Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvordan tenker du når du skriver et innlegg?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-03-09, 19:54   #21
Skvetten
Passiv

Standard

Sv: Hvordan tenker du når du skriver et innlegg?

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Ja jeg tenker over det når jeg skriver.
Jeg prøver å formulere meg så godt jeg kan, og irriterer meg over at jeg ikke alltid får til de formuleringene jeg egentlig vil ha. Hjernen fungerer liksom ikke helt som den skal i ammetåka.
Av og til så sletter jeg heller innlegg fremfor å poste fordi jeg ikke helt får sagt det jeg egentlig vil si.

Jeg tenker alltid over det jeg skriver her. Det er jo litt av grunnen til at jeg trives så godt her inne fordi de fleste gjør det.

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Samme her. Og jeg leser alltid over innlegget etterpå og MÅ endre på det om jeg ser noen skrivefeil. Undrer meg stadig over at folk poster innlegg med 20 slurvefeil (det er noen brukere her inne som er veldig fæle på det) uten å endre leifene etterpå.

Jeg har en lei tendens til å glemme å rette leifene. En annen ting er at jeg har en r-tast som er lite samarbeidsvillig.

Svar med sitat
Gammel 29-03-09, 20:41   #22
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det kommer veldig an på hva jeg skriver om. Noen ganger skriver jeg et engasjert innlegg som det er viktig for meg at blir godt lesbart. Da kan jeg jobbe ganske lenge med å få det bra språklig. Andre ganger går det altfor fort i svingene.

En ting jeg synes er vanskelig er at jeg sjelden ser mine egne skrivefeil med en gang. Etter noen minutter kommer de frem så jeg kan se dem. Det hender dermed at jeg ikke ser dem før jeg poster. Så ser jeg teksten om igjen senere og ser alle sammen. Det er flaut. Det er ikke sikkert at det er tastaturet sin skyld engang.

Svar med sitat
Gammel 29-03-09, 20:50   #23
Grøten
Ser fremover!

Grøten sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Grøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt likt
Standard

Jeg må innrømmme at jeg ikke er så god på rettskriving eller formulering.
Jeg prøver så godt jeg kan.
Har (synes jeg selv) blitt mye bedre på tegn framfor hvordan jeg var da jeg startet her.

Så håper dere holder ut mine skrive leifer, og tenker at hun prøver så godt hun kan. For det gjør jeg virkelig.

Grøten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-09, 21:25   #24
Smoothie
lader

Smoothie sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Smoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja, jeg prøver å formulere meg greit og leser korrektur. Likevel kan jeg oppdage skrivefeil på innlegget etter jeg har postet det, og da må jeg inn å rette.
Har hendt at jeg har prøvd å svare på ett innlegg, men ikke fått til å formulert meg godt nok (har ikke prøvd så hardt da, har ikke tålmodighet til det ) , og lar være å svare.

Smoothie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-09, 21:32   #25
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skriver alltid fort og poster som regel uten å lese korrektur. Skulle jeg derimot oppdage en skrivefeil eller et glemt komma etter posting, får jeg straks tvangstanker og må inn og redigere.....

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-09, 21:34   #26
Magica
søt

Magica sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Jeg tenker ikke så mye, men jeg skriver vanligvis rimelig bra norsk, men av og til går det sikkert litt fort for seg.

Linjeskift er viktig.

Gammel 29-03-09, 21:44   #27
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isbjørn, her.

I tillegg leser jeg korrektur etter å ha sendt innlegget, og oppdager som regel flere feil

Jeg poster først og leser korrektur etterpå, hvis jeg gidder. Der må jeg bli flilnkere, for jeg finner ofte feil i allerede postede innlegg.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-09, 21:47   #28
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg skriver ofte innlegg jeg ikke poster. Jeg ender opp med å tenke at det ikke er verdt det.

Der kan jeg også bli flinkere. Jeg tror jeg nesten aldri har skrevet et innlegg uten å poste det. Jeg er vel som jeg er IRL, jeg snakker før jeg tenker...

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-09, 22:12   #29
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Der kan jeg også bli flinkere. Jeg tror jeg nesten aldri har skrevet et innlegg uten å poste det. Jeg er vel som jeg er IRL, jeg snakker før jeg tenker...

Mens jeg nok noen ganger burde gidde. I stedet blir jeg gående og irritere meg og det er skikkelig dumt.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-09, 00:18   #30
Vito
Weeeee

Vito sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 14
Vito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Ja jeg tenker over det når jeg skriver.
Jeg prøver å formulere meg så godt jeg kan, og irriterer meg over at jeg ikke alltid får til de formuleringene jeg egentlig vil ha. Hjernen fungerer liksom ikke helt som den skal i ammetåka.
Av og til så sletter jeg heller innlegg fremfor å poste fordi jeg ikke helt får sagt det jeg egentlig vil si.

Ja, bedre kan det vel ikke beskrives.

Gammel 30-03-09, 00:21   #31
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Kortere og mindre viktige innlegg river jeg av meg og poster. Lengre innlegg, eller innlegg hvor jeg vil formulere et viktig argument i en diskusjon eller en analyse eller vurdering eller belæring eller noe slikt, filer jeg gjerne en del på. Om jeg ser feil eller klønete formuleringer når jeg har postet, jeg redigere.

Jepp.

Gammel 30-03-09, 00:26   #32
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skriver. Poster. Redigerer. Jeg har en tendens til å skrive mye feil og kludre til setningene, så det blir som regel litt plunder og heft i etterkant.

Gammel 30-03-09, 00:35   #33
Katinka
Skriv og skriv og skriv

Katinka sin avatar

Hvor: Det meste er nord
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis jeg ser at jeg har skrevet noe feil, må jeg alltid inn og korrigere etterpå. Hater skrivefeil. Egne, that is.

Gammel 30-03-09, 00:39   #34
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det mest irriterende er, når man ser man har hatt noen skikkelige brølere, så har noen rukket å quote deg før du har fått rettet. :irritert:

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-09, 05:23   #35
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

For meg er det en stor forskjell på tastefeil og skrivefeil. Jeg skriver vanligvis fort og greit uten skrivefeil (men med gigantiske kommafeil, det er jeg ikke flink til), og tastefeil kan det bli mange av, som ikek istedet for ikke, anenn istedet for annen osv. Jeg regner faktisk med at alle skjønner hva jeg mener uansett og redigerer bare når feilene har blitt for mange.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-09, 08:37   #36
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg ser på skjermen og leser korrektur mens jeg skriver, og redigerer fortløpende hvis det skulle snike seg inn noen tasteleif.

Tenker mye mer på innholdet. Høres det dumt ut, virker jeg fjern hvis jeg skriver sånn og sånn, er dette en mening jeg gidder å diskutere på i det vide og det brede fordi enkelte kommer til å misforstå med vilje, er det noe poeng i å skrive min mening hvis det fornærmer noen, osv osv. Jeg skriver ofte innlegg jeg ikke gidder å poste.

Gammel 30-03-09, 08:52   #37
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bare skriver det jeg har på hjertet, poster og retter åpenbare feil. Av og til legger jeg til litt i full fart om jeg ser at jeg kan bli misforstått.

Det hender også, hvis jeg skriver innlegg som betyr mye for meg, at jeg bruker tid og gjør meg flid med det før jeg poster.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-09, 09:28   #38
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

At det jeg skriver skal "treffe". Jeg skriver som regel ikke innlegg til "alle" i en diskusjon. (Unntaket er lange og kranglete diskusjoner, da hender det jeg bare skriver etter hvordan jeg oppfattet tråden uten noen spesifikk adressat. Eller jeg ramler inn i en digresjon om meg og mitt. Men generelt sett føler jeg at jeg skriver til noen spesifikke (nå for eksempel skriver jeg et direkte svar til HI, mer enn ett innlegg i en debatt.)

Skrivefeil er jeg lite opptatt av, og generelt sett synes jeg at folk skjønner veldig godt hva jeg mener, selv om jeg har mange feil, lange setninger og innskutte bisetninger og paranteser.

Gammel 30-03-09, 10:16   #39
Slettet bruker
Passiv

Standard

Forresten - jeg forsøker å huske på at det ikke er alltid det er like egnet med humor. Etter å ha skaffet meg litt erfaringer på det så ser det ut til at min fantastiske humor ikke er hundre prosent vellykket i alle sammenhenger. Dermed er jeg litt mer forsiktig med å fjase eller forsøke meg på humor enn jeg kunne vært, for jeg er konfliktsky og liker ikke tyttebær.

Svar med sitat
Gammel 01-04-09, 11:11   #40
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Forresten - jeg forsøker å huske på at det ikke er alltid det er like egnet med humor. Etter å ha skaffet meg litt erfaringer på det så ser det ut til at min fantastiske humor ikke er hundre prosent vellykket i alle sammenhenger. Dermed er jeg litt mer forsiktig med å fjase eller forsøke meg på humor enn jeg kunne vært, for jeg er konfliktsky og liker ikke tyttebær.

Konflikter og tyttebær kan være underholdende da.
Fjasing er en fin ting men gud bedre hvor folk kan misforstå om de går inn for det. Alt i alt er vel de fleste slik at de elsker dette forumet på godt og vondt til syvende og sist. Det gjør jo at det er takhøyde for det meste til tross for tidvis høy kølleføring.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:26.