|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
saftig
|
Sv: Hva tror du vil skje i etterkant av Christoffer-saken?
Ikke sant? Og du kan jo bare henvise til meldeplikten din, at du faktisk ikke noe valg.
|
|
|
#2 |
|
Yes, we can!!
|
I denne saken var det siste du skriver en del av problemet: Alt stoppet hos rektor.
|
|
|
#3 |
|
Mother of Dragons
|
Og problemet var også at dersom man melder til en overordnet så sjekker man at det går videre til barnevernet. Om det ikke gjør det, så ordner man det selv. Jeg mener det ikke er en gyldig unnskyldning for lærerne som varslet rektor og så at ingenting ble gjort. Jeg fratar likevel ikke rektor for skyld her altså.
|
|
|
#4 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Hva tror du vil skje i etterkant av Christoffer-saken?Nå har jeg lest dette: http://www.aftenposten.no/amagasinet/article3035648.ece
|
|
|
#5 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva tror du vil skje i etterkant av Christoffer-saken?Jeg er veldig enig i det Esme sier. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Hva tror du vil skje i etterkant av Christoffer-saken?Jeg jobber i en bransje der vi blir innimellom kan måtte ta slike valg om å melde eller ikke. Generelt er jeg ikke imponert over holdningnene til dette. Spesielt er det utfordernde med legene som ikke har tradisjon på å vurdere annet enn den pasienten de har til behandling. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
... med mjuke pigger...
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er faktisk flest privatpersoner som melder til barnevernet.
|
|
|
|
#8 |
|
... med mjuke pigger...
Sv: Hva tror du vil skje i etterkant av Christoffer-saken?Det er blitt mer fokus på meldeplikten etter C-saken, heldigvis. Jeg håper inderlig at det fortsetter og at det blir mer kursing av alle som jobber med mennesker i årene framover.
|
|
|
|
#9 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Er du sikker på det? |
|
|
|
|
|
#10 |
|
... med mjuke pigger...
|
|
|
|
#11 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Forskjellen på privatpersoner som melder,og f eks en melding fra barnehage/skole er at som privatperson kan man velge å gi en bekymring anonymt. Navnet på melder vil ikke komme frem, før saken eventuelt havner hos fylkesmannen. Da får de foresatte kjennskap til melderen.
|
|
|
#12 |
|
saftig
|
Fylkesnemnda - ikke fylkesmannen. Og man blir som regel oppfordret til å melde med navn, selv om man har en mulighet til å være anonym. Akkurat det med anonyme meldinger blir gjort litt ulikt ved de ulike barnevernkontorene, noen steder får man beskjed om at man ikke kan være anonym lenger enn til fylkesnemnda. Andre steder noterer de ikke navn og nummer selv om de har det, dersom melder sier han ønsker å være anonym. Da er jo melder anonym også dersom saken skulle gå til fylkesnemnda.
|
|
|
#13 |
|
Passiv
|
Dette var jeg ikke klar over. Jeg kan ikke fatte at ikke rektor på skolen til denne ungen samt div andre burde hatt en runde med denne paragrafen.
Jeg var heller ikke klar over at anonymiteten bare gjelder et stykke. Det kan jo være viktig å vite om man skal melde - slik at man sørger for å faktisk være anonym om det er behov for det og ikke bare er anonym på papiret. |
|
|
|
#15 |
|
Ustabil
|
Sv: Hva tror du vil skje i etterkant av Christoffer-saken?Saken er opprørende og det gjør vondt å lese om gutten. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hva tror du vil skje i etterkant av Christoffer-saken?Jeg hørte bruddstykker av en sak på radioen, som handlet om opplæring av lærere og førskolelærere når det gjaldt å si fra om bekymring. En ting de snakket mye om var at vi alle har et instinkt eller en ryggmargsrefleks som reagerer med å "tro det beste" når det handler om folk vi kjenner eller ser rett foran oss. Hvis en mor forklarer underlige blåmerker med fall i trappen, så reagerer vi med lettelse og VIL tro henne. Alternativet - at dette tilsynelatende normale mennesket kan drive eller dekke over vold mot et barn - er så uhyrlig at hjernen vår skyver det bort og fortrenger det.
|
|
|
#17 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Hva tror du vil skje i etterkant av Christoffer-saken?Og når man varsler, men opplever at barnevernet sier; vi kan ikke gjøre noe, det er helg/ferie/vi har ikke tid/vi har ikke ressurser/vi har ingen som kan ta i mot barna...
|
|
|
#18 |
|
Passiv
|
Dersom man som fagperson har mistanke om at barnet blir utsatt for omsorgsvvikt, vold eller overgrep SKAL vi melde selv dersom en rektor velger å stoppe den første meldingen som kommer tjenestevei. Det kommer også litt an på hvor i tjenestemannssystemet man arbeider men en tjenestemann kan straffes for brudd på varslingsplikten i et tenkt tilfelle.
Klart man skal fortsette. Det er ikke lett for de som sitter der i 1. linjen som er overarbeidet og underbemannet. Nå kan jeg love deg at alle meldinger som kommer inn blir undersøkt fordi det er en undersøkelsesplikt i loven. Noen ganger vil man føle seg maktesløs fordi ting tar tid, men jeg kan love deg at det er bedre å bli hentet ut litt sent enn ikke i det hele tatt. |
|
|
|
#19 |
|
... med mjuke pigger...
Det gjør det ikke mindre viktig å melde. Jo flere saker de får jo større press kan de legge på politikere for å få mer ressurser.
|
|
|
|
#20 |
|
Passiv
|
Sv: Hva tror du vil skje i etterkant av Christoffer-saken?Jeg er så enig med Esme at jeg sitter og nikker til skjermbildene her. |
|
![]() |
|
|