Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Polen vil begynne med kastrering av lovbrytere (seksuell omgang med mindreårige etc.)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Se resultatene: Hva synes du?
Bra straffetiltak 24 50,00%
Liker ikke straffeutviklingen 16 33,33%
Vet ikke. Annet. 8 16,67%
Deltakere: 48. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-09-09, 08:22   #21
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Polen vil begynne med kastrering av lovbrytere

Opprinnelig lagt inn av Gwen, her.

Uansett. Voksne mennesker som forbryter seg seksuelt på barn er noe av mest avskyelige jeg kan tenke meg. Det vil ikke hjelpe dem å sitte x antall timer hos en psykolog for å endre tankesett når de mest sannsynlig er født på denne måten. Det er ikke et "virus" de har pådratt seg, dette er et forskrudd seksuelt tankesett som det burde vært null-tolleranse ovenfor. Man må heller frata dem muligheten til å tenke og utføre fantasiene sine.

Jeg vil jo tro de har lite mulighet til å "utføre fantasiene" sine i fengsel. Ellers er jeg ikke helt enig med deg i at seksuelle overgrep på barn er en legning. Det er flere grunner til at barn blir utsatt for overgrep, og ikke alle av disse skyldes pedofile. På samme måte som voldtekt ikke er et resultat av at man ikke kan "styre sine seksuelle lyster", men like gjerne kan være seksualisert vold, med samme motivasjon som annen vold, eksempelvis aggresjon, frustrasjon, ønske om makt.

På samme måte kan overgrep mot barn være en del av et mishandlingsbilde, heller enn at en som er pedofil ønsker en seksuell relasjon til et barn. Jeg vil jo også si at overgrep mot en 13 åring er et overgrep mot et barn, men her er det ikke nødvedigvis pedofile som gjør det.

Jaha, lang tirade dette. Men jo, jeg tror at i mange tilfeller - men ikke alle - vil behandlng rettet mot overgriperne hjelpe.

Opprinnelig lagt inn av Bada-Bing, her.

Kjemisk kastering er ingen kur for pedofili.

Vi driver en del på med det i Norge også, og det er i alle fall mulig at kjemisk kastrering vil hindre folk i å begå seksualisert vold. Men det er vel litt usikkert hele greia enda.

Opprinnelig lagt inn av Ulvhedina, her.

Man skal jo være rimelig sikker for at man skal kunne ta i bruk sånne tiltak som kastrering. Jeg mener at man eier sin egen kropp. Fullt og helt.

Hvis vi skal følge denne tankegangen helt ut, kan vi heller ikke fengsle folk. Jeg vet ikke så mye om bivirkningene av kjemisk kastrering, men fengsling er det helt klare beviser for er uheldig for den som er fengslet.

Opprinnelig lagt inn av Ulvhedina

En løsning på problemet kan jo være å "tag'e" personer som er dømt for sedelighetsforbrytelser mot barn. Nærmer de seg en skole/barnehage/lekeplass, så går en alarm et eller annet sted og det blir sjekket opp i.

Skal denne alarmen også gå hvis de er i bursdagen til sin gamle grandtante og grandtanten har barnebarna på besøk? Beklager, tror dette er en dårlig ide. Dette med å merke folk og gps-tracke dem er noe jeg er åpen for når det gjelder folk som er ilagt besøksforbud etc For at noe slikt skal virke må det være helt entydig hvor de skal kunne gå. Og folk må jo vite om det også. Hvis noen slapp meg løs i Oslo kunne jeg godt ha nærmet meg en barnehage uten å ha det miste aning om at jeg var i nærheten av en.

Gammel 26-09-09, 10:02   #22
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Seksualovergripere må gjerne bli kastert for min del. :raus:
Jeg kjenner at jeg har lite og ingen sympati for dem ...

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-09, 10:21   #23
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Jeg vet ærlig talt ikke hva jeg synes om dette.
Mulig jeg er for i det mest ekstreme tilfellene. Der overgrep skjer gang på gang. Og annen straff ikke hjelper.
Overgrep mot barn er noe jeg ikke har noe sympati ovenfor. Av flere grunner.
Så jeg tror nesten jeg ville støttet det med tanke på de verste pedofilisakene.
Men jeg vet ærlig talt ikke helt hva jeg synes.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-09, 10:25   #24
Bada-Bing
Pulled back in

Bada-Bing sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Der
Bada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Vi driver en del på med det i Norge også, og det er i alle fall mulig at kjemisk kastrering vil hindre folk i å begå seksualisert vold. Men det er vel litt usikkert hele greia enda.

Jeg uttalte meg uten å ha lest så nøye om saken. Jeg trodde at kjemisk kastering ikke gjorde noe med selve trangen/lysten men jeg tok visst feil:

Opprinnelig lagt inn av wikipedia

When used by men, these drugs can reduce sex drive, compulsive sexual fantasies, and capacity for sexual arousal.

I sammenheng med kognitiv terapi kan sikkert dette fungere for noen, men da må det være en medisinsk utredning av enkeltpersonen som ligger bak, ikke noen politikere som er ute etter enkle løsninger på kompliserte problem.

Gammel 26-09-09, 13:35   #25
Ulvhedina
Endelig ferdigflyttet

Ulvhedina sin avatar

Ulvhedina er litt kulUlvhedina er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Hvis vi skal følge denne tankegangen helt ut, kan vi heller ikke fengsle folk. Jeg vet ikke så mye om bivirkningene av kjemisk kastrering, men fengsling er det helt klare beviser for er uheldig for den som er fengslet.

Skal denne alarmen også gå hvis de er i bursdagen til sin gamle grandtante og grandtanten har barnebarna på besøk? Beklager, tror dette er en dårlig ide. Dette med å merke folk og gps-tracke dem er noe jeg er åpen for når det gjelder folk som er ilagt besøksforbud etc For at noe slikt skal virke må det være helt entydig hvor de skal kunne gå. Og folk må jo vite om det også. Hvis noen slapp meg løs i Oslo kunne jeg godt ha nærmet meg en barnehage uten å ha det miste aning om at jeg var i nærheten av en.

Selvsagt kan man fengsle folk. I mine øyne blir det helt annerledes. Kjemisk kastrering som ikke er frivillig er jo strengt tatt ikke bedre enn pisking, steining etc. Man tar seg alvorlig til rette på andres kropp, og det er aldri greit. Gjør man noe galt, må man være i fengsel. Det burde man jo tenkt på før man gjorde noe galt.

Nei, den alarmen går dessverre ikke i grandtantens bursdag. Dog har kanskje familie og venner blitt gjort oppmerksom på dommen og gps-trackinga og har vett på å holde øye med h*n og ungene. Dersom du skulle bli dømt for en sedelighetsforbrytelse begått mot barn og blir "tag'et", så synes jeg i grunnen ikke synd på deg om du må holde deg oppdatert på hvor det er en skole/barnehage. Vil tro ungen sliter litt mer enn det, så jeg mener i grunnen at det er det minste du kan gjøre.

Ulvhedina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-09, 14:35   #26
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tror at en av de farligste tingene vi kan gjøre er å forhold til dette med overgripere er å tro at bare vi henger ut alle som er tatt så vet vi hvem vi skal passe oss for. Problemet med dette er alle som ennå ikke er oppdaget - og dermed ikke tagget eller merket på noen måte.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-09, 15:25   #27
Kate

Kate sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Kastrering, merking i pannen med "jeg er en overgriper". I dont care. For min de må de mer enn gjerne merke dem for livet. De har tross alt ødelagt livet til et annet menneske, og ofte langt, langt flere enn ett..

Gammel 26-09-09, 16:54   #28
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvhedina, her.

Selvsagt kan man fengsle folk. I mine øyne blir det helt annerledes. Kjemisk kastrering som ikke er frivillig er jo strengt tatt ikke bedre enn pisking, steining etc. Man tar seg alvorlig til rette på andres kropp, og det er aldri greit.

Innesperring av folk er å ta seg til rette på andre mennesker. Det går ikke an å utføre straff uten å ta seg til rette - det er jo derfor straff er så omdiskutert og vekker så sterke følelser i oss.

Opprinnelig lagt inn av Ulvhedina

Nei, den alarmen går dessverre ikke i grandtantens bursdag. Dog har kanskje familie og venner blitt gjort oppmerksom på dommen og gps-trackinga og har vett på å holde øye med h*n og ungene. Dersom du skulle bli dømt for en sedelighetsforbrytelse begått mot barn og blir "tag'et", så synes jeg i grunnen ikke synd på deg om du må holde deg oppdatert på hvor det er en skole/barnehage. Vil tro ungen sliter litt mer enn det, så jeg mener i grunnen at det er det minste du kan gjøre.

Poenget er at ting må være gjennomførbare i praksis. Hvis alarmen går fordi at en som har begått overgrep mot barn er i nærheten av en skole, må jo nesten noe rykke ut. Dette vil ta ressurser fra politi og andre, og alt dette fordi en som er dømt kjørte feil i et kryss? Skal dette slå ut i nærheten av fotballtreningene også? Man bør jo helst ikke innføre ting som er totalt poengløse, bare fordi man blir så emosjonelt opprørt over forbrytelsene.

Gammel 26-09-09, 17:22   #29
Ulvhedina
Endelig ferdigflyttet

Ulvhedina sin avatar

Standard

Så du mener at du ser en striking resemblance mellom steining, kastrering, dødstraff og fengsling? Vel, der måvi no bare være enige om å være uenige.

Ja, da burde de rykke ut, for denne personen skal jo faktisk ikke være der, og det vet han jo.

Gammel 26-09-09, 18:23   #30
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Siden når ble det å ha en pedofil legning synonymt med å være overgriper? Det er helt feil, og det er heller ikke et lovbrudd å ha pedofil legning i Norge i dag.

Jeg synes det er direkte primitivt å kastrere, tatovere og på andre måter merke og synliggjøre mennesker som har begått lovbrudd av en seksuell art, og så bruke unnskyldningen om at man vil vite det om man har "slike" i nabolaget sitt. Vi må alle beskytte barna våre som best vi kan, og det at en som er dømt er synliggjort gjør ikke mitt barn mer beskyttet fra dem som ikke enda har begått overgrep.

Jeg synes den tabloidiseringen av overgrep av denne arten er helt ekstrem i dag, og det formørker "den allmenne persons" sinn. Vi tror alle vi vet noe om pedofili og overgripere, men sannheten er at vi er fôret med farlig dop og kledd opp til heksejakt.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-09, 18:51   #31
Ulvhedina
Endelig ferdigflyttet

Ulvhedina sin avatar

Standard

Nå kan ikke jeg snakke for alle, men jeg snakker om de som i utgangspunktet er dømt for seksuelle forbrytelser. Sånn tilfelle det var uklart.

Gammel 26-09-09, 18:55   #32
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg kjenner jeg er på linje med Ulvhedina i denne diskusjonen.

Gammel 26-09-09, 23:05   #33
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pappalille, her.

Siden når ble det å ha en pedofil legning synonymt med å være overgriper? Det er helt feil, og det er heller ikke et lovbrudd å ha pedofil legning i Norge i dag.

Jeg synes det er direkte primitivt å kastrere, tatovere og på andre måter merke og synliggjøre mennesker som har begått lovbrudd av en seksuell art, og så bruke unnskyldningen om at man vil vite det om man har "slike" i nabolaget sitt. Vi må alle beskytte barna våre som best vi kan, og det at en som er dømt er synliggjort gjør ikke mitt barn mer beskyttet fra dem som ikke enda har begått overgrep.

Jeg synes den tabloidiseringen av overgrep av denne arten er helt ekstrem i dag, og det formørker "den allmenne persons" sinn. Vi tror alle vi vet noe om pedofili og overgripere, men sannheten er at vi er fôret med farlig dop og kledd opp til heksejakt.

Må bare signere denne.

Gammel 26-09-09, 23:33   #34
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror det er for enkelt å tro at problemet løser seg med kastrering. Seksualisert vold er vold. Problemet sitter ikke mellom bena, men mellom ørene, og jeg frykter at de da vil begynne å bruke objekter for å voldta istedet. Mens omverdenen luller seg inn i en falsk trygghet.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-09, 01:12   #35
Libra

Libra sin avatar

Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Jeg tror det er for enkelt å tro at problemet løser seg med kastrering. Seksualisert vold er vold. Problemet sitter ikke mellom bena, men mellom ørene, og jeg frykter at de da vil begynne å bruke objekter for å voldta istedet. Mens omverdenen luller seg inn i en falsk trygghet.

Jeg er enig i at det er for enkelt å tro at problemet løser seg med kjemisk kastrering. Det er fordi det for det første er flyktig - stopper de å ta medisinene så vil virkningen også stoppe. Også fordi det faktisk bare er de som er tatt som vil bli kastrert. Den største faren vil alltid være hvis man tror at ungene er trygg bare vi har kontroll på de som allerede er tatt for overgrep.

Men, når det er sagt - så er det slik at kjemisk kastrering ikke bare virker inn på evnen, den virker inn på hele seksualdriften. Det vil si at, etter det jeg har forstått, så forsvinner seksualdriften - også den normale.

Gammel 27-09-09, 01:28   #36
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Joda. Men vold er vold.

Sitat:

Crimes like rape are committed by sex offenders out of the desire for power over others, and the more violent sex crimes are committed to release rage on victims. Chemical castration may lower the sex drive, but it is not clear that it will erase these motivations for sex crimes. Furthermore, a sex offender may deepen his rage when he contemplates his loss from chemical castration, possibly increasing the probability of further volatile situations.

Herfra

Sitat:

If rape were about an offender's sexual impulses, why would rapists use bottles and broomhandles? (See Heidl gang-rape case in Orange County.) Why would most rape statutes cover penetration with other objects? Why would rapists who had been castrated, chemically or otherwise, continue to rape or even kill? (See Klaus Grabowski, chemically-castrated German rapist who then strangled and killed a 7-year-old girl).

Herfra

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
Gammel 27-09-09, 02:22   #37
Libra

Libra sin avatar

Standard

... og av og til blir man tatt når man ikke tenker lengere enn nesa rekker. Takk for det.

Gammel 27-09-09, 02:42   #38
kie
weird

kie sin avatar

Standard

Hehe.

Gammel 29-09-09, 11:01   #39
Bell412
Aktiv

Medlem siden: Apr 2009
Bell412 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg synes det er helt feil å kastrere. jeg synes de må ha en straff som er lik for begge kjønn som ikke innebærer lemlesting av kroppen. Synes dere at det hadde vært ok å tvangskjære bort kliten på kvinner hvis det viste seg at forbryteren var kvinne? Det er helt på trynet!!!

Bell412 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-09, 11:16   #40
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg synes at kjemisk eller fysisk kastrering er et greit tilbud å gi. Jeg husker noen programmer jeg så om dette noen år tilbake hvor en overgriper var intervjuet. Han sa at før han ble kastrert så kunne han ikke sitte på bussen uten at fantasiene hans begynte å spinne rundt hva han kunne tenke seg å gjøre med den eller den eller den andre passasjeren. Han følte at han ble satt fri fra dette gjennom å fratas sin drift og mente at dette var verdt det å kunne delta som et menneske i et samfunn. Jeg har tenkt siden at for ham ble dette som det er for en med adhd å få sine medisiner. Ja, det endrer han ganske mye. Men det er verdt det fordi funksjonen hans i samfunnet blir bedre og han kan få et bedre liv. Samtidig kan verden bli tryggere for andre. Det er vinn-vinn.

Men å kastrere en som ikke er motivert tror jeg ikke har noen effekt. For å si det sånn - en mann som er impotent er ikke nødvendigvis uinteressert i å ha sex. Og en som er pedofil og som ønsker å leve ut denne legningen og mener at dette er greit blir ikke mer ansvarlig om han aldri så mye kastreres. På samme måte som man ikke får en skattebetaler ut av en narkoman ved hjelp av metadon alene så er ikke kjemisk kastrering noen behandling av pedofili.

Jeg tror forøvrig ikke det er så sikkert at pedofili kan behandles i det hele tatt. Det har vært gjort en hel del forsøk på å behandle homofili vet jeg. Og joda, man har klart å lansere skam, å få den med denne legningen til å skamme seg så dypt at han eller hun tar livet av seg. Men å fjerne den seksuelle legningen har ikke vist seg mulig stort sett.

Det man kan gjøre for en pedofil er selvsagt å forsøke å hindre at dette blir en overgriper. Man voldtar ikke barn automatisk om man er pedofil. På samme måte som mange andre i samfunnet vårt ikke praktiserer sin seksuelle legning kan også pedofile la dette være. Og leve med sorgen om at de ikke kan leve ut sine begjær og drømmer og må holde det som en mørk hemmelighet hele livet.

Gjennom det å hjelpe en pedofil til å ikke begå overgrep kan kastrering være en metode. Fordi det er mindre plagsomt å ikke etterleve driftene sine når driftene er fjernet. Men å bare kappe ballene (kjemisk eller fysisk) stanser ingen overgrep.

Ut fra et rent hevnaspekt kan jeg se at mange kan ønske å utsette pedofile og andre for mye rart - men det er lite konstruktivt og løser ingen problemer. Man må med andre ord skille mellom snørr og barter.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:22.