Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva er dine tre hjertesaker?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-08-09, 20:31   #21
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er dine tre hjertesaker?

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg aner ikke hva jeg har krysset av i disse testene jeg. Men viktige temaer for meg er blant annet likestilling (og dermed også økt fedrekvote), skille mellom kirke og stat, avvikling av kontantstøtten, ivaretagelse av dårlig stilte (det være seg rus/psykiatri/helse/fattige++) også er jeg tilhenger av en sterk velferdsstat og gode offentlige tjenester. Ja, også er jeg for å betale NRK-lisens, en solid skatt og høye alkohol- og bensinpriser. Det ble visst litt flere enn tre ting.

Ok. Jeg skal ta meg i sammen.

Likestilling/likeverd
Skatt
Rettferdig fordeling

Gammel 27-08-09, 20:31   #22
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

- Ektekapsloven ja, av nøyaktig samme grunn som Scarlett.

- EU-medlemsskap

- Skille kirke og stat

Med frihet til å redigere fortløpende.

(Og så har jeg ganske sterke formeninger rundt skattepolitikk da. Og det er derfor AP fortsatt står på pluss-listen min, til tross for at de er veike hva gjelder sekularisering.)

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-09, 20:49   #23
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg brenner sterkt for svake grupper, med voldsutsatte og rusmisbrukere og deres familier i spissen. Men også andre svake grupper.

Dessuten sosial rettferdighet, jeg vil bo i et land hvor man kan få et godt liv også uten å komme fra en familie med store ressurser.

I sammenheng med disse er det naturlig å sette skole føler jeg.

Og siden jeg ikke kan telle så får jeg med miljø også.

Svar med sitat
Gammel 27-08-09, 20:52   #24
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Miljø
Velferd
Familie

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-09, 20:55   #25
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

- Undervisning. En generell heving av kvaliteten i grunnskolen, men med spesifikk fokus på styrking av tilbudet til svake elever.
- Styrking av tilbudet til rusmiddelmisbrukere og total utvisking av skillet mellom rus og psykiatri.
- Det siste er mer vanskelig å bestemme seg for ett. Kan være miljø, styrking av kommunenes økonomi (altså ikke Høyre-velger), helse, fokus på integrering av asylsøkere eller eldreomsorg.

Gammel 27-08-09, 20:58   #26
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oj, denne var vanskelig faktisk.

Miljø
Skole/utdanning
Velferd

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-09, 21:23   #27
nam
Ser flere sider enn..

nam sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
nam er litt kulnam er litt kulnam er litt kul
Standard

Med hjertesaker, så menes de sakene dere setter høyest og dermes stemmer hovedsaklig etter? Eller?

Dere setter disse sakene som viktigere enn andre politiske områder?

nam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-09, 21:37   #28
nikki
Bør lage seg en tittel selv

nikki sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Sørlandet
nikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Helse.Styrke spesielt psykisk helse for barn og unge.Mer til eldreomsorg.
Fortsatt JA til til private skoler.Har selv barn på privatskole.Styrke den offentlige skolen.
Strengere innvandrings politikk.
++++

Gammel 27-08-09, 21:50   #29
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Fordi SV og AP er de partiene som (utifra det jeg har lest) best ivaretar likeverd (og miljø).

Venstre, kvinne! Venstre!

Opprinnelig lagt inn av nam, her.

Med hjertesaker, så menes de sakene dere setter høyest og dermes stemmer hovedsaklig etter? Eller?

Dere setter disse sakene som viktigere enn andre politiske områder?

Jeg tenker på enkeltsaker som kommer frem, og som det er lette å styre etter. Jeg synes skolepolitikk og store økonomiske skillelinjer punkter der jeg lett kjenner hvor jeg hører hjemme, men det er litt vanskelig å definere det med ord. Men noen enkeltsaker definerer liksom synet mitt veldig lett. Etter min mening kan man liksom ikke stemme Venstre og være uenig i at homofile skal ha like rettigheter i samfunnet. Og den sakene alene gjør det soleklart at jeg f.eks. ikke kan stemme KrF noensinne.

Skille stat og kirke er også en veldig no-brainer for meg, ja. Og å avskaffe kongehuset. Det betyr ikke at det hadde vært det første jeg gjorde som statsminister, men det er liksom ikke tvil i min sjel om at det er RIKTIG.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-09, 21:51   #30
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Øh... Skal vi se, det må bli noe sånt som

* Skole og utdanning
* Rovdyrpolitikk (mangfoldet må bevares)
* Sosial velferd (forskjeller må utjevnes)

Det er iallfall noe av det som er viktig for meg.

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-09, 22:17   #31
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Miljø, helse og grønne skatter

Gammel 27-08-09, 22:19   #32
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Rrettigheter for de uten talespråk - og penger som følger rettighetene.
bedre skole - m.a.o. mere ressurser til skolen og bedre lønn til lærerne - den bør være sammenlignbar med andre yrker for å få de beste!
Bedre eldreomsorg

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-09, 22:24   #33
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skulepolitikk, miljø og velferdsstaten.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-09, 22:28   #34
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

I tilfeldig rekkefølge: Skole og utdanning, Likestilling (avskaff kontantstøtten), Norsk EU medlemskap.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-09, 22:41   #35
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

1. Ytringsfrihet – Egentlig er jo det nok, siden ytringsfrihet er en nødvendig og tilstrekkelig forutsetning for et fritt og demokratisk samfunn; for at verden skal kunne gå fremover er det viktig at alle kan uttale seg uten å være redde for represalier, og med visshet om at samfunnet stiller opp på deres side dersom noen prøver å hindre dem i å si hva de vil. Ideelt sett skulle alle også ha muligheten til å bli hørt, men det forblir nok, blogging og twitring til tross, en ren utopi. (Vår sittende regjering har dessverre – flere ganger – vist seg svært fiendtlig til dette, viktigste, punktet).
2. Personvern – Måten regjeringer og private selskaper overvåker, samler og samkjører informasjon om hver enkelt er bekymringsfull. Denne datainnasamlingen er helt ute av kontroll, og i praksis ikke underlagt noen lover eller regler. Det trengs internasjonale avtaler på dette området. Les Bruce Schneiers Offhand but on record fra The Japan Times for en kort innføring.
3. Kultur – Jeg tror dessverre ikke Internett, iTunes, Spotify, Amazon, lisensieringsavtaler og oppdaterte lover om opphavsrett på sikt vil føre til et bredere og mer variert kulturtilbud. Jeg tror det meste av dette gjør at de store etablerte internasjonale innholdsleverandørene blir enda mer enerådende. Norge, som er et lite språk- og kulturområde, trenger å satse kraftig for å bevare noe av mangfoldet her. Dette handler om å ha et grunnlag som gjør at det i det hele tatt er verdt å utvikle og ha hjertesaker.

Ben "also world peace, the environment and such" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-09, 22:50   #36
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

-Skole og utdanning, med fokus på kvalitet (innunder her også sfo og barnehage)
-Velferd
-Valgfrihet
-Miljø

Obs 4, og har fremdeles lyst å nevne det med næringspolitikk.

Sist redigert av Blåbær : 27-08-09 kl 23:27.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-09, 22:53   #37
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

1. Ytringsfrihet – Egentlig er jo det nok, siden ytringsfrihet er en nødvendig og tilstrekkelig forutsetning for et fritt og demokratisk samfunn; for at verden skal kunne gå fremover er det viktig at alle kan uttale seg uten å være redde for represalier, og med visshet om at samfunnet stiller opp på deres side dersom noen prøver å hindre dem i å si hva de vil. Ideelt sett skulle alle også ha muligheten til å bli hørt, men det forblir nok, blogging og twitring til tross, en ren utopi. (Vår sittende regjering har dessverre – flere ganger – vist seg svært fiendtlig til dette, viktigste, punktet).
2. Personvern – Måten regjeringer og private selskaper overvåker, samler og samkjører informasjon om hver enkelt er bekymringsfull. Denne datainnasamlingen er helt ute av kontroll, og i praksis ikke underlagt noen lover eller regler. Det trengs internasjonale avtaler på dette området. Les Bruce Schneiers Offhand but on record fra The Japan Times for en kort innføring.
3. Kultur – Jeg tror dessverre ikke Internett, iTunes, Spotify, Amazon, lisensieringsavtaler og oppdaterte lover om opphavsrett på sikt vil føre til et bredere og mer variert kulturtilbud. Jeg tror det meste av dette gjør at de store etablerte internasjonale innholdsleverandørene blir enda mer enerådende. Norge, som er et lite språk- og kulturområde, trenger å satse kraftig for å bevare noe av mangfoldet her. Dette handler om å ha et grunnlag som gjør at det i det hele tatt er verdt å utvikle og ha hjertesaker.

Ben "also world peace, the environment and such" Murphy

Personvern, ja... Skoleårdet har akkurat begynt her i USA, og ungene har kommet hjem med fire tonn skjema som skal fylles ut. Derav et nytt pålegg fra Departementet For Skole eller hva det nå enn heter her. Man skal registre rase og etnisitet! Javel? Riktignok er det et punkt på enrolment-skjemaet man uansett fyller ut (der vår datter ganske uriktig stod oppført som "white, non-latino", sånn går det når pappa fyller ut skjema). Men nå var det altså et eget ark, der man måtte velge mellom latino/ikke latino for etnisitet, og så et eget for rase, der man hadde en fem-seks alternativer å velge mellom. Dette måtte man datere og signere, og så stod det en dårlig skjult trussel nederst om at hvis man ikke gjorde dette, så ville de "se på barnet ditt og gjøre en vurdering av rasen selv"

Hva i alle dager skal de med den informasjonen lurer jeg på da?? De bruker jo allerede informasjonen på enrolment-skjemaet til å lage statistikk på skoleferdigheter ut fra rase.

Sånn som dette blir for 1984 for meg, kjenner jeg

Gammel 27-08-09, 22:54   #38
Marge

Marge sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Miljø
Skole
Eldreomsorg

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-09, 22:55   #39
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vanskelig, det er så mye.

Men kanskje valgfrihet, skattepolitikk og skolepolitikk?

Gammel 27-08-09, 23:18   #40
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Mine tre er: fysisk- og psykisk helse, skole og utdanning (herunder også barnehage) og likestilling i den forstand Luftslottet nevner, både mellom kjønn, etnisitet, seksuell preferanse osv.

Da trengte ikke jeg si noe selv

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:41.