Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Hvor dumt er det å drikke juice for småbarn?

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-03-09, 22:01   #21
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor dumt er det å drikke juice for småbarn?

Jeg har også en sønn som har hatt regulering i minst tre år, ikke noe gratis Flux til ham heller altså.

Og enig med Matir når det gjelder aspartam etc.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-09, 22:04   #22
Matir
Aktiv

Medlem siden: Nov 2008
Matir er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Jeg har også en sønn som har hatt regulering i minst tre år, ikke noe gratis Flux til ham heller altså.

Og enig med Matir når det gjelder aspartam etc.

TAKK

Her er det forøvrig gratis fluor til ungene.
Det var det da jeg var barn og.
(Nordland/Troms her)

Matir er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-09, 22:10   #23
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det står faktisk på flaskene til f.eks. Fun Light eller hva det heter, at det ikke skal gies til barn under 3 år.

Gammel 06-03-09, 22:10   #24
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor selger de i det hele tatt Flux på apoteket, hvis barn får det gratis?

Gammel 06-03-09, 22:11   #25
Matir
Aktiv

Matir er litt kul
Standard

De selger det på tannlegekontoret her og.
Men barn under 12 år får det gratis.

Er sikkert samme greia som at lege, øyelege osv er gratis til ungene er 12 år.

Gammel 06-03-09, 22:14   #26
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Jus til måltid innimellom er greit syns jeg. Det verste med usukret jus er jo syreangrepet på tennene, så da er det greit å ta det til måltidene. På den positive siden hjelper vel jus som inneholder c-vitaminer på jernopptaket når man spiser kornprodukter.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-09, 22:14   #27
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

For at det er bare hos den offentligtannhelsetjenesten du får den gratis.
Og apotek vil vel og tjene på det.

Vi fikk og gratis på helsestasjoen når vi var på tanngruppa når ungene var 6 mnd

Gammel 06-03-09, 22:16   #28
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Kanskje det bare er i Nord-Norge, jeg har ihvertfall ikke fått tilbud om så mye som en gratis fluortablett i løpet av 22 år og 4 unger. Jeg mener selvfølgelig ikke at apoteket skulle dele det ut gratis, men at de i det hele tatt selger Flux i barnestyrke må jo tyde på at ikke alle får det gratis hos tannlegen og på helsestasjonen?

Gammel 06-03-09, 22:16   #29
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Honda, her.

og så har de jo funnet ut at de ikke skal levere ut flux gratis lengre. en til de som er i risikogrupene

Ikke gratis Flux her heller. Jeg er jo egentlig glad for det, ettersom storesøster har skjemmende flekker på tennene etter at jeg godtroende ga henne flux etter råd fra helsesøster.

Opprinnelig lagt inn av Matir, her.

Så man gir visst heller ungene kreftfremkallende stoffer fremfor sukker nå til dags.

Jeg er med på tankegangen din altså og er svært forsiktig med disse stoffene selv, men jeg synes du er fryktelig lite balansert i den siste uttalelsen her. Det er jo ikke sånn at det er opplest og vedtatt fakta at man får kreft hvis man får i seg disse stoffene. Det er forsket på at de kan være kreftfremkallende, men det er da noe ganske annet.

Gammel 06-03-09, 22:18   #30
malena

malena sin avatar

malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi fikk flux på barneskolen jeg gikk på i Finnmark. :bidrar:

Gammel 06-03-09, 22:20   #31
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her har det aldri vært gratis Flux. Har folk nordfra spesielt dårlige tenner, siden innsatsen settes inn der? Eller er fylkestannlegen spesielt gem? Jeg synes godt barn i hele landet kunne fått Flux gratis.

For øvrig er jeg enig med Blondie angående dette med tilsetningsstoffer og kreft. Jeg tror svært få forer ungene med slikt, og så vidt jeg har fått med meg er det ikke påvist økt risiko for kreft hvis man holder seg under anbefalte mengder.

Gammel 06-03-09, 22:23   #32
Matir
Aktiv

Matir er litt kul
Standard

Jeg tar iallefall ikke den sjansen med min familie. Hva andre gjør, er opp til dem.

Her lager vi maten fra grunnen av, og spiser minst mulig kunstig mat. (søtstoffer, smaksforsterkere osv)

Jeg reagerer på både smaksforsterkere og kunstig søtning, så derfor ser jeg sikkert flere farer med det enn dere som ikke merker noe til dem.

Gammel 06-03-09, 22:25   #33
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Hvis det er snakk om for tennene sin del har jeg hørt (husker selvsagt ikke hvor) at til mat kan en (nesten) drikke hva som helst. Fordi at når du spiser samtidig forsvinner restene ned med spytt og maten (skal se om jeg finner igjen, husker ikke helt forklaringen...). Da mener jeg at jus til måltider ikke er så skadelig for tennene.
Men selvsagt skulle en bare drikke vann utenom måltider.
Skal prøve å finne "bevis"...

Gammel 06-03-09, 22:25   #34
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi gir juice med vann til frokost og kveldsmat. Ungene drikker ikke melk og liker ikke erstatningsdrikkene (rismelk o.l) uten sjokopulver. Vann drikker de litt, men de er ikke så glad i det så da blir veskeinntaket veldig lite om de ikke får litt eplejuice med vann.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-09, 22:26   #35
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Ikke gratis Flux her heller. Jeg er jo egentlig glad for det, ettersom storesøster har skjemmende flekker på tennene etter at jeg godtroende ga henne flux etter råd fra helsesøster.
.

Det har turbo og på 6 års jeksler og fremtenner nede. ny tenner. Pga at han var syk da de tennene ble anlagt. ikke pga for mye fluor.

Om unger ikke spytter ut tannkrem så bør man ikke gi flux om man ikke vet hvor mye ungen svelger.
Man skal uanstet ikke ha mere en ungen sin lillefinger negel.Og zenzodyne er den med minst fluor i. andre barnetannkremmer er like mye fluor i som vanlig tannkrem.

Tennene trenger fluorpåfyll morgen og kveld.

og når jeg skrev om jus er like ille som brus. så mente jeg uten om måltider. Så lenge ma spiser noe annet. og eks drikker vann etter måltidet så stoppes syreangrepet.
Smådrikking bør man ikke drikke annet en vann.alt annet lager syreangrep.
Farris med kullsyre gir og syreangrep.

Gammel 06-03-09, 22:26   #36
malena

malena sin avatar

malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg vet ikke om det er sånn fortsatt, men det fulgte mange frynsegoder med det å bo nordpå da jeg vokste opp.

Gammel 06-03-09, 22:29   #37
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Honda, her.

Det har turbo og på 6 års jeksler og fremtenner nede. ny tenner. Pga at han var syk da de tennene ble anlagt. ikke pga for mye fluor.

Jeg har påvist fra fem forskjellige tannleger at det er pga for mye flour og har blitt frarådet å bruke det til de andre barna, derfor er jeg skeptisk.

Gammel 06-03-09, 22:29   #38
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av PrinsesseChiefen, her.

Hvis det er snakk om for tennene sin del har jeg hørt (husker selvsagt ikke hvor) at til mat kan en (nesten) drikke hva som helst. Fordi at når du spiser samtidig forsvinner restene ned med spytt og maten (skal se om jeg finner igjen, husker ikke helt forklaringen...). Da mener jeg at jus til måltider ikke er så skadelig for tennene.
Men selvsagt skulle en bare drikke vann utenom måltider.
Skal prøve å finne "bevis"...

Jeg har allerede lagt inn en link tidligere i tråden hvor man fra statlig hold sier at juice bør drikkes til mat, og ikke utenom. De har riktignok ikke dokumentert det med forskning, men jeg bruker å tenke at det som står på Matportalen i all hovedsak støttes av forskning.

Gammel 06-03-09, 22:35   #39
Smash
Impulsiv innimellom

Smash sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

I Trøndelag var det gratis fluor da jeg vokste opp. Det var opphold noen år, men tannhelsen til de barna som ikke fikk fluor ble merkbart dårligere. Så, nå får ungene fluor gratis hos tannlegen.

Ellers får ungene juice til frokost og kveldsmat, uten at jeg har dårlig samvittighet for det.

Gammel 06-03-09, 22:39   #40
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Ungene mine har i perioder drukket en del juice til måltider, ikke hver dag da. De har ikke hatt hull.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:19.