet mitt har vært med på mange demonstrasjoner og vi snakker alltid mye om hva det "handler" om både før og etter. Vi har også nettopp kommet hjem fra sentrum, vi var med forrige lørdag også. Men, jeg sa nei til forespørsel om hun kunne være med å gå fremmerst i toget i hvite klær med blod på som flere barn gjorde i dag. Det synes jeg en 5 åring er for liten til.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 17:23   #25
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Ville du tatt med barna på politiske demonstrasjoner?

Det kan vi fint gjøre, fakkeltoget var vi alle med på.
Sånn som i dag kunne vi ikke, men vi kunne absolutt hatt dem med i dag også, og bare gått ut av toget før ambassaden.
De har jo vært med på 8. mars og 1. mai tog ol. også.
Jeg ser ikke på selve demonstrasjonene som noe veldig farlig, de vil uansett bli påvirket av oss, men man tar jo ikke ungene med hvis man vet/forventer atdet blir bråk og opptøyer.

Sist redigert av Aminta : 10-01-09 kl 17:34.
Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 17:27   #26
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har hatt med barna i 1. mai-tog, og minsten på demonstrasjon mot kutt i barnehagebudsjettet. Sannsynligvis ville jeg ikke gått med dem i Oslo i dag.

Gammel 10-01-09, 17:30   #27
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kan jeg godt gjøre, mitt syn på saker og ting får de servert uansett. Jeg tror ikke de har vondt av å se hvordan en fredelig demonstrasjon foregår. Hvis jeg forventer noe som kan være skremmende eller farlig, må de selvfølgelig bli hjemme.

Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 17:40   #28
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Har akkurat kommet tilbake fra demonstrasjonen hvor Acsa og jeg var med begge ungene. Storesøster har et begrep om hva som skjer og et ønske om å demonstrere for andre barn som bor et sted de blir fanget i kryssilden, Lillebror synes det er gøy å treffe folk han kjenner. Ja, det ble dessverre en del bråk i dag også, men det er tross alt ikke Gaza: Vi går bare unna og drar når det begynner å utarte, så farlighetsgraden er lav og selvstyrt.

Nettopp da synes jeg det er viktig at "vanlige" folk med barn osv møter opp -ellers har jo voldelige (og ustrategiske) elementene vunnet.

Synes Ulvefar sier det så bra at jeg tillater meg å signere.

Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 17:45   #29
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det ville jeg ikke.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 17:50   #30
Bada-Bing
Pulled back in

Bada-Bing sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Der
Bada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populær
Standard

Jeg synes heller ikke barn har noe å en demonstrasjon å gjøre i det hele tatt. En demonstrasjon er en politisk markering, noe jeg velger å holde barna mine unna til de kan avgjøre selv hvilket standpunkt de vil ha i sånne saker.
Småunger kan du fint få til å sympatisere med nazister og selvmordsbombere, det kommer bare an på hvordan du ordlegger deg. Litt som den gjengse Frp-velger med andre ord.

Gammel 10-01-09, 17:58   #31
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Ja, det kunne jeg. Barna vil bli indoktinert i min "tro" uansett hva denne måtte være, så jeg ser ikke problemet.

Hadde vi bodd i Oslo, hadde vi gått i tog i dag, men jeg hadde gått ut av toget før det nådde ambassaden.

Jeg gjør/ville gjort som Fluke. :lat:

Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 18:04   #32
Kneazle
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg ville ikke tatt med barn i en demonstrasjon jeg fryktet ville ende med vold og kamp mot politiet, men ellers ser jeg ingen problemer med å ha med barn. Hvis det er noe som er så viktig for meg at jeg er villig til å demonstrere offentlig, så er det sikkert også noe jeg overfører til barna mine.

Det Kasia sa.
Jeg ønsker jo å overføre mine verdier og holdninger til datteren min. Når hun blir så gammel at hun får egne holdninger og også blir påvirket av andre, gleder jeg meg til å ta diskusjonene med henne. Inntil da har jeg henne i min hule hånd, også politisk.
Jeg hadde ikke tatt henne med i demonstrasjonstoget i Oslo i dag, av sikkerhetshensyn.

Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 18:07   #33
Kneazle
Passiv

Standard

Jeg synes også det har en verdi i seg selv å vise barna at man engasjerer i saker man brenner for. For eksempel ved en demonstrasjon. Jeg ønsker at mitt barn skal bli et samfunnsbevisst og engasjert menneske, og prøver å gå foran som et godt eksempel.

Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 18:07   #34
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bada-Bing, her.

Jeg synes heller ikke barn har noe å en demonstrasjon å gjøre i det hele tatt. En demonstrasjon er en politisk markering, noe jeg velger å holde barna mine unna til de kan avgjøre selv hvilket standpunkt de vil ha i sånne saker.
Småunger kan du fint få til å sympatisere med nazister og selvmordsbombere, det kommer bare an på hvordan du ordlegger deg. Litt som den gjengse Frp-velger med andre ord.

Men er det ikke da et poeng å vise barna hvilke holdninger man har, for å unngå at de blir selvmordsbombere da? Ikke det at barna nødvendigvis bør være med på politiske demonstrasjoner altså, men det å skjule hvor man står politisk synes jeg er unødvendig. Jeg var stadig med mamma og pappa i stemmelokalene, men fikk alltid høre at det stemte ryddepartiet. Iallefall fram til slutten av barneskolen. Jeg var allerede politisk aktiv som femteklassing vil jeg si, med stor motstand mot Frp og hjemmelagede "Ikke mobb kameraten min" lapper som vi puttet i naboenes postkasser.

Gammel 10-01-09, 18:10   #35
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bada-Bing, her.

7-åringen har et klart forhold til at hun ikke synes det er en god ide å bombe boligområder hvor det bor andre barn samme om noen av de voksne der gjør gale ting.

Jeg er enig i at man ikke skal indoktrinere barna sine men la dem få ha spillerom til å danne egne meninger, samtidig som det å ikke inkludere dem eller fortelle dem om hvordan verden virker kan gi likegyldighet og uvitenhet og det er ikke nødvendigvis bedre.

Jeg har dessuten mye mindre sperrer på å inkludere barna i politikk enn i religion, av den enkle grunn er at det ligger i politikkens natur at de vil bli møtt med motargumenter. Samme om du er sosialist eller kapitalist som 14-åring så vil skolen din inneholde noen som vil gjøre et forsøk på å forklare at du tar feil. Religion derimot oppmuntrer sjelden til tilsvarende rasjonell debatt, der er det tvert i mot dårlig tone å gjøre annet enn å nikke og si at man respekterer at noen ikke vil vri på en lysbryter på en lørdag eller synes svin er noe griseri.

Gammel 10-01-09, 18:14   #36
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

(..) eller synes svin er noe griseri.

Det er litt vanskelig å argumentere i mot.

Jeg vet ikke helt om jeg er enig i at religion ikke er åpent for debatt. Det er mye fnising og fnysing av religion, og jeg tror det er mange som ikke orker å fronte den troen de har. Men for all del, det er nok vanskeligere og mer unormalt å angripe religion som politisk standpunkt.

Gammel 10-01-09, 18:18   #37
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kunne godt tatt dem med på en politisk demonstrasjon, men ikke en som sannsynligvis blir voldelig. Men jeg har ikke vært med på noe sånt siden jeg viste finger'n til Arne Myrdal, og det blir sikkert like lenge til neste gang.

Gammel 10-01-09, 18:19   #38
Bada-Bing
Pulled back in

Bada-Bing sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Der
Bada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populær
Standard

Jeg har stor tro på en god diskusjon hjemme der man kan argumentere med sine barn og på den måten la dem danne sine egne meninger. Jeg synes likevel at det er stykke derifra til å drasse dem med i demonstrasjonstog som kan inneholde en mye mer komplisert politisk pakke enn akkurat det som står på bannerne, som i denne saken for eksempel.

Gammel 10-01-09, 18:22   #39
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har vokst opp i en familie der barna fikk litt overdose av verdens elendighet. Atombomber, krig, sult, Holocaust og slaveri. Det resulterte ikke i noe brennende politisk engasjement for min del, tvert i mot mer et behov for å distansere meg.

Jeg føler et veldig sterkt behov for å beskytte småbarna mine mot å bekymre seg for denslags, og har derfor gått inn for å ikke involvere dem i sånne ting. Selvfølgelig oppdager de etterhvert at verden er ond og grusom, men jeg beskytter dem mot ting de likevel ikke kan gjøre noe med og ta ansvar for. Jeg snakker ikke til sjuåringen min om at barn blir bombet.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 18:24   #40
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå kom jeg på at enerns venninde ikke lenger får lov av moren til å bruke palestinaskjerfet sitt. Kanskje hun ser det som en støtte til noe hun er mot?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:26.