Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Har alle mennesker alltid livets rett?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-07-09, 18:54   #1
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har alle mennesker alltid livets rett?

Opprinnelig lagt inn av pippimamma, her.

Hva slags boble lever du i? Det er greit å være motstander av dødsstraff, men en utrolig merkelig forklaring på hvorfor du er det.

Er det "utrolig merkelig" å være motstander av dødsstraff fordi man ikke mener samfunnet skal ha rett til å ta livet av folk, mener du? Hva synes du ville være en mer akseptabel forklaring på dødsstraffmotstand, da?

Vi lever i et samfunn som blir mer brutalt for hver dag, hvor politiet har alt for lite ressurser til å kjempe mot den økende kriminaliteten og brutaliteten.

Sånn uten å gå inn på noen diskusjon om hvorvidt samfunnet faktisk er mer brutalt enn tidligere: Tror du at en god løsning på dette ville være å innføre dødsstraff? For i så fall må jeg si at jeg lurer veldig på argumentasjonen og begrunnelsen. Siden når har et samfunn blitt mindre brutalt av å innføre dødsstraff?

Og dødsstraff på voldtektsmenn? Det ville i såfall vært drapsmenn som ville fått dødsstraff.

Så bytt ut "voldtektsmann" med "drapsmann" i innlegget mitt, om du vil. Poenget mitt (og standpunktet mitt) er likevel det samme.

Gammel 27-07-09, 23:20   #2
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv

pippimamma sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Er det "utrolig merkelig" å være motstander av dødsstraff fordi man ikke mener samfunnet skal ha rett til å ta livet av folk, mener du? Hva synes du ville være en mer akseptabel forklaring på dødsstraffmotstand, da?

Sånn uten å gå inn på noen diskusjon om hvorvidt samfunnet faktisk er mer brutalt enn tidligere: Tror du at en god løsning på dette ville være å innføre dødsstraff? For i så fall må jeg si at jeg lurer veldig på argumentasjonen og begrunnelsen. Siden når har et samfunn blitt mindre brutalt av å innføre dødsstraff?

Så bytt ut "voldtektsmann" med "drapsmann" i innlegget mitt, om du vil. Poenget mitt (og standpunktet mitt) er likevel det samme.

Jeg nevnte ingenting om hvor jeg står i forhold til dødsstraff. Men å begrunne motstand av dødsstraff med at vi da ville få et dårligere og mer brutalt samfunn, syns jeg er en dårlig begrunnelse. Det betyr ikke at jeg mener at dødsstraff vil virke avskrekkende på potensielle drapsmennesker.

Livsvarig fengsel, og da mener jeg resten av levetiden til personene det gjelder, ville være en langt mer passende straff enn dødsstraff for de råeste kriminelle handlingene.

Jeg mener at det må få følger når folk begår kriminelle handlinger. Jeg hører omtrent daglig mennesker som latterliggjør det norske systemet, der de står utenfor politistasjonen etter å ha vært innom pga en eller annen kriminell handling. Det virker tydeligvis hverken skremmende eller preventivt å måtte stå til rette for handlingene sine.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-09, 23:29   #3
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Jeg er motstander av dødstraff. Jeg liker å tro at jeg kunne tatt livet av den som forårskaet store smerter/død/traumer overfor mine barn, men helt ærlig så tror jeg ikke jeg hadde klart å tatt livet av noen med overlegg.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-09, 23:40   #4
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg nevnte ingenting om hvor jeg står i forhold til dødsstraff. Men å begrunne motstand av dødsstraff med at vi da ville få et dårligere og mer brutalt samfunn, syns jeg er en dårlig begrunnelse.

Det var ikke den eneste begrunnelsen min - hovedbegrunnelsen er at jeg mener at samfunnet ikke skal ha rett til å ta livet av folk. Du siterte det jo til og med da du svarte meg.

Jeg står uansett på at det jeg mener ville skade samfunnet langt mer å tillate dødsstraff enn det vil være til skade å la mordere og andre kriminelle leve (gjerne i livsvarig forvaring, dersom de vurderes å være så farlige at det er nødvendig), og jeg kan ikke se at du argumenterer mot det. Du sier jo også at ikke du heller tror dødsstraff virker avskrekkende på potensielle mordere, og da synes jeg det er rart om du synes jeg er naiv og dum fordi jeg bruker dette som tilleggsargument mot dødsstraff.

Gammel 27-07-09, 23:44   #5
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Jeg hører omtrent daglig mennesker som latterliggjør det norske systemet, der de står utenfor politistasjonen etter å ha vært innom pga en eller annen kriminell handling. Det virker tydeligvis hverken skremmende eller preventivt å måtte stå til rette for handlingene sine.

Det har jeg hørt flere ganger også, uten at jeg tar det som en kritikk med særlig tyngde. Jeg tror at de som sier dette, og samtidig har vært utsatt for straff i det norske systemet, sier det for å redde ansikt og vinne street kred. At de tilsynelatende synes det er så behagelig i norske fengsler at de heller vil fortsette som kriminelle som sitter inne med jevne mellomrom, framfor å prøve å føre et lovlydig liv, er vel egentlig straff det også, spør du meg.

Når det gjelder HI slutter jeg meg til rekken av motstandere mot dødsstraff og mot å ta liv generelt. Samtidig mener jeg at ikke alle liv nødvendigvis er verdt å sørge over.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 15:59   #6
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nødverge er på mange måter instant-dødsstraff. Jeg er selvsagt for at man kan beskytte seg, blir man selv drept og ikke klarte å ta tilbake i form av nødverge, så slapp på mange måter angriperen unna i mine øyne. Jeg kan ikke se at Norge pr idag har en reell straff for slike forbrytelser. Råtne i fengsel er det hvertfall ingen som gjør her i nord.
Jeg er for strenge og lange straffer, men mot dødsstraff. Rettsvesenet, med de straffemidler de har i Norge i dag, tror jeg mange, særlig fra andre land, ler seg skakk av.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 16:07   #7
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Nødverge er på mange måter instant-dødsstraff.

Her er jeg prinsipielt helt uenig. Nødverge er ikke en straff, det er selvforsvar, det er noe man gjør for å redde sitt eget liv, ikke for å straffe den slemme personen som truer ens eget liv. Henrettelser foregår ikke i en situasjon der noen står i umiddelbar fare for å bli skadet eller drept av den dødsdømte, det er en straff for noe han eller hun har gjort tidligere. Det er noe helt annet.

Gammel 22-07-09, 16:28   #8
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Her er jeg prinsipielt helt uenig. Nødverge er ikke en straff, det er selvforsvar, det er noe man gjør for å redde sitt eget liv, ikke for å straffe den slemme personen som truer ens eget liv. Henrettelser foregår ikke i en situasjon der noen står i umiddelbar fare for å bli skadet eller drept av den dødsdømte, det er en straff for noe han eller hun har gjort tidligere. Det er noe helt annet.

Er helt enig med deg i det, straff er det ikke, så det var vel egentlig en litt flåsete uttalelse fra meg.

Som sagt er jeg helt imot dødsstraff, uansett. Dette er faktisk en av de formene for straff (ved siden av tortur) som får meg til å frike helt ut. Bare tanken gjør meg kvalm. Men uten andre midler synes jeg samfunnet burde ha veldig strenge fengselsstraffer, så det er jeg for.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 16:00   #9
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er ganske stor forskjell på å ikke bli djupt såra og vonbroten over at noen dør, fremfor å trykke på avtrekkeren selv.

Dessuten; Hitler? Come on. Hvor mange Hitlere finnes det? Hadde andre verdenskrig kunne blitt forhindret ved at Hitler døde, så skulle jeg skutt han selv. Det har ingenting med å være for eller mot dødsstraff å gjøre, eller at man mener at ett liv for ti er riktig eller galt. Det har så enorme dimensjoner at selv om det er galt å ta ett liv, så er det nå engang slik at man av og til må velge mellom ondene.

Og når det gjelder å skade barn med overlegg. Jeg tror at om jeg hadde fersket noen i å skade mine barn, så hadde det ikke vært nødvendig å vente på rettsvesenet, ikke annet enn til min egen rettssak. Ikke fordi jeg mener at det hadde vært det riktige å gjøre, eller fordi jeg ville brukt det som en unnskyldning. Men simpelthen fordi jeg vet at jeg klikker om noen rører ungene mine og at jeg ganske lett kunne fjernet slike skadelige elementer.

Gammel 22-07-09, 16:00   #10
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg syns det er ganske stor forskjell på å ikke bli djupt såra og vonbroten over at noen dør, fremfor å trykke på avtrekkeren selv.

Dessuten; Hitler? Come on. Hvor mange Hitlere finnes det? Hadde andre verdenskrig kunne blitt forhindret ved at Hitler døde, så skulle jeg skutt han selv. Det har ingenting med å være for eller mot dødsstraff å gjøre, eller at man mener at ett liv for ti er riktig eller galt. Det har så enorme dimensjoner at selv om det er galt å ta ett liv, så er det nå engang slik at man av og til må velge mellom ondene.

Og når det gjelder å skade barn med overlegg. Jeg tror at om jeg hadde fersket noen i å skade mine barn, så hadde det ikke vært nødvendig å vente på rettsvesenet, ikke annet enn til min egen rettssak. Ikke fordi jeg mener at det hadde vært det riktige å gjøre, eller fordi jeg ville brukt det som en unnskyldning. Men simpelthen fordi jeg vet at jeg klikker om noen rører ungene mine og at jeg ganske lett kunne fjernet slike skadelige elementer.

Nettopp!

Gammel 22-07-09, 16:00   #11
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Skilpadda: Neineinei, jeg mener ikke at det er dobbeltmoral; jeg mener det er dobbeltmoral å straffe noen med døden for å ha drept noen (f eks)!

Gammel 22-07-09, 16:05   #12
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Salt, her.

Skilpadda: Neineinei, jeg mener ikke at det er dobbeltmoral; jeg mener det er dobbeltmoral å straffe noen med døden for å ha drept noen (f eks)!

Jeg er, som sagt, ikke enig. Mener du også at det ville være dobbeltmoral å straffe noen med fengsel for å ha holdt noen innesperret?

Gammel 22-07-09, 18:10   #13
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke slik jeg ser det, hvert fall. Du blir straffet fordi du har gjort noe som er ulovlig, og hvis straffen bygger på akkurat det samme du gjorde, blir det dobbeltmoralskt. Å bli plassert i fengsel (som er motstykke til dødsstraff), vil si å fjerne vedkommende fra gata og dermed gjøre slik at de ikke kan drepe igjen. Altså forhindre og rehabilitere.

(Det dobbeltmoralske er selvfølgelig ikke hva jeg legger til grunn for mitt prinsipielle standpunkt, men jeg synes ikke det er meningsløst å nevne det i en diskusjon.)

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 19:34   #14
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Jeg kan skjønne at noen blir drept i noen tilfeller der det er snakk om årevise overgrep. At jeg kan skjønne det gjør det ikke til en akseptabel måte å reagere, eller hevne seg, på, men forståelig er det.

Gammel 22-07-09, 22:25   #15
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bare idioter sier at det å være innelåst 23 timer i døgnet er grei skuring.

Gammel 27-07-09, 16:20   #16
Arona
passer i nissedrakt

Arona sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Krokstadelva
Blogginnlegg: 10
Arona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Bare idioter sier at det å være innelåst 23 timer i døgnet er grei skuring.

Og veldig voksent argument. '

Hvis du gadd å lese det jeg skrev, så skrev jeg i forhold til mange andre land. Og det mener jeg fortsatt.

Jo, jeg vil gjerne sett at det norske rettsvesen ville innføre livsvarig fengsel, som faktisk betydde livsvarig fengsel, uten muligheter for permisjoner og tidlig løslatelse. Jeg er helt sikkert naiv (men å kalle andre i en diskusjon for idiot er barnslig, umodent og kranglete, og gjenspeiler bare den som skriver det), og menneskerettslig så er selvsagt livsvarig fengsel bedre. Men allikevel, når man har opplevd visse ting i livet, så tenker man at dødsstraff hadde vært passende.

Arona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-09, 16:27   #17
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Arona, her.

Og veldig voksent argument. '

Hvis du gadd å lese det jeg skrev, så skrev jeg i forhold til mange andre land. Og det mener jeg fortsatt.

Jo, jeg vil gjerne sett at det norske rettsvesen ville innføre livsvarig fengsel, som faktisk betydde livsvarig fengsel, uten muligheter for permisjoner og tidlig løslatelse. Jeg er helt sikkert naiv (men å kalle andre i en diskusjon for idiot er barnslig, umodent og kranglete, og gjenspeiler bare den som skriver det), og menneskerettslig så er selvsagt livsvarig fengsel bedre. Men allikevel, når man har opplevd visse ting i livet, så tenker man at dødsstraff hadde vært passende.

Du er ikke naiv, bare veldig, veldig dum.

Gammel 27-07-09, 20:06   #18
Arona
passer i nissedrakt

Arona sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Krokstadelva
Blogginnlegg: 10
Arona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Du er ikke naiv, bare veldig, veldig dum.

Hurra for intelligens

Det er godt du er klok nok for oss begge da. Ellers ville nok verden vært et vanskelig sted. Heldigvis er vi dumme mennesker lykkelige, og ikke bare bitre og sure som sitroner.

Arona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-09, 13:19   #19
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes dette er et veldig vanskelig spørsmål. Jeg velger nå å tro at et menneskes handlinger ikke er representativt for hele mennesket. De fleste er jo mer sammensatt enn det. Jeg kjenner jeg blir kvalm med tanke på hva enkelte mennesker har gjort, men jeg er nå ganske sikker på at jeg i de fleste tilfeller mener at det å drepe er feil likevel. Dødsstraff er jeg imot, livsvarig fengsel er jeg for. Mye av grunnen til det tror jeg er tanken om at å ta liv er feil uansett.

Gammel 27-07-09, 16:35   #20
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Arona, her.

så tenker man at dødsstraff hadde vært passende.

Å drepe et annet menneske vil aldri bli passende.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:35.