|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
can-jur
|
Sv: Er offentlig ansatte bortskjemte?
I forhold til oss er dere devinitift det.
|
|
|
|
#2 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hvor i all verden jobber du? |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Audacious
|
Sv: Er offentlig ansatte bortskjemte?Offentlig sektor bruker mer og mer midlertidig arbeidskraft, og definerer drift som "prosjekter" for å snike seg unna bestemmelsene i arbeidsmiljøloven. Å legge tjenester ut på anbud i stedet for å ansette folk til å gjøre oppgavene er også en del av denne strategien. Når tryggheten og de ryddige forholdene uthules, så ser jeg virkelig ingen grunn til at vi skal fortsette å ha dårligere lønn enn en del sammenlignbare oppgaver i privat sektor. Å sørge for en god pensjonsavtale, opprettholde en del sosiale goder osv. er å måte å holde på kvalifisert arbeidskraft.
|
|
|
#4 |
|
can-jur
|
Jeg er en av disse som på dugnad produserer ca 40% av den maten du spiser
|
|
|
|
#5 |
|
Halloen!
Jeg tenker som deg. Klart jeg har det lettere nå med mange års erfaring på baken (bokstavlig talt
Lages Helnøtt på dugnad? |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hva gjør du som får mindre enn 26 kroner i timen? Jeg har dog en gang jobbet for 69 kroner dagen, men det er en stund siden. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Leser
|
Sv: Er offentlig ansatte bortskjemte?Jeg har jobbet både i offentlig sektor og privat. Det er fordeler og ulemper med begge deler. Og det er en "urban legend" i det offentlige om at alle i det private tjener 600.000 i året - minst!!
|
|
|
#11 |
|
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Alle i det private tjener ikke det nei, det har du helt rett i. Jeg kommer fra handelsnæringen, som absolutt har mye å strekke seg på i forhold til lønn ennå, samtidig som det har kommet seg veldig. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Introvert optimist
|
|
|
|
#13 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Er offentlig ansatte bortskjemte?Jeg føler meg ikke spesielt bortskjemt. Men jeg vet at jeg har en forholdsvis sikker jobb som lærer, ikke fordi det "ikke går ann å gi meg sparken", men fordi lærere trengs selv om det er nedgangstider. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
intro
|
Sv: Er offentlig ansatte bortskjemte?Jeg synes det er vanskelig å svare på dette fordi det er enorme variasjoner både i offentlig og privat sektor. Det er klart mange offentlig ansatte er underbetalte, dessverre, men mannen min, f.eks., gikk opp over 100 000 i lønn når han nå gikk over fra privat næringsliv til en statlig virksomhet. Jeg må innrømme at jeg ser fram til mer familievennlige arbeidsbetingelser i tillegg, for det har de definitivt i hans nye jobb: mer forutsigbare arbeidsdager, sommertid, kortere arbeidstid også i vinterhalvåret, overtidskompensasjon mm.
I’m out of here. Sist redigert av Bluen : 05-06-09 kl 20:54. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg har ikke jobbet i det offentlige, men mitt inntrykk er at de sutrer over urettferdighet som er minst like vanlig i det private. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
I mål
|
Sv: Er offentlig ansatte bortskjemte?Jeg synes ikke de er spesielt bortskjemte, men jeg synes det er mye klaging. Jeg har gått fra privat til offentlig, og det blir en vurdering av mange faktorer hva som er mest lukurativt, men mer klaging i det offentlige, det er det. Det er ikke grenser for hvilke frynsegoder folk tror man har hatt i det private og hvordan det er å ha en stilling der. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Sær og kresen
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Er offentlig ansatte bortskjemte?Jeg har jobbet både i det private og i det offentlige. Jeg har aldri jobbet så mye som nå, som offentlig (fylkeskommunalt) ansatt. Og lønna er betydelig lavere. Men jeg trives, og sutrer slett ikke.
|
|
|
#18 |
|
Duracell
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rivieraen-Vestfold
Sv: Er offentlig ansatte bortskjemte?Jeg må bare skrive at jeg har jobbet i både privat og offentlig sektor. Jeg har aldri hatt lite å gjøre og føler vel at jeg jobber minst like mye i offentlig som privat. Nå har jeg jobbet i kommunen i over ett år og har vel aldri jobbet så mye som jeg gjør nå ... så bortskjemt
|
|
|
#19 |
|
Passiv
|
Må si meg veldig enig med deg i dette. Til tider er det usedvanlig mye klaging desverre. Synes det som regel er de som ikke har vært i det private som klager over hvor ille det er men heldigvis er det i grunnen få som klager.
Jeg har gjort begge deler, er i det offentlige nå og har aldri hatt så behagelige dager før. |
|
|
|
#20 |
|
Halloen!
Ja, ikke sant! |
|
|