Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ikke lov med pennal på skolen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-08-09, 21:37   #1
Ying
Kor e alle helter hen?

Ying sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: midt i bakken
Ying imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ikke lov med pennal på skolen?

Her hos oss er det heller ikke lov med penal i skoletimene, men det brukes flittig på SFO og ved leksene. Jeg synes det er like greit at de små ikke bruker halve skoletiden til å studere penal

Ying er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-09, 17:15   #2
Lilleville
Superduperaktiv

Lilleville sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Lilleville er populærLilleville er populærLilleville er populær
Standard

På skolen vår får heller ikke førsteklassingene ha med pennal.

Helt greit, forstår det godt. Skulle bare ønske at de sa ifra før første skoledag...

Lilleville er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-09, 17:26   #3
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Penal funker særdeles dårlig med Early Years Literacy Programme (Tidlig Innsats Early Years) da elevene flytter seg fra statsjon til stasjon hvert 13 minutt.

Polyanna. Her er litt mer info om Early Years Literacy Programme. Vi har fått en god del info fra skolen. Så langt er jeg veldig imponert over det jeg har sett og erfart. Undervisningen blir tilpasset elevens feridigheter og de sitter i grupper med barn på sitt "nivå". Det er, etter det jeg forstår en ganske dyr "metode" men etter de dårlige PISA resultatene i Norge så begynte de jo å se på metoder i utlandet med stor suksess, TIEY er en av disse. Det vises til meget gode resultateter på kort tid.
Det eneste jeg stusser ved er at EYLP krever stor innsats fra foreldrenes side, og da tenker jeg på hva som skjer med de barna som ikke har foreldre som følger opp hjemme .....

http://www.earlyyears.sa.edu.au/page...9466/?reFlag=1
http://www.svarttjern.gs.oslo.no/sat...rly_Years.html
http://www.utdanningsetaten.oslo.kom...744-27947.html

Sist redigert av Lisa : 21-08-09 kl 21:40.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-09, 19:33   #4
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 247
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Penal funker særdeles dårlig med Early Years Literacy Programme (Tidlig Innsats Early Years) da vi flytter seg fra statsjon til stasjon hvert 13 minutt.

Polyanna. Her er litt mer info om Early Years Literacy Programme. Vi har fått en god del info fra skolen. Så langt er jeg veldig imponert over det jeg har sett og erfart. Undervisningen blir tilpasset elevens feridigheter og de sitter i grupper med barn på sitt "nivå". Det er, etter det jeg forstår en ganske dyr "metode" men etter de dårlige PISA resultatene i Norge så begynte de jo å se på metoder i utlandet med stor suksess, TIEY er en av disse. Det vises til meget gode resultateter på kort tid.
Det eneste jeg stusser ved er at EYLP krever stor innsats fra foreldrenes side, og da tenker jeg på hva som skjer med de barna som ikke har foreldre som følger opp hjemme .....

http://www.earlyyears.sa.edu.au/page...9466/?reFlag=1
http://www.svarttjern.gs.oslo.no/sat...rly_Years.html
http://www.utdanningsetaten.oslo.kom...744-27947.html

Foreldre som ikke følger opp godt nok hjemme er jo et ankepunkt, men tenker at Early years med så god tilpasset undervisning vil klare å fange opp disse barna bedre enn vanlig undervisning allikevel.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-09, 21:27   #5
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har veldig gode erfaringer med early year-opplegg, men det er foreldretungt ja. Og det går helt klart utover de som ikke har foreldre som følger opp, men jeg kan ikke tenke meg at det hadde gått noe mindre ut over disse elevene med et annet opplegg, det blir nok bare mer synlig. Og da kan man forhåpentligvis fokusere litt ekstra på disse elevene på skolen.

Gammel 18-08-09, 21:39   #6
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan godt skjønne forbudet, hvis det forstyrrer undervisningen, men jeg synes det er direkte dårlig gjort å komme med det første skoledag, når man har 1) kjøpt pennal i dyre dommer og 2) har et barn som blir lei seg over å ikke få bruke det.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 21:47   #7
Anda
Smugleser

Anda sin avatar

Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Tvert i mot - her får vi beskjed om at de skal ha med pennal, inneholdende tykk gråblyant, tykke fargeblyanter, viskelær, limstift og "god papirsaks". (Jeg har ikke rukket noe av delene, og Andungen har tynne, trekantede blyanter, tørr limstift og sløv saks. Antar det er på tide å ta seg sammen og fikse.)

Før skolestart fikk vi beskjed om å ha små pennaler med blyanter, viskelær og spisser, og ikke noe annet. Konsekvente er de i alle fall ikke.

Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-09, 20:26   #8
Lillebill
Aktiv

Medlem siden: Jan 2009
Lillebill har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anda, her.

Tvert i mot - her får vi beskjed om at de skal ha med pennal, inneholdende tykk gråblyant, tykke fargeblyanter, viskelær, limstift og "god papirsaks".

Slik er det på skolen til min sønn-i Oslo. Tydelig at det er store forskjeller fra skole til skole.

Gammel 20-08-09, 21:59   #9
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Vi hadde dessuten forberedt storesøster etter foreldremøtet at pennalet var for lekser, og det var med stor andakt hun hentet det i dag og farget bildet hun hadde i lekse. Så nøye og sirlig er vel intet farget her i huset før.
Så når bruken var klargjort, så var det sånn det skulle være. Det ble heller ikke nevnt overhode første skoledag.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 21:47   #10
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Hos oss er det lov med pennal, men jeg kan skjønne et forbud hvis det forstyrrer veldig mye. Jeg ser jo at han mister viskelær og blyantspisser (2-3 ganger i løpet av dette første skoleåret som har vært) og at det blir krangling og surr med hvem som har lånt hva/stjålet eller whatever.
Jeg synes de skulle ha gitt klar beskjed om dette i forkant ihvertfall, så ungene er forberedt på hva som gjelder.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 21:52   #11
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hos oss er det ikke lov til å ha med pennal på skolen, vi fikk beskjed om det allerede i mai at vi kunne spare de pengene. Man kan selvfølgelig ha pennal hjemme om man ønsker det, noe må man jo ha blyanter i hjemme også. Vi har det i en boks. De ønsker ikke at de yngste barna skal ha med pennal fordi det tar fokus bort fra undervisningen og fører til mye fikling og ordning med pennalet istedenfor å gjøre det de skal. Vi har fått beskjed om at barna i 2. klasse godt kan ønske seg pennal til jul, så de ønsker vel at de kommer med det etter jul da antar jeg.

Gammel 18-08-09, 21:56   #12
goldnugget
fornøyd

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: nedre eiker
goldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Dette høres teit ut! Penalet kan vel legges ned i sekken etter at de har tatt ut blyanten.
Ganske uhygenisk at barna bruker samme blyanter og penner i hele klassen. Alle vet vel at blyanter og penner suges på

Gammel 18-08-09, 22:04   #13
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av goldnugget, her.

Dette høres teit ut! Penalet kan vel legges ned i sekken etter at de har tatt ut blyanten.
Ganske uhygenisk at barna bruker samme blyanter og penner i hele klassen. Alle vet vel at blyanter og penner suges på

Det er av erfaring med mange små skolebarn i en større gruppe at mange lærere velger å si at pennalet skal ligge hjemme. De gjør det ikke for å være teite. Barna tar ikke bare ut blyanten og legger pennalet tilbake i sekken. De bruker lang tid på masse unødvendig og det er mange fine pennal som skal vises frem og snakkes om. Det er for å skape et rolig læringsmiljø for barna i klassen.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 23:55   #14
Lykkex3
Superaktiv

Lykkex3 sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Oslo
Lykkex3 er populærLykkex3 er populærLykkex3 er populær
Standard

På skolen vår er det kun tillat med runde penal, altså ikke de som er firkantet og som kan gå i flere etasjer. Mye av grunnen er at det ikke er plass til det på pulten og så er det som flere nevner alt for mye spennende dill for de søte små. Her gjelder den regelen tilogmed 3 klasse.

Opprinnelig lagt inn av goldnugget, her.

For å demostrere hvor lang tid det tar med førsteklassinger og nytt penal, tok læreren tiden en av de første skoledagene til Storesøster. Når det hadde gått 15 min uten at de hadde greid å gjøre seg ferdig, syns hun det var godt nok poeng til å ha blyanter osv liggende i kassene deres og la dillet ligge igjen hjemme. Foreldrene var selvfølgelig helt enig i dette er den lille demoen vi fikk.

Lykkex3 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 22:03   #15
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Har dine barn gått i barnehage?

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 21:52   #16
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har hørt før at det ikke er lov enkelte steder. Hos oss har det ikke vært forbud mot pennal og det ligger alltid i sekken. Kjekt med ekstra farger når man er veldig glad i å tegne.

Jeg syns også de burde gitt beskjed på forhånd. Det med skolesekk og pennal er Store Ting for førsteklassingene, dårlig gjort å ødelegge den gleden for dem. Jeg syns også at problemet "fikling med pennal" burde kunne ha andre løsninger enn totalforbud. Hvorfor ikke bare forby å ta dem frem i timer der det ikke passer? Det fungerer iallefall i Veslas klasse.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 22:00   #17
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg syns også de burde gitt beskjed på forhånd. Det med skolesekk og pennal er Store Ting for førsteklassingene, dårlig gjort å ødelegge den gleden for dem.

Jeg tror det er like mye hva vi voksne gjør det til. På skolen vår har de ikke lov til å ha pennal i 1. klasse (av samme grunner som beskrevet over her). Ikke bruker de egen skolesekk heller, den får de utdelt på skolen og alle har lik. Jeg kan ikke huske at det var noe sårt for jenta mi i det hele tatt. Hun fikk pennal, men det lå hjemme og ble brukt til lekser. Det var stas med sekken hun fikk på skolen.

Jeg kan være enig i at informasjonen bør komme før 1. skoledag (for å hindre at man kjøper unødvendig), eller etter. Første skoledag trenger man ikke komme med den type informasjon.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 22:02   #18
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg syns også de burde gitt beskjed på forhånd. Det med skolesekk og pennal er Store Ting for førsteklassingene, dårlig gjort å ødelegge den gleden for dem.

Det er hva man gjør det til ja. Oransje sekk (Lik for alle) var like stor stas i fjor som den nye dinosaursekken i år.

Gammel 18-08-09, 21:56   #19
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Hos oss har barna lov, men skolen har alt av materiell så de trenger det ikke.
Jeg tror faktisk at poden sitt skal få bli hjemme i morgen ettersom han er nokså lett å distrahere.

Gammel 18-08-09, 22:40   #20
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Jeg skjønner forbudet godt. Hvis man f.eks har stasjonsarbeid med 12 minutter på hver stasjon, tar det voldsomt lang tid om det pennalet med alle de spennende greiene skal opp og ned hver gang ... På skolen til ungene er det ikke noe forbud, men der finnes alt de trenger i boks på gruppebordet, i hvert fall for ham i 1., så han trenger strengt tatt ikke ha med pennalet. Sist jeg hadde 1. klasse, informerte jeg om at elevene ikke trengte pennal, men at det gjerne kunne være med i sekken dersom det var viktig for eleven. Ungene klarte fint å forholde seg til at de når det er f.eks. stasjonsarbeid står det de trenger på bordet, mens de gjerne kan bruke pennalet når man har skriveverksted og skal skrive brev/tegne etc. På SFO er det også stas med eget pennal.

ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:26.