Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva synes du om innvandrere?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-07-09, 21:37   #21
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva synes du om innvandrere?

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Jeg kjenner endel muslimske jenter som vekselsvis hadde ledd rått, og så ristet på hodet, og overhodet ikke kjent seg igjen i det utsagnet der.

Muslimer er ikke muslimer - på samme vis som kristne ikke er kristne - med mindre man liker båser, og da bør man helst holde seg i fjøset.

Nå jobbes det ganske hardt for at alle norske kuer skal få slippe å stå på bås :åpplyser:

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-09, 21:42   #22
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Det muslimske kvinnesynet får meg også til å se rødt. Kvinnen er noe uselvstendig, som skal beskyttes, forsørges, og være avhengig av mannen, og skal dekkes til for å ikke vekke attrå hos menn, som skal få lov til å tilbe gud ifred for syndige vesener.
Det kan være det er positive krefter for å forandre på dette, men siden lovene, de lærde, dvs de som bestemmer er menn er vel veien ganske frem.

Hos mine pakistanske naboer, som er muslimer, er det gubben som blir plassert i heimen med 4 unger mens mor drar på jentetur til Thailand i 3 uker. Er ikke mye uselvstendig og tafatt det kvinnfolket der, altså.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-09, 21:44   #23
DM
Live and let live

DM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er rart at det alltid blir snakk om muslimer når det er snakk om innvandrere.

Gammel 11-07-09, 21:45   #24
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er ikke rasist i den forstand at jeg misliker eller hater mennesker på grunn av hudfarge eller nasjonalitet.
Men, jeg er skeptisk og bekymret for om våre politikere evner å integrere og legge til rette for at vi ikke får en del av de problemene som har vært lenge i andre land, og til dels viser seg her også. Jeg synes det er trist at en del ikke vil lære seg språk og vil holde seg utenfor vårt samfunn. Jeg må innrømme at jeg sikkert kan kalles fremmedfiendlig fordi jeg misliker at kvinnefiendlige/likestillingsmotarbeidende skikker og kulturer skal få lov til å få fotfeste og jobbe for sine bakstreverske grenser her i landet.
Dette gjelder også annen-og tredjegenerasjons innvandrere. Det er ingen tvil om at mange kommer fra land som økonomisk og utviklingsmessig ligger langt bak på svært mange områder, og at det derfor er veldig vanskelig å omstille seg/ønske å omstille seg til våre normer. Jeg ønsker selvfølgelig ikke at de skal få innflytelse i vårt samfunn. Jeg skjønner også at det er et stort mangfold blant innvandrere, eller muslimer som vi strengt talt prater om her, men noen ganger kan man faktisk fokusere på problemer som er store innenfor en gruppe uten at man samtidig skjønner at ikke alle bidrar til problemene.

Gutt 2002 og jente 2005

Sist redigert av Lykken : 11-07-09 kl 21:55.
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-09, 21:46   #25
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er klart at det muslimske kvinnesynet suger. Ærlig talt, det gjør jo det. Selv om det finnes sterke muslimske kvinner så er det nå på tross av religionen og ikke på grunn av. Og ja, jeg er fullstendig klar over at den første konen til Profeten, Khadidja, var forretningskvinne, likevel så er islam grunnleggende kvinnefiendtlig som det fremstår i dag.

Og det er klart at dette er et av problemene når det gjelder integrering, menn fra patriarkalske samfunn som Somalia har jo kjempeproblemer når de skal jobbe i Norge og ta ordre fra kvinner, f.eks. Og man kan ikke benekte problemer dersom man har tenkt å løse dem.

Men det som frustrerer meg da, er at om man ønsker å snakke om dette problemet så havner man plutselig på lag med alle de fremmedfiendtlige tullingene som ikke har tanke for at ting skal være rettferdig, de er mot utlendinger rett og slett. For å gi et eksempel, mange av disse er for et forbud mot burka f.eks, og later som at kvinnediskrimering er årsaken til det, men i virkeligheten så er de bare mot de som bruker det.

Gammel 11-07-09, 21:54   #26
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå kjenner jeg litt på fordommene mine her, jeg skal innrømme såpass.
Det HI skriver, minner om oppgulp av alt fra Frp den siste tiden.

Gammel 11-07-09, 21:58   #27
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Jeg synes det er rart at det alltid blir snakk om muslimer når det er snakk om innvandrere.

Ikke sant? Det har blitt veldig muslimskfiendtlig her i landet. Eller rettere sagt, fiendtlig mot de som ser muslimske ut.

Gammel 11-07-09, 21:58   #28
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Det synes jeg også.
Og er det ikke slik at de fleste innvandrerne i Norge er nordiske? Dansker og svensker mest?

Og ekstremister finnes vel i alle miljøer? Men det betyr vel ikke at alle tenker slik? Problemet tror jeg snarere er at media ikke trekker frem historiene om de vanlige menneskene som lever vanlige liv. De er jo ikke spennende nok. De trekker heller frem de med ekstremistisk tankegang og veldig sterke meninger, som de vet provoserer mange.
Da er det nok lett at mennesker uten særlig kontakt med fremmedkulturelle får litt snevert syn på hva det vil si å være innvandrer i Norge i dag. Det syns jeg er utrolig trist.

Gammel 11-07-09, 21:59   #29
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Ikke sant? Det har blitt veldig muslimskfiendtlig her i landet. Eller rettere sagt, fiendtlig mot de som ser muslimske ut.

Jeg tror egentlig at avisene må ta mye av skylden for dette i sin iver etter å få lesere, ha "fengende" (sagt med dryppende sarkasme) overskrifter og historier.

Gammel 11-07-09, 22:01   #30
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke et overordnet syn på innvandrere. Jeg prøver innimellom å overtale svigerbroren min til å bli innvandrer til Norge, men det ser dårlig ut. Ellers kjenner jeg en del, og det som slår meg som den største fellesnevneren er at pga språk og kultur kan ting være vanskeligere å få med seg.

Eksempelvis så sluttet jeg å hilse på ei afrikansk dame etter at hun forlenget håret. Det høres helt dust ut, men da jeg traff henne tenkte jeg bare "Jøss! Så lik hun der er x" Det falt meg ikke en gang inn at folk plutselig kunne komme med lengre hår enn før. Hun syntes jo det var veldig leit at jeg ikke hilste. Men jeg synes hele tiden det skjer slike ting når jeg er sammen med folk fra andre kulturer. (Og så noen fra indonesia, de spanderte villig vekk røyk på meg som både luktet og smakte søtt. Men de var jo heldigvis muslimer da, så da kunne jeg tenke at "Neida, dette er sikkert ikke hasj. De ber jo flere ganger om dagen og ikke drikker de. Nei, det er ikke hasj." Det var det heller ikke, bare veldig parfymerte sigaretter.)

Slike ting. Egentlig bagateller, men det blir fort litt forvirring synes jeg.

Men det som frustrerer meg da, er at om man ønsker å snakke om dette problemet så havner man plutselig på lag med alle de fremmedfiendtlige tullingene som ikke har tanke for at ting skal være rettferdig, de er mot utlendinger rett og slett. For å gi et eksempel, mange av disse er for et forbud mot burka f.eks, og later som at kvinnediskrimering er årsaken til det, men i virkeligheten så er de bare mot de som bruker det.

Det vil alltid være folk som bruker reelle problemer som en unnskyldning for sine egne mer dulgte motiver. Vikarierende motiver, er vel det egentlige ordet. Jeg også irriterer meg over slike, spesielt fordi man vet at de ikke egentlig mener det, men at man ikke nødvendigvis kan argumentere seg ut av det (for argumentene i seg selv er greie). Jeg for min del har i alle fall bestemt meg for at jeg i alle fall ikke skal bli kneblet av den grunn. Det kommer bare til å bli verre hvis ikke noen som ikke har vikariernede motiver også argumenterer.

Gammel 11-07-09, 22:01   #31
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Jeg forstår ikke spørsmålet.

Lurer du på hva jeg mener om innvandrere eller om muslimer eller om innvandrede muslimer eller om innvandrede muslimer med et kaudervelsk kvinnesyn eller bare muslimer generelt med nevnte kvinnesyn? Og mener du disse gruppene er generaliserbare? :forvirret:

shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-09, 22:03   #32
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Jeg tror egentlig at avisene må ta mye av skylden for dette i sin iver etter å få lesere, ha "fengende" (sagt med dryppende sarkasme) overskrifter og historier.

Og etter min oppfatning (er klar over at dette er veldig personlig altså) så har folk, i hvert fall i Oslo blitt latterlig redd for alle som ser mørkhudete ut. Og det er jo en ganske respektløs og mistenkeliggjørende fordom også, det at man ikke sier ifra om en som er mørkhudet sniker i køen, og i stedet stå der og se livredd ut, som om enhver som åpenbart er utlending automatisk er en knivstikkende gærning.

Sist redigert av Esme : 11-07-09 kl 22:20.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-09, 22:03   #33
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Det er litt sørgelig at norsk venstreside i mange år har lekt struts og overlatt ethvert integreringsproblem til ytterste høyre.

shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-09, 22:06   #34
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hadde nå en gang muslimengstelsen bunnet reelle og viktige problemstillinger, da hadde jeg blitt litt mer medgjørlig. Men når det i samme åndedrag som påtatt og lite ektefølt empati for innvandrerkvinner kommer vissvass av typen "Og så vil de sannelig meg ha egne gudshus også. Og rare klær! Snakk om å ta seg til rette! " blir jeg rett og slett litt muggen og lite interessert i å diskutere de viktige spørsmålene. :innrømmer:

Gammel 11-07-09, 22:06   #35
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Det er litt sørgelig at norsk venstreside i mange år har lekt struts og overlatt ethvert integreringsproblem til ytterste høyre.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-09, 22:10   #36
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Hva jeg synes om innvandrere? Det samme som jeg synes om folk flest; liker jeg deg så liker jeg deg og liker jeg deg ikke så er det på grunnlag av kjemi, ekstreme ulikheter eller idiotisk oppførsel.

Ellers; det Esme sa.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-09, 22:27   #37
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Jeg synes det er særdeles navlebeskuende å skulle straffe innvandrere som ikke lærer seg norsk og tilpasser seg den norske kulturen, samtidig som norske pensjonister (og andre) valfarter til Spania med brunost i sekken, skaffer seg norske TV-kanaler og ikke lærer et ord spansk. Jeg ser heller ikke for meg at mange av de nordmenn som jobber i muslimske land (ta Dubai som eksempel) bosetter seg blant lokalbefolkningen og tilpasser seg de lokale skikker.

Hvilken grad av integrering ønsker vi egentlig? Skal alle adaptere norske skikker, eller holder det at de følger norsk lov? Må alle nødvendigvis snakke norsk? Selvsagt må barn som går på norske skoler lære norsk, men på mange arbeidsplasser holder det lenge med engelsk.
Jeg synes det er langt viktigere spørsmål enn hva man egentlig synes om innvandrere.

Gammel 11-07-09, 22:28   #38
Left
Passiv

Standard

Hvis jeg skal svare direkte på spørsmålet ditt, så må jeg si at noen liker jeg, og noen liker jeg ikke. Det går på type menneske fremfor etnisitet.

Svar med sitat
Gammel 11-07-09, 22:33   #39
Smurfine79
Carpe Diem!

Smurfine79 sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: oslo
Smurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Synst godt de kan intigrere seg så godt de kan, å ikke minst lære seg norsk.

At de vil holde på sin religon har jeg full forståelse for, jeg ville aldri blitt muslim om jeg feks flytta til Tyrkia.

Heldigvis har ikke alle fra en annen kultur(særlig ikke de av "yngre" garde) som jeg kjenner til et sånt kvinnesyn som gjerne de litt eldre muslimene har. De endrer seg jo akkurat slik som vi.

Smurfine79 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-09, 22:38   #40
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av maggypop, her.

Jeg synes det er særdeles navlebeskuende å skulle straffe innvandrere som ikke lærer seg norsk og tilpasser seg den norske kulturen, samtidig som norske pensjonister (og andre) valfarter til Spania med brunost i sekken, skaffer seg norske TV-kanaler og ikke lærer et ord spansk. Jeg ser heller ikke for meg at mange av de nordmenn som jobber i muslimske land (ta Dubai som eksempel) bosetter seg blant lokalbefolkningen og tilpasser seg de lokale skikker.

Hvilken grad av integrering ønsker vi egentlig? Skal alle adaptere norske skikker, eller holder det at de følger norsk lov? Må alle nødvendigvis snakke norsk? Selvsagt må barn som går på norske skoler lære norsk, men på mange arbeidsplasser holder det lenge med engelsk.
Jeg synes det er langt viktigere spørsmål enn hva man egentlig synes om innvandrere.

Jeg synes det der er en utrolig dårlig sammenligning, så lenge nordmennene ikke er asylsøkere, søker opphold, statsborgerskap og/eller på andre måter skal benytte seg av landets offentlige ordninger som trygd, arbeidsledighetstrygd, sosialstønad, barnebidrag, kontantstøtte, støtte til å starte firma og alskens andre ordninger som Norge yter til sine innbyggere. Jeg synes det ikke er rart at en polsk arbeider som her er på kortvarig/tidsbestemt tid ikke bosetter seg blant lokalbefolkningen eller tilpasser seg mer enn nødvendig. Men har du søkt om opphold på langvarig basis og statsborgerskap er det mye mer som er nødvendig. Eller mener du at det er greit å leve på støtteordninger fordi du ikke vil lære deg språk eller synes du lever usannsynlig godt på det kontra i hjemlandet og ikke føler behov for å jobbe? Eller at kona ikke skal jobbe fordi dette betyr at hun ikke må og du ønsker ikke at hun har kontakt med norske mer enn nødvendig? At du synes gratis skole i Norge er helt topp, utdanning er viktig, men å ha kontakt med skolekamerater på fritiden eller gud forby, det motsatte kjønn, som er etnisk norske, er ikke akseptert for ungene. De siste eksemplene er hentet fra virkeligheten i norsk drabantby, og jeg tror mange i Oslo lever ved siden av innvandrere som lever på den måten. Er det bare fordømmende og rasistisk at folk som lever tett på ikke liker dette? Eller er det bare politisk korrekt å leve i kul leilighet på Grønland og digge mangfoldet av kulturer?

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:50.