Om å sende småsyke barn i barnehagen
Litt sånn spinnoff fra hygienetråden.
Vi i barnehagen opplever, dessverre litt for ofte, at barn kommer i barnehagen når de er syke. Vi opplever at barn har fått stikkpille på morgenen pga feber, sånn at de kan dra i barnehagen. De har kanskje spydd natta før og mange er sjaber når de kommer. 
Dette er et evig gjentagelsesproblem, og jeg skulle ønske at foreldre kunne se poenget med å holde barna hjemme til de ble friske - sånn at man kanskje unngikk smitte, til tross for god hygiene.
Noe sier meg at FP-foreldre ikke akkurat er de som skysser de ivei syk i barnehagen, men en god del gjør faktisk det i min arbeidshverdag. Som regel får jo barnet, som fikk stikkpille, feber igjen utpå formiddagen. Barnet som spydde om natta er slettes ikke i form, og spyr kanskje igjen. Iallefall dårlig i magen. 
Det blir likvel litt vårt ord mot foreldrene. Eller. Barnas ord. For de forteller jo, til oss. Men det er ikke bare å ta det videre. Så vi ringer. Noen bekjenner at de visste barnet var litt tufs, men ikke så ille. Andre virker fryktelig overrasket. Kanskje er de det. Men jeg sitter av og til med en litt flau smak i munnen.
Nå har jeg nettopp sendt ut en anbefaling, ift sykdom i barnehagen. Vi kan ikke pålegge noe, men vi kan anbefale, og håpe at den følges mest mulig. Sånn at barn rekker bli friske. Og sånn at vi voksne også kanskje kan holde oss mer friske på jobb, for det har vært ekstremt mye sykdom siden jul.
Et hjertsukk. Som noen kanskje finner arrogant. Men som er en tydelig del av min arbeidshverdag. Dessverre, og da mest for barna.