|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
En som trener
|
![]() Sv: Haster: Stemme utenfor fylket på valgdagen?
Jeg har stemt det du nok ender med å stemme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Textrovert
|
![]() Sv: Haster: Stemme utenfor fylket på valgdagen?Hadde jeg bodd i Oslo, hadde jeg stemt Rødt for å FÅ Folkvord på tinget. Kanskje.
![]() |
#23 |
Epikur
|
![]() Sv: Haster: Stemme utenfor fylket på valgdagen?Man kan ikke stemme utenom fylket, men man kan stemme hvorsomhelst i egen kommune.
![]() |
#24 |
En som trener
|
Men hva mener Scarlett med at hun vurderer å stemme H for å ikke få han på tinget? Det er ikke sånn at hun vipper mellom Rødt og H akkurat. Det må vel være noe utjevningsgreier, eller? |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Det kan du da gjøre om du ikke bor i Oslo også. For det er vel sånn utjevningsmandater funker?
![]() |
#26 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Haster: Stemme utenfor fylket på valgdagen?Torstein Dahle har brukt alle sine siste appeller på å fortelle at det står om 655 stemmer i Oslo for at Folkvord snapper et mandat fra Høyre, ja. Den type appeller går begge veier.
![]() |
#27 |
Textrovert
|
Ja, der ser du hvor mye jeg vet.
![]() |
#28 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Haster: Stemme utenfor fylket på valgdagen?Og takk for omtanken på prikker.
![]() |
#29 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Haster: Stemme utenfor fylket på valgdagen?Jeg tror ikke dette er et utjevningsmandat, bare en ren konkurranse mellom Høyres sistemandat?
![]() |
#31 |
En som trener
|
Ok. Men om da H såvidt mister det mandatet i Oslo, så står de vel sterkt til å få et utjevningsmandat, enten i Oslo eller et annet sted da. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Epikur
|
![]() Sv: Haster: Stemme utenfor fylket på valgdagen?1) for å få utjevningsmandat må et parti være over sperregrensen. Det er ikke sikkert at Rødt kommer over sperregrensen hverken i Oslo eller i Hordaland. Rødt gjør det alltid uforholdsmessig bra på meningsmålinger, særlig de nasjonale, fordi de har små utvalg av folk de spør og at i de nasjonale målingene så teller feks Rødtstemmer fra Hedmark, Sogn & Fjordane og Troms, fylker der Rødt ikke har nubbesjans.
![]() |
#33 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Haster: Stemme utenfor fylket på valgdagen?Man må over sperregrensen nasjonalt for å få utjevningsmandat, ja, men ikke distriktsmandat, ikke sant? Så selv om Rødt havner på 1,2 % på nasjonal basis kan de fremdeles kapre et distriktsmandat i hhv. Hordaland og Oslo?
![]() |
|
|