|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bibelutdeling i skolen
Ja, begge deler vil vanligvis ikke ha noen varig virkning, sånn isolert sett. Kan til og med ha en viss vaksineringseffekt som du sier.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities. Sist redigert av Ulvefar : 20-02-09 kl 10:02. |
|
|
|
|
|
#22 |
|
Passiv
|
Sv: Bibelutdeling i skolenUlvefar - om du er bekymret for en kombiløsning av rus og religion så er jeg nok mer med ja. Det kan umulig være helt heldig. |
|
|
|
#23 |
|
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Bibelutdeling i skolenJeg hadde ikke satt pris på det. |
|
|
|
|
|
#24 |
|
I menneskeham
Nå fikk jeg flashbacks fra et ungdomsmiljø hvor folk kunne si "jeg er rusa på livet" i fullt alvor. Hmm... jeg tror jeg må ringe noen kolleger med mer botanikk enn meg om jeg skal finne noe sopp som gir flere rare og langvarige hallusinasjoner enn jeg opplevde i den gjengen der. Holder ikke med jëgermeister i alle fall.
|
|
|
|
#26 |
|
Passiv
|
Haha - da jeg var midt i den mest ekstreme rockeperioden min bodde jeg rett ved Oslo Kristne Senter. Du store min tid for noen samtaler man overhørte med disse folka på toget ned til byen på lørdagskveldene. Det var litt av en gjeng. Samtlige med fanatisk lys i øynene og glitter og glede for alle penga. |
|
|
|
#27 |
|
I menneskeham
Jeg holdt til på Jessheim Menighetssenter, men det var nærmest for en (litt) lettere filial av OKS å regne, og flere av vennene mine avanserte til tyngre stoffer og vanket fast der.
|
|
|
|
#28 |
|
Passiv
|
Jeg tror jeg hadde blitt glad om polet hadde begynt med smaksprøver. Tenk på alle feilkjøpene man kunne unngått. |
|
|
|
#29 |
|
Glamorøs
|
Sv: Bibelutdeling i skolenJeg syns ikke noe om det. Og jeg syns det er skikkelig sleipt å gjøre dette til barn, fordi man regner med at foreldrene ikke vil at barnet skal skille seg ut og dermed tillate det.
|
|
|
#30 |
|
Erfaren
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bibelutdeling i skolenHvis jenta mi selv ville ha bibelen, så skulle hun ha fått den. Jeg ser ingen problemer med det. Forøvrig har jo mange skoler besøk til bl.a moskéer, arrangerer internasjonale dager og andre ting som favner bredden. Så jeg er ikke redd for at barnet mitt kun skal få kunnskap om kristendommen. Og selvsagt har det litt å gjøre med hvordan læreren fremstiller dette også - er det opplysning og læring h*n bedriver, eller ren forkynnelse. |
|
|
|
|
|
#31 |
|
Kjernesnill
|
Sv: Bibelutdeling i skolenJeg må ærlig si at jeg synes ikke Bibelutdeling på skolen er noen god ide. Det er vel i strid med regelverket som skal hindre forkynnende virksomhet også. Det virker veldig provoserende på mange, og jeg synes det er en dårlig ide å provosere foreldre med Bibel og kristendom. Selv om hensikten er at flere skal få muligheten til å lese Bibelen, så oppnår man i stedet at svært mange tar avstand fra det som står der ved å gå fram på den måten.
|
|
|
#32 |
|
Borte
|
Sv: Bibelutdeling i skolenJeg syns kateketbesøk med bibelutdeling ligger så tett oppunder forkynnelse at jeg ville hatt problemer med å holde prinsippene min for meg selv. For meg er valg av religion strengt privat og jeg foretrekker at det ikke drives forkynnelse for mitt barn i offentlig sammenheng.
|
|
|
#33 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Bibelutdeling i skolenJeg trodde man hadde sluttet med slikt?
|
|
|
#34 |
|
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
Sv: Bibelutdeling i skolenDe har vel fått en henvendelse fra menigheten om dette, og tenkt som så at ingen skade skjedd så lenge det er frivillig. Tviler på at det er etter iniativ fra skolen eller en enkeltstående kristen lærer. I siste tilfelle ville det vært helt galt, selvfølgelig.
|
|
|
#35 |
|
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
Hehe, dette vekker gamle minner. Jeg bodde ikke langt unna jeg heller, og hadde ekstrajobb i klesbutikk sammen ei nyfrelst babe fra Gol, som virkelig hadde rocket noen år, men hadde møtt en fyr med bart fra Sørlandet som introduserte henne for OKS. Jøje meg, hun kom på jobb hver dag med lysende øyne og nettopp replikken; Jeg er høy på livet, det er sååå fantastisk! Hun var virkelig trollbundet. Jeg har innimellom lurt på hva som skjedde med henne videre, ingen tvil om en eller annen grad av hjernevask på det stedet.
|
|
|
#36 |
|
Passiv
|
Sv: Bibelutdeling i skolenHøy på livet ja. Den husker jeg. |
|
|
|
#37 |
|
Bokglad
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Sv: Bibelutdeling i skolenHer får ungene bibel i 5. trinn, den blir delt ut av presten vår.
|
|
|
#38 |
|
ctrl+z
|
Sv: Bibelutdeling i skolenJeg hadde nok også spurt ungene om de hadde lyst på en bibel og så latt dem bestemme selv. Våre barn har gått i menighetsbarnehage og har et ganske konkret forhold til den kristne tro. De kan nok fint klare å ta stilling til dette selv nå, i 2. og 4. klasse.
|
|
|
#39 |
|
sukk
Medlem siden: Jul 2008
Sv: Bibelutdeling i skolenJeg synes det høres ut som en merkelig praksis og hadde nok reagert på det. Jeg liker ikke at det skal være nødvendig å si eksplisitt fra om at man ikke ønsker å motta bibel. For meg personlig hadde det ikke gjort meg noe om mitt barn fikk en bibel, ei heller om hun leste i den, men jeg ville ha reagert på snik-forkynnelsen jeg syns ligger i en felles utdeling i skolens regi. |
|
|
|
|
|
#40 |
|
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Bibelutdeling i skolenDet er, som flere nevner, i strid med forskriften om ingen forkynnelse i skolen å dele ut bibler i klassene. |
|
|
|
![]() |
|
|