Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva tror du vil skje i etterkant av Christoffer-saken?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-05-09, 22:39   #1
safran
saftig

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tror du vil skje i etterkant av Christoffer-saken?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Om jeg sier til foreldre at denne typen skader melder jeg alltid så skjønner de det. Foreldre som blir gale av raseri når jeg sier det, tenker jeg at det var antagelig helt riktig å melde.

Ikke sant? Og du kan jo bare henvise til meldeplikten din, at du faktisk ikke noe valg.

Men det er en ukultur og man må få bukt med det, barnehager, skoler og helsevesen må få rutiner på at man melder, og helst at det er leder som gjør det formelt sånn at enkeltansatte slipper å stå til rette for rasende foreldre.

Gammel 02-05-09, 00:45   #2
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det handler ikke om "det offentlige" det handler i stor grad om enkeltmennesker som er konfliktsky. Og før man kommer med for stor pekefinger så bør man tenke etter om man hadde hatt guts nok til å gjøre det selv.

Men det er en ukultur og man må få bukt med det, barnehager, skoler og helsevesen må få rutiner på at man melder, og helst at det er leder som gjør det formelt sånn at enkeltansatte slipper å stå til rette for rasende foreldre.

I denne saken var det siste du skriver en del av problemet: Alt stoppet hos rektor.

Gammel 02-05-09, 00:52   #3
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

I denne saken var det siste du skriver en del av problemet: Alt stoppet hos rektor.

Og problemet var også at dersom man melder til en overordnet så sjekker man at det går videre til barnevernet. Om det ikke gjør det, så ordner man det selv. Jeg mener det ikke er en gyldig unnskyldning for lærerne som varslet rektor og så at ingenting ble gjort. Jeg fratar likevel ikke rektor for skyld her altså.

Gammel 01-05-09, 21:03   #4
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå har jeg lest dette: http://www.aftenposten.no/amagasinet/article3035648.ece

Det er så vondt å lese. Jeg blir uvel av tanken på at lærere mistenkte mishandling hjemme, men likevel sender han hjem fra skolen pga at han er uvel.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-09, 00:15   #5
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Jeg er veldig enig i det Esme sier.
Håper denne saken kan skape "presedens" for at de instansene som er i kontakt med barnet melder i fra, både ut fra reell mistanke og magefølelse. Den siste skal man ikke kimse av.

Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 10:20   #6
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Jeg jobber i en bransje der vi blir innimellom kan måtte ta slike valg om å melde eller ikke. Generelt er jeg ikke imponert over holdningnene til dette. Spesielt er det utfordernde med legene som ikke har tradisjon på å vurdere annet enn den pasienten de har til behandling.

Jeg har også opplevd hvordan barnehager unnviker dette.

Så selv om vi blir bedre, er det en lang vei igjen. Hva kan man forvente av privatpersoner når selv fagfolk kvier seg for å melde?

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 14:26   #7
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Hva kan man forvente av privatpersoner når selv fagfolk kvier seg for å melde?

Det er faktisk flest privatpersoner som melder til barnevernet.

Gammel 08-05-09, 14:27   #8
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Det er blitt mer fokus på meldeplikten etter C-saken, heldigvis. Jeg håper inderlig at det fortsetter og at det blir mer kursing av alle som jobber med mennesker i årene framover.

Gammel 10-05-09, 16:03   #9
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

Det er faktisk flest privatpersoner som melder til barnevernet.

Er du sikker på det?

Jeg har ikke sett nasjonale tall, men jeg så tall fra en del barnevernstjenester i Groruddalen i fjor. Der var politiet absolutt største melder. Av ca 300 meldinger i den ene bydelen, kom noe slikt som 10-15 fra familiemedlemmer/slekt og 6-7 fra privatpersoner som ikke var i barnets familie (uten at jeg husker tallene helt nøyaktig).

Men skoler og barnehager var påfallende lavt representert.

shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-09, 16:17   #10
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Standard

http://tb.no/article/20090508/NYHETE...1527/NYHETER04

Gammel 10-05-09, 18:17   #11
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv

Carpe Diem sin avatar

Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

.

Så selv om vi blir bedre, er det en lang vei igjen. Hva kan man forvente av privatpersoner når selv fagfolk kvier seg for å melde?

Forskjellen på privatpersoner som melder,og f eks en melding fra barnehage/skole er at som privatperson kan man velge å gi en bekymring anonymt. Navnet på melder vil ikke komme frem, før saken eventuelt havner hos fylkesmannen. Da får de foresatte kjennskap til melderen.
Barnehage må melde ved navn, og da får foreldrene vite umiddelbart hvem som har sendt melding, og det kan ofte vanskeligjøre det tette foreldresamarbeidet som man har og må ha i barnehagen. Mange foreldre reagrere da med å ta barnet ut av barnehagen...

Gammel 10-05-09, 22:28   #12
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Jeg har forsøkt å melde. (I samråd med barnets forelder.)
Jeg ble ganske kontant avvist på telefonen.

Opprinnelig lagt inn av Ladybug, her.

Forskjellen på privatpersoner som melder,og f eks en melding fra barnehage/skole er at som privatperson kan man velge å gi en bekymring anonymt. Navnet på melder vil ikke komme frem, før saken eventuelt havner hos fylkesmannen. Da får de foresatte kjennskap til melderen.

Fylkesnemnda - ikke fylkesmannen. Og man blir som regel oppfordret til å melde med navn, selv om man har en mulighet til å være anonym. Akkurat det med anonyme meldinger blir gjort litt ulikt ved de ulike barnevernkontorene, noen steder får man beskjed om at man ikke kan være anonym lenger enn til fylkesnemnda. Andre steder noterer de ikke navn og nummer selv om de har det, dersom melder sier han ønsker å være anonym. Da er jo melder anonym også dersom saken skulle gå til fylkesnemnda.

Gammel 10-05-09, 22:35   #13
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ladybug, her.

Har ikke lest hele tråden men ville bare kommentere dette...
Det finnes en lovparagraf som sier at enhver privatperson som kjenner til et lovbrudd(altså f eks det at et barn blir mishandlet) Skal melde ifra om dette, ellers kan vedkommende få fengsel i inntil et år. Husker ikke eksakt paragraf, men jeg var netopp på kusr med Stine Sofie stiftelsen, der temaet var vold mot barn. Kurset var rettet mot barnehagepersonal, barnevern og helsearbeidere. Utrolig bra, men også gripende kurs

Så det vi alle må huske på er at vi skal melde en bekymring til barnevernet, så er det opp til barnevernet å vurdere om det er grunnlag for tiltak.

Dette var jeg ikke klar over. Jeg kan ikke fatte at ikke rektor på skolen til denne ungen samt div andre burde hatt en runde med denne paragrafen.

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Fylkesnemnda - ikke fylkesmannen. Og man blir som regel oppfordret til å melde med navn, selv om man har en mulighet til å være anonym. Akkurat det med anonyme meldinger blir gjort litt ulikt ved de ulike barnevernkontorene, noen steder får man beskjed om at man ikke kan være anonym lenger enn til fylkesnemnda. Andre steder noterer de ikke navn og nummer selv om de har det, dersom melder sier han ønsker å være anonym. Da er jo melder anonym også dersom saken skulle gå til fylkesnemnda.

Jeg var heller ikke klar over at anonymiteten bare gjelder et stykke. Det kan jo være viktig å vite om man skal melde - slik at man sørger for å faktisk være anonym om det er behov for det og ikke bare er anonym på papiret.

Svar med sitat
Gammel 10-05-09, 22:42   #14
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv

Carpe Diem sin avatar

Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Fylkesnemnda - ikke fylkesmannen.

Selvsagt...en liten trykkleif...

Gammel 11-05-09, 10:20   #15
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Saken er opprørende og det gjør vondt å lese om gutten.

Jeg har registrert at svært mange mennesker har engasjert seg i Christoffer-saken. Blogger, Facebook-sider, artikler og hjemmesider vitner om det. Men hva er det de engasjerer seg for? Jo, for den døde gutten. For at ting skulle vært gjort annerledes for han. Men på hvilken måte påvirker det alle de andre barn? Min påstand: ikke i det hele tatt.

All fokus på Christoffer minner litt om fråtsing i andres ulykke. Det er så lett å sitte å si at huff og huff, hvorfor gjorde ingen noe? Men kanskje i stedet for å fråtse i Christoffer skjebne at man burde vende blikket ut og rundt seg, se etter de barna som har det vondt der, og gjøre noe for dem, før det er for sent?

Det mest paradoksale syns jeg er at besteforeldrene til gutten har stått frem og blitt fremstilt som guttens eneste faste holdepunkt, der han var trygg. Men strengt tatt gjorde ikke besteforeldrene noe de heller. Burde ikke de være de aller nærmeste til å se og forstå, og gjøre noe?

Men klart, det er lettere å skylde på diffuse motparter som Skolen og Kommunen, og kanskje Helsevesenet.

Det er lett å være etterpåklok, og jeg tror at alle som hadde kontakt med Christoffer i ettertid har skjønt at det VAR signaler, men at de overså dem. Jeg vil tro at mange har tenkt på sin egen rolle i dette, og hatt det vondt av at de ikke gjorde noe. Christoffer har blitt et symbol, og det er greit nok. Men la nå ikke fokuset rundt Christoffers liv og tragiske skjebne overskygge det faktum at dette skjer rundt oss, i blant oss, hele tiden. Lignende saker pågår over alt. Denne er spesielt grov, ja, men mishandling, misbruk, omsorgssvikt og vold mot barn foregår kontinuerlig.

Jeg syns vi har så lett for å lulle oss inn i enkle sannheter. Henge oss opp i en sak og i rettferdig harme være enig om at HER har altså mange sviktet! Så hauser vi opp oss selv og hverandre, fråtser i en stakkars gutts skjebne, og gradvis slapper vi av og føler at nå har vi gjort vårt, for vi var jo med i en eller annen gruppe som mente at stor urett var begått.

Jeg tror derfor ikke at noe som helst vil skje i etterkant av saken. Annet enn det jeg har beskrevet over. Barnemishandling, vold og misbruk er ikke alltid lett å oppdage, og det er vanskelig for både naboer, lærere, slektninger og andre å "blande seg". Det er vanskelig å komme med beskyldninger, enten de er sanne eller usanne. Og slik vil det fortsatt være. Kan ikke se at noe lovverk skulle endre på det. Dessverre.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-09, 00:43   #16
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hørte bruddstykker av en sak på radioen, som handlet om opplæring av lærere og førskolelærere når det gjaldt å si fra om bekymring. En ting de snakket mye om var at vi alle har et instinkt eller en ryggmargsrefleks som reagerer med å "tro det beste" når det handler om folk vi kjenner eller ser rett foran oss. Hvis en mor forklarer underlige blåmerker med fall i trappen, så reagerer vi med lettelse og VIL tro henne. Alternativet - at dette tilsynelatende normale mennesket kan drive eller dekke over vold mot et barn - er så uhyrlig at hjernen vår skyver det bort og fortrenger det.

Kursingen handlet mye om å kjenne igjen sine egne fortrengningsmekanismer og om teknikker for å forbigå dem slik at man ikke lar hjernen slippe unna de ubehagelige tankene.

Sånt burde vært obligatorisk.

Gammel 02-05-09, 09:27   #17
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Og når man varsler, men opplever at barnevernet sier; vi kan ikke gjøre noe, det er helg/ferie/vi har ikke tid/vi har ikke ressurser/vi har ingen som kan ta i mot barna...

Klart man kan/skal fortsette å varsle, men det føles litt håpløst når man ser at det ikke følges opp.

:desillusjonert:

Gammel 02-05-09, 09:40   #18
Skvetten
Passiv

Standard

Og problemet var også at dersom man melder til en overordnet så sjekker man at det går videre til barnevernet. Om det ikke gjør det, så ordner man det selv. Jeg mener det ikke er en gyldig unnskyldning for lærerne som varslet rektor og så at ingenting ble gjort. Jeg fratar likevel ikke rektor for skyld her altså.

Dersom man som fagperson har mistanke om at barnet blir utsatt for omsorgsvvikt, vold eller overgrep SKAL vi melde selv dersom en rektor velger å stoppe den første meldingen som kommer tjenestevei. Det kommer også litt an på hvor i tjenestemannssystemet man arbeider men en tjenestemann kan straffes for brudd på varslingsplikten i et tenkt tilfelle.

Den enkelte ansatte har likevel en varslingsplikt.

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Og når man varsler, men opplever at barnevernet sier; vi kan ikke gjøre noe, det er helg/ferie/vi har ikke tid/vi har ikke ressurser/vi har ingen som kan ta i mot barna...

Klart man kan/skal fortsette å varsle, men det føles litt håpløst når man ser at det ikke følges opp.

Klart man skal fortsette. Det er ikke lett for de som sitter der i 1. linjen som er overarbeidet og underbemannet. Nå kan jeg love deg at alle meldinger som kommer inn blir undersøkt fordi det er en undersøkelsesplikt i loven. Noen ganger vil man føle seg maktesløs fordi ting tar tid, men jeg kan love deg at det er bedre å bli hentet ut litt sent enn ikke i det hele tatt.

Tenk om denne saken kan få ministerdama til å våkne!

Svar med sitat
Gammel 02-05-09, 13:46   #19
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Det gjør det ikke mindre viktig å melde. Jo flere saker de får jo større press kan de legge på politikere for å få mer ressurser.

Gammel 02-05-09, 10:03   #20
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg er så enig med Esme at jeg sitter og nikker til skjermbildene her.

Gajamor - man må jo varsle videre. Og telle til ti hundre tusen ganger når varslingen ikke møtes seriøst.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:40.