|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Aktiv
Medlem siden: Jan 2009
![]() |
![]() Sv: Om å sende småsyke barn i barnehagenJeg synes dette var et bra tiltak. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: På bygda
![]() ![]() |
![]() Sv: Om å sende småsyke barn i barnehagenJeg jobber også i barnehage og vi ser også at småsyke barn blir levert. Både barn som har spydd om natten, barn som er fryktelig pjusk, barn med øyebetennelse (ubehandlet, foreldrene påsto det ikke var betennelse). Isistnevnet tilfelle ringte pedleder og krevde at de kom og enten henten barnet eller leverte øyedråper. Da kom de med øyedråper som de fikk av legen sist barnet hadde øyebetennelse..... 5 mnd tideligere
![]() |
#3 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Om å sende småsyke barn i barnehagen
Min eldste gjennomgikk et utall antibiotikakurer mot øyebetennelse da han var liten - etter krav fra barnehagen. Han smittet aldri noen andre, verken i familien eller i barnehagen. I ferier brukte vi vann - og betennelsene gikk like fort bort. De fleste øyebetennelser kommer av virus, og da hjelper ikke antibiotikabehandlingen. Hadde jeg visst dette da han var liten, hadde jeg aldri behandlet ham med antibiotika hver gang. Min siste lege var helt oppgitt over barnehagene som var så kategoriske på at "gult fra øynene" skulle behandles med antibiotika.
![]() |
#4 |
Off the map.
|
![]() Sv: Om å sende småsyke barn i barnehagenDette er viktig å informere om.
![]() |
#5 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: På bygda
![]() ![]() |
![]() |
#6 |
blant fjord og fossevell
|
![]() Sv: Om å sende småsyke barn i barnehagenDet er for mange foreldre som sender barna sine syke i barnehagen, og skal jeg høre på den tidligere barnehagen til vesla så er jeg en av disse dårlige mødrene. Så da hun begynte i ny barnehage nå fikk jeg legen til å skrive ut en legeerklæring på at hun kan ha både diarè og oppkast uten at det trenger å være smittsomt. Jeg kan ta feil, men som oftest vet jeg om den løse magen skyldes allergi (gluten/melk) eller om hun kastet opp fordi hun hostet. Og ja, jeg blir litt oppgitt når jeg må gå fra jobb for å hente en frisk unge i barnehagen fordi hun hadde fått kaldt vann på tom mage og hadde kastet opp utover gulvet. Jeg vet også om andre som har måttet hentet barna sine på grunn av en eneste bløt bleie, som egentlig var et resultat av at han hadde fått mat han ikke tålte i barnehagen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Om å sende småsyke barn i barnehagenVi følger gjeldende regler (48 timer etter oppkast). Barnehagen vår har ingen regler om feberfri dag, men ungene mine har så sjelden feber (har hatt det 2-3 ganger i sitt liv) at den regelen følger vi likevel siden det er så sjelden.
![]() |
#8 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Om å sende småsyke barn i barnehagenHuff ja, det der er skremmende. Husker det var noe av det som overrasket meg mest når jeg begynte å jobbe, alle som sendte tydelig syke barn i barnehagen. Og litt pinlig er det jo når ungen kan snakke selv, og forteller foran foreldrene at h*n kastet opp i senga i natt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Pauset
|
Men om alle tar denne dagen ekstra, så begrenser det smitte og det begrenser nye utbrudd. Om man må være hjemme to ganger for samme sykdom feks, så hadde det tross alt vært mer tidsbesparende å holde ungen en dag hjemme ekstra innledningsvis. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
superbruker
|
Det kunne være oss. Jeg har to barn med migrene. Det vil si at de blir kjempedårlig og de sover noen timer. Når de våkner er de bra igjen og da får de gjøre det de orker. Skal vi av en eller annen grunn på storsentret så får de lov til å være med. Hvis ungene er syke og er på bedringensvei så får de gjerne være med ut hvis jeg regner med at de skal på skolen dagen etter. Blir de dårligere av å bli med ut så er det bedre å oppdage det etter en liten tur ut enn å sende de på skolen for å så bli dårligere.
![]() |
#11 |
I gapestokken
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, det kan nok stemme det. Men det er alle disse andre dagene, hvor barna er småpjuske om morgenen, snørrete og hoster, og man er usikker på om man skal ha dem hjemme eller sende dem avgårde. Siden jeg har som sagt luksusen av å kunne ha dem hjemme siden jeg er hjemmeværende, velger jeg ofte det (ikke like ofte med skolebarnet mitt, men hun er sjelden syk). Noen ganger viser det seg at barnet blir sykere i løpet av dagen, andre ganger blir de piggere etterhvert og kunne fint vært i barnehagen. Og det er spesielt da jeg tenker hvor mye mer vanskelig det er når man er i jobb og har et begrenset antall dager å ta av for barns sykdom. Da blir det nok ofte til at man sender dem i barnehagen og krysser fingrene.
![]() |
#12 |
www.bomulls.no
|
![]() Sv: Om å sende småsyke barn i barnehagenVi er nokså konsekvente; holder Bøllen hjemme et døgn etter siste febermåling, oppkast ol., minst!
![]() |
#13 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Om å sende småsyke barn i barnehagenoslo78: Men det er forskjell på fravær i barnehage og på skole. Enn så lenge har jeg bare barnehagebarn, så da tar vi oss den friheten å holde ungene hjemme forebyggende. Når eldstemann begynner på skolen må vi nok begynne å gjøre litt nøyere vurderinger.
![]() |
#14 |
blant fjord og fossevell
|
Som lærer har jeg møtt mange elever som slett ikke burde vert på skolen, men er sendt avgårde. Syke barn har ingenting å gjøre hverken i skole eller barnehage. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Er frisk!
|
Jeg har noen få ganger sendt barn hjem fra skolen som har vært i dårlig form. Helt uproblematisk. Synes faktisk det er bedre at de prøver. Har derimot av og til møtt barn på Storsenteret som har vært borte fra skolen på dagen. Det er mye verre synes jeg.
![]() |
#16 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det syns jeg er en gammeldags og stigmatiserende holdning. Det går an å være syk og måtte være hjemme av andre grunner enn av de supersmittsomme sykdommene som gjør at man bør holde seg unna folk en stund.
![]() |
#17 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Om å sende småsyke barn i barnehagenDet er faktisk forskjell på å være sykemeldt som voksen og å være hjemme fra skolen altså. Dersom barnet lider av noe spesielt får vi jo beskjed på skolen hva det gjelder. Å være hjemme fra skolen fordi man er forkjølet og deretter gå på storsenteret/ i bursdag/ på fotballtrening mener jeg overhodet ikke er greit, og mine barn kommer aldri til å få lov til det. Holder meg til samme regel som voksen - har jeg vært borte fra jobb pga influensa går jeg IKKE på storsenteret på ettermiddagen.
![]() |
#18 |
Hertuginne
|
Det har du helt rett i. Men av og til er vi litt i tvil om ungene er syke eller bare slappe (og vil komme seg utover dagen) og nå mens de er barnehagebarn lar vi som oftest tvilen komme barnet til gode og lar de være hjemme. Det er i disse tilfellene vi kanskje må vurdere på en litt annen måte når ungene kommer opp i skolealder.
![]() |
#19 |
Curlingkone
|
![]() Sv: Om å sende småsyke barn i barnehagenDette var et bra og ofte nødvendig tiltak Guniss.
![]() |
#20 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Om å sende småsyke barn i barnehagenJeg er helt enig i at man skal holde barn hjemme når de er dårlige, og også når de er smittefarlige. Selvsagt. Men jeg har også sendt lillejenta i barnehagen når hun har vært litt pjusk. Hun hostet i over 3 uker og hadde åpenbart vondt i halsen, spiste dårlig og var litt utilfreds. Hun gikk på antibiotika, og var ikke smittefarlig, men var altså litt uvel. Det er vanskelig å holde henne hjemme i 3 uker fordi hun er mer sutrete enn vanlig.
![]() |
|
|