Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Hvor dumt er det å drikke juice for småbarn?

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-03-09, 18:38   #1
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Hvor dumt er det å drikke juice for småbarn?

Jeg innbiller meg at det ikke er så smart å drikke uante mengder juice (anm: uten sukker) for små barn. Jeg sliter imidlertid med to barn som er veldig trege i magen, og som derfor trenger mye drikke. På grunn av magen prøver vi å begrense melkeinntaket, da gjenstår vann og juice. Utfordringen med bare vann er å få dem til å drikke nok (igjen pga magen). Derfor tyr jeg gjerne til juice, gjerne blandet ut med vann. Det er jo langt bedre enn saft, men jeg servere det likevel med en slags dårlig samvittighet. Bør jeg ha det?

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-09, 18:41   #2
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor dumt er det å drikke juice for småbarn?

Juice er vel nesten like ille som sukret saft antar jeg? Jeg ville nok ikke bekymret meg så veldig over utvannet juice til et måltid per dag.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-09, 18:43   #3
Mississippi
ull-lue
 
Mississippi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.327
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvor dumt er det å drikke juice for småbarn?

At med måte er det noe som heter …

Minste min har også behov for mye drikke. Jeg serverer endel saft uten tilsatt sukker, blandet veldig svak …

__________________
"Det er ikke dråpen som får begeret til å flyte over. Problemet er at da dråpen kom var begeret alleredet fullt, og det hadde ikke dråpen noe med, den hadde jo nettopp kommet" -Karsten Isachsen
Mississippi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-09, 18:43   #4
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor dumt er det å drikke juice for småbarn?

Jeg ser at matportalen anbefaler at man begrenser bruket, at det gis til måltider og vannes ut dersom man skal gi det.

http://matportalen.no/artikler/2007/...aa_barn_drikke

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-09, 18:51   #5
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.714
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor dumt er det å drikke juice for småbarn?

Det er vel egentlig aller verst for tennene. Gi det til måltider og vann utenom.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-09, 18:56   #6
ILY
Multitasker
 
ILY sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Her ;)
Innlegg: 1.313
ILY er populærILY er populærILY er populærILY er populærILY er populær
Standard

Sv: Hvor dumt er det å drikke juice for småbarn?

Her i huset drikkes det veldig lite juice, men drikkes det er det den eplejuicen fra Nora som heter lavsyre. Innbiller meg at den er litt bedre enn andre juicer da det er mindre syre i denne juicen. Den er også uten tilsatt sukker, ikke kunstig søtning og ingen konserveringsmiddel.

Kan hende den ikke er bedre enn andre juicer altså, men jeg liker iallefall å tro at den er litt bedre.

__________________
Mamma til Lillemann 06 og Litjpia 09
ILY er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-09, 19:20   #7
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvor dumt er det å drikke juice for småbarn?

Fruktsyren er jo ikke så heldig for tennene, så jeg hadde nok blandet den ut, begrenset det til måltider og latt barna drikke med sugerør.

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-09, 19:39   #8
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvor dumt er det å drikke juice for småbarn?

Takk for svar og nyttig link.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-09, 20:29   #9
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvor dumt er det å drikke juice for småbarn?

jus er like ille for tennene som brus. Masse syre som tærer bort emaljen.
Saft er da bedre,. uten sukker.
For tennenes del

Når man har tatt en slurk brus\jus osv så tar det 2 timer for syreangrepet er over. så små drikker man noe uansett uten om vann så har man konstant syreangrep.

Og man får tenner sånn som ungdommen nå til dags. Uten emalje.

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-09, 20:31   #10
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor dumt er det å drikke juice for småbarn?

Jeg innbiller meg at det er lettere å drikke mer vann når det er romtemperert. Jeg økte iallefall vanninntaket betraktelig etter at jeg begynte å ha vann på flaske stående framme.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-09, 20:46   #11
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvor dumt er det å drikke juice for småbarn?

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg innbiller meg at det er lettere å drikke mer vann når det er romtemperert. Jeg økte iallefall vanninntaket betraktelig etter at jeg begynte å ha vann på flaske stående framme.

Kanskje de er et tips.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-09, 20:51   #12
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.714
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor dumt er det å drikke juice for småbarn?

Opprinnelig lagt inn av Honda, her.

Og man får tenner sånn som ungdommen nå til dags. Uten emalje.

Unnskyld altså, men denne setningen fikk jeg latterkrampe av. Ungdommen nå til dags? Det er det bestemor sier. Det er vel ganske individuelt hvordan tennene rundt omkring er, også hos ungdommer.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-09, 20:52   #13
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor dumt er det å drikke juice for småbarn?

Og jeg trodde egentlig ungdommen aldri har hatt bedre tenner enn de har "nu for tiden".

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-09, 20:55   #14
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvor dumt er det å drikke juice for småbarn?

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Unnskyld altså, men denne setningen fikk jeg latterkrampe av. Ungdommen nå til dags? Det er det bestemor sier. Det er vel ganske individuelt hvordan tennene rundt omkring er, også hos ungdommer.

*trøtt* derfor ble det ordlagt som det ble

Om du ser på tennene til de som går på vidregående\uskolen nå så hadde du svimt av.

De sitter i timene og drikker brus,kjøper ny i friminuttene og tilfører syre hele tiden. Så tennene blir helt øddelagte.

Kan samenlingne tall fra den offentlige tannhelsen over hele landet og det er samme over alt.

Der jeg gikk på vindregående hadde vi en helse rektor hun kastet ut brusatomater og godterri fra kantina. Var ganske så langt til butikken.

Mens i bodø der jeg er på samling på vgs skole, så har de brusautomat og greier.
og butikk i gata nedfor.

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-09, 20:56   #15
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor dumt er det å drikke juice for småbarn?

Det har aldri vært så mye emaljeskader på barn- og ungdoms tenner som det er nå til dags. Slik jeg leser Honda, så tenker jeg at hun har rett.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-09, 20:56   #16
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvor dumt er det å drikke juice for småbarn?

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Og jeg trodde egentlig ungdommen aldri har hatt bedre tenner enn de har "nu for tiden".

5 åringer har ikke hatt bedre tenner en det er nå.

Men 16 års og 18 åringene går nedover.

null emalje som senere gir økt risiko for karies,og stygge tenner


og så har de jo funnet ut at de ikke skal levere ut flux gratis lengre. en til de som er i risikogrupene

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-09, 20:57   #17
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor dumt er det å drikke juice for småbarn?

Det har aldri vært gratis Flux i de 22 årene jeg har hatt barn, ihvertfall har ikke vi fått noen.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-09, 20:58   #18
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.424
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvor dumt er det å drikke juice for småbarn?

Drikker man ikke nok uansett, altsaa det kroppen virkelig trenger? Selvsagt drikker sönnen min mer hvis han faar drikke som han liker bedre enn vann, men jeg tror ikke han virkelig trenger mer enn det vannet han drikker.
Jeg tror ogsaa at det er saann at man begynner aa drikke mindre vann og nekter aa drikke vann hvis man vet at man kanskje faar et bedre alternativ.
Og - som andre har sagt her - det er ikke sukkeret men syren man skal vaere mest redd for ift. tennene. I tillegg er det bare tull at juicer er usukrede selv om de ikke er tilsatt sukker. Det er jo hauger av fruktsukker i frukt.
Eplejuice er noe av det vaerste. Pröv bare aa presse nok epler til aa lage et glass frisk eplejuice. Det er en hel haug.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-09, 20:59   #19
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvor dumt er det å drikke juice for småbarn?

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Det har aldri vært gratis Flux i de 22 årene jeg har hatt barn, ihvertfall har ikke vi fått noen.



Kanskje det er bare gratis i nordland troms og finnmark?
Det skal jeg undersøke. Vi har nå fått gratus flux til turbo. Jeg fikk da jeg hadde regulering.

Dette er under profylaksetakene for å øke tannhelsa. Men så skal de vel spare inn på det og.

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-09, 20:59   #20
Matir
Aktiv
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 168
Matir er litt kul
Standard

Sv: Hvor dumt er det å drikke juice for småbarn?

En liten avsporing:
Kjenner jeg blir litt lei meg når jeg leser/ser at folk gir barna sine kunstig søtning istedenfor ekte sukker i diverse varer.
For eksempel
-Aspartam er kreftfremkallende og kan gi forgiftninger i store mengder.
-Sukralose er funnet igjen i fisk, altså naturen klarer ikke bryte ned stoffet.
Langtidsvirkninger?

Så man gir visst heller ungene kreftfremkallende stoffer fremfor sukker nå til dags.

Matir er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no