Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Brannøvelser på skolen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-05-09, 18:21   #21
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Brannøvelser på skolen

Det aller kjipeste er når man står i dusjen og alarmen går. Da må de bare røske med seg håndklær og gå ut. Men har med en ledelse som tar litt hensyn så prøver man å unngå at noen har gymtimer, eller sørger for at alarmen går i begynnelsen av timen.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 18:32   #22
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Enig med røkla. Selvfølgelig skal de ikke ta på sko - de skal jo øve seg på hva de (ikke) skal gjøre dersom det virkelig brenner.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 19:04   #23
Adele
In love with a fairytale

Adele sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Adele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er helt enig med de andre her. På skolen jeg jobber på har alle barna fått beskjed om at de må ha innesko. Vi hadde uvarslet brannøvelse i vinter (minusgrader). Elevene mine hadde gymtime og måtte stå ute i shorts og treningstøy. Hvis brannøvelsene skal være realistiske så må det være sånn.

Adele er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 19:23   #24
pippimamma

pippimamma sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Brannalarmen gikk en gang jeg hentet et av barna på sfo for noen år siden. Jeg holdt på å samle sammen tingene og ungen skulle kle på seg. Da alarmen gikk slapp jeg det jeg holdt på med og vi gikk til møteplassen. Tingene hentet vi da det ble gitt klarsignal til å gå inn igjen. De fleste barna hadde innesko på seg. De som ikke hadde det gikk i sokkelesten.

Flere av barna var halvt hysteriske da de måtte gå fra tingene sine, deriblandt min egen. Det viste seg at det hverken var brann eller øvelse, men en alarm som hadde gått på uten grunn. Barna og de voksne på sfo bestod forøvrig testen med glans.

Vi hadde snakket om hva som skulle gjøres hvis brann før, men tok en grundigere samtale da vi kom hjem. Bl.a om at ting kan erstattes,det kan ikke barn. Om det så var yndlingskosedyret som lå i sekken, så lar vi det ligge. Den nye (og muligens dyre) jakken skal ikke tas hensyn til, alt sånn kan erstattes. Barn bekymrer seg for ting vi tenker på som uviktige i en sånn sammenheng.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 19:47   #25
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det slik på alle skoler nå, at de tar av uteskoene?

Da jeg gikk på skolen hadde vi ikke av oss skoene når vi gikk inn.

Gammel 08-05-09, 19:51   #26
pippimamma

pippimamma sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Kan ikke svare for andre, men det er påbudt med innesko (inne)på skolen her. Det vil jo si at ingen skal behøve å gå ut i sokkelesten ved brannøvelse, hvis ikke alarmen går akkurat i garderobesituasjon.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 19:53   #27
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Det handler om inneklima, så de fleste skoler gjør det nok på denne måten. Har ikke hørt om ungdomsskoler som gjør det på denne måten. Selv da min Plutte (17 år) begynnte på skolen var det innesko som gjaldt.

Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 20:40   #28
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Her må unger uten sko ut, uansett årstid og vær. Dette er eneste grunnen til at jeg får minstemor til å ha på seg innesko.

Gammel 08-05-09, 20:42   #29
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Det er akkurat derfor de skal ha på seg innesko evt uteskoene inne.
Jeg synes deter helt greit at ungene må gå ut i sokkelesten når det er brannøvelse.
Sommer som vinter.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 20:45   #30
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Det aller kjipeste er når man står i dusjen og alarmen går. Da må de bare røske med seg håndklær og gå ut. Men har med en ledelse som tar litt hensyn så prøver man å unngå at noen har gymtimer, eller sørger for at alarmen går i begynnelsen av timen.

:visualiserer:

Men dusjen må jo være et bra sted å være, skulle det først brenne...

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 20:49   #31
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av maribo, her.

Her presiseres det at ungene må ha på innesko. Dermed slipper de å løpe ut i sokkene under brannøvelse.
Skal øvelsene bli reelle så kan ikke flere hundre unger plundre med å ha på seg utesko...Så jeg er enig med skolen om å sende ut unger i sokkene. Men jeg regner jo med at de ungene som har blitt våte og kalde får skiftet sokker når de kommer inn igjen da...

Helt enig. Det er foreldrenes ansvar at barna har med innesko, og foreldrenes ansvar at de har med skiftetøy.

Opprinnelig lagt inn av Urt, her.

Når begynte ein med innesko på skulen ?
Aldri hørt om før.

Antageligvis da de begynte å be om at barna tok av uteskoene.

Gammel 08-05-09, 20:50   #32
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Skal alle barna ta på seg sko før de går ut når brannalarmen går blir det et salig kaos og en veldig lite effektiv evakuering.
Hele poenget med brannøvelse er at de skal vite hva de skal gjøre om alarmen går på ordentlig og da er det viktig at det blir så reellt som mulig.

Minsten har innesko på skolen, men han har de aldri på når jeg henter så jeg mistenker de mest står til pynt. Men han har i allefall muligheten.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 20:52   #33
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Aldri hørt om før.

Når de begynner på skolen i 1.klasse.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 21:59   #34
Blånn

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Estrella, her.

Ok, må sørge for at han har innesko. Men allikevel. Hva gjør de midt på vintern da med kanskje minus 20. Skal da de som ikke har innesko på gå ut i snøen i f.eks. minus 20 grader?

I utgangspunktet ja. Vi skal alltid gjennomføre en brannøvelse så realistisk som mulig. Ikke alle brannøvelser er heller varslet, dvs at personalet ikke vet at det er brannøvelse, bare noen få.

For litt over ett år siden gikk brannalarmen på skolen. Den gikk etter at mine elever hadde sluttet, men jeg hadde utviklingssamtale med en forelder og et barn. Vi valgte å evakuere umiddelbart og den gangen viste det seg at det faktisk var helt reelt. Det brant på skolen. Snarrådighet fra personalet hindret brannen i å spre seg, men det kunne blitt ganske ille. Da var vi glad vi alltid gjennomfører brannøvelser etter forskriftene.

Jeg gjentar stadig for elevene mine at de må huske på innesko og at de hadde blitt rimlig kalde om de måtte evakuere ut, men det er mulig de må lære det på den harde måten.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 22:04   #35
Blånn

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabojenta, her.

Da er det vel bare å passe på at ungene har innesko? Er det noen som ikke har det, er det bare å sende et skriv med hjem til dem, og saken vil forhåpentligvis være i orden.

Du kan sende skriv, brev, lapper, ringe, ta det opp på samtaler til du er blå, men ikke alle har innesko allikevel. Dessverre. Men har elevene opplevd å stå ute i sokkelesten i 20 minus under en brannalarm vil jeg tro de får med seg innesko rimlig kjapt.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 22:09   #36
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Jeg har stadig inneskosjekk på 4. klassen min. Stort sett må jeg sende halve klassen ut på gangen for å få på seg skoene. De aller fleste har alltid sko i garderoben, men de gidder/husker ikke å ta dem på.

Kaija er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 22:14   #37
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Hvor: Akershus
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Aldri hørt om før.

Min eldste datter går nå i 9. klasse, skal opp i 10. til høsten - vi har fått beskjed siden hun gikk i 1. klasse at de skal ha innesko - det kom uttallige ganger på ukeplanene gjennom høsten og vinteren... Trodde det var gjengs rundt om jeg.

Selv da jeg gikk på barneskolen på 70-tallet hadde vi innesko...

Gammel 08-05-09, 22:17   #38
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cec, her.

Jeg er helt enig med de andre her. På skolen jeg jobber på har alle barna fått beskjed om at de må ha innesko. Vi hadde uvarslet brannøvelse i vinter (minusgrader). Elevene mine hadde gymtime og måtte stå ute i shorts og treningstøy. Hvis brannøvelsene skal være realistiske så må det være sånn.

Stort sett enig, men to ganger har brannalarmen gått når jeg har stått i dusjen på skolen. Jeg har ikke gått ut naken, for å si det sånn.

Gammel 08-05-09, 22:26   #39
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

I bhg Propellen gikk i, gikk de ut i sokkelesten på vinteren under brannøvelse.
De hadde ikke mere på seg og brukte ikke tid på å få på hverken sko eller klær.

Gammel 08-05-09, 22:36   #40
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Babe, her.

Min eldste datter går nå i 9. klasse, skal opp i 10. til høsten - vi har fått beskjed siden hun gikk i 1. klasse at de skal ha innesko - det kom uttallige ganger på ukeplanene gjennom høsten og vinteren... Trodde det var gjengs rundt om jeg.

Selv da jeg gikk på barneskolen på 70-tallet hadde vi innesko...

Verken på 80 eller 90 tallet hadde dei det på barneskulen her. Så derfor har eg aldri hørt om det.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:18.