Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Lesesirkel: The Brooklyn Follies - diskusjonstråd

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-12-06, 12:42   #1
LaLuna
aldrende

LaLuna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
LaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtid
Standard

Lesesirkel: The Brooklyn Follies - diskusjonstråd

Er vi klare til å begynne diskusjonen nå, tro?

Serenity now
LaLuna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-06, 13:06   #2
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lesesirkel: The Brooklyn Follies - diskusjonstråd

Jeg har bare noen få sider igjen, og sier ikke så mye før jeg er helt ferdig, tror jeg. Men kjør diskusjon - det går fint.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-06, 13:56   #3
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har lest den ferdig, men har feber og hodepine og føler ikke helt for å starte. Men jeg likte den veldig godt.

Gammel 18-12-06, 14:36   #4
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har aldri diskutert bøker seriøst før. :nybegynnerangst:

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-12-06, 15:13   #5
Ryli
lissom sjarmør

Ryli sin avatar

Ryli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt likt
Standard

Jeg har egentlig selvpålagt forumforbud for tiden, men siden ingen tør å begynne, så får jeg jo bare bryte det forbudet.

Jeg savnet litt bilder i boka, jeg. Dere aner ikke hvor mye tankekraft jeg har brukt på å forestille meg hvordan DVS ser ut.

Ellers tok det litt tid før jeg fikk taket på boka. Etter min smak ble det litt for mye beskrivelse av karakterer i starten, jeg liker bedre når det kommer litt mer innimellom og gjennom handlingen. Så det var litt kjedelig de første 50 sidene eller noe sånt, men etter hvert tok det seg kraftig opp. Stort sett koste jeg meg veldig mens jeg leste, det var en artig bok. Det er ikke den beste jeg har lest, men det er slett ikke utenkelig at jeg prøver meg på flere bøker av samme forfatter.
Det var det jeg hadde på hjertet i dag, men etter hvert som diskusjonen blir litt heftigere, så er det mulig jeg kommer på noe mer. :stolt førstegangsbokdebattant:

Vær så god, neste!

Ryli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-06, 15:28   #6
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har lest et par Auster-bøker før, for mange år siden, og det som har slått meg ved alle, er at de alle skifter retning og tema ganske tidlig i boken, og at det som ser ut som en liten digresjon fra hovedhistorien viser seg å i stedet være hovedhistorien. Det var mye sånt her også, selv om boken begynner med Nathan som flytter til Brooklyn, og ender opp med å være en historie der Nathan er sentral hele veien. Selv om han selv sier at det er nevøen som er helten i boken, så synes jeg det er Nathan som best fyller den plassen.

Gammel 18-12-06, 15:32   #7
Ryli
lissom sjarmør

Ryli sin avatar

Ryli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt likt
Standard

Nathan er sjefen, ja. Det synes jeg også.
Jeg likte forøvrig veldig godt vendingen boka tok helt på slutten, jeg. Det var vel på den aller siste sida, da vi brutalt ble revet ut av fiksjonen og ført tilbake til den virkelige verden igjen.

Gammel 18-12-06, 15:41   #8
Ryli
lissom sjarmør

Ryli sin avatar

Standard

Dessuten var det en artig vri dette med at han fortalte om hva han ikke skulle fortelle oss: I beskrivelsen av det påfølgende møtet forteller jeg ikke om (og så legger han ut om alt som skjedde, som han egentlig ikke hadde tenkt å fortelle om). Dette moret meg litt … jeg er nok en enkel sjel.

Gammel 18-12-06, 15:45   #9
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Jeg liker alle de tilsynelatende avsporingene og tilfeldighetene som ender opp med å bli så viktige. Det gjør personene så virkelige.

Nathan begynner som ganske selvsentrert, både krangelen med datteren og den ubetenksomme flørten med servitrisen viser at han ikke tenker stort på hvordan han påvirker andres liv. Men jeg liker veldig godt hvordan han bestemmer seg for å forholde seg til menneskene han møter som virkelige, og for eksempel straks går bort og begynner å snakke med kvinnen som Tom er så "livsfjernt" forelsket i - og så oppdager Nathan at hun nok ikke er fullt så perfekt som Tom tror, men hun er en veldig hyggelig dame som han blir venner med. Slike ting.

Og hvordan han gjenfinner sin egen sjel (etter en sjelløs karriere og et mislykket ekteskap og en alvorlig sykdom) gjennom å ta opp igjen forholdet til nevøen, og prøve å hjelpe ham og andre han bryr seg om. Han ender jo opp med å dramatisk forbedre livet til ganske mange til slutt, og tar på seg rollen som "forsvarer" for mange av dem.

Gammel 21-12-06, 10:44   #10
LaLuna
aldrende

LaLuna sin avatar

LaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ryli, her.

Jeg savnet litt bilder i boka, jeg. Dere aner ikke hvor mye tankekraft jeg har brukt på å forestille meg hvordan DVS ser ut.

Hun ser sånn ut, Ryli:

Serenity now
LaLuna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-06, 18:30   #11
Ryli
lissom sjarmør

Ryli sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av LaLuna, her.

Hun ser sånn ut, Ryli:

Jeg hadde forventet meg mer enn dette.

Gammel 18-12-06, 15:25   #12
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg likte det at karakterene i boka ikke likte Bush ...

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:31.