Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Båndtvang eller bjelle på katt?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-09-09, 22:05   #21
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Båndtvang eller bjelle på katt?

Så hvordan foreslår dere at man skal sjekke at 1) kattene er registrert og 2) at de faktisk er steriliserte. For ikke å snakke om 3) hvem skal betale for dette gildet?

Gammel 28-09-09, 22:07   #22
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Hunder jaktet jo også i gamle tider. Da må det vel være mulig å "temme" kattene også?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-09, 22:08   #23
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Så hvordan foreslår dere at man skal sjekke at 1) kattene er registrert og 2) at de faktisk er steriliserte. For ikke å snakke om 3) hvem skal betale for dette gildet?

Det vil jo bli en lov som kommer i kraft ettehvert. Det ville ikke fungert med en gang, men vist det blir en lov på det, så vil det kanskje omsider bli i alle fall bedre. Katten min er sterilisert, registrer og følger vaksinasjonprogrammet. Om hun bæsjer hos naboen har jeg ikke helt kontroll over.

Jeg tenker også på dette med rotter og musbestanden. Det ville blitt høye rop om det også om vi hadde forbydd katter i boligområder.

Gammel 28-09-09, 22:10   #24
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var jeg sjøl som valgte å sterilisere og registrere min katt, så jeg betalte selvsagt gildet selv.

Å følge opp en lov, vil bli på samme måte som man følger opp at folk faktisk overholder båndtvangen på hunder når denne er i kraft - det gjøres ikke... Hilsen meg som ofte ergrer meg over nettopp dette når jeg har barn med på tur i båndtvangtiden.

Gammel 28-09-09, 22:12   #25
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Bort med alle katter i tettbygde områder.

Jupp!

Opprinnelig lagt inn av Misteri, her.

Seriøst? Gå med katt i bånd? Hva er det for et liv da? Da burde man heller nekte kattehold i Norge. Katter i bånd er dyreplageri mener nå jeg.

Kaniner og hamster i bur er også dyrplageri. Hund/katt i bur på lange bilturer, osv. Alt som ikke er naturlig for dyrene er dyrplageri etter min mening. Med mindre jeg kunne hatt et dyr som kan løpe fritt rundt som det vil, uten å være til sjenanse for andre, vil jeg aldri skaffe meg et.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-09, 22:15   #26
Slettet bruker
Passiv

Standard

Folk må gjerne ha katter, så lenge de ikke plager meg.

Katten min plager jo selvsagt ingen. Han er veldig snill han. :dumhundeeierstemme:

Svar med sitat
Gammel 28-09-09, 22:16   #27
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Katten min plager jo selvsagt ingen. Han er veldig snill han. :dumhundeeierstemme:

Han plager ihvertfall ikke meg.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-09, 22:21   #28
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jupp!

Kaniner og hamster i bur er også dyrplageri. Hund/katt i bur på lange bilturer, osv. Alt som ikke er naturlig for dyrene er dyrplageri etter min mening. Med mindre jeg kunne hatt et dyr som kan løpe fritt rundt som det vil, uten å være til sjenanse for andre, vil jeg aldri skaffe meg et.

Nettopp. En av grunnene til at vi ikke har dyr om ungene ønsker det aldri så mye. Tenk å tilbringe hele livet i et bur ...

Gammel 28-09-09, 22:23   #29
Slettet bruker
Passiv

Standard

Han plager ihvertfall ikke meg.

Viktig datapunkt.

Svar med sitat
Gammel 28-09-09, 22:24   #30
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nettopp. En av grunnene til at vi ikke har dyr om ungene ønsker det aldri så mye. Tenk å tilbringe hele livet i et bur ...

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-09, 22:44   #31
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nettopppp!
Derfor man anskaffer seg katt!

Gammel 28-09-09, 22:45   #32
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Nettopppp!
Derfor man anskaffer seg katt!

Som istedet kan plage andre dyr og mennesker. Smart.

Gammel 28-09-09, 23:13   #33
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Som istedet kan plage andre dyr og mennesker. Smart.

Ja til et dyrefritt Norge med andre ord da?

Gammel 28-09-09, 23:23   #34
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Jupp!

Er du vegeterianer da?
Ingen av dyrene vi spiser foruten vilt lever jo på en naturlig måte. Ei heller vi mennesker for den saks skyld.

Gammel 28-09-09, 23:25   #35
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Fordi at da må jeg ut i regnvær og jakte småfugl og insekter. Og jeg liker ikke det så godt.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-09, 23:32   #36
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har 3 katter, og har mange ganger lyst til å skrike fordi det er så mange uansvarlige katteeiere der ute. Alle mine 3 er kastrerte og merket med en liten ID-chip i nakkeskinnet, altså vil politiet/dyrebeskyttelsen/falken/veterinærer og andre med avleser med et enkelt trykk på scanneren sin lese både hva katten heter, hvor gammel den var da den ble registrert, adresse og telefonnummer. Det burde da være en smal sak å registere om den er kastrert også, hvis det skulle opprettes register, kan ikke skjønne annet. Obligatorisk kastrering av huskatter burde pålegges, slik som det er nå fødes det alt for mange uønskede kattunger som nærmest blir kastet etter en, helt gratis. Ukontrollert katteyngling er det som er det egentlige problemet, villkattbestanden er ute av kontroll, og det er nok disse dyrene som gjør størst skade på smådyr og fugler, selv om den ene katten min i snitt tar 3 fugler og 2 mus i året.
Bjelle er fullstendig meningsløst, en katt kan liste seg så stille inn på et bytte at byttedyret ikke hører bjella før katten har satt klørne i det, og båndtvang... Tja, "good luck with that", er det ikke det man sier? Ingen av mine katter er så smarte at de ville kunne trenes opp til noe slikt i allefall.

Gammel 28-09-09, 23:46   #37
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Misteri, her.

Ja til et dyrefritt Norge med andre ord da?

Hvor mange andre kjæledyr driver på med samme terroriseringen som katter?

Gammel 28-09-09, 23:51   #38
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Hva i all verden har det å si at katter tar en fugl i ny og ne da? Det er da bare en del av næringskjeden...

For ikke å snakke om at kattene faktisk holde mus og rotter unna.

Nei; å kreve båndtvang eller bjelle på pus er galskap. Dyreplageri, rett og slett.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-09, 00:14   #39
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Nei, det er ikke noe løsning med båndtvang på katter for å skjerme småfuglene.

Men en ting som slo meg: Skjærene - tar de aldri småfugler, fugleunger?
De er ganske desperate og altetende, og jeg syns det er sykt mye av dem.
Jeg så en gjeng med skjærer som jaktet på en grønn undulat forrige uke...
Tror ikke han levde lenge, for å si det sånn... Prøvde å gjøre det jeg kunne, med unger i bilen osv, men alle de bevingede forsvant.

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-09, 00:27   #40
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Standard

Hvor mange andre kjæledyr driver på med samme terroriseringen som katter?

Skal vi se. Vi kan jo begynne med kaniner, de har en tendens til å rømme, nei de dreper ikke fugler, men det går uttover faunan. Hunder som ikke holdes i bånd, skader viltdyr de også.

Jeg skulle nesten likt å sett et katteforbud, da ville det blitt for mye fugl, mus og rotter og alle ville ropt og skreket om det også. Ja jeg ser poenget med å få et register, sterilisere og gjøre kattebestanden i Norge mindre, men det er ikke den Norske huskatten vi må ta, det er ovebestanden av villkatter.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:55.