Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva klarer du deg fint uten på kjøkkenet?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-09-06, 12:16   #1
Singha
Nybegynner

Singha sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hønefoss
Singha har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Ad lufting av vin.
Jeg var på et foredrag med en professor i teoretisk fysikk. Han påstod, og jeg tror han nok, at det er mye mer effektivt å lufte vinen i glasset enn i en flaske. Du får mye større kontaktflate mellom oksygen/vin i et glass enn i den lille åpningen i en flaske. Dessuten blir jo vinen luftet mens man drikker. Ergo bør man ha et størst mulig glass. (Altså videst mulig). (dette er forøvrig min konklusjon og ikke professorens ...)

Ikke så dum løsning detta
Lufting av vinen er uansett en mye missforstått greie. For det er som du nevner ingen overflate å snakke om i en flaske eller smalt glass. Men Rosenthal karaffelen er uansett ypperlig til det! Fordi du da fysisk heller vinen sakte over i karaffelen, noe som gjør at den luftes bedre slik - enn i et glass eller flaske. Så kjennere som lufter vinen, heller den over i en karaffel - uten å tilføre bunnslam om det finnes slikt.

Singha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-06, 12:18   #2
Singha
Nybegynner

Singha sin avatar

Standard

Det mest fortreffelige jeg har på kjøkkenet mitt kommer fra mannens singelbo. Jeg har kastet det meste, som foreksempel plommesteinfjerner, men har beholdt tacoskjellbeholderen til skrekk og advarsel. Halve morroa med taco er jo å grise - MASSE!

Gammel 22-09-06, 12:53   #3
rakka
Aktiv

rakka er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Singha, her.

Ikke så dum løsning detta
Lufting av vinen er uansett en mye missforstått greie. For det er som du nevner ingen overflate å snakke om i en flaske eller smalt glass. Men Rosenthal karaffelen er uansett ypperlig til det! Fordi du da fysisk heller vinen sakte over i karaffelen, noe som gjør at den luftes bedre slik - enn i et glass eller flaske. Så kjennere som lufter vinen, heller den over i en karaffel - uten å tilføre bunnslam om det finnes slikt.

Enig i at lufting av vin er en mye misforstått greie. Vinen får selvsagt luftet seg litt når du heller den nedi en trakt (enig- høres utrolig lite elegant ut, men hvordan skal man ellers treffe den bittelille åpningen til Rosendalkaraffelen?), akkurat som den får det hvis man heller vinen i et glass. Ingen forskjell i det hele tatt.

Den klassiske metoden for å unngå å få med bunnfall (dekantere) går ut på å tenne et stearinlys under flaskehalsen på vinen når man heller vinen i en ordentlig karaffel. Da ser man når bunnfallet kommer, og rekker akkurat å vippe tilbake flasken. Dette er svært sjelden nødvendig lenger, dette gjøres kun på svææært gamle, lagrede flasker som har ligget i årtier og modnet i en støvete kjeller. Og hvor ofte drikker man egentlig slik vin?

Det er de samme vinene som har godt av å luftes. Dvs at både dekantering og lufting stort sett bare er tøys for nesten alle viner.

rakka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-06, 13:56   #4
Singha
Nybegynner

Singha sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rakka, her.

Det er de samme vinene som har godt av å luftes. Dvs at både dekantering og lufting stort sett bare er tøys for nesten alle viner.

Uansett er det tøys for tørste modne kvinner

Gammel 22-09-06, 14:30   #5
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har et saltkar i porselen med en bitteliten søvskje i. Aldeles nydelig, men helt ubrukelig. Det er så smått og knuslete at man bare MÅ komme borti den og søle salt over hele bordet. Som nipsgjenstand, derimot, gjør den nytta. Hvis man liker slikt.

Gammel 22-09-06, 14:31   #6
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Singha, her.

Uansett er det tøys for tørste modne kvinner

Sant, jeg kan drikke fra melkeglass, eller rett fra tuten for den saks skyld. Klarer ikke å kjenne noen forskjell.

Men jeg er ikke så veldig raffinert da, når det gjelder smak.

Gammel 22-09-06, 09:27   #7
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Smørbrødgrill.
Masse kniver med feilskjær og gafler med 3 takker, som jeg kjøpte billig.

Gammel 22-09-06, 09:34   #8
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Det mest unyttige? sånne greier til å skru inn i maisen etter at man har grillet de. Har vi noensinne grillet mais? :risterpåhodet:
Så de gikk i søpla ved forrige opprydning, da har vi de jo ikke lenger da.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-06, 09:37   #9
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det mest unyttige? sånne greier til å skru inn i maisen etter at man har grillet de. Har vi noensinne grillet mais? :risterpåhodet:

Griller dere ikke maiskobler om sommeren?!
Det som er SÅ godt!

Vi griller masse maiskolber.. men har aldri hatt slike for å skru inn...

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-06, 09:49   #10
Albertine
Passiv

Standard

Der ser man... Det at en person ikke trenger en ting skaper et behov hos en annen.

Svar med sitat
Gammel 22-09-06, 10:08   #11
Nussi77
Nybegynner

Nussi77 sin avatar

Nussi77 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Der ser man... Det at en person ikke trenger en ting skaper et behov hos en annen.

Så sant så sant

Nussi77 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-06, 10:15   #12
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Mannen...den var herlig

MAnnen min er flink på kjøkkenet han, når det er baker relatert
(han er baker)

Alt annet skal han få lov å holde seg langt unna

Jeg klarer meg veldig bra uten stavmikseren jeg
Kjøpte den og tenkte, den blir fin å bruke til ditt og datt ...

Brukt den en gang på babymat, poteter og grønnsaker
Det ble en seig og ekkel masse. Kastet både den ekle massen og stavmikseren

Gammel 03-10-06, 18:32   #13
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva klarer du deg fint uten på kjøkkenet?

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Vi griller masse maiskolber.. men har aldri hatt slike for å skru inn...

Det er snadder ja. Vi har ikke til å skrue inn, men berre å stikke inn-utrulig genialt !!!

Noe jeg kan klare meg uten:
- frityrkoker, den er for dårlig så det blir til at jeg bruker en kjele i stedenfor
- Pepperholder, en sånn til å bruke når man lager fårikål, den blir ikke brukt, fårikålen blir best når man har pepperen oppi uten den
- Kromkakejern, har hatt den i 2-3 år no, men har tilgode å bruke den

Gammel 03-10-06, 18:34   #14
Zefid
Moden

Zefid sin avatar

Blogginnlegg: 1
Zefid er litt kulZefid er litt kul
Standard

Sv: Hva klarer du deg fint uten på kjøkkenet?

Opprinnelig lagt inn av Ole Brumm, her.

Det er snadder ja. Vi har ikke til å skrue inn, men berre å stikke inn-utrulig genialt !!!

Noe jeg kan klare meg uten:
- frityrkoker, den er for dårlig så det blir til at jeg bruker en kjele i stedenfor
- Pepperholder, en sånn til å bruke når man lager fårikål, den blir ikke brukt, fårikålen blir best når man har pepperen oppi uten den
- Kromkakejern, har hatt den i 2-3 år no, men har tilgode å bruke den

åhhhhhh kromkakejern

Gammel 22-09-06, 10:07   #15
Nussi77
Nybegynner

Nussi77 sin avatar

Nussi77 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Å finnes det da? slik skulle jeg hatt ikke noe er bedre en grillet mais

Nussi77 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-06, 10:21   #16
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Vi fikk noe rart til bryllupet. En flamberingspistol. Ja, for jeg lager jo Creme Brulee hele tiden.

Gammel 22-09-06, 10:55   #17
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vimsen, her.

Vi fikk noe rart til bryllupet. En flamberingspistol. Ja, for jeg lager jo Creme Brulee hele tiden.

De skulle sikkert virkelig finne på noe orginalt

Kan bruke den til ribba?!

Gammel 24-09-06, 22:35   #18
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vimsen, her.

Jeg trenger en sånn. Kan jeg få kjøpe den?

Gammel 24-09-06, 22:38   #19
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi arvet en mikro som gikk rett i boden. Den røk på dynga sist det var kontainer her. Mikro er tull. Kaffetrakteren bruker jeg så godt som aldri, jeg liker best presskannekaffe. Hvitløkspresse bruker jeg aldri, den gjør etter hva jeg har hørt hvitløken vondt. Jeg smadrer og hakker.

Jeg er glad i stavmikseren, lokkåpneren, steketermometeret og den lille Nigella-vispen. Raclette, derimot...

Gammel 25-09-06, 11:26   #20
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

.

Raclette, derimot...

Jeg bruker racletten jeg!
Ikke ofte.. men når vi inviterer hjem vennepar etc..

Synes det er en sosial, fin greie

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:45.