Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

God krim?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-08-09, 18:48   #1
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: God krim?

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Åsa Larsson, svensk forfatter som jeg mener er bedre enn f.eks. Camilla Läckberg, som har fått strålende kritikker i Norge (litt ufortjent mener nå jeg).

Har alle bøkene til Åsa Larsson, og liker den forfatteren veldig godt.

Gammel 14-08-09, 11:49   #2
Turte
Latsabb

Turte sin avatar

Turte er litt kulTurte er litt kulTurte er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Angelique, her.

Har alle bøkene til Åsa Larsson, og liker den forfatteren veldig godt.

Åsa Larsson er god, ja.

Jeg har lest de tre første av Helene Tursten nå, og gleder meg til resten av rekka.

Turte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-09, 18:50   #3
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Åsa Larsson, svensk forfatter som jeg mener er bedre enn f.eks. Camilla Läckberg, som har fått strålende kritikker i Norge (litt ufortjent mener nå jeg).

Ja, Åsa Larsson er veldig bra, har akkurat lest to av bøkene hennes i sommer. Liker Camilla Läckberg og Liza Marklund også, de skriver godt og jeg blir alltid litt "låst" til boka.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-09, 18:53   #4
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Camilla Läckberg ja, jeg har lest alle hennes bøker og liker dem godt. Og Karin Slaughter - spennende! Har lest alle hennes også.

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-09, 19:13   #5
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Hvis du liker type 'action-krim' kan jeg på det varmeste anbefale bøkene om Jack Reacher. Type superhelt som fikser opp, minner om en krysning mellom Bruce Willis og han helten til Guillou. Jeg har lest dem på norsk, men antar at det er helt OK å lese dem på engelsk også. Skikkelig spenning.

Gammel 03-08-09, 19:17   #6
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Stieg Larsen sin trilogi som starter med Menn som hater kvinner har jeg pløyd gjennom i sommer. Det er bøker som er vanskelig å legge fra seg, det er ihvertfall sikkert.

Gammel 04-08-09, 00:40   #7
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring

Gremli Skremli sin avatar

Hvor: På rette sida av elva
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Robert Wilson! Jeg er en kresen krimleser, men jeg tror vi har ganske lik smak.

ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-09, 14:09   #8
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Jeg liker Liza Marklund, og nå har jeg begynt på Tom Egeland sine bøker, som også virker ok.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-09, 14:57   #9
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Harlan Coben

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-09, 21:02   #10
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Harlan Coben

Og ja, Mo Hayder. Definitivt.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-09, 21:07   #11
Skjevo
Erfaren

Skjevo sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Skjevo er populærSkjevo er populærSkjevo er populærSkjevo er populær
Standard

Helene Tursten og Patricia Cornwell.

Gammel 03-08-09, 15:49   #12
Benmurphy
-

Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Elmore Leonard går utenpå det meste jeg har lest av krim. Prøv for eksempel Rum Punch, Out of Sight eller Get Shorty. Dette er ikke akkurat whodunnits da; men han scorer høyt på miljø- og personskildringer og på humor.

Ben "In Norwegian? No idea." Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-09, 15:58   #13
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Skal du ha noe å gjøre i et par uker, så leser du Elisabeh George fra starten.
Mørkets gjerninger er den første.

Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-09, 23:48   #14
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Skal du ha noe å gjøre i et par uker, så leser du Elisabeh George fra starten.
Mørkets gjerninger er den første.

Kremt. Har ikke vi vært uenige om dette før? Det er den første hun SKREIV, men ikke den som starter handlingen. Den heter Bitter hevn og bør absolutt leses først, men tanke på å få historien fra starten av, og det er viktig i den serien, syns jeg. Mørkets gjerninger er den som bør leses som nr 2.

Og serien anbefales. Kommer det ikke en ny snart? Eå at hun hadde gitt ut en novellesamling, og ble som vanlig helt fortvilet, det er vel ikke det vi vil ha?

Gammel 07-08-09, 09:31   #15
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Kremt. Har ikke vi vært uenige om dette før? Det er den første hun SKREIV, men ikke den som starter handlingen. Den heter Bitter hevn og bør absolutt leses først, men tanke på å få historien fra starten av, og det er viktig i den serien, syns jeg. Mørkets gjerninger er den som bør leses som nr 2.

Og serien anbefales. Kommer det ikke en ny snart? Eå at hun hadde gitt ut en novellesamling, og ble som vanlig helt fortvilet, det er vel ikke det vi vil ha?

Den siste boken (om Lynley) heter Careless in Red og kom vel i fjor. Jeg venter spent på den neste. Jeg har riktignok ikke lest den som ikke handler direkte om Lynley, den der What came before he shot her, tror jeg må finne frem den. Eneste aberet med henne er at bøkene er så tykke at de egner seg ikke helt som toglitteratur, blir litt tunge å dra frem og tilbake hver dag.

Gammel 07-08-09, 09:56   #16
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Nei, tror ikke vi har vært uenige om det før? Men vi kan jo være uenige likevel?
Jeg leste MG først, men det kan nok komme av at jeg leste den da den kom ut...

Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-09, 18:42   #17
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

P.D. James og Stieg Larsson.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-09, 21:17   #18
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har lest 3 bøker av Harlan Coben i sommer. Han skriver veldig god krim, spenning til siste slutt og plottene (og oppklaringene) er komplekse og lite forutsigbare.
Hovedpersonen Myron er en fin fyr, mens det blir litt mye Bret Eason Ellis-snobbe/merkevare faktor over hans gode venn Win ...

Her er noen anmeldelser fra Aftenposten
http://www.aftenposten.no/kul_und/an...rtist&type=bok

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-09, 21:20   #19
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil gjerne legge inn en anbefaling på Donna Leons romaner om Guido Brunetti. Foregår i Venezia og er god lesing.

Ellers, har du prøvd Sara Paretsky?

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-08-09, 00:44   #20
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Jeg vil gjerne legge inn en anbefaling på Donna Leons romaner om Guido Brunetti. Foregår i Venezia og er god lesing.

Det skulle være mitt forslag også.

Også Elizabeth George som Stompa nevnte.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:19.