|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Idéell barnehagestart? Finnes det?Jeg tror det er mange individuelle forskjeller på barn så vel som på barnehager. Jeg tror inge av mine to var superklare da de var 11 måneder og permisjonen tok slutt, men de har hatt det fint likevel. Jeg tror ikke det har vært traumatisk på noen måte. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Glamorøs
|
Sv: Idéell barnehagestart? Finnes det?Jeg tror ikke det finnes en ideell startalder, til det er barn for ulike. Glitterbarnet gikk først hos dagmamma når han var litt over 10 måneder, og det var altfor tidlig. Han hadde helt panikk, og det var grusomt. Han startet i barnehagen når han var ett år og taklet det helt fint. Skulle jeg fått det akkurat som jeg ville burde han nok ha vært halvannet + før han startet, da tror jeg han hadde hatt stor glede av barnehagen. Hadde vi ikke hatt mulighet til å gi ham veldig korte dager de første årene hadde vi nok utsatt barnehagestart ett år.
|
|
|
#4 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() |
Sv: Idéell barnehagestart? Finnes det?Barn er like forskjellige som oss voksne og har derfor ulike behov. Jeg har jobbet på småbarnsavdeling, og de aller fleste barna trives og har det kjempebra, men det er alltis en liten, eller to, som etter min mening hadde hatt mer utbytte av å være hjemme en stund til.
|
|
|
#5 |
|
Ute på tur
|
Sv: Idéell barnehagestart? Finnes det?Mine har begynt når de har vært ca 11 måneder. Begge er veldig sosiale og setter stor pris på å ha barn rundt seg og at det skjer ting, men begge syntes også at det var fælt at ikke mamma/pappa skulle være der også. F.eks var innkjøringen med Småen walk in the park, men når han noen dager senere hadde skjønt at han skulle være der hver dag og uten oss, så ble det mye gråting og desperasjon. Jeg kan nok tenke meg at om penger ikke hadde vært noe tema at jeg ville ha ventet til de var 18 måneder, men det hadde også vært avhengig av at det var flere hjemme med barn i samme alder, for ellers ville de ha kjedet seg fælt sammen med meg.
|
|
|
#6 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Sv: Idéell barnehagestart? Finnes det?Verden er litt fullere av muligheter om man har bil eller bor et sted der det går busser eller er åpen barnehage og lignende i nærheten.
|
|
|
#7 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Idéell barnehagestart? Finnes det?Jeg tror at barna mine er ganske så trygge til tross for at de har en mamma som ikke liker å være hjemmeværende med de....... Og jeg tenker på mine barns ve og vel jeg og selv om de startet tidlig i bhg. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Idéell barnehagestart? Finnes det?
Ja, jeg har da heller aldri påstått annet. Jeg snakker hvis-om-at barnet ikke er klar til barnehagestart ved ett års alder. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Neida, jeg sier ikke at du har påstått det. Men jeg vet ikke helt hva jeg skulle gjort hvis gutta ikke hadde vært klare når de startet i bhg. Tror nesten mannen måtte ha vært hjemme eller jobbet redusert. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Har tro på forbedring
|
Sv: Idéell barnehagestart? Finnes det?Det finnes jo ikke et fasitsvar på dette. Noen unger går aldri i barnehagen og greier seg utmerket, andre er i barnehagen fra de er 10 mnd og greier seg akkurat like greit.
|
|
|
#11 |
|
navnet sjemmer ingen
Sv: Ideell barnehagestart? Finnes det?Tja. Yngste begynte da hun var halvannet år. Hun stortrivdes, men det gjorde ikke jeg. Så da hun var to år sluttet jeg å jobbe og tok henne ut av barnehagen. Vi storkoste oss hjemme i halvannet år til og jeg er så glad for at jeg lyttet til min indre stemme om at det ikke var greit selv om hun trivdes i barnehagen. *følger mammaens behov* |
|
|
|
|
|
#12 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Ideell barnehagestart? Finnes det?Jeg har nok moderert meg litt i synet på dette ... jeg innser jo at hvis et barn ikke trives, det vil si gråter hver dag ved levering og generelt ikke har det bra (ikke deltar i lek, gråter og er utilpass) så passer selvfølgelig ikke barnehage start til 1 åringen. Jeg selv var heldig siden barnet mitt trivdes fra dag 1 og aldri så etter meg (kun gråting ved henting |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Idéell barnehagestart? Finnes det?Dette er nok meget individuelt, både fordi barn er ulike, barnehage er ulike, hjemme er ulike, og foreldrenes prioriteringer er ulike, og man skal lete lenge før man finne en mor som innrømmer at "jeg leverte mitt barn i barnehagen før h*n var klar for det, fordi jeg ikke ville være hjemme mer, så da får det heller bare være at h*n mistrives..."
|
|
|
#14 |
|
Fortynnet
|
Sv: Idéell barnehagestart? Finnes det?Jeg tror ikke heller det finnes noen ideell startalder for alle barn. Ut fra den erfaringen jeg har med mine egne fire ville jeg valgt barnehagestart når de var rundt 2,5-3, om jeg ikke trengte å tenke på jobb og økonomi. Jeg kjeder meg ikke hjemme med små barn, jeg syns det er noe av det mest givende her i livet. Og det er definitivt ett av valgene jeg aldri kommer til å angre på, at jeg var mye hjemme noen år mens de var små. Sist redigert av Filifjonka : 31-07-09 kl 12:09. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Glamorøs
|
Sv: Idéell barnehagestart? Finnes det?Når Glitterbarnet begynte det en jevnaldrende liten fyr som ikke sa at kvekk hele det første året. Han kunne snakke, men det var helt tydelig at han var ukomfortabel med situasjonen, til tross for at han hadde det bra og ble tatt godt vare på. Den gutten som kom i barnehagen etter sommeren og begynte på sitt andre år var virkelig en totalt anderledes gutt!
|
|
|
#16 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Idéell barnehagestart? Finnes det?Ja, jeg tror ideell startalder er individuelt, men jeg tror at langt færre ville hevdet at deres ettåringer var beinklar for barnehage, om permisjonen faktisk var lenger. Poden begynte i barnehage da han var 2 år, jeg tror ideelt sett han kunne ventet til han var 2,5 år, men han begynte samtidig med studiet jeg gikk på.
|
|
|
|
#17 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Idéell barnehagestart? Finnes det?Jeg tror i grunnen unger er robuste og fleksible vesener som er ekstremt tilpasningsdyktige. Jeg tror derfor det er mye som kan være "optimalt", så fremt det blir bra håndtert.
|
|
|
#18 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Idéell barnehagestart? Finnes det?Jeg tror det er individuelt ja, og jeg tror det er mange faktorer som spiller inn. Barnets personlighet, modenhet, hvor stor glede de har av andre barn og voksne, hvordan barnehagen er, hvor mye stimuli de trives med, og ikke minst hva slags holdning foreldrene har. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Idéell barnehagestart? Finnes det?Jeg mener at dette er forskjellig fra unge til unge. Begge mine begynte i barnehage da permisjonen tok slutt.
|
|
|
|
#20 |
|
Ringskrømt
|
Men det at 2-3 er en vanskelig alder mtp barnehagestart kan jo bety at eldre barn er mer i stand til å utrykke ønsker og behov enn det ettåringene er, ikke at ettårsalderen nødvendigvis er den idéelle. |
|
|
|
![]() |
|
|