Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Har du noen gang søkt om kontantstøtte?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Har du søkt og fått kontantstøtte (ks) og er du for eller imot?
Jeg har søkt og fått kontantstøtte. Er hverken for eller imot. 39 17,73%
Jeg har søkt og fått kontantstøtte. Er for. 69 31,36%
Jeg har søkt og fått kontantstøtte. Er imot. 93 42,27%
Har ikke søkt ks (selv i en periode da jeg hadde "rett" til det). Er hverken for eller imot . 2 0,91%
Har ikke søkt kontantstøtte (selv i en periode da jeg hadde "rett" til det). Er for. 2 0,91%
Har ikke søkt kontantstøtte (selv i en periode da jeg hadde "rett" til det). Er imot. 10 4,55%
Annet. 8 3,64%
Dustepåll! 1 0,45%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 220. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-09-09, 11:22   #1
allium
Bare sær

allium sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du noengang søkt om kontantstøtte?

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Hadde jeg vært sterkt i mot hadde jeg ikke søkt.

Det skjønner jeg ikke.

Det er jo sånn systemet er. Er man mot det, får man arbeide for lovendring, men i mellomtiden lever vi i det.

Det blir litt som en bekjent av meg, som er motstander av "statlig velferd". Han mener at familiene skal sørge for sine egne. Det må han jo få mene. Men jeg synes ikke det er greit når han da forventer at foreldrene hans skal hjelpe ham med husleien istedenfor at han søker bostøtte. Foreldrene hans betaler skatt for å finansiere bostøtten.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-09, 16:43   #2
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 25
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Jeg har søkt og fått kontantstøtte. Dessverre fikk vi barnehageplass til Posøren fra 31.08 - med reell oppstart 01.09. For en student uten fast jobb var det surt å tape 3300 kr - og i tillegg måtte betale 1500 for en barnehageplass som ikke var tilgjengelig.

Jeg er likevel mot kontantstøtten. Det er gjort flere undersøkelser som viser at barn fra laverelønte familier velger kontantstøtte, og deretter velger uorganiserte barnepasstilbud som gjør forskjellene i samfunnet større.

Gammel 16-09-09, 17:13   #3
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Vi mottok kontantstøtte halvåret fra permisjones slutt og fram til vi fikk barnehageplass. Var i full jobb både mannen og jeg, brukte dagmamma - betalt med kontantstøtten. Ganske håpløs ordning, syns jeg.

ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-09, 17:13   #4
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Hadde kontantsøtte da jeg var hjemme 7 mnd ekstra med mellomste som var veldig syk. Uten den hadde det ikke gått rundt hjemme på ulønnet permisjon.

Gammel 16-09-09, 17:26   #5
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja visst har jeg gjort det. En haug med ganger, til tross for at jeg er mot støtteordningen. :hykler:

Gammel 16-09-09, 17:26   #6
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi fikk kontantstøtte i perioden fra da Poden var 12 til 17 mnd gammel. Er sterkt i mot kontantstøtte, og håper Ap og SV nå holder lovnadene om å fjerne kontantstøtten når man har full barnehagedekning.

Jeg synes godt man kan diskutere å gi full lønnskompensasjon i tilfeller hvor man mot formodning ikke skulle klare å tilby barnehageplass.

Gammel 16-09-09, 17:31   #7
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Vi fikk kontantstøtte i perioden fra da Poden var 12 til 17 mnd gammel. Er sterkt i mot kontantstøtte, og håper Ap og SV nå holder lovnadene om å fjerne kontantstøtten når man har full barnehagedekning.

Jeg synes godt man kan diskutere å gi full lønnskompensasjon i tilfeller hvor man mot formodning ikke skulle klare å tilby barnehageplass.

Den er jeg fullstendig med på (selv om jeg godt mener man kan tilby kontantstøtte frem til 2 år), men jeg er stygt redd politikerne driter i om det er full dekning eller ikke før de fjerner støtten.

*Vil ha barnehageplass til 1,5-åringen NÅ*

Gammel 16-09-09, 23:31   #8
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har hatt kontantstøtte fra de var 1 år til 2,5 år, synes det er en flott ordning så lenge den brukes slik den skal, hvis ikke "lurer" man jo til seg pengene, pluss at man ødelegger for de som virkelig bruker den riktig og trenger den, slik at den muligens blir fjernet.
For meg var den et must om jeg kan kalle den det, hadde selvsagt klart meg uten, men da hadde jeg måttet begynne i arbeid 1,5 år før jeg gjorde det, og siden jeg fikk tvillinger følte jeg at jeg trengte mer tid hjemme sammen med barna.
Håper ordningen fortsetter, men at det blir strengere, som feks de som jobber får ikke.

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-09, 23:39   #9
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blomst, her.

Jeg har hatt kontantstøtte fra de var 1 år til 2,5 år, synes det er en flott ordning så lenge den brukes slik den skal, hvis ikke "lurer" man jo til seg pengene, pluss at man ødelegger for de som virkelig bruker den riktig og trenger den, slik at den muligens blir fjernet.
For meg var den et must om jeg kan kalle den det, hadde selvsagt klart meg uten, men da hadde jeg måttet begynne i arbeid 1,5 år før jeg gjorde det, og siden jeg fikk tvillinger følte jeg at jeg trengte mer tid hjemme sammen med barna.
Håper ordningen fortsetter, men at det blir strengere, som feks de som jobber får ikke.

Hvorfor synes du man lurer til seg pengene hvis man jobber? Det er bare KrF som har en formening om at kontantstøtten skal være en belønning for å være hjemme. De andre borgerlige partiene er for utfra et liberalistisk synspunkt; nemlig at man kan velge selv om man vil benytte et offentlig (subsidiert) tilbud eller disponere pengene selv for å bruke dem på andre egnede måter, som f.eks. en dagmamma. En svart dagmamma er selvsagt like umoralsk som andre svarte tjenester, men det har ikke noe med kontantstøtten å gjøre.

Jeg skjønner for så vidt den liberalistiske idéen, men er altså likevel mot.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-09, 22:11   #10
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Hvorfor synes du man lurer til seg pengene hvis man jobber?

Jo det er min oppfatning, i 99% av tilfellene jeg har sett, har de som jobber, og har kontantstøtte, svart dagmamma eller familier som passer barna, og da mener jeg poenget med kontantstøtten er borte, jeg trodde det var meningen at man skulle få mer tid til å være sammen med barna sine selv.

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-09, 22:13   #11
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Da kontantstøtten ble innført, var det faktisk dette som var argumentet. Senere endret man litt på dette.

Det var bakgrunnen for at KrF fremmet forslaget, ikke for at det ble innført.

Jo det er min oppfatning, i 99% av tilfellene jeg har sett, har de som jobber, og har kontantstøtte, svart dagmamma eller familier som passer barna, og da mener jeg poenget med kontantstøtten er borte, jeg trodde det var meningen at man skulle få mer tid til å være sammen med barna sine selv.

Les gjerne litt opp igjen, der står det ganske utførlig om hva loven sier.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-09, 22:18   #12
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er like saklig som å si at man lurer til seg barnetrygden hvis man bruker den til å kjøpe melk og brød for, eller bygge på hytta, i stedet for å kjøpe bleier og barneklær.

Du kan synse så mye du vil om hva andre folk bør bruke både lønn, trygd og stønader på, men det gjør dem ikke automatisk til snyltere av den grunn.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-09, 17:44   #13
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er i mot kontantstøtte, men søkte likevel kontantstøtte da lillesøster var liten, på grunn av mye ferie tilgode fikk vi ekstra lang permisjon og hun begynte derfor ikke i barnehage før hun var 15 måneder. De månedene mellom 1 år og 15 måneder hadde vi kontantstøtte. Jeg har ikke dårlig samvittighet for det, når tilbudet først er der tar jeg imot.

Gammel 16-09-09, 17:45   #14
Manga
Bør lage seg en tittel selv

Manga sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østfold
Manga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populær
Standard

Jeg er for kontantstøtte og har vært hjemme med barna og mottatt den.

Gammel 16-09-09, 17:45   #15
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Har søkt og fått.
Den var med på å få ting til å gå rundt her då minstemor ikkje fekk bhg plass.

Eg er for kontantstøtten så lenge den blir brukt "rett" Når den blir brukt til å finansiere dagmamma eller andre barnepass ordninger så synes eg det blir feil.

Gammel 16-09-09, 17:47   #16
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Ja, vi har mottatt kontantstøtte i ca 4 mnd for hvert av barna, i påvente av barnehageplass.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-09, 18:02   #17
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Er i mot og har heller ikke søkt om kontantstøtte.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-09, 18:05   #18
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Jeg fikk kontantstøtte for en måned. Er i mot ordningen, men tok selvsagt med meg de pengene, ser ikke noe galt i det.

Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-09, 18:07   #19
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi hadde kontanstøtte fra poden var 1 til 2 år, da vi ikke hadde barnehageplass.
Pengene gikk med til å betale dagmamma.
Jeg er i mot kontantstøtten. Det er en dårlig ordning som ikke blir brukt slik meningen var, og det er bare å kvitte seg med den.

Gammel 16-09-09, 18:16   #20
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg trykket på feil, jeg har fått kontantstøtte en kort periode men er imot ordningen.
Fikk vel 40% kontantstøtte eller hva det var så lenge vi hadde 50% barnehageplass da gutten vår var mellom 1 og 3.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:40.